Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken multibrenner skal jeg velge?


Kim Gjørup

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvor mye skal du bruke den og i hvor lang tid? Jeg kjøpte meg en billig multifuel for en liten stund siden, har dog ikke testet denne på tur, men kun i hagen. Brukte da gass og renset miljøbensin, fungerte brillefint. Men vanskelig å "simme".

Kostet rundt 500 kr. http://www.inbao.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=972565&b_kid=574023

 

Er noe røff i kantene(sveisene) men virket greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår av spørsmålet ditt at du spør om Omnifuel vs Omnilite?

 

Jeg har selv Omnifuel og har mest erfaring med denne, men har flere venner som bruker Omnilite.

Største forskjellen som jeg har klart å se er selve designet på brenneren. Omnifuel har ganske stor vindbeskytter rundt selve brenneren, og denne mangler helt på Omnilite. Videre mener jeg at selve brenneren på Omnilite har mindre diameter. Det synes jeg er en ulempe, da flammen på "lite" blir mer konsentrert og dekker kjelebunnen noe dårligere. Maten kan også svi seg fortere i det konsentrerte flammepunktet som gir 2-3 kw  og grytesett med "anti-belegg" kan fort ødelegges. Også diameteren på bena er noe mindre på "lite", altså litt mer ustødig med store kjeler ved snøsmelting, etc.

For meg ser det ut som det er kun disse punktene det er spart inn noe vekt og hvor de er forskjellig av praktisk betydning.

Dersom ikke vektforskjellen betyr allverden, tror jeg Omnifuel er den mest anvendelige for allround-bruk fordi den har vindbeskytteren, bredere støtteben og noe større brennerdiameter, men veier altså marginalt mer.

Cathrine :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt den i 4-5 år (tror jeg) .Som du kanskje har sett i andre tråder nylig bruker jeg kun alkylatbensin på denne. Den har fungert feilfritt for meg, og har også vært med på litt av hvert. Imidlertid har jeg opplevd at andre har hatt problemer med primuser av nesten alle typer, men det har omtrent alltid vært brukerfeil eller ulykker som hadde ødelagt "hva som helst" uansett.  Har ikke noe "cap" på min, bryr meg lite om støyen, det kan jeg leve med når brenneren ellers er pålitelig og god til mitt bruk.

 

Jeg synes Omnifuel er enkel, funksjonell og god. Går du for multifuel eller flytende brennstoff, vil det alltid være kompromisser med vekt, brennstoff, slanger, volum, osv. Bruker du brenneren riktig, passer ekstra godt på den på tur (det kan være avgjørende sikkerhet på vintertid), så går lite feil. Jeg synes enkelte på forumet har noen mystiske teorier om hva som kan gå galt med en multibrenner som brukes riktig. Uansett hva du velger, så lær deg den så godt på forhånd at den sitter i fingrene før du drar på tur. Da går det alltid bra :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Holder en knapp på første generasjon av Optimus Nova, ingen dyse bytte og passer fint i Tranglia stormkjøkken, men bråker en del.

Grei å bruke men trenger litt forvarming, men kommer alltid bak Omnifuel i alle de testene jeg har lest. Bruker 4 takts miljøbensin. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Omnilite og Omnifuel, kunne ikke motstå å kjøpe en Omnilite når det var 20% og -200,- ekstra på fjellsport.no for noen uker siden, så den kom på like over tusenlappen:-)

Når det gjelder vindskjermen, så stemmer det med størrelsen på vindskjermen rundt "messingklokka", men det er den første utgaven av Omnifuel som har en stor traktformet vindskjerm, dagens utgave har rette kanter og er nesten lik Omnilite, bortsett fra størrelsen.

Når det gjelder pakningen i pumpa, så burde ikke det være noe problem, dersom man tar forhåndsregler og smører den og strammer skruen. Det kan selvsagt være smart å skaffe en ekstra og ha med på tur. Uansett regnes pumpa som bedre enn f.eks MSR som er i plast.

Begge kjøkkenene regulerere flammen meget godt, de bråker, men lyden blir redusert når man har en kasserolle oppå. En lyddemper koster like mye som hele brenneren (89$+frakt toll og mva)

Omnilite er betydelig mindre, lettere og foldes litt bedre sammen, den lille brennstofflasken tar mindre plass og er lettere. Noen ganger er den kanskje for liten og en må ha mer fuel med, men da hadde kanskje ikke den mellomstore flasken vært stor nok heller.

Flammen er smalere, men det behøver ikke nødvendigvis bare være en bakdel, på mindre kjeler med varmeveksler vil flammen på Omnifuel være for stor til å treffe på innsiden av varmeveksleren.

Effekten er litt lavere, jeg har bare prøvekjørt Omnilite på gass foreløbig, men effektforskjellen er større på gass enn fuel 1800W mot 2600W, sammenligning med en FMS-116T som jeg har gjort for morro skyld har vist at forbruk av gass er ca 20g på 1l vann mot 10g på Firemaple brenneren, dette var med en nesten tom gassboks og 5°vanntemp. Omnilite brukte ca 4.45, 116T ett min mindre.

Men siden Omnifuel og Omnilite har forvarming så kan de også kjøre med gassbeholderen opp-ned. Med rett gassblanding så kan også dette brukes om vinteren fordi gassen føres flytende inn i brenneren (etter forvarming). Jeg har også kjøpt en overgang (FMS-701) som gjør at jeg kan kjøre de lange butanbeholderene som koster 15,- for 230g på Biltema, da blir gassprisen nesten 1/3. Ligger boksen "rett vei", så kommer gassen ut som gass (pga er rør inne i beholderern), da er ikke forvarming nødvendig, men eller så vil bare brennerene brenne med en litt høyere gul flamme til den er varm, og deretter brenne normalt.

Uansett så er hverken Omnifuel eller Omnilite noe dårlig valg, er vekt og størrelse viktig og du kan leve med litt mindre effekt så gå for Omnilite (med varmeveksler kasseroller utligner dette seg, selv om gryta veier mer). Er effekten viktig gå for Omnifuel. Stabiliteten er nok litt bedre på Omnifuel, men det bety ikke noe før belastningen blir en god del kg. Begge brennerene har identisk grunnkonsttuksjon, så kvaliteten skal være identisk. Omilite brenner med blåere flamme, noe som skulle tilsi litt renere forbrenning.

Lykke til med valg av brenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Holder en knapp på første generasjon av Optimus Nova, ingen dyse bytte og passer fint i Tranglia stormkjøkken, men bråker en del.

Grei å bruke men trenger litt forvarming, men kommer alltid bak Omnifuel i alle de testene jeg har lest.

 

Omnifuel vert som oftast kåra til testvinnar pga av moglegheita for å bruke gass. Dersom ein har tenkt å bruke bensin eller parafin på brennaren, bør ein sjå på korleis brennarane fungerer på det brennstoffet. Då er Nova ein av dei betre.

Dersom ein har tenkt å bruke gass, vil ein få ein mykje betre brennar dersom ein går for ein dedikert gassbrennar. For sjølv om Omnifuel kan brenne gass, er det uendeleg mange gassbrennarar som gjer den jobben langt betre.

Dersom ein har tankar om å bruke flytande brennstoff vintertid og gass sumartid, vil eg anbefale å ha to brennarar, sjølv om ein vel Omnifuel til å brenne flytande brennstoff. Både fordi ein dedikert gassbrennar er betre til gass, og fordi det er unødvendig å slite på den dyre Omnifuelen når ein kan slite på ein langt billigare gassbrennar.

Og ettersom trådstartar allereie har ein suveren gassbrennar, bør i alle fall ikkje gassmoglegheita på omnifuel vera utslagsgivande for valg av vinterbrennar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Omnilite og Omnifuel, kunne ikke motstå å kjøpe en Omnilite når det var 20% og -200,- ekstra på fjellsport.no for noen uker siden, så den kom på like over tusenlappen:-)

Når det gjelder vindskjermen, så stemmer det med størrelsen på vindskjermen rundt "messingklokka", men det er den første utgaven av Omnifuel som har en stor traktformet vindskjerm, dagens utgave har rette kanter og er nesten lik Omnilite, bortsett fra størrelsen.

Når det gjelder pakningen i pumpa, så burde ikke det være noe problem, dersom man tar forhåndsregler og smører den og strammer skruen. Det kan selvsagt være smart å skaffe en ekstra og ha med på tur. Uansett regnes pumpa som bedre enn f.eks MSR som er i plast.

Begge kjøkkenene regulerere flammen meget godt, de bråker, men lyden blir redusert når man har en kasserolle oppå. En lyddemper koster like mye som hele brenneren (89$+frakt toll og mva)

Omnilite er betydelig mindre, lettere og foldes litt bedre sammen, den lille brennstofflasken tar mindre plass og er lettere. Noen ganger er den kanskje for liten og en må ha mer fuel med, men da hadde kanskje ikke den mellomstore flasken vært stor nok heller.

Flammen er smalere, men det behøver ikke nødvendigvis bare være en bakdel, på mindre kjeler med varmeveksler vil flammen på Omnifuel være for stor til å treffe på innsiden av varmeveksleren.

Effekten er litt lavere, jeg har bare prøvekjørt Omnilite på gass foreløbig, men effektforskjellen er større på gass enn fuel 1800W mot 2600W, sammenligning med en FMS-116T som jeg har gjort for morro skyld har vist at forbruk av gass er ca 20g på 1l vann mot 10g på Firemaple brenneren, dette var med en nesten tom gassboks og 5°vanntemp. Omnilite brukte ca 4.45, 116T ett min mindre.

Men siden Omnifuel og Omnilite har forvarming så kan de også kjøre med gassbeholderen opp-ned. Med rett gassblanding så kan også dette brukes om vinteren fordi gassen føres flytende inn i brenneren (etter forvarming). Jeg har også kjøpt en overgang (FMS-701) som gjør at jeg kan kjøre de lange butanbeholderene som koster 15,- for 230g på Biltema, da blir gassprisen nesten 1/3. Ligger boksen "rett vei", så kommer gassen ut som gass (pga er rør inne i beholderern), da er ikke forvarming nødvendig, men eller så vil bare brennerene brenne med en litt høyere gul flamme til den er varm, og deretter brenne normalt.

Uansett så er hverken Omnifuel eller Omnilite noe dårlig valg, er vekt og størrelse viktig og du kan leve med litt mindre effekt så gå for Omnilite (med varmeveksler kasseroller utligner dette seg, selv om gryta veier mer). Er effekten viktig gå for Omnifuel. Stabiliteten er nok litt bedre på Omnifuel, men det bety ikke noe før belastningen blir en god del kg. Begge brennerene har identisk grunnkonsttuksjon, så kvaliteten skal være identisk. Omilite brenner med blåere flamme, noe som skulle tilsi litt renere forbrenning.

Lykke til med valg av brenner!

"Men siden Omnifuel og Omnilite har forvarming så kan de også kjøre med gassbeholderen opp-ned."

Hva mener du? Disse brennerene har ikke drivstoffstoffrøret ført over brennerhodet, derfor kan det bli litt skummelt med boksen opp/ned når det er skikkelig kaldt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er bra brennere med de bråker mye så de kan være litt slitsomme til fyring, hvertfall på høy effekt.

Mange andre alternativer Optimus Nova, Soto Muka, MSR Wisperlite etc. Evt brenner uten slange som OPtimus Hiker+ og et par modeller fra Coleman.

 

Har "bare" Omnifuel selv og har hatt den i mange år. Aldri no kluss, har vel ikke måtte rense dyse en eneste gang. Kjører bare på renset benin.

Bra effekt og regulering på den, kjapp forvarming. Eneste er at den lager en del lyd. Jeg bruker den bare til matlaging så det har ikke vært noe plagsomt.

Foretrekker egentlig at det er litt lyd når den er igang. Men litt vind og lyd ellers er det enklere å høre hvilken effekt man har den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Omnilite Ti som plutselig begynte å sprute bensin ut pumpa, som igjen tok fyr. Det brant på bakken og stod stikkflamme ut fra pumpa. Heldigvis var jeg ute da det skjedde, men det var ganske skremmende opplevelse, siden jeg ofte fyrer i teltet. Jeg gikk tilbake med den til XXL og byttet den inn i en Whisperlite. Vet ikke om det bare var min brenner - eller problem med Omnilite generelt, men for meg var denne episoden nok tll aldri mer kunne ta den med på tur.

 

Noe jeg likte særlig med Omniliten (Ti) er "huset" brenneren sitter i, med vatt i bunn, som gjør forvarmingen ganske effektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Omnilite Ti som plutselig begynte å sprute bensin ut pumpa, som igjen tok fyr. Det brant på bakken og stod stikkflamme ut fra pumpa. Heldigvis var jeg ute da det skjedde, men det var ganske skremmende opplevelse, siden jeg ofte fyrer i teltet. Jeg gikk tilbake med den til XXL og byttet den inn i en Whisperlite. Vet ikke om det bare var min brenner - eller problem med Omnilite generelt, men for meg var denne episoden nok tll aldri mer kunne ta den med på tur.

 

Noe jeg likte særlig med Omniliten (Ti) er "huset" brenneren sitter i, med vatt i bunn, som gjør forvarmingen ganske effektiv. 

 

Derfor har jeg sluttet å bruke bensin på min multifuelbrenner og brenner nå parafin og tennvæske.

 

 Uansett regnes pumpa som bedre enn f.eks MSR som er i plast.

 

Rart at det alltid rakkes ned på MSR-pumpene, jeg har hatt en MSR Dragonfly siden 2007 og pumpa har aldri sviktet...

En del trøbbel med Primus sine pumper har vært en del omtalt i det siste, jeg mener at den påstanden din begynner å slå sprekker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt primustrøbbel selv utover det som har vært selvforskylt. Har sett andre som har hatt problemer med pakninger, kran, pumpe, osv i nesten alle merker og typer, men jeg tror det meste av dette kan spores tilbake til feil bruk eller små uhell. Mine venner er ikke glad i bruksanvisninger, noe som har ført til noen pussige episoder med flere ting :)

Det er sikkert flere som har hatt uforskylte feil, men jeg tror de fleste primuser er ganske feilfrie når de brukes riktig over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt den i 4-5 år (tror jeg) .Som du kanskje har sett i andre tråder nylig bruker jeg kun alkylatbensin på denne. Den har fungert feilfritt for meg, og har også vært med på litt av hvert. Imidlertid har jeg opplevd at andre har hatt problemer med primuser av nesten alle typer, men det har omtrent alltid vært brukerfeil eller ulykker som hadde ødelagt "hva som helst" uansett.  Har ikke noe "cap" på min, bryr meg lite om støyen, det kan jeg leve med når brenneren ellers er pålitelig og god til mitt bruk.

 

Jeg synes Omnifuel er enkel, funksjonell og god. Går du for multifuel eller flytende brennstoff, vil det alltid være kompromisser med vekt, brennstoff, slanger, volum, osv. Bruker du brenneren riktig, passer ekstra godt på den på tur (det kan være avgjørende sikkerhet på vintertid), så går lite feil. Jeg synes enkelte på forumet har noen mystiske teorier om hva som kan gå galt med en multibrenner som brukes riktig. Uansett hva du velger, så lær deg den så godt på forhånd at den sitter i fingrene før du drar på tur. Da går det alltid bra :)

 

Vet ikke om det blant annet var det jeg nevnte om pumpelekkasje i en tidligere tråd du refererte til her? Uansett, at denne feilen er reell er det i alle fall et par tråder om her på forumet som viser (les f.eks denne: http://www.fjellforum.no/topic/27473-primus-nybegynner-trenger-hjelp/?p=256250 ). Det skumle er at denne feilen nettopp er helt uavhengig av brukeren. Forsiktighet og riktig bruk gir ingen forsikring mot dette. Her har produsenten har tatt til takke med et mindre optimalt design, eller for høye toleransegrenser i produksjonen, for å spare kostnader og/eller vekt. Et grovt overslag: Det er ca 10.000 medlemmer på forumet, anta at 40% bruker Omnifuel, og anta at alle slike pumpefeil blir rapportert på forumet. Ett slikt rapportert tilfelle tilsier da 0.025% sannsynlighet for at et tilfeldig eksemplar får denne feilen, i løpet av forumbrukernes gjennomsnittlige brukstid for brenneren. Dette synes jeg er antakelser som kommer brenneren til gode, og likevel gir det tall som absolutt er reelle. For å si det sånn: hadde det vært så stor sjanse for å vinne i Lotto hadde jeg begynt å spille. Flere ganger, hver uke! :)

 

Setter man denne litt vel teoretiske betraktningen mot veggen kan man si at det er mye annet ved friluftslivet man utøver som gir større sannsynlighet for at noe kan gå galt. Og at det omtrent alltid går helt fint å fyre de fleste primuser i telt. Nå som jeg allerede har vært så dum å gjøre denne tankegymnastikken rundt risiko osv bærer jeg gledelig 200g ekstra for å slippe å tenke på dette når jeg ligger i teltet. Kanskje handler det vel så mye om nettopp det, at jeg hang meg opp i en liten detalj, og dermed ikke klarte å trives med brenneren. Likevel synes jeg slike forhold er viktige å vurdere, spesielt når konsekvensene av en plutselig og kraftig pumpelekkasje er såpass store som de kan være. Selv om sannsynligheten er relativt lav (men langt fra ubetydelig) vil konsekvensene gjøre risikoen mye mer tungtveiende. I mine øyne er dette det aller verste som kan skje med en brenner i bruk. Nå er jeg rimelig risikoavers, så dette var nok til å avskrive denne primusen for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det blant annet var det jeg nevnte om pumpelekkasje i en tidligere tråd du refererte til her?

Hei hjaadd!

Nei, jeg hadde ikke dine erfaringer eller det du referte til i tankene. Jeg henviser mer til kommentarer som  "Omnifuel/ MSR/ Hiker er no`dritt"  , uten å ha noen nærmere formening utover dette. Jeg er opptatt av sikkerhet selv, og tar til meg alle de hendelser som er konkrete, tilsvarende dine erfaringer over. Andres erfaringer lærer jeg mye av.  Primus er det mye sikkerhet i og må virke i kalde miljøer. Samtidig er feil bruk av primus farlig. Synes derfor disse erfaringene er viktige og setter pris på at dere deler. Nå må jeg jobbe... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på Primus sin video, de anbefaler å ta ut enveis ventilen en gang iblant og sette den inn igjen. Også viktig å smøre lærstykket i pumpa jevnlig, gjør man dette tror 

jeg mye er gjort i forhold til sikkerhet og at ikke pumpa spruter. 

 

Jeg vil nok foretrekke å bruke bensin, pga rask forvarming. Kan man forvarme med parafin/diesel ? eller må man bruke rødsprit til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.