Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye fjellsko - hvilken størrelse?


Bjørn J

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

 

Jeg har kjøpt et par Viking Vetti II fjellsko. Men å kjøpe nye sko er det verste jeg vet, siden man må bruke dem en periode for å vite om det er riktig størrelse. Disse passer meg helt perfekt nå, med middels tykke ullfrottesokker på beina. De er tighte på foten, men gnager ikke noe sted. Det er et par millimeter frem til tærne tar i tuppen. Tar jeg på meg et par tynne linersokker innenfor frottesokkene blir skoene litt for små.

Så spørsmålet er om jeg bør bytte opp en størrelse? Går skoene litt ut etter bruk? Hva skjer etter en dags vandring når føttene hovner litt opp?

Bør man kjøpe fjellsko litt store slik at man kan bruke tykkere strømper når det er kaldt?

Kanskje noen med erfaring har noen råd å komme med.

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt luft inne i skoene er alfa omega, både for isoleringen sin del samt bevegelse for tærne.

Går du lengre etapper vil du nok merke at foten hovner opp, og har du en sko som er akkurat til at du får presset den ned, vil det kunne by på ubehageligheter. Likevel skal ikke skoen være så stor at den henger og slenger på foten.

 

På den annen side vil lærsko lettere tilpasse seg foten din etter en del bruk.

Du sier du nettopp har kjøpt skoene, og jeg antar du ikke har brukt de enda? Prøv en størrelse større, så ser du om det går like bra eller bedre, så velger du ut fra det. Å si at du bør gå opp en størrelse vil være feil av meg, det er noe du må kjenne på selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min menig så burde du bytte de i en halv størrelse større. Du bør ha ca 1 cm plass til stortåen frem til tåboksen. Dette fordi foten din sklir noe frem i skoen når du går i nedoverbakker, og har du da ikke nok plass blir dette jævlig vondt etterhvert. Hvis du går opp i str og skoen blir slarkete, ville jeg heller prøvd en sko med smalere passform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter den centimeteren! Du "knyter deg bak mot hælkappen". Et par millimeter foran tærne tør jeg garantere du vil kjenne på kroppen etter hvert. Og som nevnt skal du ha luft i skoene både for varme, blodomløp og følgende varme. Om det er lærsko går de ut, ja, men som sagt er knytingen din justeringsmulighet. Og den blir større etter at skoene er brukt en del.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg på meg et par tynne linersokker innenfor frottesokkene blir skoene litt for små.

Så spørsmålet er om jeg bør bytte opp en størrelse? Går skoene litt ut etter bruk? Hva skjer etter en dags vandring når føttene hovner litt opp?

 

 

Ja, du bør litt opp i størrelse. Antagelig en hel størrelse. Det som vil skje nå er at du får trykkpunkter mellom støvlene og føttene dine - med mindre de er formsydde - noe som gir vannblemmer i beste fall. Kan gå bra, men i ujevnt terreng kan dagen derpå bli interessant. Men støvlene er kanskje fine med bare tynne linersokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Men støvlene er kanskje fine med bare tynne linersokker.

 

Det er også noe jeg vurderer. Et (eller to) par tynne linere i stedet for bare et par tykke ullsokker, eller liner+mellomtykk sokk. Evt. tynn avklippet damestrømpebukse innerst for å forebygge gnagsår. Skoene er tykke og godt polstret, og blir mest brukt om sommeren, så jeg tviler på jeg trenger veldig tykke sokker. Med tynne sokker blir et nummer opp alt for store.

Nei, det er ikke enkelt...

 

Redigert: Eller egentlig er det vel ganske enkelt? Et par til bruk med tynne sokker på varme dager, og et par større med god plass til tykke raggsokker for turer i høstfjellet....  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett sokker er vel tommelfingerregelen at du bør få plass til en finger bak hælen, altså omtrent en cm bør man ha "til overs". Jeg ville også gått for en litt lengre sko, og hvis denne føles for slarkete og du ikke får snørt den slik at den sitter godt, ville jeg prøvd en annen, litt smalere modell. God passform er like viktig som god kvalitet, - syns nå jeg da:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at sko kan kjennes helt topp ut med et par nye sokker med "god fiberspenst". Men denne spensten kan/vil kollapse over tid med mekanisk slitasje og klamme føtter. Jeg la ut på en real dagstur på ski på senvinteren med nye sokker. Da opplevde jeg dette og skiskoene var så stive og kraftige at jeg ikke fikk kompensert med å stramme knytingen. Resultatet var stor slark og null kontroll på skiene. Dette gjelder jo alle sko, men på skisko ble utslaget mye større. Så sokker er også et moment for å lykkes med skovalget.

 

Moralen blir å prøve skoene med både tynne og tykke sokker og sjekke at en kan knyte dem fornuftig med begge deler!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og hater å kjøpe nye fjellsko/støvler :) Jeg har de støvlene, kjøpte dem i våres. Jeg har dem i str 43 og bruker str 43 i sko/støvler som regel alltid - syns det blir litt slærk hvis jeg øker til større nummer, hørte at de kunne være litt små i størrelsen så ble litt skeptisk når jeg skulle hente dem. De sitter tight, men ikke for tight syns jeg ETTER 4-5 mil i fjellet/marka med tykke ullsokker og to runder med gnagsår på lilletær og hælene. Så nå sitter de perfekt med nok plass til tynn ullsokk innerst og tykkere ullsokk ytterst, uten tegn til å gnage eller lage noen flere sår eller blemmer. Nå har jeg aldri hatt fjellstøvler som ikke trengs å gåes inn for å sitte bra, muligens jeg har litt vansklige føtter men trenger alltid noen mil på beina og blemmer. Altså min erfaring er at Viking Vetti går seg ut etterhvert og former seg selv om det ikke er lærstøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dine betraktninger. Jeg valgte å beholde mine Vetti som sitter tight, men ikke trangt, med tynn liner og tykkere ullsokk. Etter litt lett vandring i nedoverbakke viser det seg at tærne aldri er i nærheten av å berøre skotuppen innvendig. Fint å høre at Vetti går seg litt ut etterhvert. Jeg satser på å gå noen turer med litt tykkere sokker enn vanlig for å gå dem litt ut, deretter regner jeg med at de passer perfekt. Jeg har tidligere hatt litt for store sko, det er ubehagelig og irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dine betraktninger. Jeg valgte å beholde mine Vetti som sitter tight, men ikke trangt, med tynn liner og tykkere ullsokk. Etter litt lett vandring i nedoverbakke viser det seg at tærne aldri er i nærheten av å berøre skotuppen innvendig. Fint å høre at Vetti går seg litt ut etterhvert. Jeg satser på å gå noen turer med litt tykkere sokker enn vanlig for å gå dem litt ut, deretter regner jeg med at de passer perfekt. Jeg har tidligere hatt litt for store sko, det er ubehagelig og irriterende.

Jeg og gikk med de tykkeste ullsokkene for å gå de inn, pleier å gjøre det for å vie sko og støvler ut litt ettersom jeg kjøper dem så de sitter ordentlig. Husk at føtter forskjellige og det varierer hvordan sko og støvler sitter på hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.