Gå til innhold
  • Bli medlem

Vannfast fyrstikk-ripe?


hasel

Anbefalte innlegg

Er vannfast fyrstikkripe med fosfor å få kjøpt i Norge?

 

Alternativt hvor får jeg kjøpt fyrstikk i Norge av den typen som tenner når man stryker den mot en hvilken som helst flate, hvor både fosfor og kaliumklorat er tilstede i fyrstikkhodet? Er innforstått med at de kan antennes utilsiktet.

  

Har fyrstikker og ripe i vanntett beholder, funger bra under transport, men ripa har en lei tendens til å bli fuktig under bruk ved regn. Fyrstikkene klarer seg bedre. 

 

Har prøvd ulike varianter av magnesium tennstål for å tenne bål og primuser (multifuel). Funker ok til primus, men må gjøre en del forsøk for å tenne bål-knusket (bjerkenever) med mindre jeg tilfører noen dråper rødsprit.

 

Har også prøvd stormfyrstikker, men trenger tørr ripe eller?

 

Hasel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt en slik plastboks med stormfyrstikker med ripe inni. Men jeg kan ikke huske at det har vært problemer med ripa selv om det regner litt.

KJøpte noen vanlige fyrstikkeesker som er vannfaste for litt siden men har ikke testet de enda, vet ikke om ripe er vannfast.

Bruker ofte tennstål selv og det fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har tennstålet liggende sammen med primusen. Skrur du primusen for langt ned og må "ettertenne" er tennstålet letteer å gripe til enn fyrstikkene. På båltur har jeg med både fyrstikker i filmboks og tennstål. Er det fuktig bruker jeg tennstål og tampong, da slipper jeg å stresse med å holde fyrstikkene tørre,

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ser etter er såkalte "strike anywhere" fyrstikker, og de får du kjøpt i Norge. De som er i salg i dag bruker nok en annen kjemi. Korriger meg gjerne, men jeg tror bruk av fosfor i fyrstikker er forbudt? Selv bruker jeg utelukkende tennstål. Har aldri med hverken fyrstikker eller lighter. Tennstålet fungerer uansett om det er søkkvått eller 20 kuldegrader. Lett å tenne opp med i kombinasjon med bjørkenever eller tyri. Når det gjelder tennstål gjør øvelse mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tennstål gjør øvelse mester.

 

Det trur eg så gjerne. Men eg gav meg før eg fekk tak på det, då var omlag halve tennstålet slitt vekk, og dersom eg hugsar rett, var 2 bål tent. Eg får kjøpt mange fyrstikker og mykje parafin for kva eg betalte for det h** tennstålet ;)

 

Eg har heller aldri opplevd at verken fyrstikkene eller ripepapiret har vorte vått, så fyrstikkene gjer jobben for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert år når nyttårsfyrverkeriet kommer i butikkene så fyller jeg opp lageret av stormstikker.

Disse blir vakuumpakket og brukt utover i året som kommer.

Det er oftr mye billigere å kjøpe slike fyrstikker som tilbehør til fyrverkeri enn i en sportsforetning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noen pakker med stormfyrstikker av en engelsk kollega i fjor. De heter Coghlans og er merket "Nato Approved" samt "Wind- and Waterproof". Har ikke sett dem i Norge, men de er suverene. De tenner og brenner ganske lenge  under omtrent alle forhold, også når de er våte.

Cathrine :)

 

 

PS! Et raskt googlesøk viser at Fjellsport har disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Coughlans selges flere steder. Har en slik pakke selv. Kostet 39,- for 4 esker men husker ikke hvor jeg kjøpte. Mulig XXL.

Testet de kjapt. Fyrstikk tenner fint selv om den er våt. Men på min så ville ikke ripe virke når den var våt. Tok den under springen. Men etter å ha tørket bort vannet så tørken den på 2 min og da virket den. Ulempen er at esken er i papp og ripe vil bli våt først. Vet ikke hvordan den tørker hvis den har vært fuktig over tid.

Men har du den i en lomme så den er tørr når du skal bruke den vil neppe ripe bli så våt av regn at du ikke får fyr.

Fyrstikkesker av papp har en tendens til å gå i oppløsning når de blir våte en stund.

Et annet triks du kan bruke til bålfyring når det er rått/regn er å ha med et par telys i tillegg til brenner på flytende drivstoff.

Ta ut lyset av folie. Trekk ut veke og sett tilbake i folie. PLasser folie i bunn av bålet og fyll på litt drivstoff. Så tenner du den med tennstål og legger på knusk og småkvist. Så litt større kvist og så setter du selve lyset oppå. Da vil det smelte nedover kvistene og få en slags "veke-effekt" på kvistene.

Det jeg tenkte teste i helgen er om det gir mer flamme hvis jeg spikker av noen små biter av lyset og legger i drivstoffet.

Et par telys i sekk eller lomme er ikke all verden å dra på, har hjulpet meg mange ganger når man skal ha igang bål når det er litt rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magasinet har noe forskjellig. http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=39 av vannfaste fyrsikker og bl.a. Opptenningsstiks og Stormfyrsikker.

 

Men om "ripen" er vannfaste vet jeg ikke. Klarer meg (normalt) med vanlige fyrstikker. Men bruker å ha med noe alla Opptenningsstiks, hvis det er problemer med vind. Men det krever likevel at "ripen" er tørr. Om det regner og jeg skal fyre opp bål, står jeg jo ikke "rett opp og ned" og lar fyrstikker og ripe bli våt! Jeg skjermer selvfølgelig fyrtøyet. Og for oppbevarlig på fot-turer har jeg fyrtøyet på en tørr plass, så de ikke blir våte. Normalt under vanntett jakke. Kun på kanoturer, har jeg ekstra sikring med en gammel fotorull-boks, med ekstra fyrstikker og ripe inni.

 

Nå er det jo ikke så mange som tenner opp et bål i regnvær da, så jeg er litt usikker på problemstillingen. og da er det ikke bare tørr ripe det går på. Det krever jo litt erfaring og gjerne noen triks. Det letteste er da i barskog og helst med store/mellomstore grantrær. Der er det alltid noe tørrkvist, så en får startet bålet. 

 

Tviler på om noen tenner opp våt never, med tennstål. Men, hører gjerne fra de med erfaring.

 

Editt: Ser nå at det Magasinet selger, er fra Coughlans. :) Ellers er det jo flere som har lignende produker, som ikke er "vannfaste". Bl.a. Nittedal med sine "Fyr & Flamme". En annen på markedet heter "Fyrhjelperen". Og det finnes flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Ulempen er at esken er i papp og ripe vil bli våt først. Vet ikke hvordan den tørker hvis den har vært fuktig over tid....

.... Fyrstikkesker av papp har en tendens til å gå i oppløsning når de blir våte en stund....

 

Da tror jeg mine stormfyrstikker er en annen type fra samme produsent.  Disse ligger i små vanntette og robuste plastbokser med 25 stormstikker i hver. Ripen ligger på innsiden av boksen. Imidlertid tenner de greit også med våt ripe. Som du skriver tørker ripen raskt hvis den likevel har blitt våt, og fungerer "som ny" når den er tørr igjen. Som nevnt over tror jeg disse er kjøpt eller anskaffet i England. For meg har disse fungert veldig bra.

Cathrine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dypper hodet på fyrstikkene i neglelakk.  Stikker dem så ned i isopor til tørk (med svovelet opp).  Oppbevarer fyrstikker og ripe i en vanntett flaske.  Ripa er festet til lokket vha litt tynn tråd og lim.  Jeg limer også sammen to riper slik at de blir sterkere. 

I tillegg har jeg også noen fyrstikker og ripe i forseglet plast i nødpakningen. 

post-6671-0-71477700-1383864305_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til de som ikke fiker tennstålet.

Kjøp en eske tamponger. Disse består stort sett av bomuld og er paket i plast.

Riv opp tampongen slik at bomulden kommer ut og fyr opp.

Bomuld tenner ved den minste gnist.

Bjørkenever og tyri trenger ofte mye mer temperatur enn det gnistene fra tennstålet klarer å gi.

Alternativ to er å gjøre det på galemåten.

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.8264599

De friluftsmenneskene som levde i Norge for 6 - 8000 år siden brukte flint og knusk eller to pinner og noe tørt gress eller neve.

Knusk er en svart kjuke, knuskkjuke, som vokser på gamle døde bjørketrær.

Kutt kjuken opp i tynne skiver og tørk den. Mal opp de tørre kjukebitene til et fint pulver og du har den typen knusk som våre forfedre brukte.

Dette stoffet brener ikke, men det gløder slik at du kan bruke tørt gress eller tyn never og blåse fyr.

Jeg sverger til tamponger. Funker hver gang.

post-4220-0-05287700-1383894150_thumb.jp

post-4220-0-80481500-1383894162_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til de som ikke fiker tennstålet.

Kjøp en eske tamponger. Disse består stort sett av bomuld og er paket i plast.

Riv opp tampongen slik at bomulden kommer ut og fyr opp.

Bomuld tenner ved den minste gnist.

Bjørkenever og tyri trenger ofte mye mer temperatur enn det gnistene fra tennstålet klarer å gi.

Alternativ to er å gjøre det på galemåten.

De friluftsmenneskene som levde i Norge for 6 - 8000 år siden brukte flint og knusk eller to pinner og noe tørt gress eller neve.

Knusk er en svart kjuke, knuskkjuke, som vokser på gamle døde bjørketrær.

Kutt kjuken opp i tynne skiver og tørk den. Mal opp de tørre kjukebitene til et fint pulver og du har den typen knusk som våre forfedre brukte.

Dette stoffet brener ikke, men det gløder slik at du kan bruke tørt gress eller tyn never og blåse fyr.

Jeg sverger til tamponger. Funker hver gang.

 

Når en først skal "jukse" med bål (som jeg forøvrig synes er helt greit) kan jeg anbefale å dyppe bomullspads i smeltet stearin iblandet en slump lampeolje. Disse blir helt vanntette, bøyelige og brenner lengre enn ren bomull. La en i vann over natta, og bomulla inni var like tørr og tok fyr bare den så tennstålet. Én pad holder godt til 3-4 bål, skjær/riv i passe biter. Bruker som oftest fyrstikker, men disse er veldig greie under dårlige forhold.

 

Plukka opp tipset her (se ca 5:00-7:00 for en fin demo):

 

http://www.youtube.com/watch?v=Xj3FDeZZVjQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.