Gå til innhold
  • Bli medlem

Et problem


daffy

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg liker å reise på telttur, og det blir ofte et par turer i fjellet om sommeren. Men jeg har et problem på disse turene. Jeg får ikke sove i soveposen. Jeg er nemmlig avhengig av å legge dyna mellom benene får å få sovnet, noe som blir vanskelig i soveposen. Derfor blir jeg veldig trøtt og uopplagt allerede etter et døgn på turen. Uansett hvor fysisk sliten jeg er, så nytter det ikke. Ligger våken hele natten.

I det siste har jeg prøvd å sove i senga, som om jeg ligger i en sovepose; dvs å ikke stappe dyna mellom bena. Men det nytter ikke. Jeg får ikke sove. Dette fordi jeg gjerne vil få sovet i teltet når jeg skal på tur neste gang. Så jeg lurer på om dere har noen forslag til hva jeg kan gjøre, slik at jeg kan reise på flere turer med telt og sovepose. Forlsag mottas med takk.

daffy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg forstått deg rett, er det slik at du ikke får slappet ordentlig av om du ikke ligger i din spesielle "sovestilling". Hva med å ta en tykk genser eller lignende som erstatning for dyna mellom beina? Selv har jeg også til tider "startproblemer" med soveposesoving, men det er aller helst av den grunn at det virker som at jeg alltid får en stein midt under ryggen, men det må man jo regne med på fjellet :) Håper du finner ut av problemet ditt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dersom du syr deg en poseovertrekk for liggeunderlaget ditt (fungerer best med oppblåsbare liggeunderlag), slik at det fungerer som et laken, kan du ligge på dette og bruke soveposen åpent som dyne. Det fungerer selvfølgelig bare hvis det ikke blir for kaldt om natten. Det har jeg gjort mange ganger når det var for varmt å lukke posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

En kompis til meg har i mange år organisert ulike expedisjoner på Grønland mv. bl.a. isbjørn merking med Norge, Canada, Rusalnd mv. Han har også levd som fangstmand i Thule!

Han liker IKKE soveposer og sover derfor med dyne - ganske visst en Eir-dundyne han og andre har samlet dun til. Som underlag bruker han reinskinn.

Så på sommerstid går et bra ligge underlag og en bra dyne vel an, hvis du klarer å holde deg under dynen! Den vil vel også både veie og fylle mindre enn de fleste soveposer!?

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for fine forslag!

Ser dere anbefaler meg å prøve ut "lure-meg selv"-prinsippet, ved å ta i bruk ting som kan erstatte en dyne. Jeg har vært inne på tanken tidligere og prøvd det ut med en ullsgenser, uten noe særlig hell. Merket fort at det ikke var den gode myke dyna mi. Kroppen frastøtet seg genseren umiddelbart, og jeg var tilbake der jeg var.

Å bruke soveposen som dyne har jeg prøvd en varm sommernatt, og det fungerte. Jeg fikk noen timer på øyet, og jeg kunne stå opp utvilt og frisk neste morgen.

Men det beste forslaget kanskje, kom jeg på i skrivendes stund. Jeg kan finne frem posen og legge meg i den i senga. Og der kan den ligge til jeg for sovet natten gjennom. Dette kan gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 år senere...

Tar opp igjen det som er en eldgammel tråd, siden jeg har noe av samme problem: jeg kan ikke fordra å ligge i sovepose, rett og slett fordi det blir altfor tett og jeg ikke kan ligge i min vanlige stilling.

Nå ligger jeg for det meste på hytter og koier (ikke DNT) på tur, så det er stort sett varmt nok i massevis. Men så kommer spørsmålet: Finnes det dyner og puter beregnet på turbruk? Noen smarte folk som har funnet opp et eller annet som er lite nok til å drasse med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo noen slike løsninger http://www.wymanoutdoors.com/

Men det er blir jo ikke det samme som dyne.

Jeg vurderte noe slikt siden jeg primært sover på magen med hvertfall en arm under hodet. Da stikker de kjapt ut av soveposen. Dog hadde det vært mest bruk for de om vintern. Der er de ikke varme nok.

Har gjort en slags dyne en gang. Tok et lite pledd jeg hadde og tok rundt liggeunderlaget øverst. Så snudde jeg soveposen opp ned. Så trakk jeg glidelås(midt på glidelås) ned til livet. Da blir nedre del som en sovepose og øvre mer som dyne. Funket greit selv om det var rett under 0 på natta.

Den versjon løser nok ikke dyna mellom beina problemet men kanskje noe for andre som sliter med å ligge i sovepose ala jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp igjen det som er en eldgammel tråd, siden jeg har noe av samme problem: jeg kan ikke fordra å ligge i sovepose, rett og slett fordi det blir altfor tett og jeg ikke kan ligge i min vanlige stilling.

Nå ligger jeg for det meste på hytter og koier (ikke DNT) på tur, så det er stort sett varmt nok i massevis. Men så kommer spørsmålet: Finnes det dyner og puter beregnet på turbruk? Noen smarte folk som har funnet opp et eller annet som er lite nok til å drasse med seg?

Det finnes silke lakenposer og putevar som er tilrettelagt for pakke-lett-og-kompakt-turer. Men det du trenger er et fullt sengesett, bortsett fra selve dynen. Du bør ta en titt i sendetøy butikker for å se hva de har i tynn silke. Ellers kan du vurdere å kjøpe 2 slike lakenposer og sy dem sammen til et stort dynetrekk. Før madrassen trenger du nok et vanlig madrasstrekk, men da kan kanskje den tynneste bomullsvarianten være lett nok? Prøv å satse på tynn silke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe slikt http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=CAS29&var_1=&categorynu=K2&categorytxt=Tilbeh%F8r%2C campingsenger mm&produkt=Thermarest Tech Blanket

Hva det tåler av temp er vel ikke så lett å se.

Kanskje du skal ringe til Sportsnett å høre litt rundt dette. De har jo mye forskjellig soveposer i alle kategorier. De er jo og rundt på messer etc så det kan jo hende de har sett/hørt om noe slikt, selv om de ikke fører det.

Ser f.eks ut som Thermarest lager en dunversjon som passer som alternativ til sommerpose/lett vår og høst pose. http://cascadedesigns.com/therm-a-rest/sleep-systems/trek-and-travel-sleep-systems/ventra-down-comforter/product

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man når man våkner, og det er 20 minus utenfor teltet? *Brrrrrrr*.

Jeg hadde noen måneder som grensevakt på grensen mot Russland, på OP Grenseberg, med blant annet utsikt til treriksrøysa mellom Norge - Finnland - Russland. I desember måned mens russiske soldater gikk vakt på en lang kraftverksdemning hele natten for så om morgenen å klatre opp i et utkikkståprn. Når de var på plass i tårnet fikk de norske soldatene som skulle stå opp beskjed om at nå var alt klart og så startet morgenens mobbing. Vi "hoppet" ut av sengene, stakk beina i feltstøvlene og gikk ut for å slå lens. Noen ganger i temperaturer nede i -40. Vi sto da og slo lens i bare underbuksa mens det dampet av kroppen kun for å mobbe de som stod på andre siden og så på oss. De hadde gått ute og frosset i flere timer mens vi lå i en varm seng.

Poenget er at selv om det er bitende kalt når du står opp så tar det faktisk litt tid før du merker kulden, og enten du står opp fra en snøhule eller et telt så tar det litt tid før du begynner å fryse. Denne tiden benytter du til å kle på deg og så er alt i sin sjønneste orden.

Vinterenn er en fin tid å sove ute, bare prøv så skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får man i seg varmen i teltet etter man har stått opp? Kan man fyre primus innendørs, og vil dette gi varme? Når de svette/våte klærne fra i går har frosset til is, så tenker jeg at jeg fryser når jeg står opp ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får man i seg varmen i teltet etter man har stått opp? Kan man fyre primus innendørs, og vil dette gi varme? Når de svette/våte klærne fra i går har frosset til is, så tenker jeg at jeg fryser når jeg står opp ...

Har som regel med skift så jeg har litte vått tøy. Tørker ting ved bål kvelden før, evt frysetørring.

kan og tørke noe på tørksesnorer i taket inni telt. Bruke primus om kvelden så det er minst mulig fukt i teltet på natta. Jeg tørker ikke klær i soveposen, mye fordi det er dunpose.

Om morgenen så tar jeg ullongs, ulltrøye og sokker ned i posen litt før jeg skal stå opp så det har fått litt varme før jeg tar det på. Så er det på med det og ytterklær og opp. Så ut å gå litt rundt, slå en "floke" for å få igang kroppen. Tenner og bål rimelig kjapt. Mest for matlaging og kos, ikke så mye for varme om morgenen.

Kan og fyre primus inne på morgenen men ser ikke så mye poeng siden jeg er varm etter å ha ligget i soveposen om natta. Mer å varme seg litt på kvelden etter en dag i kulda ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke sove i soveposen.

Har du forsøkt med en konjak eller tre? Min erfaring er at når du har gått en dag i fjellet og får deg en god middag som toppes med en konjak eller to så er det ofte et større problem å holde seg våken enn å få sove.

Enig med du:) Eller en deilig karamellaktig Whisky "Inverness Cream" som du har oppi Liptonteen. Nydelig :) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.