Gå til innhold
  • Bli medlem

Bra sykkel for langdistansesykling


fjellet

Anbefalte innlegg

Ser det diskuteres sykkler uten at TS, kommer med kommentarer. Så det er mulig jeg tar feil. Men her er sykkeltypen jeg ville ha valgt. Ikke nødvendigvis det merket som er avbildet, men en type med solid bagarsjebrett og en sykkel hvor en sitter oppreist.

http://www.plohn.com/sykkelturer/?p=545

Med planlegging og sykling der det er mye folk, kafeer/butikker, moteller, o.l., trenger en lite av bagarsje. Men skal en sykle dagesvis, campe der det passer (kanskje fiske, noen dager) og bringe alt med på sykkel (uten tung sekk), så ville jag valgt en type som linken viser til.

Føler dette blir som kajakk og kano. Der den ene kan rase raskt frem, med lite bagarsje. Og den andre, der du kan ha med deg det jeg ville ha valgt for langturer. Men jeg er på tur for turens skyld og ikke for distansens skyld. Så, er det opp til TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sykler til daglig på en cyclocross sykkel, men har også en Bross Sonic hybrid som stort sett brukes hvis jeg har på henger eller til vintersykling. Cyclocross sykkelen har stiv fremgaffel, men hybriden har dempegaffel som ikke kan låses. Dempegaffelen tar ganske mye effekt og denne sykkelen blir naturlig nok noe mykere og ikke fult så rask, men den er sterkere. Den er lavere giret og har derfor mer kraft i motbakkene hvis jeg har bagasje eller henger.

I går hadde jeg et par timers treningstur med lånt sykkel. En Scott sportster hybrid.

http://www.evanscycles.com/products/scott/sportster-25-2011-hybrid-bike-ec025460#features

Jeg hadde lånt den av min sønn med tanke på å bruke den på Nordsjørittet i stedet for cyclocrossen som jeg må skifte styre på for å få benytte.

Jeg antok at denne hybriden fra Scott ville være nesten helt lig min ti år gamle Bross sonic bare med den forskjellen at den er en god del lettere, men den gang ei.

Sykkelen var lett og stiv, og med låst gaffrl var det god respons, men den var giret som en offroad sykkel og det var en stor forskjel.

(Men jeg har ingen problemer med å anbefale denne sykkelen.)

Jeg syklet hovedsaklig på asfaltert vei, noe grusvei eg litt skogssti. Turen inneholdt et par korte bratte bakker og en lang bakke som virkelig fikk frem melkesyra i lårene, (Ullandhaubakken) men jeg brukte aldri mer enn de to største tannhjulene fremme.  

På min Bross sonic ville jeg garantert ha vert innom også det minste tannhjulet i et par av motbakkene.

Jeg har beskrevet forskjellen i utveksling i en anne tråd her på forumet og grunnen er at jeg mener at hvis du hovedsaklig skal sykle på vei så trenger du ikke ha en offroadsykkel med den utvekslingen som disse leveres med. En del hybridsykler har samme giringen og vil da ofte virke veldig lavt giret i forhold til en landeveissykkel.

En hybrid som er litt høyere giret har vanligvis krefter nok til det du trenger i terrrenget de gangene du er der, og den har også fart nok til å kunne hevde seg på landeveien. En offroad sykkel kommer ganske fort til kort på landeveien, men den klatrer jo over det meste i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren er det stort sett piggdekkføre og når det ikke er det så er det så mye salt og skitt som legger seg i kjede og girsystem at jeg helst vil spare CX-en.

Der jeg jobbet før hadde vi spyleplass og tørr parkeringsplass til syklene, men det har jeg ikke nå så da får hybriden gjøre jobben vinterstid. Den er ikke så dyr og så tåler den litt mer skitt i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ffinnes sikkert gode argumenter for å bruke den også om vinteren, noe jeg også har gjort en god del den siste vinteren pga. mye mildvær og lite snø og is.

Men hvis det skulle bli sånn hver vinter så fikk jeg nesten ikke brukt hybridsykkelen min, og hva skal jeg da med to sykkler?

Jeg VIL ha to sykkler og muligheten for å bruke den jeg synes passer best til de forskjellige formålene.

Og så er hybriden min ca. 10 år gammel, og en så gammel sykkel trenger en del vedlikehold, og da har jeg også et godt argument for å ta med en radio og et par pils ned i garasjen, lukke døren og få litt fred og ro når det passer meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette er en argumentasjon jeg kan like. Behovet for å ha noe å fikse og stelle med skal ikke undervurderes. 

 

Det er liksom sånn at når jeg kjøper noe nytt så har jeg problemer med å kvitte meg med det gamle. Noen ting har sjel, og dette har i perioder ført til at jeg f.eks. har hatt tre biler når jeg bare hadde behov for en, (Det har jeg foresten nå også), sist høst stod det 7 sykler i garasjen selv om vi bare er en familie på 4.  Jeg har over 20 fiskestenger og sikkert like mange fiskesneller, 9 telt av forskjellig størrelse og alder, fire par fjellsko, 3 par skisko, 3 skalljakker, 5 ryggsekker, sikkert 10 kniver osv, osv. 

Mange av disse tingene vil sannsynligvis aldri mer bli brukt, men jeg klarer liksom aldri å kvitte meg med dem.

Ta f.eks. en gammel ryggsekk. Utslitt, litt ødelagt, men full av minner, reparasjoner og påsydde merker fra diverse plasser og opplevelser. Man kan jo ikke bare kaste slike ting!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her har jeg litt peiling. Har hatt meg noen langturer på sykkel, Pyreneene, Alpene osv og har boden stappa av ymse sykler. Her er det bruken som styrer type sykkel. Personlig så stiller jeg Ultralett på tur og klarer meg med en gammel Aluminiumsracer med litt grovere dekk (25mm) og tilpasset utveksling. Har kompaktkrank og ekstralang gir med 32 tenner på kasetten bak (Sram Rival Wifli, har dette) På fremgaffelen har jeg to ekstra flaskeholdere, en til liggeunderlaget Neonair og en til vann, eller annen bagasje. på styret en liten kamerabag med kart, litt mat, penger tlf og småting. I rammen har jeg teltet festet i det ene flaskestativet og drikke i det andre. Resten av bagasjen henger i en pakksekk bak setet. Syklet fra Ålesund til Stavanger på 3,5 dag med dette opplegget i sommer. totalt ca 4-5 kg bagasje. Totalt ca 1000 km og j...med høydemeter. Trollstigen, gamle strynefjellsvei, snøvegen, osv osv. Tror tom jeg skulle klart Rallarvegen med det opplegget, men tok opp til Hol, fra Aurland isteden..Skal jeg anbefale en allround sykkel til touring så er det en Cylocross med bagasjebrett bak. Da får du med deg det du trenger på de fleste turer som skal gå på en blanding av grus, sti og asfalt. Skal du til Afrika, høyfjellsletter i Columbia eller rundt jorden så trenger du spesialsykkel med Rohloff gir osv. Og 50 kg må du ikke tenke på en gang..Det er sykt..Ellers anbefaler jeg deg å sjekke og lese litt på : http://www.crazyguyonabike.com/

Der finner du svar på det meste:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Everest Adventure som jeg bruker. Dette er en hybridsykkel med smale dekk, og kostet for 5 år siden 7.999,- på Oslo sportslager.

Jeg vet ikke hvor lenge sykkelen fungerer som transportmiddel med tilbehør, men den har ikke vist svakhetstegn enda. Sist tur gikk fra maridalen opp forbi kikut og videre innover (et stykke øst for sandungen). Hadde telt + diverse lette ting i en sekk, to sykkelvesker bak og stroppet på soveposen over bagasjebrettet. Tror vekten var rundt 25kg.

Men her kommer et viktig poeng. Hvor mye veier personen som sykler på sykkelen? Jeg veier ca. 70kg, men veier du 100kg er det jo forståelig at du må ha en mer solid sykkel. Jeg kan sikkert ha 30kg ekstra uten noe problem, mens en som veier 100kg ikke kan ha stort mer enn seg selv. De fleste sykler skal jo fint takle 100kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Italienske sykkelklær kan nok virke som at de er laget for syklister med anoreksi, men jeg tror ikke at syklene er det.

En rytter på 100 kg burde ikke være noe problem for en modærne sykkel, uansett type, og hvis du kjøper en hybrid eller lignende så tåler nok den en god del bagasje også.

Til vanlig landeveissykling burde ikke vekt være noe problem, men skal du ut i terrenget med livet som innsats og veier 100 kg + så må du nok ha en ramme som tåler en del mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den vanlige sykkel tåler folk i normale former (i hvertfal opp til ca 120kg vil jeg tro), men jeg ville uansett spurt i butikken først. Skal man ha med bagasje blir fort vekta 10-15kg høyere (inkl. bagasjebærere og vesker).

 

I motsatt ende av registeret; XXL selger bl.a. sin egen White carbon MTB (ca kr. 50.000,-) - den har oppgitt maks ryttervekt 80kg. Det sier seg selv at lettere = dyrere, enda lettere = enda dyrere og etterhvert svakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foto0401.jpg

 

Jeg har denne syklen ( det er min på bilde) . Den kostet 7000,- ny er lett og tåler en del. Så fornøyd med hybrid sykkel. Ikke syklet så langt med den av gangen da. Og ikke bagasjebrett på den. Men en jeg kjenner som driver med sykling har samme sykkel. Og han sier at å sykle på turer med den går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Er du en ellers aktiv landeveisyklist eller av andre grunner foretrekker bukkestyre og litt fremoverlent sittestilling: CX (cyclocross) med feste for bagasjebrett.

 

Foretrekker du flatt styre: Hybridsykkel eller helstiv 29er. Eneste forskjell er at en hybrid er låst til å ha smale dekk, på en helstiv 29er (terrengsykkel uten demper) kan du ha både feite terrengdekk eller smalere dekk av typen som gjerne settes på hybridsykler. Hvis bruksområdet i stor grad er overnattingsturer på grusveier/skogsveier bør du velge en helstiv 29er, da har du utrolig mye bedre kontroll på grusveiene, spesielt i svinger. Og mer komfort. Alle hybridsykler har feste for bagasjebrett, men ikke alle terrengsykler, så pass på at den har det. Men ofte er det stort sett bare de svindyre terrengsyklene som kommer uten slike fester i rammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Mange gode råd om sykler til lange turer å finne her: http://tomsbiketrip.com/which-touring-bike-should-i-buy/

 

Denne bloggeren har også skrevet en fin utstyrsguide for lange sykkelturer, som jeg akkurat har lest og omtalt: http://sykkelopplevelser.wordpress.com/2014/12/08/den-ultimate-utstyrsguiden-for-lange-sykkelturer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.