Gå til innhold
  • Bli medlem

Trygg parkering i Finnmark når man er på langtur.


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Til sommeren drar jeg og dama tilbake til Finnmark for et nytt 4-5 måneders opphold som skal fylles med 4 lengre villmarksturer der hver tur skal vare fra tre til fire uker.

 

Da vi gjorde et tilsvarende opplegg i 2012 benyttet vi kun offentlig transport, dette opplevde vi som noe tungvint. Denne gangen tenker vi på å kjøre egen bil, fylle den opp med alt utstyret vi trenger og kjøre den til startpunktet for hver enkelt tur. 

 

Kanskje et litt dumt spørsmål, men vi lurer litt på om det er trygt å la bilen stå i tre til fire uker på en eller annen parkeringsplass der oppe i nord?

 

Som for eksempel når vi skal til Pasvik tenker vi å finne en plass å parkere i Vaggetem, dra på tur i ca en måned å komme tilbake å hente den. Er dette en stor sjanse å ta? Risikerer vi at noen bryter seg inn i bilen å stjeler de få eiendelene som blir liggende igjen?

 

Vi tenker at en av de andre turene skal være på Gallokvidda, da må vi finne en plass i eller nærheten av Neiden vi kan parkere. Er dette trygt for den stakkars bilen vår? 

 

Dette ble sikkert forklart på en utrolig dårlig måte, håper noen forstår hva jeg mener og kan komme med sin menig om dette STORE problemet.

 

Anders

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det vært en drøy uke eller to ville jeg ikke tenkt på det som en stor risiko. Det kommer også helt an på hvor bilen står parkert. Risikoen for at noe skjer er selvsagt størst når bilen står langs hovedveier med mye langdistansetrafikk. Hvis man kan parkere innerst på en blindvei langt inn i skogen der nesten ingen ferdes er nok risikoen for innbrudd minimal. Jeg ville i ditt tilfelle kanskje forhørt meg med noen av de nærmeste bebodde husstandene der du ønsker å parkere. Kanskje man møter en gårdeier med god plass på gården hvor bilen kan stå trygt og litt under oppsyn. Dette kan være lurt uansett slik at naboene vet om bilen og hvorfor den står der så lenge, slik at folk ikke blir bekymret for at noe har skjedd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen for innbrudd er absolutt til stede, tenker da særskilt på østeuropeere på "sommerturne". Anbefaler derfor ikke å parkere synlig langs hovedveiene. Er enig med Steggen; spør grunneiere om du kan parkere ved gårdstun slik at bilen er under regelmessig oppsyn. Uansett har de sikkert gode tips på hvor det er mest gunstig å parkere ved turområdet. Forsøk også å ha færrest mulig eiendeler liggende synlig i bilen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en drøy uke eller to ville jeg ikke tenkt på det som en stor risiko. Det kommer også helt an på hvor bilen står parkert. Risikoen for at noe skjer er selvsagt størst når bilen står langs hovedveier med mye langdistansetrafikk. Hvis man kan parkere innerst på en blindvei langt inn i skogen der nesten ingen ferdes er nok risikoen for innbrudd minimal. Jeg ville i ditt tilfelle kanskje forhørt meg med noen av de nærmeste bebodde husstandene der du ønsker å parkere. Kanskje man møter en gårdeier med god plass på gården hvor bilen kan stå trygt og litt under oppsyn. Dette kan være lurt uansett slik at naboene vet om bilen og hvorfor den står der så lenge, slik at folk ikke blir bekymret for at noe har skjedd.

  

Risikoen for innbrudd er absolutt til stede, tenker da særskilt på østeuropeere på "sommerturne". Anbefaler derfor ikke å parkere synlig langs hovedveiene. Er enig med Steggen; spør grunneiere om du kan parkere ved gårdstun slik at bilen er under regelmessig oppsyn. Uansett har de sikkert gode tips på hvor det er mest gunstig å parkere ved turområdet. Forsøk også å ha færrest mulig eiendeler liggende synlig i bilen.

Takk for svar gutter.

Kommer ikke til å parkere i nærheten av hovedvegen. Vil tro det er parkeringsplasser i nærheten av turområdene vi skal bevege oss i som ligger et stykke unna de værst traffikerte vegene. Vi skal kjøre en gammel mindre pen bil så du skal være spesielt interessert om du vil stjele den, når vi er påtur er det vel bare et par truser og litt deo som er av verdisaker i bilen;)

Tenkte jeg skulle gå gjennom slektstreet å se om jeg har noe familie i Kirkenes, Neiden eller Karasjokk som kan være behjelpelig med å låne oss en parkeringsplass. Om vi ikke har det satser vi på å parkere i nærheten av turområdet, men at vi parkere litt utafor allfarveg. Så kan jo snakke med lokalbefolkningen i nærheten for å høre om de vil hjelpe.

Takker for hjelpen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Vaggatem tviler jeg på at det ferdes så mange skurker. De lokale trenger du nok ikke bekymre deg for, og hadde jeg vært en langveisfarende tjuvradd ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg hadde gjort ugang øverst i en ti mil lang dal.

Å parkere litt vekk fra riksveien kan nok uansett være smart, og i Pasvik finnes det mange fine skogsveier etter tømmerdrifta. F.eks. kan dere kjøre grusveien innover mot Sortbrysttjern fra Vaggatem. I enden, ca 10 km fra riksveien, er det en parkeringsplass som er vanlig utgangspunkt for å gå til Ellen-koia og inn i nasjonalparken. Det er også et godt utgangspunkt for å gå både sørover og nordover. Det finnes også flere lommer langs grusveien der man kan parkere, f.eks. før Gåsvannet.

Det dere derimot bør tenke på er at folk kan bli bekymret og melde dere savnet om bilen står på samme sted i ukesvis. En ide er å si fra til politimannen på Nyrud, som har god oversikt og et spesielt ansvar akkurat i dette området. Eller legge en lapp i frontruta, om dere tørr ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Vaggatem tviler jeg på at det ferdes så mange skurker. De lokale trenger du nok ikke bekymre deg for, og hadde jeg vært en langveisfarende tjuvradd ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg hadde gjort ugang øverst i en ti mil lang dal.

Å parkere litt vekk fra riksveien kan nok uansett være smart, og i Pasvik finnes det mange fine skogsveier etter tømmerdrifta. F.eks. kan dere kjøre grusveien innover mot Sortbrysttjern fra Vaggatem. I enden, ca 10 km fra riksveien, er det en parkeringsplass som er vanlig utgangspunkt for å gå til Ellen-koia og inn i nasjonalparken. Det er også et godt utgangspunkt for å gå både sørover og nordover. Det finnes også flere lommer langs grusveien der man kan parkere, f.eks. før Gåsvannet.

Det dere derimot bør tenke på er at folk kan bli bekymret og melde dere savnet om bilen står på samme sted i ukesvis. En ide er å si fra til politimannen på Nyrud, som har god oversikt og et spesielt ansvar akkurat i dette området. Eller legge en lapp i frontruta, om dere tørr ;-)

Problemet er at vi starter turen fra Vaggetem ca 15 mai, da er ikke bommen på grusvegen som går til Sortbrysttjern åpen, det var den hvertfall ikke sist gang vi var der. Kanskje vi kan spør om å parkere på campingen som er i Vaggetem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.