Gå til innhold
  • Bli medlem

Vannflaske med rensefilter


Tom42

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

Ikke noe bra. Suger mer luft en vann. Og det kommer lite vann av gangen. Anbefaler heler sepperat rensesystem.

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

Takk for svar.  Hensikten med spørsmålet er at jeg allerede nå er i gang med å planlegge å gå langs Sierra Nevada i Spania i oktober neste år.  Lengde ca 80 km.  Generelt er det lite vann å finne, og det kan være forurenset av dyreavføring.  Normalt, på en dagstur ved ca 25 grader bærer jeg med 4,5 liter vann.  For sikkerhets skyld vil jeg nok ta samme mengde med, men pga fjellkjedens lengde må jeg også satse på lokalt vann.  Vann finnes, men ofte er det forurenset av dyreavføring. 

Det må da selvsagt kokes.  Har erfaring med dette fra Liberia, hvor vi måtte koke vannet i 20 min på bål for så å filtrere det.  Stort sett var det en heldagsbeskjeftigelse for å skaffe familien på 5 nok vann.  Dette har jeg selvsagt ikke anledning til nå, derfor trenger jeg et brukbart rensesett.

 

Pakningen ellers vil være en liten gassprimus og kjele.  Til overnatting bruker jeg et tynt liggeunderlag, et fleecepledd og spenner opp et myggnett.  Men den største utfordringen vil nok være vann. 

 

Trenger derfor noen gode råd primært om vannrensing, men suger gjerne til meg generelle råd, ikke minst om overnatting i ukjent land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om DET spesifikke filteret, men generelt så tar vel filtre alt utenom virus. UV og Klor tar alt utenom grums i vannet. Klor smaker skit, men er lett - vi brukte det nå på en tre ukers tur i Himalaya, og det gikk bra. Pratet med en lege der, som anbefalte UV- Steripen. Den gjør jo ikke noe med renheten på vannet bortsett fra å "deaktivere" reproduksjonsevnen til virus, bakteria og Protozoa.

 

Med et lett "pre-filter" som fjerner grums, virker det som om du kan komme langt med steripen og et slikt filter..

 

Å koke alt drikkevannet i 20 minutter synes jeg høres tungvint ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Når du koker vann for å rense det for biologiske uhumskheter holder det å koke det opp til fosskoking...

Tiden det tar fra ca 70 grader celius (typisk temperatur for pasturisering) til kokende og ned igjen til drikkbar temperatur er med enn nok varmebehandling til å drepe de fleste virus og bakterier

http://modernsurvivalblog.com/health/how-long-to-boil-drinking-water/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.