Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken multibrenner skal jeg velge?


Kim Gjørup

Anbefalte innlegg

Nei, primusen var kald og tatt frem for første gang på turen. Kald primus og slapp ut bensin til forvarming som ble antent av min primus 2 meter unna.

Dette kommer jo også an på temperaturen. Antennelige væsker har forskjellig flammepunkt, altså den laveste temperaturen en væske kan ha under normalt trykk for å avgi antennelig damp. En kjapp "google" sier meg at alkylatbensin har flammepunkt ned mot ca. 0 C`, det betyr at den går over i antennelig gassform allerede i romtemperatur og være veldig flyktig i varme omgivelser. Parafiner har til sammenligning flammepunkt på ca 40 grader og oppover avhengig av type i følge samme søk. Av samme grunn synes jeg alkylatbensin fungerer glimrende til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer jo også an på temperaturen. Antennelige væsker har forskjellig flammepunkt, altså den laveste temperaturen en væske kan ha under normalt trykk for å avgi antennelig damp. En kjapp "google" sier meg at alkylatbensin har flammepunkt ned mot ca. 0 C`, det betyr at den går over i antennelig gassform allerede i romtemperatur og være veldig flyktig i varme omgivelser. Parafiner har til sammenligning flammepunkt på ca 40 grader og oppover avhengig av type i følge samme søk. Av samme grunn synes jeg alkylatbensin fungerer glimrende til vinterbruk.

Det var vinter og vi hadde tatt ned innnerteltet for å ha bedre plass, min primus hadde varmet opp teltet noe - ser for meg at det kunne være opp mot 10 plussgrader inne i teltet.

Alkylatbensin brenner glimrende i en multifuelbrenner, kortere forvarming, rein forbrenning, lite sot - men jeg liker ikke å forvarme med bensin pga samme oppfatning som Jegerjente.

Jeg har nå skiftet til parafin for bruk i telt, synes bakdelene med parafin kontra alkylatbensin er til å leve med mtp konsekvensene om en lekkasje skulle oppstå. Det er litt for eksplosivt til at jeg slapper helt av....

Fritidsparafin brenner temmelig reint og tåler ned mot -50 (mener det var det som stod på kanna).

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det omnifuel gitt, prøver først med bensin ettersom det er det jeg har sett i bruk før :D

 

Takk for gode råd og tips. 

 

Kan frøvrig nevne at xxl gav meg et tilbud på omni, pluss valgfri flaske til 1299,- 

Jeg valgte 0.6 l flaske, tror det passer min bruk. Kommer til å ha med 2 flasker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.