Gå til innhold
  • Bli medlem

Jervenduk


CarlHenrik

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen her som har erfaringer med forskjellige jervenduker?

Jeg tenker på å gå til innkjøp av en duk, men er usikker på hvilken.

Har sett litt på Thermo og Thermo Hunter. Bruket vil nok være i fjellet og marka, sommer som vinter.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer litt ann på bruken din, skal du kun bruke den som gapahuk o.l. så holder en vanlig en uten no vattering. Hvis du skal ligge inne i den, bruke den til bikkja, nødly osv så bør du absolutt kjøpe thermo hunter med coreloft vattering. Den er lang nok til at du får hele deg inni og den er forholdsvis varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har originalduken (143x143cm, ca 650g). Om jeg skulle ha kjøpt en ny duk i dag, som jeg kunne bruke både som tarp, nødbiuvak og sovepose-overtrekk ved behov....med og uten isolasjon, så hadde jeg vurdert en Fjellduken-Exclusive. (102x220cm, ca 750g) Den kommer etter det jeg forstår uten vattering, som en ren Jervenduk, men der du kan koble på vattering (60g eller 170g Primaloft) etter behov. Vatteringen kjøpes separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jervenduken original er ubrukelig som soveposeovertrekk eller å sitte inne i når den helt gjenlukket over tid på grunn av kondens. Den er helt tett og i løpet av en natt blir soveposen klissvåt hvis du lukker godt igjen. Den fungerer imidlertid greit som underlag eller overtrekk som spennes opp noen centimeter over soveposen. Jeg har også brukt Thermo og synes den fungerer noe bedre når det gjelder kondens. Jeg ville derfor valgt denne til vinterbruk.

Min Jerven Original er noen år gammel og er den første Jervenduken jeg kjøpte, så det er mulig pustegenskapene er blitt bedre. Imidlertid vet jeg om flere som har dårlige erfaringer med denne og kondens. Synes den fungerer best som en lett raste- og vindpose, men dårlig til overnatting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginal og Exclusive.

Sistnevnte solgte jeg da den ikke greide mitt urealistiske krav om å være sovepose/bivak på sommeren. Men antagelig den Jervenduken som kan brukes hele året.

 

Orginal er mer eller mindre fast inventar i sekken - god til mye, ikke perfekt til noe.

 

Stoffet i disse dukene er vanntett, så kondens vil være noe å ta hensyn til.

De fungerer fint som tillegg til andre ting, men kun Jervenduk til overnatting er ment for nødbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har Fjellduken Thermo Hunter. Den er obligatorisk med på alle turer gjennom vinterhalvåret. Bruker den som "dyne" over soveposen og rundt meg når jeg isfisker eller bedriver annen stillesittende aktivitet. Gir deg det ekstra lune laget utenfor klærne, som øker komforten betydelig. Bruker den også under posteringsjakt. Ville aldri ha vært den foruten. 

 

Enda råere mtp varme/isolasjon er Fjellduken Extreme, som en kamerat av meg nettopp har kjøpt. Den har ganske betydelig tykkere vattering og veier kun halvkiloet mer enn min Hunter. Så hvis du ønsker et substitutt for soveposen høst/vår eller et ENDA lunere/varmere alternativ enn Hunter på vinteren, så er det bare å bestille Extreme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fjellduken Thermo Hunter. Den er obligatorisk med på alle turer gjennom vinterhalvåret. Bruker den som "dyne" over soveposen og rundt meg når jeg isfisker eller bedriver annen stillesittende aktivitet. Gir deg det ekstra lune laget utenfor klærne, som øker komforten betydelig. Bruker den også under posteringsjakt. Ville aldri ha vært den foruten. 

 

Enda råere mtp varme/isolasjon er Fjellduken Extreme, som en kamerat av meg nettopp har kjøpt. Den har ganske betydelig tykkere vattering og veier kun halvkiloet mer enn min Hunter. Så hvis du ønsker et substitutt for soveposen høst/vår eller et ENDA lunere/varmere alternativ enn Hunter på vinteren, så er det bare å bestille Extreme. 

 

Jeg har gått å grublet på hvilken fjellduk jeg skal kjøpe og nå ble jeg usikker igjen. Jeg har en Helsport fjellduk fra før og tenkte jeg skulle ha en foret en som kan erstatte sovepose på sen vår og tidlig høst, ha med på tur sammen med ungene, isfiske og i sekken på turer etter fjellrypa sent på høsten.

Jeg bestemte meg for Hunter, men nå er jeg litt i tvil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har en Helsport fjellduk fra før og tenkte jeg skulle ha en foret en som kan erstatte sovepose på sen vår og tidlig høst, 

 

 

"Erstatte sovepose". Da er det bare peise på, og gå for den Extreme-duken ettersom vektforskjellen er såpass liten som den er, såfremst du ikke er en psykotisk gramjeger.  Hadde jeg skulle kjøpt i dag, med så mye aktivitet jeg bedriver om vinteren, ville jeg gått for Extreme i stedet for Hunter som jeg har den dag i dag. Jeg har til gode selv å teste Extreme-duken til kompisen min, men jeg har inspisert den - og den er altså et merkbart hakk bedre fôret enn min Hunter. 170g primaloft pr m2 vs 60g primaloft pr m2 utgjør en hel del isolasjonsevne. 

 

Helsport-dukene kjenner jeg ikke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Erstatte sovepose". Da er det bare peise på, og gå for den Extreme-duken ettersom vektforskjellen er såpass liten som den er, såfremst du ikke er en psykotisk gramjeger. Hadde jeg skulle kjøpt i dag, med så mye aktivitet jeg bedriver om vinteren, ville jeg gått for Extreme i stedet for Hunter som jeg har den dag i dag. Jeg har til gode selv å teste Extreme-duken til kompisen min, men jeg har inspisert den - og den er altså et merkbart hakk bedre fôret enn min Hunter. 170g primaloft pr m2 vs 60g primaloft pr m2 utgjør en hel del isolasjonsevne.

Helsport-dukene kjenner jeg ikke til.

Takk for svar :) Jeg kontaktet Jerven på mail og skisserte bruksområdet mitt, fikk svar fra de med en gang der de anbefalte meg Hunter - så jeg bestilte meg en slik.

Jeg er helt klart enig med deg angående Extreme-duken, kan være jeg kjøper en slik i tillegg om Hunter'n viser seg å være knapp til mitt vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit godt val med Hunter, sjølv har eg ein ekstrem.

Ein ting ein må være nøye med når den er i bruk som sovepose er å halde all pusting utanom duken !

So unngår ein (nesten all ) kondens.

Jerven som sovepose har eit stort volum å varme opp, men er paradis for dei som får klaus i smale posar.

Ideellt å kombinere med ein lett sommarpose når det blir kaldare.

Pass då på å putte liggeunderlaget inn i duken , so glir du ikkje av ++ .

Lurt å spraye glidelåsane med silikon ofte , halverar lekkasjen der + sikrar funksjonen. Har uansett ikkje vore veldig plaga med dette

Den nye "exklusive" har visst tilnærma vasstette glidelås.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.