Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassalarm i telt?


entropy

Anbefalte innlegg

Ser man får kjøpt carbon monoxide og andre gassalarmer som går på batteri. 

Leser samtidig mange skumle artikler om gasser i telt ved bruk av primus. 

 

Vil det ha noe for seg å ha med en slik alarm på tur, eller vil det kun gi en falsk sikkerhet? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det holder vel å hive gassbrenneren ut i forteltet, vel...

 

Det er i alle fall ikkje nok.

Det som er nødvendig, er god lufting, særleg ved snøsmelting. Og alltid vera vaken når det er fyr på brennaren. Dersom ein tar dette på alvor, er ein alarm overflødig. Dersom ein ikkje tar dette alvorleg, er ein alarm bare falsk tryggheit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst co (karbonmonoksyd, kullos,osv) som er farlig hvis det fyres i teltet.Trikset er å sørge for god ventilasjon samtidig.  Har fått med meg at co er lettere enn luft, så jeg har alltid ventilene åpne og døren på gløtt uansett når jeg fyrer. Gassen er farlig ved at den hemmer hemoglobinets evne til å oppta oksygen i blodet. Videre er den skummel fordi den er uten lukt, farge eller merkbart ubehag, så take care.  -->  http://tidsskriftet.no/article/796383

 

Propangass er tyngre enn luft og legger seg langs bakken. Jeg tror ingen av mine telt er tette nok til at en liten boks propan som lekker i forteltet ville tatt livet av noen , men ekplosjonsfaren ved å fyre opp en fyrstikk er derimot stor. Propan lukter og merkes straks hvis en er våken, men den er ikke dødelig i små doser i seg selv.

 

Jeg har aldri tatt med meg alarmer på tur, men lar sunn fornuft styre beredskapen mot dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar folkens. 

 

Som ny i teltens verden må jeg bare beklage om spørsmålene mine blir i overkant dumme. 

Kommer, som dere sikkert skjønner aldri til i fyre primus mens jeg sover. Har et Hilleberg telt som jeg har forstått har god ventilasjon. Kommer til å fyre primært renset bensin. Tenker som så at om jeg lærer meg å bruke ett fyringsprodukt så er det det enkleste året rundt. Mye mulig jeg kjøper et stormkjøkken eller noe for sommerbruk i tilegg til primusen når de bedre middagene skal lages:) 

 

Har sett litt på youtube med primuskongen osv men savner vel filmer som beskriver hva faresignalene fremstår osv. 

 

Blir det nok varme i teltet om man tar med primus inn i forteltet etter forvarmingen er unnagjort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er viktige spørsmål, entropy :)

Ved å velge en primus som brenner "rent" (fullstendig forbrenning) så begrenser du produksjon av co. Videre bidrar hurtig nedkjøling av flammene til økt co-produksjon. Et tips er derfor å unngå å bruke kokeutstyr med varmevekslere inne i teltet, se denne artikkelen som fikk meg til å bråvåkne da jeg ble oppmerksom på problemstillingen:

 

http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf

 

Det kan være lurt å bruke samme type drivstoff på primusen året rundt. Da blir du godt kjent med teknikken og ting "sitter i fingrene" .

Jeg bruker bare alkylatbensin hele året, som er en bensintype hvor flere farlige stoffer er fjernet (benzen, svovel...). Dette er ikke vanlig bensin som er renset, men en egen type "miljøbensin" . Du får den billigst i 4 literskanner på Felleskjøpet. 

Men vær oppmerksom på at forbrenningen av denne fremdeles produserer co (!!!), men inneholder altså mindre av andre farlige stoffer.

Cathrine :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. "Ulvemor" har fått fram det viktigste, spesielt det med varmeveksler. Forsvarets Forskningsinstitutt har målt CO-produksjonen ved bruk av disse, og det var stygge tall. En litt morsom ting er at det eneste kokeapparatet som produserte farlig mye CO uten kokekar, var det det eneste som i sin tid var typegodkjent som bensinbrenner i Norge. Det var et Coleman-apparat, husker ikke modellen. Det får en til å lure på hva denne typegodkjenningen var verdt, tipper det gikk kun på brann- og eksplosjonsfare.

Når det gjelder hvor varmt du får det i teltet ved fyring i forteltet, kommer dette an på hvor stort telt du har. Jeg fyrer konsekvent i innerteltet på mine telt, også forvarmingen. (Ikke Brunton Landeren, den flammer voldsomt når det er grisekaldt.) En Optimus Nova fyrt med bensin, kan du nesten fyre opp på direkten, grunnet veldig gode ribber inne i brennerhuset. Fyring i forteltet på f.eks Helsport Svalbard har lite for seg for varmen sin del, men ved langvarig koking/snøsmelting er det en fordel å få mest mulig vanndamp og CO ut av teltet fortest mulig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som ny i teltens verden må jeg bare beklage om spørsmålene mine blir i overkant dumme. 

Kommer, som dere sikkert skjønner aldri til i fyre primus mens jeg sover. Har et Hilleberg telt som jeg har forstått har god ventilasjon.

 

Så sant været tillet det, har eg alltid åpen glidelåsen ut når eg smelter snø og lagar mat. Når været er slik at dette ikkje lar seg gjere pga snøfokk, er den naturlege ventilasjonen i teltet godt nok. Den minste antydning til vondt i hovudet er eit farleg teikn som må takast alvorleg, kom deg i så fall ut i frisk luft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har fått med meg at co er lettere enn luft,

 

Det er i beste fall ein krafitg overdrivelse. CO er så godt som akkurat lik tungt med N2 som er 78% av lufta. Regn det derfor som lik tung som luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Det er i beste fall ein krafitg overdrivelse. CO er så godt som akkurat lik tungt med N2 som er 78% av lufta. Regn det derfor som lik tung som luft.

 

Et raskt oppslag her i lunsjen sier meg at luft har en densitet på 1,34 kg/m3, mens karbonmonoksyd har 1,29 kg/m3, altså litt lettere, i alle fall i teorien. Men nå er ikke jeg kjemiker, så tilgi om jeg tar feil :)

Hvor mye dette betyr i praksis i et telt er jo en helt annen sak, hvor glidelåser, vindmatter og lufteluker påvirker hvordan gassen vil oppføre seg,  mye mer enn egenvekten.

 

Det viktigste er å vite at hemoglobinet i blodet absorberer ren CO ca 300 ganger lettere enn oksygen, og blokkerer for oksygenopptaket uten at man nødvendigvis merker det før det er for sent. 

Cathrine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg skreiv, i beste fall ein overdrivelse. Dersom det skulle ha nokon praktisk betydning, i den forstand at CO ville stige tilværs, og dei tyngre bestandelane i lufta bli liggande att mot bakken, ville N2 ta same vegen. Og den lufta me pustar inn, består av 78% N2, som altså har praktisk tala same vekt som CO. Vekta til CO (og N2) er nærare vekta til gjennomsnittsluft, enn nokon av dei andre gassane i lufta.

N2 er omlag 1,25kg/m3, O2 er 1,43 kg/m3. Luft er ei blanding av dette mm. CO sin 1,29 kg/m3 er altså godt innanfor variasjonen av kva luft er samansatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et raskt oppslag her i lunsjen sier meg at luft har en densitet på 1,34 kg/m3, mens karbonmonoksyd har 1,29 kg/m3, altså litt lettere, i alle fall i teorien. Men nå er ikke jeg kjemiker, så tilgi om jeg tar feil :)

Hvor mye dette betyr i praksis i et telt er jo en helt annen sak, hvor glidelåser, vindmatter og lufteluker påvirker hvordan gassen vil oppføre seg,  mye mer enn egenvekten.

 

Det viktigste er å vite at hemoglobinet i blodet absorberer ren CO ca 300 ganger lettere enn oksygen, og blokkerer for oksygenopptaket uten at man nødvendigvis merker det før det er for sent. 

Cathrine :)

 

Du har nok rett i at praktiske forhold påvirker lufta mye mer enn tettheten. Dette er en forskjell på kun 3-4 prosent. Luftstrømmen som skapes når varmluft stiger fra brenneren din vil blande lufta i innerteltet mye raskere enn de to gassene separeres pga densitetsforskjeller. (Se f.eks på lufta i atmosfæren, hvorfor er ikke den separert når N2 og O2 har større forskjell i densitet?)

 

For min del fyrer jeg stort sett i ytterteltet. Ved matlaging åpner jeg alltid teltinngangen både øverst og nederst, for å slippe ut dampen som stiger, og inn friskluft nede. Fyres det i innerteltet er det mest for å tørke klær eller av og til for kosen. Har aldri gryter på brenneren i innerteltet. Fyrer jeg i innerteltet har jeg én åpning oppe på den ene endeveggen, og én åpning nede på den andre (innertelt med åpning i begge ender). Samtidig er alle ytterventiler åpne, og i vindstille vær står også teltinngangen litt på gløtt. Å fyre i et lukket innertelt ser jeg ikke på som forsvarlig i det hele tatt. Dette er mine forhåndsregler, som funker bra for meg. En del av min generelle "sikkerhetsfilosofi" om å unngå små marginer i risikosituasjoner. Legger mer lit i disse vurderingene enn en billig alarm med elektronikk som utsettes for fuktige forhold.

 

Ta noen gode forhåndsregler, så vil du kunne kose deg med teltfyring uten store bekymringer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg skreiv, i beste fall ein overdrivelse. Dersom det skulle ha nokon praktisk betydning ...

Du har selvsagt helt rett og beklager at jeg blander det inn i primusverdenen. Jeg kjenner først og fremst disse gassenes egenskaper i sammenheng med fysiologiske prosesser og da er det lett å gå seg vill når man plutselig stikker hodet ut i dagslyset en gang i blant :)

Cathrine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig diskusjon om en farlig gass! Det er lite som er mer bortkastet enn å omkomme av CO-forgiftning. Bra at man er obs på faren.

Men vi må vel ikke bli mer religiøse enn Paven i dette spørsmålet? Ha respekt for dette og unngå å fyre med lukket telt. En alarm med på tur blir litt ekstremt synes nå jeg...men hver sin lyst!

 

Stusser også på dette med CO-alarm på batteri? Finnes virkelig dette? Meg bekjent er disse avhengig av nettstrøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er helt klart. Hold all fyring ute eller i forteltet.

Som ung og fremadstormende hjelpekorpsmedlem opplevde jeg en vinter at det stod en campingvogn, sammen med mange andre campingvogner, på en plass som var laget til for dette formålet.

I den ene vogna bodde det en mann, en dame og deres hund.

Da de ikke kom ut en morgen ble det slått alarm og da vogna ble åpnet lå paret i senga og hunden på gulvet og så ut som de sov.

Co forgiftning på alle tre.

Årsaken var rett og slett den lille gassflammen på kjøleskapet og at alle ventiler var tettet igjen for å holde på varmen.

Ta ingen sjanser, Det eneste du merker er at du blir litt trett og så får du noe mer rødfarge i huden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du merker er at du blir litt trett og så får du noe mer rødfarge i huden.

Som flere andre giftige gasser, kan co være skummel fordi påvirkningen kan være vanskelig å oppdage der og da, samt at den ikke har noen klare indikasjoner i forhold til symptomer. De første tegnene ved mild påvirkning kan være svimmelhet, vondt i hodet og nedsatt koordinering av bevegelser (sløvet), kvalme og diare. Moderat forgiftning kan føre til redusert bevissthet og forvirring, besvimelse og åndenød som kan merkes som hivende rask pust (20x/min eller hurtigere). Alvorlig forgifting kjennetegnes ved lavt blodtrykk (kan knapt merkes), hjertebank, pusteproblemer og respirasjonsstans, Tilstanden kan gå over i koma og kan da være dødelig. 

For oss som bor i telt er det greit å vite at korte påvirkninger av høy konsentrasjon kan gå helt greit, mens langvarig påvirking av lavere konsentrasjoner kan være veldig farlig.

Behandling ved de første symptomene er frisk luft, mens mer alvorlige tilfeller kanskje må behandles med oksygen, respirator , medikamenter, osv. Søk derfor alltid lege hvis det er tegn på alvorlig co-forgiftning. Co-forgiftning (som mange andre gasser) kan være veldig vanskelig å diagnostisere uten å vite om årsakssammenhengen til hendelsen, så vær bevisst de første signalene dersom de oppstår.

Cathrine :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som fyrer i telt mens man sover, så trenger man gassalarm i tilfelle lekkasje fra apparatet, Nei, lagre det ute, eller i forteltet skulle vel holde.

Hei. Dette handler ikke om  lekkasje, men om CO, en gass som oppstår ved ufullstendig forbrenning av f.eks hydrokarboner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er helt klart. Hold all fyring ute eller i forteltet.

Som ung og fremadstormende hjelpekorpsmedlem opplevde jeg en vinter at det stod en campingvogn, sammen med mange andre campingvogner, på en plass som var laget til for dette formålet.

I den ene vogna bodde det en mann, en dame og deres hund.

Da de ikke kom ut en morgen ble det slått alarm og da vogna ble åpnet lå paret i senga og hunden på gulvet og så ut som de sov.

Co forgiftning på alle tre.

Årsaken var rett og slett den lille gassflammen på kjøleskapet og at alle ventiler var tettet igjen for å holde på varmen.

Ta ingen sjanser, Det eneste du merker er at du blir litt trett og så får du noe mer rødfarge i huden.

Vegard Ulvang satt i forteltet og smeltet snø da han ble forgiftet. Han brukte en kjele med varmeveksler, så det ble vel for mye likevel...Det må ha vært noe galt med det kjøleskapet, et gasskjøleskap som er i orden skal ikke produsere farlige mengder CO. En mulighet er at O2-nivået i vogna begynnte å bli lav , slik at forbrenningen ble dårlig av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette handler ikke om  lekkasje, men om CO, en gass som oppstår ved ufullstendig forbrenning av f.eks hydrokarboner.

Mulig det, men det her startet i allefall om gassalarm. ikke om en alarm for for lite co2 eller farlige gasser ved forbrenning.

 

Edit: eh ser at jeg har misforstått litt her..........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.