Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av bindinger til fjellski.


Abnorm

Anbefalte innlegg

Annonse

Jo bredere jo stødigere... Men hva med å gå i spor med brede bindinger? Er nybegynner og skal ikke begi meg inn på noen ekspertkommentarer.. :-P

Okay, for mine bindinger stikker mye på utsiden av selve skien.

 

I spor vil jeg da kanskje anta at mine magnum bindinger er for brede.

Heldigvis er ikke dette noe problem for meg, ettersom jeg aldri går der det er spor, men beveger meg i løssnø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 75 mm-binding, naturligvis. :-P

Selv om dette er en lite avsporing, så gir vell 75mm mer støtte sideveis og derfor egnet til mer kuppert terreng? 

75mm til Nansen kan virke som en god kombinasjon.

 

Men til Amundsen som er en "fremover" ski, vil jeg tro at BC bindinger er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette er en lite avsporing, så gir vell 75mm mer støtte sideveis og derfor egnet til mer kuppert terreng? 

75mm til Nansen kan virke som en god kombinasjon.

 

Men til Amundsen som er en "fremover" ski, vil jeg tro at BC bindinger er best.

 

Ja, 75mm-systemet gir mer støtte sideveis, det vil si at det blir lettere å kante skien på hardt føre. Dette kan man merke på en vanlig påskepulktur på Hardangervidda.

 

Ulempen med 75mm systemet er blant annet at sålene på 75mm støvler er veldig stive (tenker på bøyestive, ikke vridning). Det gir lavere komfort og ofte fæle gnagsår. BC-systemet gir mye større valgfrihet i å velge en støvel med bøyestivhet tilpasset den kroppsvekten brukeren har. 75mm-systemet passer best for personer som veier opp mot 100kg og over etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, trodde skia var bredere enn 67 mm, blander vel sammen...Det er vel gammel vane og ønsket om å bruke Scarpa T4 på mine ski som gjør at at jeg synes 75 mm er best. Når det gjelder gnagsår, har jeg aldri hatt det problemet med 75 mm-sko, bortsett fra en gang jeg lånte ett par ski med med Riva 3. For noe møkk! Har brukt 412-binding i over 15 år, og disse gir ikke noe trøbbel med hælene. Bruker Crispi Antartic på 7-ende året nå, aldri hatt gnagsår. Men tilbake til saken. Kan man unngå bindinger bredere enn skia, er vel dette en fordel de gangene man bruker trikkeskinner,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 75mm-systemet gir mer støtte sideveis, det vil si at det blir lettere å kante skien på hardt føre. Dette kan man merke på en vanlig påskepulktur på Hardangervidda.

 

Ulempen med 75mm systemet er blant annet at sålene på 75mm støvler er veldig stive (tenker på bøyestive, ikke vridning). Det gir lavere komfort og ofte fæle gnagsår. BC-systemet gir mye større valgfrihet i å velge en støvel med bøyestivhet tilpasset den kroppsvekten brukeren har. 75mm-systemet passer best for personer som veier opp mot 100kg og over etter min mening.

Jeg har bare prøvd Magnum BC en gang, og da var det hardt føre. Bindingen skrapte nedi under sving. Den burde hatt oppbygningsplate..

 

75mm gir en helt annen følelse med bakskia, særlig under sving, men også når man skal løfte skia i dyp snø. 

 

Jeg vil for øvrig anbefale hælløftere til alle fjellski og bindingstyper. Ikke minst for folk som er plaget med gnagsår.

http://www.oslosportslager.no/produkt/g3-8-mm-climbing-heels-halloftere-5750.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type binding hadde dere valgt til Åsnes Amundsen Expedition fjellski

 

Hadde dere valgt: (se link)

1. Rottefella BC manuell

2. Rottefella BC Magnum

 

Dette er i utganspunkte den samme bindingen, forskjellen ligger i bredden.

 

Forskjellen er breidda på plastikken rundt bindingen. Eg har begge versjonane, og kan ikkje påstå at eg merkar forskjell på nokon som helst måte.

 

Har selv denne skien, men med magnum.

 

Men er noe nysgjerrig på hvilken binding dere hadde valgt, om dere fikk bestemme.

 

Dersom butikken har den eine på lager, kjøper eg den. Ellers ber eg dei om å bestille den vanlege, manuelle.

 

Jo bredere jo stødigere... Men hva med å gå i spor med brede bindinger?

 

Så lenge støvelen er breiare enn bindingen, er det ingen forskjell på bc magnum og den vanlege bc-bindingen. Støvlane mine er breiare enn magnum-bindingen, med god margin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Hvis valget står mellom BC manuell og BC magnum tror jeg du vil bli omtrent like fornøyd uansett hva du velger. Forskjellen er ikke stor, den eneste forskjellen er faktisk bredden på platen som går ut på sidene. Magnum er litt bredere og vil derfor gi noe mer støtte, kanskje spesielt når man ploger og svinger. Jeg har nettopp kjøpt Fischer E99 som ligner veldig på Amundsen og jeg valgte BC Magnum. Den stikker litt ut på sidene, men den er uansett ikke bredere enn fremskien, og skoen er jo enda bredere enn bindingen uansett, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.