Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny lett båt eliminerer bæring!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse

På web-siden står det " Verdens letteste kajakk". Det er nå utrolig hva man kan finne på å kalle en "kajakk" bare fordi den padles med noe som ligner en kajakkåre. Barna har en oppblåsbar gummibåt til badebruk som ligner mistenkelig på denee her (bare mye billigere samt at den ros med to årer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes også denne så litt rar ut, men er villig til å prøve den hvis jeg får låne den? Så hvis det er importøren som har startet denne tråden, så tester jeg den gjerne på adrenaline.no!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er interessant dette, men jeg håper virkelig importøren skjønner at det er HELT uaktuelt for de fleste å betale flere tusen for en gummibåt uten å ha noen skikkelig tester å referere til. Jeg tester den gjerne.. Når sant skal sies tror jeg ikke denne har mange av egenskapene til en kajakk men men .... Det hadde jo vert fint å kunne dra på lange turer uten å måtte bære på en samenlegbar kajakk, eller en ally... Men hvordan er holdbarheten til dette da? .... Går det hull i den ved et bomkast med fiskestanga??? osv osv osv ... Hvordan er den å padle?? ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei. Jeg kom over denne tråden og tenkte jeg skulle svare på disse spørsmålene. Jeg gjør oppmerksom på at det ikke er vi i Alpackaraft Scandinavia som har lagt ut den oprinnelige meldingen.

For å svare på spørsmålene i denne tråden:

Alpacka raft er meget solid sammenlignet med alle andre opplåbare kajakker/båter på markedet. Dette fordi det er benyttet helt nye materialer som kombinerer ekstrem styrke med lav vekt og unike konstruksjonsløsninger. Materialet er et resultat fra amerikansk romforskning og består av en avansert mesh belagt med 2 lag polyurethan. Dette, sammen med den ekstremt lave friksjonen på overflaten (gjør at fiskekroker, skarpe steiner etc glir på overflaten i stedet for å forårsake hull) gjør at det skal mye til for å få hull i denne båten. I tillegg har man 3 flytekammer (sete, bunn og skrog). Vi har solgt et hundretalls båter siden vi startet i 2005 uten å ha fått raportert lekasjer eller punkterings-skader på disse båtene. Iom at materialet ikke er fleksibelt, er båten meget stiv i oppblåst tillstand og navigerer dermed mye mye bedre enn båter i standard PVC. Man kan lett oppnå 5 km/t marsjfart på stille vann (8 km/t med robåt-versjonen). I elva har man mange av egenskapene til en elvekajakk i tillegg til at man får en unik stabilitet. Det skal klasse III + stryk til for å være uheldig å velte med denne båten.

En kano vil fortsatt gå fortere på stille vann og en elvekajakk vil være bedre i klasse 4 eller høyere elvestryk, men her får man altså en kryssning av disse to med en vekt på bare 2 kg! Vekten, størrelsen og styrken er altså våre primære salgsargument. Her får man en båt man ikke merker at man har med seg i sekken for bruk til både transport, fiske, jakt og moro i elven. Når det gjelder tester, har våre båter fått mye skryt og 5 av 6 poeng i villmarkslivs test og vunnet den prestisjetunge Backpackers Magazine editors award i 2005. Flere tester er på gang og vil bli publisert i løpet av 2006/2007. Håper at dette var et greit svar. Ta kontakt via [email protected] eller www.alpacka.no for mere informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.