Gå til innhold
  • Bli medlem

På ski fra Hjerkinn til Lhmr


Miss Winther

Anbefalte innlegg

Annonse

Noen som har gått på ski fra Hjerkinn til Lillehammer og kan gi noen gode råd?  :) Tar i mot råd fra de som har gått langt på ski andre steder også.  :D

 

(Tenkte vi skulle gå i mars, med to hunder og en pulk. Tar med telt i tilfelle det er noen på hyttene.)

Hei !

En slik tur som du skriver om burde være overkommelig for enhver skiløper som har nødvendig utstyr og trening. Du går inn på www.turistforeningen.no og klikker deg fram til kvistekartet og alle hyttene på strekningen. 

God ur !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En turrapport fra påsken 2013 her; Hjerkinn-Gåsbu med pulk, hund og barn. (se bort fra skrivefeil, ble kjapt skrevet og er ikke redigert;) ).: http://www.fjellforum.no/topic/26891-fra-hjerkinn-til-g%C3%A5sbu-med-pulk-og-6-%C3%A5ring-270-km/?hl=hjerkinn

 

Fin tur, anbefales! Hadde med hund hele veien, gi beskjed til Rondanehyttene på forhånd for å få hunderom. Spør om det er noe. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler turen! Gjennom Rondane er det litt kupert, men sørover blir det slakt og lettgått fjellterreng. Tolker deg dithen at du vil følge DNTs kvisteruter siden du nevner hyttene. Jeg har gått i området mange ganger, hele eller deler av strekningen, vinter og barmark, og du kan glede deg. Utenom påsken har jeg/vi opplevd å være alene på hyttene (eller i selskap med noen hyggelige utlendinger). Anbefaler dog ikke som vi gjorde en gang: Avsluttet med å ta oss ned alpinbakkene i Hafjell med stor sekk og fjellski...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler turen! Gjennom Rondane er det litt kupert, men sørover blir det slakt og lettgått fjellterreng. Tolker deg dithen at du vil følge DNTs kvisteruter siden du nevner hyttene. Jeg har gått i området mange ganger, hele eller deler av strekningen, vinter og barmark, og du kan glede deg. Utenom påsken har jeg/vi opplevd å være alene på hyttene (eller i selskap med noen hyggelige utlendinger). Anbefaler dog ikke som vi gjorde en gang: Avsluttet med å ta oss ned alpinbakkene i Hafjell med stor sekk og fjellski...

Ja, vi tenkte vi skulle følge kvista løyper! :) Åh, det hadde vært drømmeaktig å få hyttene for seg selv! Satser på å gå utenom ferie. Må bare kjøpe meg pulk og fjellski nå! Skal ha med telt, men tar nok inn på hyttene innimellom, hvis det blir veldig kaldt. Takk for svar! :)

 

PS. Skal IKKE prøve meg i Hafjell med fjellski! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken er jo veldig sent i år, så jeg håper da det kvistes opp før det..

Ikke i følge det "kvistekartet" jeg linket til i forrige innlegg, det står at det ikke kvistes mellom Hjerkinn stasjon og Rondvassbu før 5/4. Du får ringe litt rundt og sjekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første helg i januar var jeg på Djupslia, fra Brennlia P-plass. Koselig og stor hytte. Der er det tillatt med hund i sikringsbuen. Løypene dit blir ikke kjørt opp så ofte. Ifølge guttene fra røde kors som vi møtte på scooter, prepper de ikke å dårlig vær, siden sporet da blåser bort med en gang. Alle løypene var godt merket med stolper. Uten det hadde det vært litt vanskelig med å orientere, siden det var lite å se etter, terrenget var veldig flat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Takk for en fantastisk rapport fra turen deres!

 

Jeg vurderer å gå denne turen selv, nesten nøyaktig samme rute. Hvor lang tid tror du jeg vil bruke alene på denne turen, med pulk? 

Klarer 3 mil jevnt hver dag i gjennomsnitt? Skal gå denne turen nå til sommeren også, så jeg tenkte på å gå samme på ski noen måneder seinere ;)

 

Har lagt opp til et gjennomsnitt på 2 mil hver dag til fots, men antar at jeg kan klare en mil lenger på ski? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@paddelunde : er det meg du spør? 

 

Jeg tror 3 mil/dagen er gjennomførbart. Alt avhengiger selvfølgelig av vær og føre, gnagsår, form mm, ;) men ja. Mange av dagene ble tomils-etapper for meg og seksåringen, lengste dagen var som nevnt 23.5 km, så 3 mil/dagen for en voksen trent person bør gå. Terrenget er relativt greitt, bortsett fra den artige nedstigningen til Grimsdalshytta med pulk. Om pulken er tung anbefaler jeg å ha med et styretau/taudrag ned her, for å minimalisere belastning på stivt drag. 

 

Du kan kanskje spare noe ved å gå direkte fra Rondvassbu til Eldåbu, feks. Trenger du proviant underveis er det på de ubjetjente DNT-hyttene, i tillegg til butikk ved Mysuseter, Venabu og Øksendalen men her må du vurdere tidsbruk vs nødvendighet av ekstraproviant. Vi gjorde ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja det var deg jeg spurte Ullsokk ;)

 

Takker. Jeg har aldri vært inni der, jeg skal innrømme det. Men jeg antar at terrenget blir bedre (lettere) i det man er ute fra Rondane?

 

Er straks igang med dekktrekking, så formen skal være fin til den tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.