Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia spritbrenner


zimwalker

Anbefalte innlegg

Har en standard Trangia spritbrenner. Satt å funderte på hva som er optimal avstand mellom toppen av spritbrenneren og bunn av gryta/kaffekjelen. Googlet og fant denne siden "http://www.ultralight-hiking.com/stoves-trangia.html" der noen ser ut til å ha gått "vitenskapelig" til verks for å finne ut av akkurat det! :)  Ca 30mm synes å være det optimale etter deres funn.

 

Kjøpte meg nylig en Foldingfirebox Nano, http://www.fireboxstove.com/camp-stoves/3-inch-folding-firebox-nano, en liten lett flatpakket sak i stål (dobbelt så dyr Titanium versjon kommer) - som når oppslått man kan brenne kvist i.  Med plass til ei en kjele/gryte på topp altså.

IMG_9545-300x300.jpg

Har ikke fått testa denne på tur enda, men vil tro at det holder til å koke opp litt kaffevann, som er hva jeg tenker å bruke den til..... :)

Anyway, tanken var her at den sikkert også kan gjøre nytten som "stativ/vindskjerm" for en Trangia spritbrenner...flerbruksfunksjonalitet altså. 

 

 

I stedet for f.eks. en original Trangia Triangel vindskjerm, som vist her:

triangel.jpg

 

Prøver nå på bordet foran meg..og finner at spritbrenneren passer perfekt oppi NANOen og at dersom jeg legger skrulokket til spritbrenneren i bunn av NANOen, og plasserer brenneren oppå  dette igjen, så  får jeg omlag 3 cm som ønsket fra toppen av brenneren og opp til gryteholderne på Nanoen.   Hmm,, hva finner man ikke ut av. Gjenstår å prøve "live" så klart. Og...kanskje neste skritt da blir å "optimalisere" settet med en enda lettere/mer effektiv spritbrenner...for de finnes vel de og? :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja klart det finnes, mange prosjekter på selvbygde lettvektsbrnnere også. Ulempene med optimalisert effekt er ofte at det kun gjelder ved en bestemt temeperatur, eller andre begrensninger.

 

Bygde en gang en 16 grams pepsi can stove med høyere effekt enn Trangia, men når alt kommer til alt så er Trangia antagelig den optimale brenneren. Så da blir ekperimentering med drivstoffet  det neste :mrgreen: 

Svenske Tennol soter ikke, men innholder noe metanol. :-P

Sot isolerer jo godt. 

Vindskjerming sparer også mye drivstoff, og da er faktisk trangia stormkjøkken igjen ganske rått, men tungt.

Titan leder varme for dårlig, alu er usunt, metanol er farlig...... :cool:

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini-Trangia (a.k.a. Trangia 28) är ju en topp-produkt. 330 gram, kastrull, lock, bränanre + vindskydd. Tar nästan ingen plats och fungerar nästan alltid (enda gången min fallerat är på skogshorn i -10 och 15m/s. För kallt och den lilla alkohol som orkade dunsta blåste bort. Bensinkök inhandlades för att undvika dessa i framtiden. Men annars är det helt kanon. Inte världens lättaste, men när det gäller funktion, packvolym och tillförlitlighet känner känner jag inte till något bättre. Billigt är det också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilken skojjig produkt! Men är inte 3" i minsta laget? Jag såg att dom har en 5" are också. Jag tror jag slår till på en sådan.

 

Ikke sant! :) Men obs obs, sjekk vekten. 5-tommeren veier 907g, og det blir raskt mer om du skal ha med ekstra stor grilltopp m.m. (som de også selger).

 

Titt også på  "www.littlbug.com" og "www.emberlit.com". Finner mange filmsnutter om disse og lignende produkter på youtube om du søker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant! :) Men obs obs, sjekk vekten. 5-tommeren veier 907g, og det blir raskt mer om du skal ha med ekstra stor grilltopp m.m. (som de også selger).

 

Titt også på  "www.littlbug.com" og "www.emberlit.com". Finner mange filmsnutter om disse og lignende produkter på youtube om du søker der.

 

Medföljer det flakmoped när man köper den? Jag får köra på med bushbuddyn, den väger 140 gram eller något sådant. Men den är ganska kräsen med bränslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte dette oppsettet i helgenattachicon.gifImageUploadedByTapatalk1384787606.959358.jpg

Vindskjerm fra msr, resten fra trangia. Gjør det litt mindre og lettere enn standard stormkjøkken.

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Fine greier. Har en gammel trangiaholder som jeg tror må være fra 60-tallet. Ikke så ulik. Veier 152g. Har blitt varmet noen liter kakao over den gjennom årene. Noe eget med disse spritbrennerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart det finnes, mange prosjekter på selvbygde lettvektsbrnnere også. Ulempene med optimalisert effekt er ofte at det kun gjelder ved en bestemt temeperatur, eller andre begrensninger.

 

Bygde en gang en 16 grams pepsi can stove med høyere effekt enn Trangia, men når alt kommer til alt så er Trangia antagelig den optimale brenneren. Så da blir ekperimentering med drivstoffet  det neste :mrgreen:

 

Godt å vite. Da blir jeg ved min lest...eh..Trangia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lett skal være lett:

Trangia Stove and Simple Nail Stand

"http://www.youtube.com/watch?v=VXNKoEmGV30"

ColoradoCamper 8. apr. 2011

 

Det blir litt for dumt å på død å liv skulle ha et stativ. Det er jo det som er brilliant med Trangia sin brenner. Du trenger ikke stativ. Bygg opp med steiner rundt brenneren, og du har alt du trenger for å holde kjelen på plass.

 

Enda enklere er det med pepsican/catcan der du må plassere kjelen rett på brenneren for best mulig effekt. Da er jo behovet for stativ helt borte. Har selv en guinnessboks-brenner hvor kjelen sitter helt ned på kanten. Alt jeg trenger på tur da er brenner, rødsprit og kjele. Holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt for dumt å på død å liv skulle ha et stativ.[...]

 

Er vel få eller ingen her som  "på død og liv" må ha det. De fleste her har vel nok så det rekker, og kunne klart seg uten mye og mangt. Men, så var det kanskje en grunn til at Øystein Sundes "Kjekt å ha" ble en slager og landeplage!? Mye som er kjekt å ha vet du, og kjekt å prøve ut...om ikke for annet så for å konkludere men at man kunne klart seg uten.

 

Her er en som har gjort det enkelt og billig; en vindskjerm og en teltplugg, og vips så har man en kombinert gryteholder og vindskjerm: Lightweight cooking gear "http://www.youtube.com/watch?v=8BAmfIw19tc" (Chemical Craig 2 Jun 2008)

 

Men, men, så er det jo mye man kan bruke penger på også da. En Evernew spritbrenner i Titanium (Ti Alcohol Stove) kanskje? Koster 589,- hos outnorth. Det skulle bli en kilopris på borti 17-8 tusen det om jeg ikke har regna helt feil nå.

 

Noen som har prøvd denne? En ting er at den er utrolig lett, men brenner den bedre og mer effektiv enn en Trangia brenner til under 100-lappen mon tro?

 

Ser at man kan få stativ/vindskjerm til også, som også kan brukes til kvist brenning, Også dette til 589,- hos outnorth. Man får også et helt sett med brenner, stativ/skjerm og gryte, the APPALACHIAN SET. Dette går nå for den nette sum av 1819,- hos outnorth.   Hmm nå hører jeg Øystein Sunde i bakgrunnen her igjen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel få eller ingen her som  "på død og liv" må ha det. De fleste her har vel nok så det rekker, og kunne klart seg uten mye og mangt. Men, så var det kanskje en grunn til at Øystein Sundes "Kjekt å ha" ble en slager og landeplage!? Mye som er kjekt å ha vet du, og kjekt å prøve ut...om ikke for annet så for å konkludere men at man kunne klart seg uten.

 

Her er en som har gjort det enkelt og billig; en vindskjerm og en teltplugg, og vips så har man en kombinert gryteholder og vindskjerm: Lightweight cooking gear "http://www.youtube.com/watch?v=8BAmfIw19tc" (Chemical Craig 2 Jun 2008)

 

Men, men, så er det jo mye man kan bruke penger på også da. En Evernew spritbrenner i Titanium (Ti Alcohol Stove) kanskje? Koster 589,- hos outnorth. Det skulle bli en kilopris på borti 17-8 tusen det om jeg ikke har regna helt feil nå.

 

Noen som har prøvd denne? En ting er at den er utrolig lett, men brenner den bedre og mer effektiv enn en Trangia brenner til under 100-lappen mon tro?

 

Ser at man kan få stativ/vindskjerm til også, som også kan brukes til kvist brenning, Også dette til 589,- hos outnorth. Man får også et helt sett med brenner, stativ/skjerm og gryte, the APPALACHIAN SET. Dette går nå for den nette sum av 1819,- hos outnorth.   Hmm nå hører jeg Øystein Sunde i bakgrunnen her igjen :)

 

 

Har man penger kan man få mye. Sikler på både Flat cat gear - Bobocat og Snow Leopard. Med filthatt.

 

Poenget mitt var ikke utstyrshysteri, men lettvektsaspektet med fire spiker. Det ble bare for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Du trenger ikke stativ. Bygg opp med steiner rundt brenneren, og du har alt du trenger for å holde kjelen på plass.

 

Någon som har några bra förslag på hur jag får tag i stenarna på vintern, när det är en massa snö och is överallt? Ta med i ryggsäcken eller gräva upp dom?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Någon som har några bra förslag på hur jag får tag i stenarna på vintern, när det är en massa snö och is överallt? Ta med i ryggsäcken eller gräva upp dom?

 

Poeng til deg. Jeg tenkte på sommerbruk. Kanskje du kan bruke stavene til å holde kjelen på plass, og håpe at varmen fra brenneren ikke skader skiene den står på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Någon som har några bra förslag på hur jag får tag i stenarna på vintern, när det är en massa snö och is överallt? Ta med i ryggsäcken eller gräva upp dom?

 

Gi f... i stenene og ta med en skikkelig primus så klart - spritbrenner er etter min erfaring en tålmodighetsprøve om det er vinter og kaldt  :grin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, men, så er det jo mye man kan bruke penger på også da. En Evernew spritbrenner i Titanium (Ti Alcohol Stove) kanskje? Koster 589,- hos outnorth. Det skulle bli en kilopris på borti 17-8 tusen det om jeg ikke har regna helt feil nå.

 

Noen som har prøvd denne? En ting er at den er utrolig lett, men brenner den bedre og mer effektiv enn en Trangia brenner til under 100-lappen mon tro?

 

Ser at man kan få stativ/vindskjerm til også, som også kan brukes til kvist brenning, Også dette til 589,- hos outnorth. Man får også et helt sett med brenner, stativ/skjerm og gryte, the APPALACHIAN SET. Dette går nå for den nette sum av 1819,- hos outnorth.   Hmm nå hører jeg Øystein Sunde i bakgrunnen her igjen :)

 

 

Spurte om det var noen som hadde prøvd Evernew vs Trangia...og det var det jo...der ut i det store utland...på youtube "Trangia vs Evernew alcohol stove shootout"  (V6outdoors·10 Aug 2012)

 

Så nå at Sportsnett  har tilbud på Evernew Titan Alcohol Stove DX set w/stand, til kr 629,- (hos Outnorth.no var nå prisene som sagt kr 589,- for brenneren og kr 589,- stativ/vindskjerm, altså kr 1179- for det samme settet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hva med Solo stove, enkel lettvekter, klar til bruk. bare å finne småkvist. Test finnes her  http://harvest.as/artikkel/harvest-tester-solo-stove 

Solo Stove Lite:
• Mål (sammenpakket): 96x108 mm
• Vekt: 255 gram
• Materiale: Rustfritt stål

Solo Stove Pot 900:
• Mål: 114x119 m
• Vekt: 221 gram
• Volum: 9 dl
• Materiale: Rustfritt stål

solo stove.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.