Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Keron 3 GT eller Helsport Svea 3 Camp


Urwaldjäger

Anbefalte innlegg

Hej Fjellforum,

 

Jag är ny och svensk här och tänkte få testa mina tankar i samband med köp av vintertält för fjällbruk.

Har tidigare haft H-berg Nammatj 3 GT men sålde detta efter en vinter då jag inte gillade att få kort ligglängd på grund

av indrivande snö under fotändens yttertält samt att min fru inte gillar att ligga med huvudet i ingången. Annars ett bra tält med fantastisk kvalitet och styrka i alla detaljer.

Tänkte att det var enkelt då, att bara byta upp mig till Keron 3 GT och få jämn takhöjd i hela innertältet och dubbla ingångar.

Ända tills jag hittade Svea 3 Camp.

- Större innertält (skadar inte på vintern med all utrustning och hundplaner framöver).

- Bättre torkningsmöjligheter för lätta persedlar

- Stormmattor som standard. (Hillebergs gör detta på beställning men det kostar drygt 1000 SEK)

- Något kortare tältlängd 

 

Har tittat överallt på www efter mera information om Sveatälten men de verkar inte vara så mycket använda

som t ex Svalbard och Patagonia samt de mindre Fjellheimen X_treme.

Jag behöver få höra lite erfarenheter från er som äger Svea 3 Camp och efterlyser bilder från

innertältet som överhuvudtaget inte går att hitta någonstans.

 

Tack / Olle, Lycksele, Södra Lappland

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig fornøyd med svea teltet. Har model før DEC stengern, men det e på lista over innkjøp. Men det minste forteltet kunne vært litt større, men go plass før et fiske hull :) Har ingen bilda av inner teltet. Gode innganger å mange feste punkt før klæs tørk å ei lita hylla i taket. Fin fasong med 2 korte stenger i endan å 2 høye på mitten. Står gått i kraftig vind. Passe gått før 2 stk å kan fint ha 2 hunda inni åsså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Urwaldjæger, velkommen til Fjellforum :-P

 

Vil nevne en detalj som jeg liker klart bedre på Hillebergtelt. Glidelåsen til innerteltet går stort sett i hele innerteltets ytterbue mens Helsporttelt har en mindre åpning. Dette ses på bildene av Svea også.  

 

Jeg har Keron 4GT og Staika fra Hilleberg og 3 stk Helsportelt. Dog ikke Svea.

 

Når det gjelder stormmatter er det jo delte meninger om hvor nødvendig det er. Men det er klart at det er noe enklere å sikre teltet godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte Kaitum 3 GT opp mot Svea 3 Camp teltet.

Var innom XXL på "25% vennefest tilbud halloisen" de hadde i forrige uke og veide fire forskjellige Svea 3 camp telt inn til rett over 5,5 kg.

Vet de sier +/- 10% på teltene sine, men det var nok til at jeg avskrev Svea. Er primært tiltenkt som vintertelt.

Men har ett håp om å få med ungene på tur, så da er det fint om det ikke veier så mye i sekken heller.

Men nå har jeg dessverre surfet og lest nok til at jeg selvfølgelig satte opp Keron 3 GT som kandidat også.

Det har unektelig noen fine detaljer som kaitum mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nok ikke så mye erfrainger på nett om Svea nei. Det er en ganske ny modell sammenlignet med feks Svalbard som har eksistert lenge.

Lurer på om ikke forgjenger til Svea het Spitsbergen. Men dumt å se på erfaringer der, når de lager nytt så er det nok en del forskjeller på de.

Har ingen av de nevnte men har Svalbard 3. Et telt som blir litt lite brukt desverre men det skyldes mer manglede reisefølge i den årstid jeg vil bruke det. veldig fornøyd med det. Har og andre Helsport produkter.

Hilleberg lager og supre telt men har ikke noen selv. Mye skyldes at de koster mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Svea 3 camp. Kan ikke si annet enn at jeg er enormt fornøyd. Ble testet skikkelig ut for to år siden da jeg og to kamerater krysset Hardangervidda i jula(ca uker). Overraskende god plass, svært fortelt og fine rette endevegger. Liker også at man kan åpne døra til forteltet fra både høyre og venstre side.  Praktisk om man ligger på høyre side og glidelåsen er plassert på venstre og klokka er 05.00 og du må ut på do.

Tenker ikke veldig på vekta på teltet, så klart veier det noen kilo, men man vet hva man får igjen for de kiloene. Kvalitet og mye plass, det mener jeg det er verdt. 

Anbefales på det sterkeste. Om du går for teltet kan du jo se etter modeller med DAC-stenger. Selv om mine helsport-stenger har stått fint storm mer enn en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walle Kaitum og Svea er jo to ganske forskjellige telt da. jeg bruker Spitsbergen (forgjengeren til Svea) og kaitum på fjellet om vinteren, Kaitum har tynnere stenger, tynnere duk og ikke stormmatter, og er ikke like mye et fullblods vintertelt som Spitsbergen/Svea, synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Många tack för bra respons kamrater!

Har kontakt med Helsport som upplyst mig om möjlighet till bruk av dubbla stänger i Sveas kanaler då jag påpekade om Kerons DAC 11 mm stänger.

De kan leverera Svea med speciella stångkoppar för dubbla stänger vilka även går bra att bruka med enkla.

Problemet för mig är delvis att jag haft ett Hillebergtält nyss som jag nämnt, och ju vet vilken bra finnish och hantverk det är i deras produkter.

Man vet liksom i förväg vad man får för pengarna...

Samtidigt verkar Helsports Svea-tält ha så många fina smarta detaljer som jag gärna skulle vilja se i verklighet och testa.

Bor i södra Lappland och har låååångt till närmaste XXL-butik som dessutom inte tar hem Svea-modellerna.

Nu ska jag göra ett bildcollage om dessa tält med detaljer + och - och kanske lägger ut denna bild här sedan.

En slags "terapi" för att dämpa min osäkerhet... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å velge telt syns jeg ikke er noen enkel prosess. Hadde samme dilemma som deg og havnet på Svea 3 Camp. Noen av grunnene til at det ble som det ble er, bedre plass, stormmatter, har hatt flere Hel-Sport telt jeg er veldig fornøyd med(aldri eid Hilleberg telt), design(min mening), og til slutt prisen.

Er ihvertfall veldig fornøyd med mitt telt. Tror ikke noen av teltene er dårlige valg uansett, litt smak og behag.

 

Som sagt så er dette mine meninger, mange har sikkert andre meninger om man trenger stormmatter eller ikke osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har telt fra både Helsport og Hilleberg samt flere andre leverandører.

 

Vil påstå at Hillebergs utvendige stangkanaler er et godt argument for den høyere prisen, spesielt dersom du setter opp teltet alene.

Stengene glir mye lettere og uten å sette seg fast. Ved stangbrudd er det også mye mindre risiko for lekasje. 

Her har Helsport og spessielt Exped mye å lære.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad säger ni i Norge om Helsports bardun-fästen med metallringar (öljetter)?

Finns det inte risk för att de "äter" sig ut ur duken?

Många här anser att denna lösning är förvånande på tält av Helsports kvalitet.

(Fast de verkar ju hålla för alla expeditioner med Helsporttält...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad säger ni i Norge om Helsports bardun-fästen med metallringar (öljetter)?

Finns det inte risk för att de "äter" sig ut ur duken?

Många här anser att denna lösning är förvånande på tält av Helsports kvalitet.

(Fast de verkar ju hålla för alla expeditioner med Helsporttält...)

Det er ikke noe problem, ringen kan sige litt iløpet av mange års hard bruk, men det har ikke noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt Helsport Rondane 4, som har metallringer i bardunfestene finnes det ikke tegn til slitasje i stoffet rundt...og det teltet har blitt brukt ca 2-300 døgn, så har ikke inntrykk av at det skal være negativt.

 

Har nylig kjøpt Helsport Svea 4. Så langt ser det bra ut, men har bare testet i snilt vær og helt alene. Dette har lenger liggelengde enn 3.pers utgaven, men er i allefall langt mer enn nok for meg på 183m. Forteltet er massivt. Trur det skal gå å sove 2 stk. der. Lett å slå opp og få strammet opp duken, selv alene. At det er lettere å tre stengene gjennom utvendige stangkanaler skjønner jeg ikke, syntes det er motsatt, så det kan være en smakssak. 

 

Brukte Hilleberg Keron 4GT på folkehøyskolen. Fantastisk telt. Husker for lite ang. detaljer, og har ikke oversikt over hva som har endret seg på 7 år, men opplevde det som litt "slappt" sammenlignet med Helsporttelt. Inntrykk av at det er vanskeligere å stramme duken, og derfor blafrer mer i vinden enn f.eks. Helsport Spitsbergen som jeg også har prøvd noen ganger. Når det gjelder stangkvalitet kan det gå ut over Hilleberg også, ettersom vi opplevde 3 stangbrudd på disse teltene iløpet av et år (riktignok i storm). Bedre inngang til det store forteltet på Keron enn Svea! Har også inntrykk av at opplevd bredde på innertelt er bedre hos Hilleberg.

 

Kommer til å skrive mer om Svea 4 Camp etter jeg får testet det mer.

 

Jeg hadde gått for teltet jeg fikk best tilbud på ;) (I mitt tilfelle ble det Svea 4 som jeg fikk til 4200,-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Keron 4GT med påsydde stormatter og doble stenger. tenker man unngår mye stangknekk med doble stenger, er ett stort telt med mye vindfang. rart ikke dere brukte doble stenger på Folkehøgskolen??

Jens, är det trångt att få in de dubbla stängerna i kanalerna. Brukar du 2 x 10 mm DAC original för Keron?

Rymmer du båda stängernas ändar i stångkopparna eller må du ha en utanför?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte Kaitum 3 GT opp mot Svea 3 Camp teltet.

Var innom XXL på "25% vennefest tilbud halloisen" de hadde i forrige uke og veide fire forskjellige Svea 3 camp telt inn til rett over 5,5 kg.

Vet de sier +/- 10% på teltene sine, men det var nok til at jeg avskrev Svea. Er primært tiltenkt som vintertelt.

Men har ett håp om å få med ungene på tur, så da er det fint om det ikke veier så mye i sekken heller.

Men nå har jeg dessverre surfet og lest nok til at jeg selvfølgelig satte opp Keron 3 GT som kandidat også.

Det har unektelig noen fine detaljer som kaitum mangler.

Hilleberg`s vekt er reell, og Helsport er veldig ca. 5,5 kg er det samme som Keron 4gt, som er både høyere og bredere enn Svea 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens, är det trångt att få in de dubbla stängerna i kanalerna. Brukar du 2 x 10 mm DAC original för Keron?

Rymmer du båda stängernas ändar i stångkopparna eller må du ha en utanför?

er ikke trangt i det hele tatt. men du må kappe begge stengene ca 4 cm for å få de inn i koppene. men dette har ingen praktisk betydning for deg når du kun skal bruke enkelt stangsett f.eks på sommeren. her bestilte jeg http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3409&cid=184 blir ett utrolig vinstabilt telt med doble stenger, sinnsyk forskjell på stabilitet. anbefaler også stormmatter. dette er gull når det er midtvinters og blåser som verst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer du å være tre i teltet om vinteren, ville jeg valgt Svea. skal teltet brukes også i sommerhalvåret ville jeg valgt keron. Helsports vintertelt har mange barduner (26 teltfester på Svea mot 18 på keron), enten må du bruke ekstra tid på å feste dem i strikkene, ellers blir det lett floke og surr. Hilleberg har en løsning som gir mindre floker. Mange av bardunene på Svea kan lett gjøres om til Hillebergs løsning. Skulle jeg valgt et rent vintertelt, ville jeg valgt Svea. Bla pga stormmattene. min erfaring er at det er bedre å ha bredde i forteltet, enn lengde. Bredden er lettere å bruke, så faktisk gulvareal betyr ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Många tack för goda synpunkter.

Har tänkt mig det tält jag nu ska köpa som ett rent vinter / vårvinter-tält.

Hilleberg syr på stormmattor av samma tjocka material som tältgolvet för 850 SEK + frakt.

Jag lutar nu ändå över åt Sveatältet men har ett problem med dörrlösningen som i mitt tycke 

inte är lika bra som på Keron. Har haft Nammatj GT med nya dörren och vet att dörren

som kan öppnas uppifrån och ned till en "snödrevsstopp" är mycket smart.

Man måste dock vara noga med att inte spänna absiden för hårt eftersom

blixtlåset i dörren då vill gå trögt och fastna.

Har ni Sveaägare några kommentarer om dörren på Svea?

Jag antar att det är samma lösning som på övriga tunneltält

i Helsports X-tremeserie? Är dörren bra i vinterfjället?

Och beträffande innertältets lägre höjd i ena änden.

Upplevs den som låg? Bör vara ca 90 cm eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.