Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt


Kolibri

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en hodelykt som kan brukes til jogge- og gåturer på fjellet. Den må lyse sterkt og bredt nok til at jeg kan bevege meg i greit tempo fra stein til stein og se røtter, skygger og gjørme :-)

 

Har sett på multisport/sykkellykter som f.eks

 

http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Tilbehør-til-sykkelen/Sykkellykter-og--tilbehør/magicshine-MJ-808-multi-sykkellykt/p/1065105_1_Style

 

og

 

http://www.bikedeal.no/no/utstyr/lykt-hodelykt/gemini-xera-multisport-lykt-950-lumen

 

Kan en av de være noe?

 

Jeg har en Silva "et eller annet" som er noenlunde grei der det allerede er litt lys fra før men den er fullstendig ubrukelig på fjellet om ettermiddagen. 

 

Håper på gode tips fra dere erfarne fjellfolk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magicshine 808 er absolutt et godt valg. Litt tung hvis du liker å pakke lett. Jeg har en Zebralight H402, som er litt dårligere enn:

 

http://www.amazon.co.uk/Zebralight-H502-Flood-Headlamp-White/dp/B0087T6CAI%3FSubscriptionId%3D0DWX0HJVE7AWX9HF4X82%26tag%3Dno.pricedumper.com-21%26linkCode%3Dxm2%26camp%3D2025%26creative%3D165953%26creativeASIN%3DB0087T6CAI

 

Den er veldig liten, lett og vanntett. Går på vanlige (og oppladbare) AA batterier, som også passer GPS'en. Ulempen er at den ikke er å få kjøpt i Norge, lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord så bør lue eller hette være standardutstyr hvis jeg kjøper denne?  :-) :-)

 

Hei. Denne gjør nok susen:http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Tilbeh%C3%B8r-til-sykkelen/Sykkellykter-og--tilbeh%C3%B8r/magicshine-MJ-808-multi-sykkellykt/p/1065105_1_Style. Blir ganske varm, så det er nok ikke lurt å ha den under hetta, LED er ømfintlig for varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Lupine Piko. Husker ikke hvilken modell. Den lyser veldig bra. Min har batteri som man må ha i lomma. Ser at noen kan synes at det er litt klønete.

Men denne så ikke dum ut http://www.dsgshop.no/forside/Hodelykter/Lupine/Piko-X4-SmartCore-Lupine-2013-102838-p0000004113.aspx Kanskje litt feil prisklasse, men jeg fikk tak i min brukt på finn.no. Elleså støtter jeg tidligere forslag om Zebralight. De er ikke så ille i pris heller. Kjøpte den timmey78 har til pappa og han er strålende fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Magicshine lyser veldig bra i forhold til prisen. Har en som ligner på 808 selv. Ser lik ut men har noen flere modus.

Har hatt den i 5-6 år uten tull. Eneste er at kabler blir harde i kulde(gjelder kabler generelt). På skjøtekabel er det lett å skape brudd i overgang til plugg. Jeg har tatt to runder med gaffateip i overgang mellom plugg og ledning for å fordele bealstning. Etter det har jeg ikke ødelagt noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2000 lm lykta til Magicshine som jeg bruker til skikjøring. Synes den fungerer utmerket.

http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Tilbeh%C3%B8r-til-sykkelen/Sykkellykter-og--tilbeh%C3%B8r/magicshine-Magicshine-MJ-880-multi-sykkellykt-MEST-FOR-PENGENE%21-DM41/p/1078989_1_Style

 

Men beste kjøpet jeg har gjort er en 1200 lm lykt fra ebay til 60 kr. Har fungert problemfritt fram til nå og ok batterilevetid.

http://www.ebay.com/itm/CREE-T6-White-LED-1200LM-Zoomable-Zoom-ON-OUT-Adjustable-Headlamp-Headlight-EP98-/130970923414?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e7e79b196

 

Ebay lykta:

post-13206-0-79623100-1383124599_thumb.j

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaffatape skal prøves. Lykta skal byttes til MJ 872 i dag da jeg syns den sprer lyset litt bedre enn 808 som lyste mer som en runding med en glorie rundt for å forklare det dårlig :-) Ser ut som den lyser greit på 75% og 50% styrke og siden jeg stort sett ikke treffer på noen om kveldene så er jeg ikke redd for om jeg skulle blende noen. 

 

Vurderer å kjøpe en litt lettere lykt til jogging på tydelig sti/vei i tillegg der jeg har samme behovet for oversikt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men beste kjøpet jeg har gjort er en 1200 lm lykt fra ebay til 60 kr. Har fungert problemfritt fram til nå og ok batterilevetid.


http://www.ebay.com/itm/CREE-T6-White-LED-1200LM-Zoomable-Zoom-ON-OUT-Adjustable-Headlamp-Headlight-EP98-/130970923414?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e7e79b196

 

------------------------------------------------

 

Kan du beskrive denne litt mer, Oddbjørn?

Jeg er ikke helt klar for lykt i tusenkronersklassen, men har kikket litt etter noe under 500,-. Har imidlertid vært veldig usikker på kvaliteten på det jeg har sett og innbiller meg at noen av disse nettopp er de samme jeg finner billigere feks under andre brands på Ebay.

Hvis noen har forslag til gode ledlykter under ca 500, så er slike tips veldig aktuelle ... ;)

Cathrine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men beste kjøpet jeg har gjort er en 1200 lm lykt fra ebay til 60 kr. Har fungert problemfritt fram til nå og ok batterilevetid.

http://www.ebay.com/itm/CREE-T6-White-LED-1200LM-Zoomable-Zoom-ON-OUT-Adjustable-Headlamp-Headlight-EP98-/130970923414?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e7e79b196

 

------------------------------------------------

 

Kan du beskrive denne litt mer, Oddbjørn?

Jeg er ikke helt klar for lykt i tusenkronersklassen, men har kikket litt etter noe under 500,-. Har imidlertid vært veldig usikker på kvaliteten på det jeg har sett og innbiller meg at noen av disse nettopp er de samme jeg finner billigere feks under andre brands på Ebay.

Hvis noen har forslag til gode ledlykter under ca 500, så er slike tips veldig aktuelle ... ;)

Cathrine :)

 

Den er ganske lik Led Lenser sin H14 i utførelse, bare sterkere lys (og mye billigere). Batteripakken (4xAA) sitter bakpå hodereimen. Hele lykta veier 3-400 gram og er ikke så tung at den er ubehagelig å ha på. Batterilevetiden er rundt 3 timer med halvt lys (godt nok for min del når jeg går i fjellet etter det har blitt mørkt) og en god time med fullt lys.

 

Jeg har alltid med meg ekstra batterier og en liten nødlykt i tillegg på turer hvor jeg er avhengig av lys for å komme meg hjem, men det hadde jeg også gjort på en dyrere lykt. Uansett hvor dyr den er kan man aldri være 100% sikker på at ikke noe kan gå feil.

 
Til 60 kr inkl frakt er det egentlig bare verdt å teste ut selv. Regn med 3-4 uker fra du bestiller til den ligger i posten.

 

Ligger mange forskjellige lykter på samme selgeren som jeg linket til. Har ikke noen andre erfaringer fra denne selgeren enn den ene hodelykten jeg har kjøpt, men den var ihvertfall bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har også jeg bestilt ei hodelampe! Jeg synes ikke holdbarheten på batteriene var all verden, men med DEN lysstyrken er det jo å forvente at det brukes en del strøm. Blir spennende å teste lykta om en stund. Takk Oddbjørn for tipset, det var jo utrolig billig.

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har også jeg bestilt ei hodelampe! Jeg synes ikke holdbarheten på batteriene var all verden, men med DEN lysstyrken er det jo å forvente at det brukes en del strøm. Blir spennende å teste lykta om en stund. Takk Oddbjørn for tipset, det var jo utrolig billig.

Otto

 

Magicshine lykta mi holder ikke mer enn en drøy time den heller på full styrke, og der er det jo batteripakke, så ikke mulighet for å ta med ekstra batterier heller.

 

Cree pæra bruker nok akkurat like mye strøm uavhengig av hvem som har montert den. Så med 4 AAA batterier er det ingenting produsenten av lykta kan gjøre med batterilevetiden utenom å gå for kraftigere batteripakke. Et alternativ for lengre turer er jo å bruke Energizer sine Lithium batterier, men de er jo ganske mye dyrere enn vanlige batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgern, prøv Sugru til å forsterke mellom ledning og plugg. Er bare å søke det opp. Er en gummimasse som kan formast til hva man vill og etter 24 timer er det stivna og er veldig robust. sikkert greit til å fikse andre ting om man er på tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en MJ808 (Magicshine) fra XXL som jeg synes er veldig bra.

 

Lyset er såpass sterkt at jeg har måtte "dimme ned" til LO på ski i snøvær fordi jeg har blitt blendet av snøfnuggene. Det må da være bra nok skussmål :smile:

 

Den blir, som andre har nevnt, veldig varm, men det er bare et problem når du tar på den. Merker ikke noe til varmen når du har den på deg.

Litt klønente med "stor" batteripakke og lang ledning, men dette kan også være et pluss da man f eks kan feste batteriet i et drikke- eller annet belte og på den måten får vekta vekk from hodet. På sykkelen bruker jeg ikke den lange skjøteledningne og da er det bare 10-20cm kabel som må stroppes sammen med batteriet til ramme/ styrestammen. Også litt klønete at den bare har én bryter og en "sirkel meny" HI-LO-SOS-OFF-HI osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.