Gå til innhold
  • Bli medlem

En uke på Børgefjell


turopplevelser.blogg.no

Anbefalte innlegg

Ei uke i Børgefjell var noe som jeg hadde gledet meg stort til i mange måneder, så det var en gledens dag da det endelig var klart for avgang mot Fjellrevens rike.

Jeg startet ferden fra Ballangen og tok bussen til Fauske. Der ventet jeg på min gode turkamerat Runar som kom med toget fra Bodø, og sammen skulle vi ta toget til Mosjøen.

 

1458045-8-1373391059036.jpg
Venting på Fauske

 

På togturen leste vi oss opp på Børgefjell fra blant annet boken til Lars Monsen og noen turhistorier vi hadde skrevet ut fra nett. Vi noterte ned tips både på elvekrysninger og fiskevann og ble ikke mindre spent på turen etter lesingen. I tillegg kikket vi spent ut vinduet når vi kjørte over Saltfjellet. Vi har nemlig planlagt tur til Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark til neste år.

 

1458045-8-1373390993792.jpg
Det ble en ekstra lang stopp her pga venting på nordgående tog.

 

Vel framme i Mosjøen ble vi plukket opp av min gode venn Stian Langfjord, som skulle kjøre oss ned til Susendalen hvor vi skulle starte ferden inn i Børgefjell. I tillegg hadde han kjøpt kart til oss, for kart over Børgefjell var hverken å oppdrive i Tromsø, Narvik eller Bodø.

 

1458045-8-1373390491264.jpg
Stian Langfjord vår eminente sjåfør

 

Vel framme på Øyum i Susendalen tok vi en kjapp oversikt over utstyret, før vi med tunge sekker på ryggen tok farvel med sjåføren og satte innover mot nasjonalparken. Øyum er den plassen hvor man kommer raskest inn i Børgefjell nasjonalpark, så det tok ikke mange minutter før vi var inne i selve nasjonalparken.

 

1458045-8-1373390343704.jpg
Klar for Børgefjell

 

Terrenget innover var lettgått og med jevn stigning oppover. Det var fint vær og ganske varmt, så når vi tok oss en hvil tok det ikke lang tid før mygga begynte å bli plagsom. Når vi gikk var derimot mygga ikke nå problem, så det ble ikke så mange stopp på veien.

1458045-12-1373546171654.jpg
Glade turkamerater

 

Når vi nærmet oss skoggrensen begynte vi å se etter en egnet plass å slå leir for natten. Vi hadde bestemt oss for å ha et skikkelig leirbål første kvelden og var dermed avhengig av å finne en plass med mye nedfallsved. Etter å ha vurdert en del plasser på vei oppover, fant vi til slutt en perfekt plass helt øverst i skoggrensen.

1458045-7-1373581131628.jpg
Teltplassen

 

Etter å ha fått opp teltet, sanket vi ved og hentet vann og satte i gang med å lage kveldsmat. Vi skulle kose oss skikkelig første kvelden, så på menyen sto det biff med masse godt tilbehør:)

 

1458045-7-1373581498628.jpg
Biffen til steking

 

Etter middag satt vi bare med bålet og nøt den flotte utsikten. Stian som kjørte oss til Susendalen gav oss et par øl, og de smakte nydelig der vi satt og kikket utover landskapet. Det var et lite vinddrag i luften som holdt det meste av mygga borte og dermed gjorde kvelden helt perfekt.

 

1458045-7-1373581734789.jpg
Skål!

 

Etter flere timer ved bålet krøp vi inn i teltet og gjorde klart for en god natts søvn. Det var langt på natt og sola var på tur opp igjen, så vi fikk en fantastisk utsikt over soloppgangen i teltåpningen.

 

1458045-7-1373582472647.jpg
Nydelig utsikt fra teltet

 

Det ble nesten litt vanskelig å sovne med sola skinnende inn i teltet, men etterhvert sovnet vi begge 2 og dermed var første dagen i Børgefjell nasjonalpark over.

 

Flere bilder og resten av turen på Børgefjell kan du lese om på http://turopplevelser.blogg.no/

 











 





 

 

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.