Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus primus 111


Creek

Anbefalte innlegg

Går i tankene på å stoppe på forsvarets utsalgsbod å kjøpe en Optimus primus 111. Er dette bortkastede penger? Har inntrykk av at det er en bra primus, men i tyngste laget for lengre turer.

Noen innspill ??

/Clas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hvis prisen er rett er det ikke noe dårlig kjøp. Men da bør den være veldig billig.. 150,- 200,- Kroner. Ikke mere.

Men personlig mener jeg at tiden har løpt fra 111.

Den har masse deler som kan, og vil, gå i stykker. Og den veier unødvendig mye.

Og det med driftssikkerhet kan jo jammen diskuteres. Det er jo uendelig med grafittpakninger på primusen som må skiftes uavlatelig.

Eneste fordelen jeg kan se er at den leveres i egen transportkasse, men når denne kassen veier nærmere 1/2 kilo er vel det knapt noen fordel.

Mvh.

RKD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvareht har brukt 2 primusser som ligner hverandre, Optimus 111 og Fuhrmeister nr 8?.

Begge disse har sine ihuga tilhengere, og hvis du ikke skal bære langt, eller fyre hvor det blåser er dette solide greier. Jeg har aldri klart å ødelagt graffitpakningen på tur, men rett stramming krever "fingerfølelse". Pumper med lærpakning har vist seg å danke ut o-ring, både de første og de siste 111 hadde lærpakning. De mer moderne modellene med separat flaske har også lærpakning.

Jeg er ikke sikker på at alt i utviklingen har gått rett vei, men jeg er kjempefornøyd med min Optimus Nova. Med en ekstra vindskjerm eller Trangia er den rå, veier betraktlig mindre og brenner parafin, diesel, whitespirit, tennvæske, renset bensin ++++ uten å bytte dyse. Andre merker har også supre greier, og her på siden blir vi aldri enige om hva som er best.

Brukt 111 kan du være heldig å komme over fra ca 200 kr, ubrukt fra ca 4-500.

111 er laget i 4 modeller: Bråkebrenner for parafin, bråkebrenner for bensin (skjelden i norge) Stillegående brenner (T triple fuel) og Cobra multifuel. Den siste har reguleringsrattet på venstre side, og svartmalt boks.

111 med bråkebrenner tåler ikke bensin i lengden uten bytte av dyse. 111T er stillegående, og kan bruke bensin, desel/parafin og sprit. 111C kan brenne det meste, men er plaget av lang forvarmingstid, og sies å ha ujavn produksjonskvalitet på brenneren. reservedeler er fortsatt tilgjengelige i velutstyrte sportsforretninger.

Skal du ha primus må du vurdere: vekt, effekt, dristoffer, regulerbarhet, hvor intens/fordelt varmen er i bunnen av kjelen, vindskjerming, og støy.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har selv kjøpt en brukt militærprimus for 250 kr. Disse primusene er ganske bra, men krever litt erfaring og kyndighet, da det er lett å presse for mye på grafittpakningen når man stenger av brenningen. Du bør altså ha noen reservedeler med på tur. Om du får tak i den brenneren som har "topphatt" med huller kan du glede deg over at den er ganske stillegående, slik at det går å snakke sammen mens den fortsatt brenner. Dette er jo spesiellt greit om man vil bruke den til å varme teltet litt med utenom matlagingen. Mange nyere brennere bråker mye mer( optimus nova, MSR XGK, primus multifuel osv...

Jeg bruker den gjerne på kortere turer der jeg kan klare meg uten om den skulle bryte sammen. men skal jeg på lengre vinterturer tar jeg heller en optimus nova.

Har forresten også en fuhrmeister, som ligner litt. Kassen på denne er litt avlang, og brenneren kan løftes ut av kassen og brukes separat, og det er en egen "varmetopp" om man vil bruke brenneren som varmeovn. men denne bruker jeg lite for jeg vet ikke om det er mulig å finne reservedeler om noe skulle gå i stykker.. noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ved overnattinger i telt og om du da vil ha det varmt og behagelig er optimus 111 absolutt å foretrekke.

Jeg legger en stor steinhelle under primusen,ja så stor at jeg også kan sette fra meg feks:kaffekjelen der også . Da slipper du å brenne hull i gulvet på teltet. (OBS! Du bør trene på opptenning og være meget forsiktig med primus inne i teltet pga brannfaren.)

Ingenting kan måle seg mot gode gamle primus 111,har erfaring med å ligge i knappetelt i minus 42C i Finnmark og da bruker du noe som er driftsikkert ellers blir det veldig kaldt. Vi brukte da alltid 2 stk primuser ,alltid en nyoppfylt klar for å ta over når det nærmet seg ca 2 timer på den som brente,så var det å starte oppvarming av primus nr 2 slik at det ble overlapping. Primus nr.1 fikk kjøle seg ned og ble klargjort for neste økt.

Jeg har alltid sverget til denne modellen etter dette og har lært meg noen triks ,feks når du kun har en primus og vil ha raskt varmt igjen etter påfylling av parafin. bruker da å raskt ta primusen ut mens den er varm og bruker en feks: ketchup (fylt med parafin) og spruter ned i ny parafin raskt, Om en da pumper opp trykk igjen raskt og tenner en fyrstikk ,så har du fyr med en gang. (OBS! Vær forsiktig og ikke søl parafin på den varme brenneren .)

Her er skjemaet for feilsøking på denne primusen.

post-37-133474407358_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.