Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du lest nå ?


Anbefalte innlegg

På Dovreturen hadde jeg med meg "Miraklet ved Litza" av Alf R Jacobsen.

 

Ukjent (for meg) og spennende krigshistore fra vår nære fortid som er veldig godt fortalt. http://www.haugenbok.no/Miraklet-ved-Litza/I9788282113717

 

Om noen er kjappe kan den også hentes i bokhyllen på Reinheim - Dovre :)

Den har jeg.

Så slipper tilbake til Reinheim... :geek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

John "Lofty" Wiseman - SAS Survival Handbook: The ultimate guide to surviving anywhere

 

Den har vi også hatt hjemme i mange år. Veldig fint å lese om og om igjen og sjekke opp ting.

 

Denne kan nok ikke måle seg med ovennevnte, men ...Ei bok på norsk da gitt! Finnes vel ikke så mange bøker i norsk språkdrakt av dette slaget vil jeg tro:

 

Andreas og Anne Linn Kumano-Ensby, Postapokalypse nå! En håndbok i overlevelse. Spartacus 2014.

http://www.spartacus.no/index.php?ID=Bok&ID2=790

 

Bokstavelig talt et nokså moderne prosjekt ser det ut til. Men det mener jeg at forfatterne har begrenset erfaring med det de skriver om, ikke som en Børge Ousland som utgir bok basert på årelang erfaring med kroppslige strabaser. Mer av typen klipp og lim fra andre sine "overlevelses bøker", samt mange timer brukt på "youtube akademiet" virker det som (forfatterene sier at de har gått "nokså vitenskapelig til verks" i sin "research" ). Men gitt forutsetningene, og den vanlige saltklypa; ei grei samling mer eller mindre praktiske tips, fint illustert(!) og pent innbudet.... for den som vil...overleve...eller bare lese og få med seg et og annet man kan få bruk for... på tur i det fri... eller når det moderne samfunnet faller i grus ... :)

 

Hør innslag med forfatterene her:

"Nrk radio: God helg 09.11.2014

http://radio.nrk.no/serie/god-helg/DMPT21009814/09-11-2014#t=19m16s

(Tilgjengelig til:Fre 8. mai 2015 kl 08:00)

    "2. Hva du trenger hvis du strander på ei øde øy

    3. Anne Linn og Andreas Kumano-Ensby om overlevelse

    4. Kunnskap demper frykten for katastrofen"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest flere gode bøker siste ukene, to ulike sjangre, bl.a:

 

Sjøørret ble i vinterferien sist uke tatt med og detaljlest der den hører mest hjemme, nemlig på Sørlandet.

 

En annen bok i annen sjanger som også ble lest i vinterferien var Aage G. Sivertsens 9. april 1940, - et historisk bedrag? Virkelig lesverdig. Jeg kom også gjennom De siste krigsheltene av Stephen Bull i vinterferieuka.

 

I kveld avsluttes Egil Ulateigs Krigen fra himmelen, fallskjermangrepet mot Dombås i april 1940. Fengslende lesning!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste endelig ferdig Farthest North av Fridtjof Nansen (på engelsk), brukte lang tid på den mursteinen.

Fram-ekspedisjonen er i seg selv veldig spennende, men boken ble litt for mye tung vassing.

Beretningen er litt for mye preget av gjentakelser.

 

Samtidig så synes jeg at beskrivelsen av de mest prekære situasjonene gjorde at de ikke føltes så ekstremt ille ut igrunn.

Ikke det at Nansen og følge ikke var staute karer. Bare at beskrivelsen aldri ga meg en følelse at dette var noe spesielt tungt eller vanskelig, eller at de befant seg i en farlig situasjon.

 

Komprimert ned en del, hadde dette vært mye mer spennende.

 

Just my 5 walruses...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg las Hjalmar Johansen sin versjon for nokre år sidan, og då eg las om overvintringa på Franz Josefs land låg eg i ei ikkje heilt tett hytte i snøstorm. Då eg kjente snødrysset i ansiktet, fekk eg virkeleg følelsen av å leve meg inn i forteljinga.

Nansen hadde ikkje for vane å dramatisere, då må du heller lesa engelskmennane sine beretningar. "The worst journey in the world" av Apsley Cherry-Garrard er dramatisk så det held, i alle fall vinterturen deira til Kapp Crozier. "The home of the blizzard" av Douglas Mawson er ein annan klassiker av det dramatiske slaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Påskelektyren her i huset blir boken Spår og spårning av store rovdjur - av Åke Aronsen. 330 sider med den ypperste påskekrim man kan tenke seg - nemlig å tolke spor etter de fem store rovdyrene våre. Noe nærmere en sporbibel enn dette er det vel vanskelig å komme. Koster 290 inkl frakt fra sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ble nyinnkjøp av rifle har jeg skumlest gjennom følgende bøker:

 

Skyting med jaktrifle - Knut Angaard - Landbruksforlaget 1993

 

Jaktvåpen - Magne Søilen - Landbruksforlaget 1984

 

Jaktskyting - P.O.Østergren - Naturforlaget 1992/1993

 

Ammunisjon til jakt - Dag Sundseth - Naturforlaget 2001?

 

Våpen og amminisjon - Svein Sæter - Naturforlaget 2000

 

Disse og en rekke andre er nøye gjennomlest for tiår siden, men trengte en titt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere bøker av Helge Ingstad som jeg synes er riktig gode.

Noen rene diktninger, men også en del bøker fra hans ferder.

Har ikke alle.

 

En annen bok for garnfiskere er fiskegarn av Bjarne Skumsvoll.

Der får man en innføring i binding og bøting samt montering av fiskegarn.

Må nok kjøpes brukt.

 

En tredje bok er utgitt av Nordland fylkes fiskarlag

 

I storm og stilla 1977

 

Fiskerihistorie for Nordland av Eivind Thorsvik

 

Inneholder bilder og en masse historier.

Bla. om de første motorer som de fleste var overdimensjonerte.

 

Her litt om motoren Gideon fra en revy i Andenes.

 

"Gideon" motoren han e nu så slem.

Han bruke opp olja før fire og fem

og pakninga spreng dær kvær einaste dag

så vassfokket står som ett elvedrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny tråd i serien: Hva har du...........

 

Snart ferdig med  Jared Diamond's, "VÅPEN PEST & STÅL, hvor han over 480 sider prøver å forklare hvorfor vi her i Vesten har alt mens folk i andre deler av verden nesten ikke har noe. Hvorfor samfunnene på ulike kontinenter utviklet seg i ulik takt fra 11 000 år f.Kr og fram til i dag.Her går det i historie, geografi, økologi uten antydning til rasisme. Anbefales !

Interresant lesning nå om høsten  hvor kveldene er mørke og timene i teltet lett kan bli lange.

VÅPEN PEST & STÅL er en bok jeg også vil anbefale.

Jeg har en bok til jeg vil anbefal. Den er nok den mest interessante boka jeg har lest noen gang. "Tenke Fort og Langsomt" av Daniel Kahneman. Professor i psykologi, og nobelprisvinner i økonomi.

Fikk prisen fordi han har forsket på hvorfor hjernen så lett tar snareveier. Ikke la dere lure av at det var nobelpris innen økonomi! Boka er en forholdsvis lettlest, videreutviklet og mer tverrfaglig versjon og oppleves ikke først og fremst som en bok om økonomi. Link til beskrivelse av boka: http://psykologisk.no/2014/01/tenk-fort-eller-langsomt/

Dette er en kritikerrost bok som samler mye tverrfaglig forskning fra de siste 30-40 åra om hvordan vi mennesker trekker beslutninger! Ofte feilaktig. Det er en rekke små og store morsomme tankenøtter i boken som beviser at han har rett. Usedvanlig fascinerende og lærerik. Litt ubehagelig også, da jeg støtt avslører meg selv i å ta feil.

Forskningen han med kolleger har utført har resultert i nye rutiner innen beslutningstaking på flere fagfelt i bl.a. USA og Storbritania, innen helse, jus, etteretning, militærstrategi m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bok til jeg vil anbefal. Den er nok den mest interessante boka jeg har lest noen gang. "Tenke Fort og Langsomt" av Daniel Kahneman. Professor i psykologi, og nobelprisvinner i økonomi.

Fikk prisen fordi han har forsket på hvorfor hjernen så lett tar snareveier. Ikke la dere lure av at det var nobelpris innen økonomi! Boka er en forholdsvis lettlest, videreutviklet og mer tverrfaglig versjon og oppleves ikke først og fremst som en bok om økonomi. Link til beskrivelse av boka: http://psykologisk.no/2014/01/tenk-fort-eller-langsomt/

Dette er en kritikerrost bok som samler mye tverrfaglig forskning fra de siste 30-40 åra om hvordan vi mennesker trekker beslutninger! Ofte feilaktig. Det er en rekke små og store morsomme tankenøtter i boken som beviser at han har rett. Usedvanlig fascinerende og lærerik. Litt ubehagelig også, da jeg støtt avslører meg selv i å ta feil.

Forskningen han med kolleger har utført har resultert i nye rutiner innen beslutningstaking på flere fagfelt i bl.a. USA og Storbritania, innen helse, jus, etteretning, militærstrategi m.m.

Second that. Og til deg Tor-Kjell. Hvis du likte boka av Kahnemann, les Blink av Malcolm Gladwell. Den har nettopp kommet ut på norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Året i Skogen - Torbjørn Ekelund

Forfatteren bestemmer seg for å ta en natt ute i Nordmarka hver måned gjennom et år.

Merker at jeg ikke akkurat er målgruppen for en slik bok. Men han er innom mange tanker om det å ta seg en natt i skogen når man ellers har mer enn nok å gjøre hjemme og på jobb.

Om den anbefales? Ikke helt min bok, men helt greit lesestoff. Tipper den passer foreldre som ønsker seg ut mer, med eller uten barn. Ikke vet jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I påsken leste jeg Into the Wild av Jon Krakauer - den er sikkert blitt nevnt tidligere i tråden. Spennende og velskrevet bok om Chris McCandless som døde av sult i villmarken i Alaska. Tragisk hendelse som også er blitt filmatisert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Frithjof Nansens "På ski over Grønland" på et antikvariat, og har lest den med stor glede. Men også med forundring og tildels ydmykhet. For en prestasjon!

At Nansen skriver nøkternt, udramatisk og uten store ord og fakter gjør historien ennå sterkere. Første del av boka beskriver livet i telt på isflak i drivisen før de kom seg til land, de holdt på å reke til havs flere ganger - det var kanskje den mest dramatiske delen av ekspedisjonen.

Selve turen over innlandsisen, og beskrivelsen av utstyret og mangelen på mat og brennstoff er nesten ikke til å fatte. Han har også noen morsomme og interessante observasjoner av møtet med eskimoene.

Jeg skjønner godt at denne boka er selve "bibelen" i norsk polarhistorie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Frithjof Nansens "På ski over Grønland" på et antikvariat, og har lest den med stor glede. 

 

Takk for tipset, den føyk inn på Kindlen min nå!

 

For andre som er interessert så er denne tilgjengelig gratis fra Nasjonalbiblioteket i form av ebok: http://www.nb.no/Tilbud/Lese-lytte-se/E-boeker-fra-Nasjonalbiblioteket

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den nye boka til filosofien Arne Johan Vetlesen;  "The Denial of Nature. Environmental philosophy in the era of global capitalism" har jeg ikke   lest :), men jeg hørte nettopp på samtalen med han i dagens Verdibørsen (P2), og tipser da om dette og boka her, om det kan være av interesse.

 

boka: http://www.hf.uio.no/ifikk/forskning/publikasjoner/2015/vetlesen.html

 

Verdibørsen 18.4: http://radio.nrk.no/serie/verdiboersen/MKTR04001615/18-04-2015#

 

Innslaget kommer 34:30 ut i sendingen. Du kan ev. laste ned podcasten som mp3 fil med denne lenken: http://podkast.nrk.no/fil/verdiboersen/NRKDT63729_09F7529A1DB64109AED35D4F042AF03F.MP3?stat=1&pks=90167

 

(Intervjuet med en nestor i norsk kommuneforsking Harald Baldersheim i første del av sendingen anbefales også!)

 

I sendingen 4.april var det også et innslag som kanskje også kan være av interesse for noen her: "Friluftslivet som arena for integrering mellom nordmenn og innvandrere".

Fra starten av sendingen (eller ca 1 min uti): http://podkast.nrk.no/fil/verdiboersen/NRKDT63729_EB2FFA4049474DD794D93F27ED8433A8.MP3?stat=1&pks=89703

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.