Gå til innhold
  • Bli medlem

Elgjakt er for idioter.


larka

Anbefalte innlegg

Jeg leste i avisa her om dagen at prisen på elgkjøtt for de som driver med elgjakt er høyere enn det vi andre må betale i butikken. Dette er for meg et mysterium. Norske skoger er full av elg, Historisk har det aldri vært så mye elg i fedrelandet. Dette burde tilsi at elgkjøtt burde være å få kjøpt til en billig penge i butikken. Men dessverre, i Norge har vi mye penger. Det betales i dyre dommer for å få lov til å skyte dette husdyret. Kan ingen snart ta opp kampen mot alskens kommersielle krefter som skal tjene penger på vår natur?

 

 

post-4016-0-26841800-1384544588_thumb.jp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet noen på år på Tynset, der mistet noen kollegaer valdet de hadde jaktet på i flere ti-år. Grunnet var at rettighetsinnehaver ville tjene mer, og la jakta ut på anbud. Mine elektriker-kollegaer hadde ingen naturligvis ikke mulighet til å betale like mye som biksene fra Oslo, så da ble det ikke noe jakt... Fikk høre hvor høy den nye kilosprisen ble, men det husker jeg ikke nå. Det var uansett vanvittig mye. Det er jo markedskreftene som styrer dette, så lenge noen er villige til å betale 200 000,. for å skyte en ælj, så vil det forbli sånn. Samme når det gjelder fugl, det er et område ikke langt fra der jeg bor som leies ut for 150 000,-. Jakttid fra 15/9 til 23/12. Drøy kilospris på rype det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt lei av dette: jegerne fra Oslo driver opp prisene.. Der jeg jakter i Valdres er det jegere fra Sunnmøre som har drevet prisene sånn opp at oss vanlige dødelige (fra både Valdres og Oslo) ikke kan konkurrere.

Noen har for mye penger og tar seg til rette på usmakelige måter. Ikke gjør det til en Oslogreie uten å kunne belegge det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme med reinsdyr.

For noen år siden skulle jeg og noen kamerater dra på reinsdyrjakt. Hadde avtalt tid og sted med grunneier, men plutselig kom det kontrabeskjed.

En person hadde kjøpt opp alle dyrene. De skulle tas ut av forretningsmenn fra blant annet Tyskland.

Det året ble det visst ikke felt mer en 5 dyr av en kvote på 30 - 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ingen snart ta opp kampen mot alskens kommersielle krefter som skal tjene penger på vår natur?

 

 

 

 

Og korleis vil du ta opp kampen mot folk som har eit produkt å selje og dermed står fritt til å sette prisen sjølve?

Sjølv om det nok vil slå attende på seljaren til slutt da det pressar ut tradisjonsjegeren til fordel for børsmeglaren som 

berre er ute etter eit trofe.

 

Det året ble det visst ikke felt mer en 5 dyr av en kvote på 30 - 40.

 

Dette kan ha andre årsaker enn dårlege jegere. Rein er trekkdyr og enkelte år er jaktområda tome for dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt lei av dette: jegerne fra Oslo driver opp prisene.. Der jeg jakter i Valdres er det jegere fra Sunnmøre som har drevet prisene sånn opp at oss vanlige dødelige (fra både Valdres og Oslo) ikke kan konkurrere.

Noen har for mye penger og tar seg til rette på usmakelige måter. Ikke gjør det til en Oslogreie uten å kunne belegge det..

Mente det ikke sånn... Det var tilfeldigvis knickersgutter fra Oslo ("Oslo" brukes av oss som ikke bor så avsides til, om alle kommunene i området der.),som fikk tilslaget på den aktuelle elgjakta, når det gjelder rypejakta, tror jeg det er snakk om en hurragutt fra Romsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda man kan gå rundt å lure på mye, men dette blir vel kåret til månedens useriøse på FF... :-P

Det er vel heller flere år med milde snøfattige vintre som er årsaken til at elgbestanden går opp.

Her på vestlandet merker vi det best ved at hjorten stadig sprer seg til nye områder.

Tanken om at vi må ha jakt for å kontrollere bestanden er nok ganske gammeldags om ikke avleggs, men hvordan man jakter kan kanskje ha en viss innvirkning på bestanden.

Før var det veldig vanlig å ta ut de største og kraftigste dyra, men dette vet vi i dag kan være veldig negativt for videreføring av de beste genene.

Fra 1940 til 1945 ble det vel ikke drevet lovlig elgjakt i Norge. Det var jo ikke lov for vanlige folk å ha skytevåpen.

Etter krigen ble det, antagelig som følge av dette, registrert en betydelig økning av gjennomsnittsvekta på elg som ble skutt på sørlandet.

Riktig forvaltning av elgbestanden vil nok kunne gi både godt betalt naturopplevelse og billig kjøtt i butikkene.

Er det så nøye om vanlige folk ikke selv får skyte den elgen de spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg er litt usikker på hvordan dette kan fikses egentlig. Hvis grunneierne kan tjene mer penger på valdet så er det vel ikke urimelig at de gjør det? Om gruppe A har mulighet til å bruke penger enn gruppe B, skal de da ikke få lov til å bruke pengene?

Hvorvidt gruppe A ikke er så gode jegere eller får en høy kilospris, spiller det egentlig noen rolle for noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en selvfølge at det er grunneier som skal forvalte jakt. I tidligere tider var det ikke sånn. Hvis staten hadde eiendomsrett til alt vilt, også det jaktbare, så kunne priser bestemmes sentralt og jakt fordeles etter loddtrekning. Men, jeg tror kanskje innføring av et slikt system ville ført til noe motstand blant grunneiere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en selvfølge at det er grunneier som skal forvalte jakt. I tidligere tider var det ikke sånn. Hvis staten hadde eiendomsrett til alt vilt, også det jaktbare, så kunne priser bestemmes sentralt og jakt fordeles etter loddtrekning. Men, jeg tror kanskje innføring av et slikt system ville ført til noe motstand blant grunneiere....

Eller, så kunne staten solgt til høystbydende. Det hadde nok vært tilfellet med tanke på at vi har en høyre-regjerning nå.

 

Jeg tror de fleste bønder hadde foretrukket å være uavhengig av staten for inntekten sin, så at de har funnet et sted de kan tjene litt penger ser jeg på som positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye elgjakt foregår på statsgrunn, og her setter Statsskog en felles pris. At private grunneiere vil forsøke å øke sitt utkomme er da den selvfølgeligste ting i verden. De tjener da ikke så godt..

 

Et eksempel fra småviltjakta: Der jeg har hytte er det godt skogsfuglterreng. Dette leies ut privat til en som betaler flere titusener i året. Jeg skulle gjerne jaktet der, men unner bonden de pengene. I stedet kan jeg sette meg 20 minutter i bilen og komme inn på en statsallmenning jeg må dele med alle andre. Allikevel er det godt jaktterreng, og jeg får meg alltid et par-tre middager i løpet av sesongen. Jaktkortet koster 150 kr døgnet...

 

Det er helt greit at grunneiere kan tjene litt ekstra på skogen sin, så lenge vi har store allmenninger som gir rett til oss "vanlige folk".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår familie har en hytte noen mil nord for tromsø. Hvert år får vi noen kilo elgkjøtt fra jegerne som jakter i området. For noen år siden var det også noen samer som drev med reindrift på et av fjellene noen kilometer fra hytta, men vi fikk ikke noe fra dem.... Så selv om man eier hytte betyr ikke det at man får så mye igjen for det man eier. Men reindriften er vel fra gammelt av, så de hadde vel krav til å kunne bruke fjellet. 

 

Vi får ingenting for de som jakter rype heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For småviltjatk er det alltids mulig å finne et terreng særlig litt ute i jakta hvor man kan få jaktet for en fornuftig pris. Men for storviltjakt er det annerledes. Hvis du vil jakte rein og ikke får kort på statsgrunn på trekning, noe som man vanligvis ikke får som utenbygdsboende, så skyter prisen på reinskort i været når det kjøpes privat. Nå er det ingen menneskerett å få jakte rein, og grunneierne ser dette naturlig nok som en inntekstkilde de vil ha mest mulig ut av, men over tid så gjør dette noe med norsk jaktkultur som har vært preget av høsting av en matressurs. Dette er kanskje en naturlig utvikling når de fleste få mer penger og opplevelsen av jakt blir sett som det viktigste, og sammenlignet med mange andre hobbyer er ikke jakt spesielt dyrt. Men likevel, jeg synes det er vemodig at det som var en høsting av naturens overskudd i form av mat, blir en opplevelse som selges til den høystbydende helst i en pakke med overnatting, guide, transport av kjøtt ut og slakting og hvor prisen ikke står i noen fornuftig sammenheng med hvor mye kjøtt man sitter igjen med. Og til slutt gjør dette også noe med opplevelsen av å gå på jakt, man blir mindre steinaldermann på jakt etter mat og mer moderne konsument som har kjøpt en opplevelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Pris på storviltjakt generelt er langt utenfor det som akseptabelt for oss vanlige jegre. Her på sørvestlandet finnes ikke noe statsalmenning å jakte på så vi må prøve å trikse oss til hjort eller rådyr innimellom alle kjøpekåte "olje-lønninger".

Skal jeg få meg et løyve på en hjort i et område der det faktisk er dyr så må vi ut med rundt 8000,- og med en slaktevekt på et par og femti kg så blir det høy kg pris mtp matauk. Og som fritidshobby blir det for dyrt ovenfor familieøkonomien.

Et løyve i et glissent område må du fortsatt ut med 6-7 lapper for.

Så jakta her er ikke for vanlige folk lengre.

Tallene fra hjorteportalen viser jo en nedgang i felte dyr og snittveksten går ned, prisen på jakta har steget proporsjonalt.

Så tall og statistikk sier at det er på tide med en kursendring slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.