Gå til innhold
  • Bli medlem

Harving


Pronto Gabriel

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har også prøvd å harve noen ganger i høst, og uten hell så langt. Men har bare brukt vanlig fiskestang, så lurer på om kanskje ikke stanga har vært lang nok. Har forstått det slik - og prøvd selv - å henge på ei skikkelig markklyse uten søkke. Dermed blir det litt vrient å få marken langt nok ut fra deg selv hvis ikke stanga er lang nok. Så det kan vel være noe i den måten faren til Dag gjorde det på, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten, fra 10 - 12 års alder, gikk jeg mye og fisket i et vann og en liten elv der jeg vokste opp.

Den sikreste metoden var mark og en dupp. ("Makk og dobbe".)

Duppen ble brukt til å kaste marken ut med og så drev den med strømmen eller jeg trakk sakte i snøre for å få litt bevegelse på greiene.

Dette blir nok noe i  likhet med det du kaller harving.

Et problem med å gå langs land med en lang stang kan være at fisken kan se deg og blir skremt.

 

(Harving her hos oss er noe bøndene gjør om våren etter at de har pløyd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markdrag er også en betegnelse på harving. Altså som nevnt av Dag, lang stang og "markklyse" som dras i vannoverflata i skumringen/mørket. Lenge siden sist jeg gjorde det og da var det etter ørret. Kan vel fiske annen fisk også, men det har ikke jeg fått.  Det var vanligere før i tiden da ikke alle hadde egnet fiskeutstyr innbiller jeg meg.

Trang jo ikke snelle engang, bare en lang stang av et eller annet (bambus, grein), snøre og krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli litt sent nå. Best før løvfallet på høsten.

Det er viktig å ikke skremme fisken når den står så nær land i mørkningen. Hodelykta må være avskrudd lenge før man kommer til vannet. Tramping og snakking forplanter seg lett, så bruk mye tid på å komme lydløst i posisjon. 

Jeg harver helst under store trær som henger over vannet. Fisken beiter på larver osv som faller ned fra trærne. Ei lang stang og diger markklyse er tingen. Det går også an å kaste ut litt med ei kortere stang, men fordelen med lang stang er at snøret ikke trenger å berøre vannflaten. Bare markklysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for supre svar! Har ikke blitt no mer harving på meg i høst, men tenkte kanskje en test i helga hvis det ikke er for kaldt. Men lurer nå på noen ting.

Hvorfor er det er for seint på året etter at løvet har falt? Gjør det noe med kvalliteten at fisken er mørk i buken? Å vet noen hvorfor den blir mørk i buken, å blir den ikke det når vinteren kommer?

Og Lompa jeg tror nok det blir mye tryning hvis jeg skur av hodelyka i mørket. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodelykta må av når man nærmer seg vannet. Ellers er fisken over alle hauger før du får kroken i vannet. Jeg setter meg ned noen minutter etter at lykta er avskrudd, slik at nattsynet kommer igjen. Så sniker jeg meg ned til vannet. Viktig å ikke sende vibrasjoner ut i vannet når fisken går så nær land. 

 

Før løvfallet vil det være mer insektliv under trærne, og derfor kommer fisken dit for å finne mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.