Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av fjellskisko


Morild

Anbefalte innlegg

Kjøpte etpar Alfa Skarvet i fjor, og hadde håpet de kunne erstatte mine eldgamle, men dog så utslitte Asolo Morgedal. Etter sigende skulle de være helt fantastiske, og i butikken føltes de også veldig bra til min brede fot. Men de trykker noe så sinnsykt på akillesen, både når jeg går oppover og bortover, sjøl på korte turer. Gnagsår er ikke noe problem ettersom jeg taper hælen med sportstape, men det trykker altså på akillesen såpass mye at det gjør regelrett vondt å gå. Type uutholdelig.

 

Ergo må jeg finne ett nytt par sko. Mine gamle Morgedal er gode å gå i, men rel. lave og gir ikke den støtten jeg ønsker nedover. Så jeg skjeler i retning Varg Skavl eller Crispi Sydpolen. BC bindingene må jeg finne meg i å bytte ut, men anser ikke det som et stort tap- de gamle Rottefella Telemark føles mye mer stabile enn BC-bindingen så jeg tenker jeg vil gå tilbake til noe liknende. Av tidligere (men gamle) tråder har jeg skjønt at Varg sine Morgedal tilsvarer Asolo sin Morgedal (er det tilfellet?), og da kan jeg gå ut i fra at denne vil passe min fot, og det vil trolig da også Skavl gjøre.

 

Skoene må fungere både bortover (til Fischer E99) og oppover/nedover (drømmer om Helge Ingstad el tilsv.) for lette toppturer der jeg ikke gidder å drasse med meg tungt toppturutstyr. Så er spørsmålet: Vil Varg Skavl fungere bortover eller blir den for stiv og tung? Og hva med Crispi Sydpolen? Egenskaper i forhold til Varg, har den bred lest, god å gå i?? Om det er GoreTex eller ei er ikke så viktig- det er fordeler og ulemper uansett- det viktigste er at den er god å gå med bortover (hytte til hytte) og gir tilstrekkelig støtte nedover (og der synes jeg mine gamle Morgedal svikter).

 

Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Crispi Sydpolen og er strålende fornøyd med dem! Gode å gå rett frem med og stabile i utforkjøringene.. 

 

Jeg har ikke noe erfaring med Varg skoen, men det virker ganske god den også. Kanskje Vargskoen er en mer stabil sko og kjøre telemark med, men litt stivere å gå rett frem med.

 

Generelt er dette ganske stive sko, og man må regne med litt ømme og såre føtter det første 6-7 turene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinge! Har lest litt rundt om og det kan vel synes som om Varg er bredere i lesten enn Crispi (?) og dermed sansynligvis passer min brede fot bedre. Til bortover kommer jeg nok til å beholde E99 skia, de passer meg utmerket ang. spenn(st), de føles lette å gå med og spennet gjør at jeg glir godt. Men noen gode kjøreegenskaper har ikke Fischer E99 etter det jeg har lest- hvilket jo forklarer at jeg aldri klarte å få dreisen på Telemark på slutten av 80-tallet med mitt første par….Det er der drømmen om Ingstad kommer inn i bildet. Spørsmålet er om Varg Skavl, E99 og bortover er en kombinasjon til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har Varg Skavl og er ganske fornøyd med de. De har god bred lest og er romslige i størrelsen. Jeg bruker en tynn filtsåle i bunn for varme og en Viking innlegg såle for formen. De kan nemlig være litt løse i hælen. Med denne kombo og tykke sokker er det både godt og varmt og stabilt.

Jeg brukte også E99 inntil datteren ved en feil hev dem i stedet for et par kasserte ski! Lite populært! Jeg har nå et par noenlunde tilsvarende Karhu. Bredden på de på ca. 65 mm gjør at de går i oppkjørte spor. Med heveplate under 75 mm binding går dette bra både i løype og i terreng. Men Skavl støvlene er da et par kraftige støvler. Det er klart lettere å gå med "Markautstyr" i løype, men jo ikke relevant i terreng.

Varg støvlene er ideelle sammen med et par fischer snowbound, som kort fortalt er en short-cut variant av 109. Dermed kan jeg bruke korte og lett styrbare ski. De fungerer faktisk med carving teknikk. De fås visst ikke i Norge.

Jeg sparer litt på Skavl støvlene til de lenger turer fordi de er kanskje litt mer utsatt for sålebrudd en Crispi Sydpolen som Elginnen har. Men det kan skyldes vektforskjellen. Crispi er nok litt smalere i lesten og det viktigste er at de passer.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vert interessant å høre om det er noen som har kjøpt nye Alfa Skarvet eller tilsvarende Alfasko i den senere tid uten å få problemer.

Jeg har samme opplevelse. Utrolig mye gnagsår så nå må nok også mine skiftes ut etter bare et par år

 

Du må ikke si sånt!!!! Tenkte å spandere på meg et par Skarvet-støvler, men nå ble jeg skikkelig usikker. Alle andre Alfa-støvler passer meg perfekt. Ene mannen på Fjellsport mente de var ganske like Bever. Har du noen erfaring der? Bever sitter veldig bra på foten min. Jeg får lett gnagsår på hælen uansett åssen sko det er, så er flink med tape ;) Gnager de andre steder. Jeg har brede føtter så det er egentlig få støvler jeg syns passer særlig bra. Har heller ikke tenkt til å gå for 75 mm, da det blir litt for voldsomt til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Alfasko både til fjell, ski og fritid. Skarvet, Dyna, forsvarets marsjstøvler og forsvarets jegerstøvel. Den eneste som har gitt meg noe gnagsår er forsvarets marsjstøvel. Var også litt skeptisk da jeg kjøpte Skarvet for 2 år siden, men den passer meg godt og har ikke gitt meg noen form for gnagsår etter to lange sesonger. Forsvarets jegerstøvel er jeg også storfornøyd med, litt tung, men sitter meget godt. For min fot blir det fortsatt Alfa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoene må fungere både bortover (til Fischer E99) og oppover/nedover (drømmer om Helge Ingstad el tilsv.) for lette toppturer der jeg ikke gidder å drasse med meg tungt toppturutstyr. Så er spørsmålet: Vil Varg Skavl fungere bortover eller blir den for stiv og tung? Og hva med Crispi Sydpolen? Egenskaper i forhold til Varg, har den bred lest, god å gå i?? Om det er GoreTex eller ei er ikke så viktig- det er fordeler og ulemper uansett- det viktigste er at den er god å gå med bortover (hytte til hytte) og gir tilstrekkelig støtte nedover (og der synes jeg mine gamle Morgedal svikter).

 

Eg har Crispi Sydpolen som eg brukar på topptur. Dei er grei nok å gå med når nedturen er målet. Men det er definitivt ikkje støvlar eg ville ta med meg på langtur, til det er dei for stive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Skarvet i mange år og er kjempefornøyd med de.  Etter at jeg har blitt litt nedsunken i foten (les lengre), holder jeg ikke varmen godt nok i den gamle størrelsen .  Hadde lyst på Skarvet igjen, men lommeboka var ikke enig.  Valget ble et par Alfa Rondane til halve prisen av Skarvet og er spent på hvordan de liker seg på tur.  Passformen til Alfa ellers har jeg aldri hatt problemer med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Crispi Sydpolen som eg brukar på topptur. Dei er grei nok å gå med når nedturen er målet. Men det er definitivt ikkje støvlar eg ville ta med meg på langtur, til det er dei for stive.

 

Hm…….... Det er slike ting jeg trenger å vite mer om. Andre som har samme erfaring- at Sydpolen/Skavl blir for stive å gå på langtur med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på mitt andre Skavl-par. Det første paret kjøpte jeg vel i år 2000, og de ble byttet ut i fjor. Bruker de både på korte og lange turer, etter at de er inngått er det ikke noe problem - for meg. De brukes på Vestlandet, så det er mer opp og ned enn langt bortover. Støtten nedover er veldig god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!! Bor på Nordvestlandet og det er jo ikke direkte flatt her heller, det flateste området er vel rundt Grotli/Tafjordfjella……MEN det hadde jo vært fint å kunne gå Josten på langs også. Eller Hardangervidda (men da blir det vestvidda :) ! ). For pølseturer med ungene duger vel forsåvidt mine utgåtte Morgedal, men de er håpløse å kjøre nedover med (evt. er jeg blitt for gammel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da falt valget på Varg Skavl- fant et par rel. pent brukte på finn i rett størrelse. For morro skyld ettersom jeg har lurt på forskjellene selv, har jeg lagt ved noen bilder (håper det går) av hhv. mine eldgamle Asolo Morgedal (tv), Varg Skavl (midten) og Alfa Skarvet th. Morgedal og Skavl i str. 40. Skarvet i str 39, men Skarvet ser ut til å være større i størrelsen så når jeg måler innersålene mot hverandre er de nøyaktig like store. Dere får dømme selv, men i motsetning til Morgedal og Skavl (som forøvrig er ganske like) er Skarvet er mye "rettere" på baksiden og kan være årsak til problemet jeg har med akillesen med denne skoen.

 

Prøvd på stuegulvet oppleves ikke Skavl som vesentlig stivere enn Morgedal, så jeg regner med det skal gå helt fint å gå med disse også bortover. Sålen er selvsag stivere og den er noe stivere øverst i skaftet, men ikke såååååå mye stivere. Fornøyd mao :)

post-13251-0-69421000-1385925278_thumb.j

post-13251-0-60048100-1385925375_thumb.j

post-13251-0-96971600-1385925433_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg kjøpte meg nye sko, bindinger og ski ifjor vinter, stilte noen kriterier: 

1. skoene måtte være god å gå med "bortover"

2. bra stivhet med tanke på nedkjøringen

3. behagelig på foten 

4. god pusteevne(tørker fort etter bruk)

 

Jeg skulle lete lenge før jeg fant skoen som jeg slo til med... har tidligere erfaring med alfa sine skinnsko, men stivheten var ikke der føler jeg med tanke på en god opplevelse på nedturen... Jeg gikk for denne skoen: http://www.google.no/imgres?imgurl=http://en.aventurenordique.com/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/h/chaussures-bcx875-fischer.jpg&imgrefurl=http://en.aventurenordique.com/boots-bcx875-fischer.html&h=1500&w=1343&sz=217&tbnid=UYgDzcCQdyDk9M:&tbnh=96&tbnw=86&zoom=1&usg=__2DUdceZSOL26FCiKtd8GwR3m194=&docid=GzGLTnfJl7dxAM&sa=X&ei=ksKbUpivI6XpywPgsoCYBA&ved=0CE4Q9QEwBA

 

Ficher BCX875 er en knallsko etter mitt bruk, nedover er det et kvantesprang ifra alfa-skoen, dette pga at den er høyere og stivere pga plastrammen, perfekt for telemarkkjøring(fantastisk opplevelse). den er vantett og kjempevarm. Men skoen har også noen bakdeler: innerskoen kan ikke taes ut dan denne er limt til yttermaterialet, jeg svetter ikke så mye på føttene så har ikke så fryktelig behov for dette, men på ukesturer er dette noe jeg lengter etter(henge dem over bålet osv.). ellers er skoen tipp-topp til mitt bruk og mine kriterier. kan også kommentere at jeg har veldig brei fot. har ikke opplevd for smale sko med tanke på skisko, men med vanlige tursko, klemmer på yttersiden av foten og det er ikke godt. dette problemet har jeg ikke hatt med disse skoene :)

har Voile sine 3-pin bindinger til disse skoene, fungerer helt UTMERKET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Har relativt brei fot og ømme akillesar (spes den høgre sei i frå ved fleire lange dagar på ski med oppakning/pulk), og faktisk også på lengre fotturar om eg bær tungt.

For meg vart løysinga å bygge opp helen litt inni skoen. Det er ofte slik at ein kanskje har feilstillingar i foten som gjer at draget i akillessena vert feil, over helen. 

Eg sei ikkje at det er ditt problem, berre nevner at det like ofte kan være ein kime til smerter i akillesområdet som "feil" sko kan være det. 

Det er naturleg at konsekvensane av slike "feildrag" ikkje melder seg før dei vert utsett for relativt stor belastning, samanlikna med i det daglege.

 

Kanskje var den gamle skiskoen din mindre flat inni, evt skråar litt opp bak? Kanskje har den bedre støtte på utsida eller innsida, slik at foten din vinklar annaleis sidelengs og draget på akilles vert endra? 

Mogleg eg er på bærtur, men det var no hvertfall mitt vesle bidrag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Tessatroll kan være inne på noe. Selv har jeg en nerve i klem i ankelen. Så lite som at sokken ligger litt galt eller at jeg strammet støvelen litt for mye så det blir ekstra press på nerven, eller at skoen er for slakk eller underlaget for hardt eller bratt nedover gjør uutholdelige utslag hva angår smerte. Veldig mange har en feilstilling på foten i større eller mindre grad. Mine problemer hadde antageligvis ikke vært der om jeg ikke hadde stått og gått hele dagen på jobben. Feil støtte og såle kan gå helt fint veldig lenge, men så går det ikke bra lenger. Om du har sko og støvler som du ikke får problemer med så er det jo bare å holde seg til dem, ellerså kan det være en ide å få laget noen såler tilpasset din fotstilling. Husk at sena til leggmuskelen går hele veien ned og under foten. Altså kan en stram leggmuskel gi smerter i akilesen.

 

Prøvde selv Skarvet for et par uker siden. Var sikker på at de skulle passe perfekt siden omtrent alle Alfa sko og støvler sitter som et skudd på meg. En på fjellsport mente også at de var like i lesten som en fjellstøvel jeg har. Heldigvis hadde Oslo Sportslager tilbud så jeg dro dit istedefor å bestille på nett. Prøvde de i butikken og de satt ikke noe bra rundt hælene, virket for store. Litt skuffa bestemte jeg meg for å prøve Crispi Stetind. De satt veldig bra selvom ingen av fjellstøvlene jeg har prøvd fra Crispi passer foten min. Siden snøen lar seg vente på så vet jeg jo ikke helt hvordan disse er enda, men gleder meg til å teste.

 

Håper du blir fornøyd med de "nye" skistøvlene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte etpar Alfa Skarvet i fjor, og hadde håpet de kunne erstatte mine eldgamle, men dog så utslitte Asolo Morgedal. Etter sigende skulle de være helt fantastiske, og i butikken føltes de også veldig bra til min brede fot. Men de trykker noe så sinnsykt på akillesen, både når jeg går oppover og bortover, sjøl på korte turer. Gnagsår er ikke noe problem ettersom jeg taper hælen med sportstape, men det trykker altså på akillesen såpass mye at det gjør regelrett vondt å gå. Type uutholdelig.

 

Ergo må jeg finne ett nytt par sko. Mine gamle Morgedal er gode å gå i, men rel. lave og gir ikke den støtten jeg ønsker nedover. Så jeg skjeler i retning Varg Skavl eller Crispi Sydpolen. BC bindingene må jeg finne meg i å bytte ut, men anser ikke det som et stort tap- de gamle Rottefella Telemark føles mye mer stabile enn BC-bindingen så jeg tenker jeg vil gå tilbake til noe liknende. Av tidligere (men gamle) tråder har jeg skjønt at Varg sine Morgedal tilsvarer Asolo sin Morgedal (er det tilfellet?), og da kan jeg gå ut i fra at denne vil passe min fot, og det vil trolig da også Skavl gjøre.

 

Skoene må fungere både bortover (til Fischer E99) og oppover/nedover (drømmer om Helge Ingstad el tilsv.) for lette toppturer der jeg ikke gidder å drasse med meg tungt toppturutstyr. Så er spørsmålet: Vil Varg Skavl fungere bortover eller blir den for stiv og tung? Og hva med Crispi Sydpolen? Egenskaper i forhold til Varg, har den bred lest, god å gå i?? Om det er GoreTex eller ei er ikke så viktig- det er fordeler og ulemper uansett- det viktigste er at den er god å gå med bortover (hytte til hytte) og gir tilstrekkelig støtte nedover (og der synes jeg mine gamle Morgedal svikter).

 

Erfaringer?

Har Varg Skavl nå, brukt en sessong diverse turer høyt og lavt. Like høye, men stivere enn mine gamle Asolo Snowpine. Relativt lik lest. Har byttet til en litt stødigere innersåle. Bra lær i vargproduketene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.