Gå til innhold
  • Bli medlem

Smale fjellski - erfaringer?


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Hei dere

 

Jeg går mye på ski, men har hittil bare hatt vanlige langrennski. Jeg bruker disse mest til dagsturer/treningsturer i "trikkeskinnespora" i marka, men har også brukt dem på en overnattingstur i fjor vinter. Fulgte da spor hele veien innover. Har også brukt dem litt på fjellet på dagsturer fra hytte og synes det har fungert helt fint, men man blir jo litt begrenset med tanke på hvor man kan gå.

 

Nå ønsker jeg å gå litt mer på turer også på vinteren og har da behov for å skaffe et par fjellski. Jeg har et mål om å ta ut en ukes ferie og gå Hardangervidda på langs på ski, men dette ligger et par år frem i tid og blir ikke nå til vinteren. Det jeg ser for meg er at jeg kommer til å gå like mye på tur i spor som utenfor. Altså bør fjellskia være litt "allround" og fungere både i og utenfor løyper. Det blir noen dagsturer, noen hytte-til-hytte turer og noen overnattingsturer. Skia bør være gode til å brukes både med ski og pulk. Skiene vil bli brukt østafjells, og til turer mest mulig bortover. Lite toppturer. Egenskaper i bratte utforkjøringer er dermed ikke så relevant.

 

Grunnen til at jeg gir en såpass fyldig beskrivelse av bruken er at jeg ønsker litt input på hvor enkle ski jeg egentlig kan klare meg med. Jeg har nemlig sett litt på Fischer Country Wax. Dette er en smal fjellski (60-52-57) uten stålkant. Ser litt på ski uten stålkant fordi det er stor sjanse for at jeg skaffer meg hund i løpet av et par års tid.

 

Link til skiene: http://www.fischersports.com/no/Nordic/Produkter/Ski/Fjellski/3789-Country-Wax

 

Med de skiene kan man fint få en pakke med skiene, rottefella BC manuell og en sko som f.eks. alfa kikut til rundt 3500 kroner. Det er jo en hyggelig pris for full pakke.

 

Jeg er klar over at skiene er i smaleste laget for å røre rundt i en meter med råtten snø eller masse løs puddersnø i skogen.

 

Det jeg er ute etter er om noen har noen erfaringer med disse skiene til litt allround bruk i fjellet, spesielt hvor godt de fungerer utenfor løypene? Jeg krever på ingen måte at skiene skal være perfekte, bare at det fungerer greit.

 

Dersom tilbakemeldingene er at skiene er i smaleste laget så kan jeg for så vidt gå for noen mer klassiske fjellski med større bredde. For å fortsatt få plass i sporene er det da ingen uten stålkant å velge i, men jeg kan jo eventuelt kjøpe med stålkant nå og bruke dem noen år frem til jeg skaffer hund.

 

Vet at det er mange tråder om fjellski her allerede og jeg har lest mesteparten av dem. Det har vært veldig lærerikt. Følte imidlertid et behov for å lage en egen tråd siden jeg ikke fant så mye om smale (og billige!) fjellski av denne typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Before the beginning of last ski season I ordered Fischer Powerlight (way narrower than what you plan to buy, 51-46-49) mostly to use them on crust skating... But then we got powder and powder, more than 3 meters; more than 1 meter in one single day. I managed to use them offpiste very well, pairing the skis with Intelligrip skins for going up, and often keeping the skins to slow down at downhill. My terrain is by far not flat; some kind of "gentle top-tour" most between 10 and 30 degree.

 

All this using skating SNS bindings and boots. Bindings and boot are NOT limiting at all. The limit is that the ski is a little too stiff and thus it is impossible to carve tight rapid curves. The carring capacity in 1m powder is not ideal but is amazing still possible to use

them pretty well (I'm 100Kg !).

 

This year I'm moving towards E109 expecting more powder, but maybe I'll get crust... ;-)

 

So what you definitely have to check is the ski FLEX. If you plan to go much offpiste pick shorter skis (one or two sizes respect to the official weight table) to have more flex on the cost of a little slower ski on flat tram track.

 

Regards

 

Giorgio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Så det er en fordel med myke ski, mykt spenn? Jeg var innom en butikk og fikk målt et par fischer bc country wax til å ha et spenn på 86kg. Tenkte at det hørtes bra fordi da varer sikkert smørningen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Difficoult to judge a specific case but the basic idea is the following:

 

-stiff ski will be faster on flat, kick wax will keep longer, short traps will perform better on hard snow, but carving ability is bad.

 

-softer ski right the opposite, slower on flat, kick wax wears quicker, short traps perform worse on hard surface but carving ability will be better.

 

All the problem is the needed compromise.

 

Remember that narrow skis are tendentially stiff, and broader ski are usually also softer. Remember also that is you plan to ski in powder with traps, speed is reduced anyway, and traps performance will be similar between stiff and soft ski.

 

What is new on the market are the rocker skis. If you are interested in skinny ski, you should consider to go with at least some rocker, like on the new E99 or on the Asnes Gamme 54. This tecnology should improve the compromise; a relatively stiff ski with some additional control on carving in powder (no idea if the carving ability improves also on hard surfaces).

 

Regards

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisher country wax, og må si meg godt fornøyd med disse. De ble kjøpt inn for 3-4 år siden for korte turer i oppkjørt løype med barnepulk, og fungerte bra til det. Siden har jeg brukt dem mye til korte familieturer, der enkelhet og ikke fart er viktigst.

Bakdeler er "støy" fra mønster og mindre fart bortover og nedover = mer energi på å komme seg fram. På tur med noen som bruker smøreski må jeg jobbe for å holde følge. På hardt føre der det ikke er spor blir den vinglete uten stålkanter.

Men : Det er nok de skiene som har sett mest bruk hos meg de siste årene. Veldig familievennlige ski :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

@Gemajohn: Ut i fra det du skriver regner jeg med at du har modellen som heter "country crown", den smørefri varianten. Jeg vurderer den som er helt lik bare som smøreski. Men erfaringene dine er jo fortsatt veldig nyttige siden det ellers er samme ski. Hva synes du om bredden og bæreevnen, og hvor stort problem er mangelen på stålkanter? Er det sånn at på hard skare så sklir skiene lett ut slik at man mister balansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crown het den, ja :) Leste litt raskt der... Jeg har smørefrie ski.

Bredden er fin, passer ned i oppkjørte spor. Spensten er fin. Jeg synes den bærer fint utenfor løype, men har ikke vasset i puddersnø.

Er litt nervøs på hard skare og is, noe som sikkert gjelder alle ski uten stålkanter. Tenker du å anskaffe hund er det kanskje best å ikke ha stålkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har nemlig sett litt på Fischer Country Wax. Dette er en smal fjellski (60-52-57) uten stålkant.

 

<..>

Jeg er klar over at skiene er i smaleste laget for å røre rundt i en meter med råtten snø eller masse løs puddersnø i skogen.

&nbsp;

Det jeg er ute etter er om noen har noen erfaringer med disse skiene til litt allround bruk i fjellet, spesielt hvor godt de fungerer utenfor løypene? Jeg krever på ingen måte at skiene skal være perfekte, bare at det fungerer greit.

&nbsp;

Eg har brukt slike ski den siste sesongen (brukt dei stort sett kvar lurdag og sundag i snaue 8 månader), etter mange år med breidare ski med stålkant. Eg har bare brukt dei på snaufjellet, så eg har aldri prøvd dei i djup laussnø. Eg har brukt dei mest utanom oppkøyrde løyper, men ofte i mi eiga løype på heimturen. Stålkantar er sjeldan noko savn, men så har eg heller aldri vore nokon stor tilhengar av stålkant som både gjer skia tyngre og reduserer gliden. For toppturar har eg brukt andre ski, så der manglar eg erfaring med desse.

Eg har ingen problem med å anbefale smale ski til allround fjellbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Åsnes Rago som kan brukes i oppkjørte spor på fjellet. De er brede og ukomtortable i marka hjemme, synes jeg. På fjellet synes jeg de fungerer helt greit i spor. De kan brukes utenfor sporet om snøen er litt solid eller har et solid underlag. Noen år derimot er det bare løs pulver. Da holder det ikke med slike smale ski. Men jeg klart å bruke dem på fjellturer med mye vindt, slik at oppstaket spor ikke var mulig å finne og til det fungerer de fint. Har også rimelig bra kontroll nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Fint å lese at det er et par stykker som synes det går greit med smale fjellski. Skal man ha uten stålkanter av skia på markedet nå står det jo mellom Fischer Country (smale) og Åsnes Breidablikk (brede). Alle de vanlige/klassiske fjellskiene har stålkant. Sånn sett står jo egentlig valget mellom smale eller brede. Og ettersom jeg vil gå både dagsturer med lett sekk og lengre turer med tung sekk / pulk, både i spor/løyper og utenfor, så er valget vanskelig. For man kan jo alltids bare gå ved siden av sporene med Breidablikk... Men jeg heller litt mot de smale altså. Så er håpet at de vil fungere greit med tung sekk på alt fra hardangervidda til femundsmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Apropo det, hvor stort praktisk problem er det egentlig å ha ski som er for brede til spor (Breidablikk) om en skal gå turer både langs løyper og utenfor? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp;

Apropo det, hvor stort praktisk problem er det egentlig å ha ski som er for brede til spor (Breidablikk) om en skal gå turer både langs løyper og utenfor? Erfaringer?

&nbsp;

Det er grusomt å gå med for breie ski i spor. Akkurat kor stort problemet er, er veldig avhengig av snøen og kor gamle og brukte spora er. Verst er det i nykøyrde spor i fast fokksnø.

Men det er aldri noko problem å gå ved sida av sporet. Det skal vera ein veldig smal sporsle dersom du ikkje får plass ved sida av sporet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører riktig nog med stålkant, men har maks bredde på min fjellski tilpasset spor. Skiene er greie nokk på 'enklere fjell-turer', dvs ikke noen kjempe-mengder rotten snø. Jeg har ikke prøvd dem i de verste forholdene.

 

For at ikke den ganske brede fjellstøvelen skal 'lugga i kantene i sporet' har jeg satt en 1 cm plate under bindingen. Siden de fleste spor er litt V-formet kommer støvelen høyre opp, og skraper ikke i kantene på sporet. Opplever dette som meget positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ski fungerer fint både med dagstursekk og med hytte-til-hytte sekk. Jeg synes de er veldig egnet til Hardangervidda der den stakede rute er litt fast. Men som nevnt har jeg også gått denne ruten i dyp snø etter mye vind. Vi kunne ikke føle om sporet gikk på ventre eller høyre side av stakene. Jeg bruker dem ofte i Femundområdet (også venstre siden av Femunden). Der går fint det om snøen har litt fast struktur. Jeg har vært oppe på Bufjellet og kjørt ned derfra. Men i noen år er snøen veldig pulveraktig, slik at du ikke kan lage en snøball. Da kommer du ikke fram på slike ski. Heller ikke på truger. I et slikt år er det egentlig best å dra til et annet sted eller vente til senere i sesongen til skaret kommer. Nå har Femundsmarka ofte noen scooterspor fra samene som driver med reinsdrift. Da går det an å følge de sporene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Når det går såpass fint med dine ski i alt annet enn dyp puddersnø som du sier Lindap, så er håpet mitt at Fischer Country Wax også bør gå fint i alt annet enn puddersnø siden de tross alt bare er bittelitt smalere (60-52-57).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest gammeltbrukernavn111

Hmm... Har vel havnet på at det faktisk blir klassiske fjellski med stålkant nå, også blir det Fischer Country Wax når jeg får meg hund om noen år. På tilbud på våren koster de jo ikke mye.

 

Så er det sånn at jeg kan kjøpe Åsnes Amundsen til 2200 kroner eller Fischer E99 Tour til 1400 kroner. Den største forskjellen er Åsnes sine kortfeller. Så er spørsmålet om de er verdt nesten en tusenlapp mer?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Så for bortoverturer på f.eks. Hardangervidda er det like greit med Fischer uten kortfell? Takk for innspillet. Man hører jo så mye bra om dette kortfellesystemet, men jeg har aldri testet det selv, har alltid bare smurt skiene mine på vanlige måte, og går som sagt mer bortover enn opp og ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Breidablikk og synes ofte de blir for brede. På bortoverturer.

Har ofte misunnet folk som har gått forbi meg med markaski. Vurderer sterkt ett par selv.

Men i løssnø, oppover, nedover og turer som inneholder en kombi av dette. Som de fleste mine gjør. Er jeg totalt sett veldig fornøyd med breidablikkene,

Føler også en større trygghet i snørekjøringen, med litt breiere ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fischer E99, første gang fra slutten av 80-tallet, sleit dem ut og de blei erstattet av Madshus (hva de nå hette…). Blei aldri fornøyd med dem (for mykt spenn til å gå med bortover) og gikk tilbake til Ficher E99 i fjor- stor lettlse! Dagens fjellski med stålkant er lettere enn før, så jeg opplever ikke vekt som et problem. Hardangervidda er veldig vindutsatt, snøen fokker seg lett, man kan oppleve isete partier og selv om terrenget i og for seg er lettgått tror jeg at jeg ville holdt en knapp på stålkanter likevel. Personlig liker jeg ski med godt spenn i til bortover turer type hytte til hytte. Jeg får bedre gli, det oppleves lettere å gå og smurningen slites ikke så fort av.

 

Har gått mye i oppkjørte løyper med mine fjellski og rottefellabindinger (75 mm)- må nok gå i skøytefeltet ja, sporet blir for smalt. Men det skyldes like mye valg av sko/bindinger som bredden på skia. Har forsøkt BC bindinger siste året, og ser at de ikke stikker like mye ut på sidene som Rottefella Telemark og dermed bremser de minde i sporet, så til markabruk der du dels går i løyper og dels går utenom, kan jo BC bindinger være bedre. Men sporene på Hardangervidda er nok ikke trikkeskinner i like stor grad som i marka (blåser fort igjen), så da er det vel egentlig ikke noe problem. Men noen allroundski er ikke Fischer E99, de er ment for turer slik du har skissert, og til det er de utrolig bra! Men bevares- jeg har kjørt bratt ned og kommet meg helskinnet fra det, dog lite elegant.

 

Mine feller er forreste laaaaange, og jeg liker det. Sjøl med bra spenn sitter jeg som klistra oppover, men nå har jeg ingen erfaring med kortfeller heller. Men som allerede nevnt er det bare å korte dem inn hvis du foretrekker det.

 

Lykke til med valg av ski og turer frammover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Fredrik !

Jeg har lest "startinnlegget", men ikke alle svarene du har fått. Men ganskekort vil jeg si: 

 

Du kan trygt ta en tur på Hardangervidda i Påsken på de langrennsskiene du har. De fleste går på slike ski.

Jeg har tre par fjellski, to par Madshus, ett par med og ett par uten stålkant,  pluss ett par Fisher av eldre dato. Det er disse sistnevnte jeg fortsatt liker best og har brukt mest bl.a. under flere turer på Hardangervidda og også i Indre Troms,og i svensk og finsk Lappland.

Nå bruker jeg ingen av dem og du kan få et par av meg dersom du vil spare litt penger. Jeg husker ikke -her jeg sitter og skriver- 

hvor lange skiene er, men de passer til min høyde som 175 cm og vekt 83 kg. Skiene står på hytta på Sjusjøen hvor du kan prøve dem.

Jeg har for øvrig også et par fjellskistøvler som du kan få dersom de passer - størrelse 42 eller 43 - husker ikke nøyaktig.

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har flere par fjellski, vesentligst pgr. av feilkjøp pgr. av dårlig veiledning i butikker vedr. fjellski, hvor kompetansen syns lav.

Opprinnelig brukte jeg Fischer 99 - veldig bra. men de ble hevet av datteren ved en feil.

Siden har jeg slitt med å finne ski med passe spenn.

Jeg mener ski må kjøpes etter spenn -og ikke lengde. Jo, med passe spenn og så så korte som mulig av hensyn til manøvre dyktighet.

Til all-round bruk i løype og terreng har jeg funnet et par Karhu med bra smørespenn ca. 67 mm bredde for. De går akkurat i oppkjørte spor med 75 mm på heveplate.

Til ture ut i terreng bruker jeg et par fischer snowbound, som er en kortski modell av 109. Bare 192 cm til mine 185 cm. Dette er en ski med mykt langspenn og myk tup -rocker og bra innsving. Meget bra til fiskebein med pulk og i utforkjøringer. Det er mulig å "carve" med dem. Disse er jeg meget fornøyd med. De er smørefri til påskeføre, hvor jeg har fått flere gode pauser, mens følget har skrapt og smurt. De får bare en gang flytende glider i klabbeføre.

jeg bruker vanlige langfeller, men bare oppover eller i glatt føre. Så kan jeg gå opp en vegg med pulk.

Du får nok ingen av skia her i Norge, men sjekk fischer sin internasjonale hjemmeside.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Jeg takker for alle tilbakemeldingene som har kommet! Mye erfaring her :) Det endte med et par Fischer E99, mye fordi de var priset veldig hyggelig (1400 kroner), og også etter en liten prat med kompetent personale på Oslo Sportslager. Tror jeg kommer til å bli veldig fornøyd! Det kommer til å bli flere turer på dem nå til vinteren. Så ender det nok med et par Fischer BC Country (uten stålkanter) om det kommer en hund i huset i fremtiden. De har jeg jo ofte sett til litt over tusenlappen med binding utenom sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nye ski.

Ser jeg er sent ute, men tenker å fortelle om en puddertur i nordmarka der vi hadde forskellige typer ski.

Et par stilte med halvsmale fjellski (med eller uten stålkanter husker jeg ikke, i pudder er det verdiløst).

Den letteste trippet på toppen av snøen med sekk.

Jeg stilte med smale fjellski (uten spenn / langt spenn), og sank litt nedi akkurat som den andre med fjellski og min størrelse.

Det siste paret stilte med løypeski( med smørelomme/spenn). Den letteste sank til knærne, mens den tyngste sank til hofta. Han var i utgangspunktet den som var vant med lengst turer, men han var helt utslitt etter noen timer. Førstesesongs skiløperen som trippet på toppen var derimot uthvilt og ved godt mot etter turen.

 

Som Giorgio og Elgen nevner oppfører ski med langspenn seg fint i puddersnøkjøring, skia bøyer seg opp og gir den effekten carvingski etterlingner på hardt underlag.

Til forskjell fra carvingski, og løypeski, er de også gode å skøyte med, siden de går rett fram når du kanter skia på hardt underlag. Stålkanter er tungt men gir god kontroll og godt skyv ved skøyting. Det lønner seg da med lette ski og støvler.

 

God tur

 

Ps. Fischer lagde ett år fjellski med kort tupp i racingskistil. Tydelig at de ikke hadde fått med seg grunnen til at man har lang skitupp: for å løfte skia ut av snøen. Det plager meg hver gang jeg bruker skia. Nå har de gått tilbake til gammel teknologi og gitt det nytt fancy navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.