Gå til innhold
  • Bli medlem

Nak & æd på rypejakt i Norge (TV program)


JHR

Anbefalte innlegg

Må lige tipse jer om en dansk programserie som hedder Nak og æd. De jager veldig mange forskjellige arter, og holdet er en jeger og en kok.

 

I dette programmet er de taget til Grautheller i Norge for at skjyte lirype. Om de ikke får skutt en rype, da skal de lage mat med skjære (fugl som på dansk hedder husskade)

 

Se programmet her http://www.dr.dk/tv/se/nak-aed/nak-aed-en-rype-i-norge-6-8#!/10:37

 

Og se også de andre programmer, hvor de bl.a. jager gås, men ikke får ram på nogen, så de skal i stedet spise moldvarp!!

 

Veldig fine programmer med mye humor.

 

Kanskje programmet har kjørt på NRK også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 måneder senere...

At nordmenn bruker harpiks i mat er vel ikke akkurat noe utbredt faktum. Vet de gamle skogsarbeiderne begynte å tygge på litt harpiks som "tyggis" på skauen. Gjør dette selv i dag hvis jeg kommer over en "god klump". Men til matlaging skal man vel være måteholden med mengden, da det er kraftig smak :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var koselig å se et tvprogram fra min egen "bakgård".

Men hvor i all verden har de det fra at nordmenn bruker harpiks i maten?

Kanskje fra en full sjømann på tur i Jomfru Ane gade?

Det er jo en stund siden denne tråden kom inn. Og jeg kan ikke huske å ha sett programmet før nå...

Kjekt å se fra våre kanter. Grautheller hytte er jo ikke langt vekk - det var mulig å se taket. Og jeg har da vandret i traktene.

 

Men hvorfor fisket de ikke

 

 

Jeg tror ikke en gang fulle sjøfolk varter opp med harpiks i maten - den historien hører til lengre ut på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var koselig å se et tvprogram fra min egen "bakgård".

Men hvor i all verden har de det fra at nordmenn bruker harpiks i maten?

Kanskje fra en full sjømann på tur i Jomfru Ane gade?

Harpiks i maten, har jeg aldri hørt om. :) Det nærmeste jeg vet om,  er å tygge gran-kvae som tyggegummi. Det gjorde jeg ofte, når jeg var i skogen i barneårene. Hadde en liten tre-/kvaesmak, men ok. Skal litt erfaring til, for å finne de rette tørkede kvaeklompene. Tyggegumien ble litt rødaktig og fungerte bra som tyggegumi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet handler primært om jakt og ikke fiske, men der er dog et enkelt program hvor de fisker etter geite/gedde.

Obs, der tråkket jeg litt ut i.

 

Det er selvsagt ikke lett for andre enn "lokale" å vite at Grauthellertvannet er kjent for fisket....

 

Jeg koste meg med gjennsynet av området rundt Grauthellerhytta (STF hytta som ligger 3-400 m lenger øst). Jeg har en del gode minner fra dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nordmenn bruker harpiks i mat er vel ikke akkurat noe utbredt faktum. Vet de gamle skogsarbeiderne begynte å tygge på litt harpiks som "tyggis" på skauen. Gjør dette selv i dag hvis jeg kommer over en "god klump". Men til matlaging skal man vel være måteholden med mengden, da det er kraftig smak :)

Jeg også, men jeg leiter ikke etter det lenger. Ser jeg en klump av rett type, tester jeg. Og på høsten spiser jeg også litt blåbær, så jeg får blåbærsmak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.