Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Vega - hvilke erfaringer har folk med den på vinteren?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Har brukt den siden i vår. Senest i helgen fikk vi til halvannet oppkok på en gassboks etter at vi snudde den opp ned. Tipper det var en 3-5 plussgrader. Uten å være ekspert synes jeg den har greie reguleringsmuligheter, og har fungert godt til mitt bruk. Stabil og brei. Bruker vanlig primusgass og noe billige greier jeg fant på svenskegrensa. XXL har brenneren, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Godt spørsmål, Kjell Iver. I tilfellet fra denne helgen fikk vi ikke ut mer av boksen før vi snudde den opp ned, så for oss var problemet om vi fikk tømt gassboksen i det hele tatt. Da vi snudde den på hodet, fikk vi ut siste rest. Jeg vil tippe at snur du den på hodet får du bedre trykk, men kan justere det ned igjen med regulatoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en blanding av propan og butan i boksene.  Om boksen står rett vei og det er kaldt så brenner man opp propanen først siden denne holder seg i gassform selv om det er kaldt. Når propanen er oppbrukt har du ikke noe trykk igjen før det blir så varmt at butanen går over til gass.    Når man snur gassen opp ned så ligge fortsatt propanen øverst men nå dytter den ut flytende butan igjennom slangen. Når denne kommer over i den varme primusen så går den over til gass.    Derfor skal man bruke boksen mest mulig opp ned når det er kaldt( med denne typen brenner)  Det kan være slik at man må starte den med boksen den vanlige veien for å få litt varme i brenneren før man kan snu boksen.       En annen ting å tenke på er at å slippe gass ut av boksen er det samme som å kjøle den ned.   Er man litt tøff så kan man sette boksen ganske nærme flammen så den får litt varme. De tåler egentlig veldig mye men kan ikke anbefale det til noen ;)       Når det blir kaldt nok så vil man uansett ikke få noe kos ut av en propan/gass boks.  Det finnes dyre alternativer med ren propan men det er tungt. Det høyere trykk så man må ha en solidere flaske.       Det beste er bensin/parafin brennere når det det blir kaldt. Til nød gass ned mot 5minus. Med rett brenner og gass 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til en artikkel i bladet Friluftsliv med gass i kulda som tema. De tester rimelig grundig før de uttaler seg.

 

Det kunne gjerne vært en tråd her på forumet som henviste til de forskjellige testene de utfører, men det må vel i så fall innhentes tillatelse først?

 

 

 

http://www.friluftsliv.no/friluftsliv.no-artikler/fyring-med-gass-i-kulda.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade tidigare sagt: Aldrig mera gas. Men så lyckades jag lura mig själv att köpa denna, delvis eftersom en av dom i butiken själv använde denna och lovade på sin Heder, att jodå, denna skall fungera fint ned under nollan. I äkta vinterföre, så kör man förståss bensin men några minus och snö skall den klara galant, sa han.

Så jag köpte den. Provade den uppställd i snö i några minusgrader och en del vind. Packade kaffekannan full med snö och körde igång. Jag täntke hinna fotografera lite medan snön smälte, men fick avbryta efter 5-6minuter. Då var kaffevattnet klart.

Jag körde med boxen upp och ned.

Jag har sedan kört den i mer normalt höstväder och har inget att klaga på. Gasen har varit primus propan(isobutan/butan-mix. Ett bra köp, känns det som. Köket fungerar precis så bra som karln i affären påstod!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle brennere med forvarmerør over brennerhodet, kan brukes med boksen opp/ned, min Brunton Lander virker faktisk bedre i -15 enn Jetboil Helios. Bakdelen er den at så vidt jeg vet er det bare Optimus Vega og Jetboil Helios som er CE-merket for denne bruken, dette medfører da at f.eks Landeren leveres uten støtte for opp/ned-boks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg stusser litt på er effekten av gassen. Til sommerbruk er gass helt uovertruffen når det gjelder effekt - mens den da tilsynelatende mister mye av effekten eller brennverdien på vinteren. Greit nok at trykket går ned, men energimengden må jo være den samme sommer som vinter. Er det ekstra kaldt er det en god del gass igjen i boksen om man ikke snur den først. Er det slik at effekten går ned når man bruker av den flytende gassen i stedet for å gå via "gassform" i boksen?

 

Jeg har selv god erfaring med gass helt ned i minus 15-20 - men da i høyereliggende strøk.

 

Jeg trodde at det var en ny gassblanding til denne brenneren siden alle bildene er med grønn boks, men så langt jeg kan se er det den samme blandingen her også, men at man må holde boksen opp/ned alltid ved bruk på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle brennere med forvarmerør over brennerhodet, kan brukes med boksen opp/ned, min Brunton Lander virker faktisk bedre i -15 enn Jetboil Helios. Bakdelen er den at så vidt jeg vet er det bare Optimus Vega og Jetboil Helios som er CE-merket for denne bruken, dette medfører da at f.eks Landeren leveres uten støtte for opp/ned-boks.

 

Min Primus Easyfuel II er så vidt jeg vet ikke CE-merket for slik bruk (det var heller ikke støtte med), men den fungerer fint med opp-ned boks likevel. Den har forvarmerør over hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJøpte denne i sommer. Så langt veldig fornøyd. Ganske lett, lavt tyngdepunkt, brede støtter. Har ikke piezotenner men ikke noe krise, de har en tendens til å slutte virke etter en stund uansett.

Har alltid med tennstål.

Vega har ikke all verdens stor flammering og spredning men passer fint til vanlig type stekepanner og kjeler man normalt bruker på tur. Jeg har vel type panner på 18-23cm og det fungerer supert.

Vega er laget med støtter for å ha boks opp ned som du ser. Det er ikke bare for bruk i kulde men også fordi man bruker boksen opp/ned for å booste effekt. Så vidt jeg husker har den "bare" 1500W max effekt i vanlig modus, mens den har 2800W med boks opp ned. Har brukt den en del og synes egentlig 1500W høres lite ut, synes den er rimelig rask.

Bra justering av effekt.

 

Jeg har ikke testet den fullt ut på vinterføre. Men har vært ute litt i helgene i det siste. Sånn rett under 0 på hytta bl.a. Det gikk helt fint å bruke den da selv med en nesten tom gassboks snudd på hodet.'

Har prøvd den både på Powergas, Beaver og Biltema bokser. Alle har fungert.

Det bør startes med boks i vanlig posisjon noen sekunder så man får litt varme i brenner før man snur den. Nå man snur boksen øker effekten betydlig. Kan være litt knot å finjustere på lav effekt med boksen på hodet.

 

Men i forhold til en "vanlig" gassbrenner så fungerer denne bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Primus Easyfuel II er så vidt jeg vet ikke CE-merket for slik bruk (det var heller ikke støtte med), men den fungerer fint med opp-ned boks likevel. Den har forvarmerør over hodet.

 

Ah, akkurat det jeg skulle inn her å spørre om nå, takk! Har kjøpt en slik en nylig, er forsatt "ny i eske" og det var "åpent kjøp" - så jeg vurderte å bytte...men ikke nå lenger da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Testet min Primus gassbrenner i -15 nå i helga. Tror modellen er utgått men den er temmelig lik i konstruksjon som Gravity brenneren

http://www.primus.eu//Archive/Images/Resized%20images/400x400/Gravity01_500px_400x400.jpg

 

Måtte riste litt på boksen for å få litt guffe og brukte ganske lang tid på å få smelte snø og koke 1,5 liter med vann, men det gikk til slutt da. Ble for liten effekt til å få skikkelig varme i forteltet. Men fungerte til nødbruk. Brukte Primus sin 300 grams gassboks. Tror aldri jeg hadde fått vannet til å koke om jeg hadde fyrt utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.