Gå til innhold
  • Bli medlem

Slik fikk jeg sekk med D-ringer / pulkfeste


Walle

Anbefalte innlegg

Lette etter en sekk i 40-60 ltrs størrelse med d-ringer på hoftebeltet / dragfeste, og det nærmeste jeg kom var fjellpulken sin 40 ltrs sekk.

Mens jeg drev og googlet rundtom, kom jeg over flere som nevnte at de hadde fått sydd på D-ringer på sekker de allerede hadde. Siden det allerede begynner å samle seg med sekker på loftet, og jeg allerede hadde en sekk som egnet seg for å få påsydd D-ringer ble ideen satt.

Etter endel leting fant jeg tilslutt D-ringer som passet ;

http://www.watski.no/D-RING--11MSz

Jeg kjøpte mine på en båtutstyrs butikk som heter Trebåten, og som ligger ved Vinterbro rett utenfor Oslo.

Siden jeg var litt usikker på hvilken size jeg trengte i forhold til webbing/reim som skulle brukes, kjøpte jeg både D-ringer i str 25 og 32 mm. ( det viste seg etterpå, når jeg fant det for godt å sjekke D-ringene på fjellpulken selen, at der er det 25 mm )

Spurte deretter Skomaker'n ( https://www.facebook.com/Skomakern ) om de kunne sy på D-ringer, noe som ikke skulle være noe problem.

Hadde også en sekk som jeg skulle få byttet hurtigklips på ( den grå / Campus Nadel 100+20 - se bildene ) , så jeg tok med den og The North Face MG 46 sekken som skulle få påsydd D-ringer, ned til butikken.

Der hadde både webbing/reim som kunne brukes, samt nye hurtigklips.

Siden jeg hadde to par med D-ringer, fikk jeg dem likså godt til å sy på det ene paret på Campus sekken også :)

Ett tips for dere som skal gjøre noe slikt;

Ta på sekken hjemme og mål opp hvor D-ringene skal sitte og merk dette, slik at det er klart når du står i butikken og skal vise hvor D-ringen skal festes.

I mitt tilfelle så hadde jeg ikke merket av hvor de skulle sitte, men hadde målt opp / sammenlignet med fjellpulken selen og funnet "referansepunkt".

Resultatet var at de sydde den ene d-ringen 1 cm lengre bak enn den andre ( som sto på rett plass ) på north face sekken, dette rettet de heldigvis opp kostnadsfritt :)

Har lagt ved noen bilder som viser resultatet.

post-11507-0-23600400-1383958416_thumb.j

post-11507-0-50402900-1383958433_thumb.j

post-11507-0-39086500-1383958460_thumb.j

post-11507-0-97228500-1383958487_thumb.j

post-11507-0-38805900-1383959058_thumb.j

post-11507-0-59639200-1383959077_thumb.j

post-11507-0-34304200-1383959124_thumb.j

post-11507-0-71969000-1383962676_thumb.j

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde det samme med min Bergans Helium-sekk for noen år siden. Da var det Brukshunden på Alnabru i Oslo som gjorde det. Men jeg fikk laget feste slik at D-ringen kan ta trekk både forfra og bakfra. Årsaken er at jeg også snørekjører en del med hund, og et tau mellom karabinkrokene foran brukes til å feste strikken til bikkja. Da får jeg verdens beste snørekjøringsbelte hvor hoftene ikke blir vridd mot siden om bikkja skulle trekke meg sidelengs.

 

Kjekt å vite at man kan gå til skomakere og få det ordnet. Det finnes vel flere av disse enn det finnes av hundebutikker som også driver med hundekjøring og mekking av utstyr.

 

Mine D-ringer har tålt 3 ukers tur med startvekt på pulken på 50-60 kg. Riktignok ikke verdens mest kuperte terreng vi gikk i. Ser ingen slitasje på ringer og feste ennå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo en smule sent når jeg la inn innlegget i natt, så her følger litt tilleggsinfo som ble glemt i farten.

D-ringene i str 32 mm ble satt på Campus sekken. ( kostet 23 kr for 2 stk )

D-ringene i str 25 mm ble satt på The North Face sekken. ( kostet 19 kr for 2 stk )

All webbing/reim ble levert av skomakeren.

Som det kan synes på bildene så brukte de 35 mm reim på D-ringene i str 25 mm også. Ser kanskje litt klumpete ut (?), men det bryr meg ikke noe.

Jeg fikk ikke spesifisert regning fra skomakeren så jeg er litt usikker på hva det enkelte endte på i kostnader.

Totalt betalte jeg 950 kr for

9 nye 20 mm hurtigklips

1 ny 50 mm hurtigklips

All syingen for å bytte ut / sette på de nye "hun-delen" av hurtigklipsene.

Påsying av 4 stk D-ringer på 2 sekker.

I tillegg var materialene de brukte inkludert i prisen :)

Og får å lufte ut litt frustrasjon, er vi forbrukere virkelig så forfengelige at vi trenger så fancy hurtigklips som de forskjellig sekkene kommer med ?

Er jo en sabla herk å få byttet ut om de blir ødelagte... Er nesten ingen som passer om hverandre... :(

Skal teste de klipsene som ble satt på Campus sekken og om de holder mål, så skal jeg kjøpe opp endel ( koster jo slikk og ingenting i forhold til de man kjøper av sekkeprodusentene ) slik at jeg da kan bytte ut på de andre sekkene jeg har, når behovet måtte melde seg.

Tror logistikk blir endel enklere da etterhvert som klipsene ryker :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Etter tips fra @Walkabout i denne tråden, om at Brukshunden i Smalvollveien kan sy på D-ringer, så har jeg nå fått gjort det på mitt favoritt-hoftebelte.
 

Hoftebeltet er til en Arcteryx Arrakis 65 og jeg bytter på å bruke det på den og Arrakis 40.

Resultatet ble veldig bra og jeg har brukt det mye i vinter. Både til pulk, hund og kombinasjonen av begge.

Må si jeg setter veldig stor pris på slike bedrifter som fortsatt kan og vil ta på seg sånn type praktisk arbeid - anbefales!

 

 

2F29048B-8994-4DD8-90A9-54B06BBF08D2.jpeg

233A5B1D-09FE-414A-8CDB-69D6041884CF.jpeg

051B9255-36A0-4CC0-8ED0-04FF9A7F30CF.jpeg

8CF91283-5235-401B-A305-E6E1D73A0D5F.jpeg

F8C050C5-CFBC-4802-9C87-C4D9E50A601D.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hur mkt last har ni med pulka på dessa ´nyckelhållare´jag hade ca 35-40 kg på en Pariser pulka och de bara försvann  då niten gick av.

Jag hade sedan några karbiner som man ej ska klättra med dessa öppnade sig då låsgaffel belastades,

till sist fick jag ta en schakel i RF den höll men hade bara 1 st med och det blev mkt stopp och mekande fick ta ca 5 nylon lina på den andra sidan.

Ser att fjällpulkan har liknande krokar är de då i RF för att hålla för ryck och stopp.

Fungerar dessa D-ringar på min Bergans trollhetta 95 är det bara öglor i banden.

Har nu köpt enklare  skruvkarbiner för klättring och bultfäste för klippa med expanderbult att sätta på egna pulka draget.

På den Camp-Trails ramryggsäcken jag hade i vintras gjorde jag öglor på nylonrep som satt i ramen över sidostag och längsgående rör.

Jag har egna Industrimaskiner så ombyggnader som håller kan jag fixa den svagaste ´länken brukar vara sytråden jag har A-man när något ska hålla bra)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (På 10.6.2021 den 0.09):

Hur mkt last har ni med pulka på dessa ´nyckelhållare´jag hade ca 35-40 kg på en Pariser pulka och de bara försvann  då niten gick av.

Normalen min med fjellpulken x-country er nok 37-40 kg.

Det oppsettet jeg viser til over har jeg nok dratt opp til 75kg med på kortere etapper. Ingen tegn til slitasje eller materialtretthet.

Snap-bolt'ene eller Bisselkrokene (karabinerene) er beregnet til trekkhunder og annet med høy belastning. Kan også fint håndteres med votter på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyvärr förstår jag ej vad ´votter´betyder trots Norsktalande i släkten

Ska fota min lösning snart men dessa krokar som är orginal fjellpulken kanske är i RF material allt utom RF båtschakel med skruv delade sig eller gick sönder både enklare märkes karbiner och krokar liknande Fjellpulkan bar gick sönder och försvann.

Jag satt lyftkrokar till bilar eller maskiner och märkeskarbiner med skruvlåsning.

Kan ev bero på att jag ej har byggt egen ryck utjämnare i kopplingen att FP lösning håller utan denna produktutveckling har jag som ingenjör dock ej Maskin svårt att förstå men har renoverat veteranbilar och servat bruksbilar och i ungdomen lagat på plats tex avgas med AL engångsburkar och slangklämmor och snören.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
sneakyowl skrev (1 time siden):

Liten gjenopplivning her...

Er det noen som kjenner til noen D-ringer med skrue-feste, slik at "pinnen" kan skrus på, istedenfor å måtte sy inn hele greia? Blir det for svakt til å dra pulk?

Om jeg forstår intensjonen riktig; om det blir lagt inn en stor skive på baksiden som kan fordele lasten over ett større område, så burde det nok gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (1 minutt siden):

😅

En sjakkel :)

Da skjønner jeg mere, trodde du mente noe slikt som på bildet nedenfor, som man kan bolte/skru på hoftebeltet. Ville vært litt underlig løsning, men mye er doable. 

image.png.0803eb45f0e56a162852619f5f129f67.png

Takk! Det hjelper å vite de riktige navnene og søketermene! Alltid et problem jeg støter på når det gjelder verktøy og materiell 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har sydd adskillige D-ringer på hofterem både med og uten sekk til snørekjøring og trekk av pulk. Det er fullt mulig å sy selv med en seilmakernål og -hanske. Og sy med litt elastisk tvist, som kan strammes helt. Jeg har så i tidens løp utført en del seilmakerarbeide. Man bør tenke nøje på plassering og gjerne på plassering på/bak noen av de ulike nylonband, som ofte er plaseert på hofteremmen, alt etter fabrikat.

Jeg har tilmed brukt et par D-ringe av nylon, men det var den typen som sitter nederst på store trawl til å snøre posen sammen, så det er solide greier, det og. Det har altsammen holdt i årevis dvs > 10 år.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.