Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med kongepuddel på vinteren?


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Heisan godtfolk!

 

Jeg gjør litt research på hund for tiden. Tanken er en allround bruks- og familiehund. Jeg har flere aktuelle raser i tankene, hvorav en av dem er kongepuddel. Den virker veldig bra på mye, men det er en ting som bekymrer meg og som potensielt kan utelukke den som en aktuell rase, og det er hvordan pelsen håndterer snø. Det skal sies at om jeg ender med puddel så kommer det ikke til å bli noen av de idiotiske utstillingsklippene, det kommer til å bli en kort og funksjonell klipp slik at den ser helt vanlig ut. Er det noen her som har erfaring med kongepuddel/storpuddel som turkamerat på vinteren? Blir det mye snø og is i pelsen eller går det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir snø som klumper seg, og er man ikke nøye med klipp under potene så kan det ise.
Men med en godt stelt pels så er det minimale problemer.
Ser ikke slik klipp og stell som et problem, skal man ha puddel så må man regne med å bli dyktig med klippemaskin og saks uansett om man ønsker at dyret skal ha en god livskvalitet.

En kongepuddel er med på noen turer på vinteren, og de holder ikke tilbake i forhold til andre raser.

Men skal man bli sett med et slikt vesen så er det viktig at den ikke er eid av typiske puddelfolk, de ser alt for latterlige ut med slik idiotklipp :D

Er å få tak i snødress, kan ligne litt på kondomdrakt og det er viktig at det er typen som går helt ned til potene, og har minst mulig åpning bak så snø ikke kommer innafor. Med dressen på så blir det minimalt med snø som kan sette seg i pelsen, og litt varme holder den på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til kongepuddel spesielt, men en venninne har hatt med en mellompuddel på flere turer tidligere. Det var en hannhund, en liten, tøff, oppvakt og lur krabat som klarte seg veldig godt. En hund er og blir akkurat slik eieren former den og en puddel blir ikke nødvendigvis en "puddel" på tur hvis den vokser opp hos aktive tureiere ;)

 

Denne gikk sammen med fuglehunder og polare spisshunder og satte på plass mange av dem både i lek og alvor ;)  Jeg kjente den som utrolig oppvakt, klok, lettlært og oppmerksom, og var veldig sosial og menneskeglad på en morsom og behagelig måte. Siden turgjengen stort sett har hatt fuglehundraser og polare spisshunder, ble det som regel settere og puddel i soveposene på vinterstid, mens de andre sov i snøen ;)

 

Det kan hende at snøen satte seg lettere fast i pelsen hans enn på de andre hundene våre. Spesielt under bryst/ mage/ lår/ poter klumper det seg fort hos mange raser når det er vanskelige snøforhold. Andre hunderaser har ofte en slett silkeaktig underpels med lange rette underhår som er mer selvdrenerende og hvor mittt inntrykk er at snøen "renner av" i større grad enn den kraftige, tykke og krøllete puddelpelsen hvor kram snø lett kan bite seg fast. Når det er vanskelige snøforhold rundt null og ofte rundt kram nysnø blir det snøballer i pelsen på de fleste hunder. I kaldt vær med tørr snø er det sjeldent noe problem. Tar jeg feil hvis puddelen ikke har den silkeaktige underpelsen som andre hunder utvikler om vinteren? I alle fall mener jeg å huske at denne rasen ikke røyter pels som andre hunder, noe som i stor grad skjer når andre raser feller underpelsen om våren.

En ting som jeg synes er viktig ved valg av hund er om rasen generelt er sunn og frisk. Uten at jeg kjenner spesielt til det, tror jeg at puddel er en relativt sykdomsfri og avlssunn rase, uten overrepsresentasjon av HD, allergier, m.m. og jeg tror mellompuddelen jeg skriver om ble over 14 år gammel. Setterne som jeg har vokst opp med ble aldri over 10-11 år gamle.

 

Hvordan din hund skal bli, uavhengig av rasen, er det jo langt på vei du selv som bestemmer gjennom dressur, krav og miljø under oppveksten. Selv kjenner jeg best fuglehundrasene, men synes valget ditt er spennende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Enig i alt det du sier om at hunden blir det man former den til i stor grad :) Nå har jeg ikke tatt noe endelig valg da, det står mellom flere raser. Egentlig hadde jeg ikke sett for meg kongepuddel og hadde som mange andre en del fordommer mot denne rasen, men etter å ha gjort litt research ser jeg jo at det faktisk kan være flotte brukshunder. En hannhund blir jo fort 30-40kg og de kan visst både trekke og kløve og være med på alle turer, også skal de visst være veldig behagelige å ha med og gjøre også. Intelligente, lojale arbeidshunder.

 

Men grunnen til at det fortsatt står mellom flere raser er det der med pelsen. Ut i fra hva jeg hører her og hva jeg har lest andre steder, vil det nok med en puddel bli nødvendig med heldekkende drakt og mye annet styr for å holde snøen unna på tur. Det er jo litt masete. Så derfor heller det nok i retning av en eller annen hund med mer polar pels, som for eksempel lapsk vallhund. Som jo faktisk er en mindre hund enn kongepuddelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende valg det også. Dette er vel en gjeterhund? Jeg tror de mer sjeldne, gamle og "glemte" brukshundrasene også kan være gode og lure valg, ikke minst på grunn av de siste tiårenens avlsdefekter og sykdomsutvikling hos mange av de mere kjente og populære "masseavlsrasene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Ja, det er en samisk gjeterhund. Kun et par hundre av dem her til lands, men noe mer utbredelse i Finland. Veldig sunn og frisk rase det ja. Fine turkamerater, også kan de jo gå fritt siden det er gjeterhunder. Ikke mange hunder med arktisk pels som kan gå fritt. Står litt mellom det og kongepuddel. Hittil virker det omtrent uavgjort på sommerhalvåret, men det ser ut som lapsk vallhund har en enorm fordel som turkamerat på vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har litt erfaring med kongepuddel fra jeg passet to da jeg var mindre.. De var "normal" klipt.. Ikke utstillingsklipp.. Vi gikk på ski med de og de trekker bra. Gode med unger, lettlært.. Vi kledde aldri på de og har aldri merket meg at snøen har satt seg enda så mye vi leka i snøen.. Den eldste husker jeg var ganske kortklipt på labbene.. Så det hjalp nok bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Puddel pleier å være smarte hunder og det var noe med at men forsøkte sig med dem som trekkhunder en gang i 1960-tallet. Muligens var de for selvstændige og gikk de dårlig i spann sammen - og så var der det med pelsen.

Nabohunden - Lagotto Romagnolo - har samme krøll-ulls pels og jeg kan se snøen klumpe i den når den leker med hunden min - Alaskan Husky.

Mht. pelsen vil husky og spisshunderaser som Lapsk Valhund mm. sikkert klare sig best og kunne ligge ute på tur.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.