Gå til innhold
  • Bli medlem

Støyende skivebremser.


REs

Anbefalte innlegg

Jeg har en Vipera cyclocross sykkel med skivebremser som skriker noe, spesielt i regnvær.

Så kjøpte jeg nettopp en Scott hybrid til min sønn, og den skriker slik at han kan vekke et helt nabolag på vei til skolen. 

(Dette er andre gangen jeg har dårlig erfaring med sykkel fra Scott.)

Jeg har forsøkt en del forskjellige ting for å få bukt med uvesenet, men til ingen nytte.

Noen søk på nettet ga meg noen nye tips, og i morgen er det planlagt et nytt forsøk.

Da blir bremsekalipper, skiver og klosser rengjort med bremserens, belegget på klossene blir pusset med fint smergelpapir og det blir lagt kobberpasta på baksiden av klossene.

Hvis ikke dette hjelper så vet jeg ikke lenger hva jeg skal finne på.

Er det noen andre her som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd "Resin" bremseklosser?

Jeg har det på min MTB - aldri hatt tull med dem.

 

 

SHIMANO XTR G01A M985/988 RESIN BREMSEKLOSSER

Bremseklosser i resin som gir godt grep. Bråker mye mindre enn de tradisjonelle metall klossene, og de har lavere varmeutvikling. Slites raskere enn metall, spesielt under dårlige værforhold.

Passer Shimano XTR M985 og M988
Materiale: Resin (Ikke like god bremsing under alle forhold, men bråker mye mindre enn metall klosser, har også lavere varmeutvikling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd "Resin" bremseklosser?

Jeg har det på min MTB - aldri hatt tull med dem.

 

 

SHIMANO XTR G01A M985/988 RESIN BREMSEKLOSSER

Bremseklosser i resin som gir godt grep. Bråker mye mindre enn de tradisjonelle metall klossene, og de har lavere varmeutvikling. Slites raskere enn metall, spesielt under dårlige værforhold.

Passer Shimano XTR M985 og M988

Materiale: Resin (Ikke like god bremsing under alle forhold, men bråker mye mindre enn metall klosser, har også lavere varmeutvikling)

Det får bli mitt neste stunt hvis dagens forsøk ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Bremseskrik på sykler har vel den samme årsaken som på bil? At klossene vibrerer mot skiva? På bil er det jo montert "anti-bremseskrikplater" mellom klosse og stempel. Kobberpasta kan løse problemet, pass på at det påføres på alle kontaktpunkt, også mot kaliper. Er det mekaniske eller hydrauliske bremser på disse syklene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Bremseskrik på sykler har vel den samme årsaken som på bil? At klossene vibrerer mot skiva? På bil er det jo montert "anti-bremseskrikplater" mellom klosse og stempel. Kobberpasta kan løse problemet, pass på at det påføres på alle kontaktpunkt, også mot kaliper. Er det mekaniske eller hydrauliske bremser på disse syklene?

Hydraulisk på nær alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er bremsene overhalt etter alle kunstens regler, men de skriker like mye når farten er lav. Når farten er høy er de helt stille.

Jeg sjekket hvilen type klosser som var brukt, og det var B01S RESIN.

Det stod også preget inn i skivene at det bare skulle brukes Resin klosser.

 

Nå blir neste trekk en tur til XXL for å spørre om råd.

 

Jeg kom også til å tenke på om jeg skulle få laget noen tynne plater til å legge mellom klossene og kalipperen slik som det er på bilene.

Jeg var nettopp innom et verksted som er eksperter på å skjære ut slike ting. De har fått noen jobber fra oss, altså jobben min, så det kan tenkes at de kan være litt greie med prisen.

http://www.nrk.no/rogaland/slik-blir-graskara-perfekte-1.11330246

Klarer de gresskar til Halloween så klarer de sikkert noen små skiver til meg også.

post-4220-0-42877100-1384095902_thumb.jp

post-4220-0-92747100-1384095917_thumb.jp

post-4220-0-73789100-1384095926_thumb.jp

post-4220-0-51472900-1384095936_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer trolig enten av at klossene vibrerer mot skiva, eller av at selve kaliperen ikke er helt fast. Jeg hadde det samme problemet med en Everestsykkel for en tid tilbake, og da fikk jeg byttet opphenget skruene sitter i, som fester kaliperen til ramma. Du kan jo prøve å tighte alle skruene som fester kaliperen (det har du sikkert prøvd..)

 

Men kan det se ut som om kaliperen burde vært justert noe utover, dvs at klossene treffer litt for langt inne på skiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde problemet på en av mine sykler. Men det var bare jeg hadde greid å søle litt bremseveske i kaliber da jeg luftet bremsene.

Da skrek de i lav fart da de var kalde. Løsning var å rense godt mot kontaktpunkter, rense skive med "bremserengjøring" fra Biltema og sette på ny klosser.

Utenom det har  jeg bare sporadisk hatt litt lyd i brems påen annen sykkel jeg bruker til og fra jobb når det har vært mye regn.

Lønner seg nok å rense skivene innimellom. Får klossene noe på seg av olje e.l som gjør at de holder fuktighet vil det nok og lettere pipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært igjennom samme runde. Ga til slutt opp. Lyden dukket opp når jeg satte på nye skiver og klosser, oppgraderte da til Shimano XT skiver. Har prøvd sliping, rensing, kobberpasta, flytte klossene ut, smøre kaliper, lufte bremsesystem, resin, harde klosser, sentrere skiver. Kjøre bremsene varme, bremse bak først osv.. Å bytte til de gamle skivene hjalp, så derfor tror det har noe å gjøre med egenresonansen i skivene, da de nye skivene er lettere. Men gi ett hint om du finner en løsning :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere sykler og sykler selv mye. Her i Norge er  det ofte best med "Sintered" bremsebelegg grunnet at det er vått og ikke så tørt føre. Da blir "organiske" klosser spist opp raskere, men litt "variabelt" utvalg til billigste gruppe. Er standard shimano bremser på den ser jeg av typen Deore som er i lavere prisgruppe som er OK i bruk med mindre man "presser" grenser. Bremser på en sykkel er noe man også kan "oppgradere" vis man føler behovet for noe som presterer bedre. Hva prod. sier er anbefalt er noe man pent kan ta med en klype salt. 

 

http://www.chainreactioncycles.com/no/en/goodridge-shimano-deore-m515-m525-tektro-disc-pads/rp-prod7754

 

Kjører selv med Goodrigde på sykkelen jeg bruker til hard kjøring. Null bremsehyl selv ved våt kjøring. Kjører selv med "sintered" på den. En oppgradering til en høyere "gruppe" i bremser ligger på ca. 1700 for Avid X.O som er ganske gode bremser som jeg selv personlig har brukt. Deore bremsene på sykkelen ligger på en pris på rundt 400kr og er OK for rekreasjonssykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut klossene, brenn dem med en gasspistol under et avtrekk. Deretter bruker du ei fil for å skape av det øverste laget med støv som legger seg på. Deretter bruker du sandpapir på skiva, eventuelt brenner du dem forsiktig for å fjerne overflødig olje. Bruk gjerne kald-avfetting og tørk det vekk deretter. 

Funker for meg, hver gang. Hvis ikke bytter du bremseklosser. 

 

Hvis du føler for å justere kaliperne løsner du de to hovedskruene og holder inne hendelen når du strammer dem forsiktig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.