Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt kompass


Anbefalte innlegg

Hei dere på Fjellforum. Lurer på om noen har et godt tips til meg, siden jeg skal kjøpe kompass. Er det best med speil eller uten? Hva slags merke er best? Hvor mange penger må jeg tenke? Er ikke så super rutinert i friluftslivet, men har gått noen turer som ga mersmak!

Ny på forumet, men har fått m. meg at mange her vet mye om div utstyr. Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisan!

Mitt stalltips er å kjøpe enten Silva eller Suunto. Jeg tror det meste herfra er solide saker, kompasshusene er godt dempet og de er rimelig gode på nøyaktighet. Videre kan det være lurt å kjøpe 2 medium dyre kompass i stedet for 1 dyrt. Kjøp gjerne et vanlig og et speilkompass, så har du et av hver. Forskjellen på disse er at speilkompasset er mye bedre til å foreta helt nøyaktige kurs- og retningsbestemmelser i stort åpent terreng, for eksempel på åpen fjellvidde. I tillegg kan du ofte slå det sammen, noe jeg innbiller meg beskytter kompasshuset (?). Et vanlig kompass er lett å forstå og sikkert raskest i bruk. Dessuten er det vanlige kompasset med gjennomsiktig kompasshus mye bedre å bruke når du skal ta kompasskurser på kartarket. Derfor er mitt "avanserte bruk" ofte at jeg bruker det vanlige kompasset til å ta ut kurs på kartet og bruker så speilkompasset i lomma for å holde denne kursen under turen hvis jeg er i fjellet. I lavlandet hvor det er tettere og kupert terreng uten utsikt har ikke speilkompasset noen fordeler, så da bruker jeg som regel kun det vanlige kompasset uansett.

 

Hvorfor jeg foreslår to middels dyre kompass av gode merker i forhold til et dyrt: Alt kan gå i stykker og kompasset er ofte det viktigste verktøyet jeg har hvis det blir tåke og dårlig sikt. For to år siden var jeg så dum å legge et kompass oppå en "kasse" inne i et skjul da jeg ankom en hytte, noe som viste seg å være en strømgenerator. Da det ble startet et øyeblikk etter gikk kompassnålen bananas, men uten at jeg merket det med en gang. Det var først da jeg tok opp det andre kompasset jeg så at nålene hadde forskjellige retninger. En test med et tredje kompass avslørte hvilket som var ødelagt og jeg forstod hva som hadde hendt.

Jeg tror du får gode kompass av godt merke for ca. 4-500 kroner, tror ikke mine har kostet mer enn det og de har vært gode nok. Lykke til ;)

Cathrine :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis trenger du bare et vanlig turkompass. Silva er et bra merke.
Jeg liker best den typen med litt kraftig ring på huset. Det kan være greit å kunne bruke det uten å måtte ta av hansker eller votter.
Beregn ca. 300,- kroner. Du får sikkert billigere utgaver, (Biltema 139,-) men hvis du kjøper et Silva-kompass til ca. 300,- + så vet du hva du får.

Se bilder:
Jeg har den typen med svart ring og dette kompasset har jeg hatt i mer enn 20 år.

Den typen med hvit ring virker også ok, men den siste typen har, etter min mening, for liten ring på huset og er vanskelig å bruke med votter eller hansker på.

Pass også på at kompasset har lang lineal. Noen er veldig korte og passer bedre til O-løp enn til tur.

 

Det er også noen kompass som hadde 400 graders inndeling, men jeg vet ikke om dette betyr noe for deg. (Jeg tror at 400 grader stort sett bare brukes innen landmåling,)

 

Her er en link til Silva.

http://blinken.no/kompass.htm

post-4220-0-88901300-1384414154.jpg

post-4220-0-49681900-1384414169_thumb.gi

post-4220-0-94535100-1384414191.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra. Kommentar til @REs sitt bilde: Kompasset med hvit ring er et orienteringskompass med en nål som stabiliserer seg veldig raskt. Fint for O-løp, fungerer godt til vanlig orientering, men koster like mye som et avansert speilkompass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Suunto MC-2 Global og Silva Expedition speilkompass. Begge er svært gode, men jeg foretrekker Suunto. Silva har større speilhus, og virker derfor litt større. Måleren for helningsvinkel ser ut til å fungere bedre på Suunto. Begge har mulighet for korrigering av misvisning - det er et poeng hvis du skal bruke det i nordlige deler av landet der misvisningen kan komme opp i 14-15 grader. Sørpå har det ingen betydning.

Jeg har aldri brukt annet enn speilkompass, men jeg ser helt klart at et vanlig kompass av god kvalitet gjør nytten i de aller fleste situasjoner. Hvis du må krysspeile gir nok et speilkompass mere nøyaktig måling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som vet forskjellen på speilkompass og vanlig kompass. Jeg har brukt kompass i mange ti-år og alltid klart meg med det. Og har ingen erfaring med speilkompass.

 

Kanskje noen kan fortelle TS og meg, hva som er fordelen med et speilkompass og et vanlig kompass. Flere her nevner speilkompass og nevner bl.a. krysspeiling. Men, det gjøres da greit med et vanlig kompass også. Så hva er fordelen? Hellingsvinkel? Personlig så trenger jeg ikke et hjelpemiddel for å annslå hellingsvinkel, men alle har vel ikke samme yrkesbakgrunn og behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er også noen kompass som hadde 400 graders inndeling, men jeg vet ikke om dette betyr noe for deg. (Jeg tror at 400 grader stort sett bare brukes innen landmåling,)

Litt nerding.. Går inndelingen til 400 i stedet for 360, så heter det gon og ikke grader.. :-)

 

Støtter ellers anbefalingen av de enkle Silvakompassene. Til vanlig turbruk er det ikke nødvendig å ta en så nøyaktig kurs at man har utbytte av speilkompasset. (Hvis ikke man kan få annen bruk for speilet da.. )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som vet forskjellen på speilkompass og vanlig kompass. Jeg har brukt kompass i mange ti-år og alltid klart meg med det. Og har ingen erfaring med speilkompass.

 

Kanskje noen kan fortelle TS og meg, hva som er fordelen med et speilkompass og et vanlig kompass. Flere her nevner speilkompass og nevner bl.a. krysspeiling. Men, det gjøres da greit med et vanlig kompass også. Så hva er fordelen? Hellingsvinkel? Personlig så trenger jeg ikke et hjelpemiddel for å annslå hellingsvinkel, men alle har vel ikke samme yrkesbakgrunn og behov.

Hei Tiur.  Den største fordelen med speilkompass er at du ser nåla og huset når du holder kompasset på strak arm og derfor mye lettere å stikke nøyaktig kurs.

Platekompass funker jo greit de også for de som har litt trening med de.  Jeg personlig liker speilkompass :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tiur.  Den største fordelen med speilkompass er at du ser nåla og huset når du holder kompasset på strak arm og derfor mye lettere å stikke nøyaktig kurs.

Platekompass funker jo greit de også for de som har litt trening med de.  Jeg personlig liker speilkompass :)

Hei TomVom! Takk for svaret. :) Men hvis dette er det eneste fordelen,  så har ikke jeg behov for det. Jeg har ikke behov for å stikke ut en så pressis kurs, på 1 - 5 tusen meters avstand, som kanskje en gameldags kanon trengte for å skyte pressist. Min kurs blir ikke mye dårligere og de fleste er vant med at en må justere kursen underveis, normalt bare ved å se på terrenet og kanskje gløtte litt på kartet. Og i terrenget, får en sjelden gått i rett linje. I en norsk skog og i fjellheimen, går jeg trolig ikke så mange meterene ekstra (hvis noen), enn de som kan stikke ut en pressis kurs. Men, opp til hver enkelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som vet forskjellen på speilkompass og vanlig kompass. Jeg har brukt kompass i mange ti-år og alltid klart meg med det. Og har ingen erfaring med speilkompass.

 

Kanskje noen kan fortelle TS og meg, hva som er fordelen med et speilkompass og et vanlig kompass. Flere her nevner speilkompass og nevner bl.a. krysspeiling. Men, det gjøres da greit med et vanlig kompass også. Så hva er fordelen? Hellingsvinkel? Personlig så trenger jeg ikke et hjelpemiddel for å annslå hellingsvinkel, men alle har vel ikke samme yrkesbakgrunn og behov.

Og så er det fint å bruke hvis du trenger speil på turen. F.eks. bruker jeg det når jeg tar på kontaktlinser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nerding.. Går inndelingen til 400 i stedet for 360, så heter det gon og ikke grader.. :smile:

 

 

Jeg husker da jeg gikk på skolen og skulle bli "ingentingjør", da hadde vi landmåling og da kalte læreren dette for nye og gamle grader. 400 var nye grader. Siden har jeg ikke brukt dette.

Gon har jeg faktisk ikke hørt om, men man blir jo aldri for gammel til å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da jeg gikk på skolen og skulle bli "ingentingjør", da hadde vi landmåling og da kalte læreren dette for nye og gamle grader. 400 var nye grader. Siden har jeg ikke brukt dette.

Gon har jeg faktisk ikke hørt om, men man blir jo aldri for gammel til å lære.

400 grader brukes nå i all landmåling og gradene kalles for Gon. En periode brukte også bransjen (landmålere/byggnings ingeniører) begrepet "nygrader", etter at dette ble innført. Nå brukes kun Gon. Så langt jeg vet, er det kun innen landmåling dette blir brukt.

 

Tok min byggningstekniske utdannelse i voksen alder, gikk ut i 91 og da ble begge begrepene brukt, men  kun på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I landmåling er det en fordel med Gon og det er at en unngår å dele opp 360 graders systemet, i minutter og sekunder. En benytter i stedet tiendeler/hundredeler/tusendeler, av en grad. Men, dette er vel bare brukt på "landjorda".

Hadde nok vært en fordel for turgåere også, å benytte kompass med 400 grader. Men en må være bevisst på hvilket system en bruker, i kommunikasjon med andre, der grader bli oppgitt. Det kan blir rot hvis flere er på tur sammen (med forskjellige kompass) og oppgir gradene til en annen kompassbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så finnes det streker, der en sirkel er 6400 streker..

Det brukes stort sett i militær sammenheng, og finnes nok på veldig få kompass i den sivile handel. Men kjekt å vite om, om man finner ett kompass som påstår at feks sør er 32(00) "grader". (På slike kompass, så finner man ofte grader på andre siden av kompasshuaet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så finnes det streker, der en sirkel er 6400 streker..

Det brukes stort sett i militær sammenheng, og finnes nok på veldig få kompass i den sivile handel.

Dette blir en del OT. Men interessant, i alle fall for meg. :)

Dette er vel bare en innfløkt måte å bruke Gon på? 400 x 16 = 6400 Det brukes også Radianer, gjerne av matematikere. Så det er flere systemer ute å går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig at gon bare brukes i landmåling.

Jeg er såpass gammel at jeg lærte måling på gamlemåten, med nivelleringskikkert, kompass og triangulering..

Du glemte teodolitten. Du stiftet vel bekjentskap med den også.

 

Det fikk meg til å tenke på historien om landmåleren som reiste med toget og ble sittende i en togkupé sammen med en enslig dame.

I et forsøk på å få i stand en samtale så fortalte han at han var landmåler.

Dette hjalp ikke noe videre så han spurte om hun ville se på teodolitten hans.

"NEI, ikje vil eg sjå den og ikje vil eg ha den og tek du den frem så skrik eg".

 

Bilder: Teodolitt før og nå.

post-4220-0-43329500-1384537350_thumb.jp

post-4220-0-18296600-1384537365.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personligt vil jeg også så godt som altid gå etter et spejlkompas og jeg synes at Silvas Expiditions serie har rigtig bra kompasroser som er letter at bruge med (store)votter på. Har selv også altid 2 kompasser med på tur, minimum et spejl og så etter turens længde og typer enten et plade eller et spejl til og nogengange endnu et plade. Lyder som jeg har magen kompasser pluselig :) Har vel bare 4.

Men som begynder kompasser de i den dyre ende, Får kanske et for 500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.