Gå til innhold
  • Bli medlem

Anatomisk sekk til villreinjakt og tur


Blaser_308

Anbefalte innlegg

Har lyst til å bytte ut pakkrammen med en anatomisk sekk under villreinjakta.  Er lei av pakkramme med høy egenvekt.  Kunne tenke meg en sekk på ca 100l.  Noen villreinjegere her inne som kan svare??  Hvordan er det å pakke ei voksen Simle, og bære i to etapper???

 

 

Er helt grønn på bæresystem og sekker.  Skal på tvers av Hardangervidda til sommeren med fiskestang..  Fra vest til øst, og ser da en fordel med å ha en sekk som ligger nærmere ryggen enn pakkrammen min..  Vil HELST ha litt tips herifra, før jeg begynner å kikk etter sekk.  Er 187cm, sånn passe halv feit, ellers A4  :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist eg studerte samanliknbare (solide, store sekker for nettopp dette formålet) sekkar, var konklusjonen min at eigenvekta til pakkrammesekkar ikkje var signifikant tyngre enn anatomiske sekkar med same volumet. Valget mitt var derfor enkelt. Det er i alle fall betydeleg enklare å pakke eit dyr i ein pakkrammesekk enn i ein anatomisk sekk utan å øydelegge bærekomforten til sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norrøna Recon Pack. Riktignok ikke brukt den på jakt. Men det er hvertfall en sekk som sitter som støpt på min rygg. Langt bedre å ha 25 kg på ryggen i den enn 20 kg i en anatomisk jeg har. Tyngste jeg har brukt den er rett over 30 kilo. Man merker vekta så klart men pga hoftebeltet på den har jeg ikke opplevd å bli stiv på ytersiden av hofta som med andre sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg jeger, men min erfaring er at egenvekta til sekken ofte betyr mindre enn bærekomforten, Altså at en god sekk føles lettere på ryggen selv om den veier litt mer.  Videre synes jeg at en pakkrammesekk som "sitter som støpt"  er lettere å bære med tung og "klumpete" oppakning i vanlig terreng. Skal jeg klatre eller gå mye i bratt terreng og vinterbruk med ski foretrekker jeg anatomisk da sekken og vekta kommer tettere på hele kroppen og "låser" mot balansepunktet på en helt annen måte. På fisketur om sommeren på Hardangervidda med telt, kokeutstyr og fiskestang tror jeg ganske sikkert at jeg hadde valgt pakkramme  ;)

Cathrine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg legge til at Stone Glacier Terminus veier 1.8kg og er en pakkrammesekk. 

Norrøna Reconpack veier 4.5. 

2.7kg ekstra vekt merkes! 

 

Og reinsjakt er iallefall slik jeg bedriver det mange ganger mer vandring med sekk med utstyr - uten kjøtt - så jeg er villig til å inngå litt kompromiss på bærekomfort med kjøtt.  

 

Pakkrammen på Stone Glacier er så tynn sekken kommer helt inntil ryggen, og når du pakker kjøtt på hylla kommer alt kjøttet som er det mest kompakte nærmest. Superfornøyd med komfort med ~15kg i min SG Solo. Også helt greit fornøyd med bæring med 35kg - så tung sekk syns jeg ikke var behagelig med den gamle reconpacken min heller. 

 

Bilde av SG solo med kjøtt fra jakta iår: 

DSC01292_zpsab7ffce8.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ser kurante ut disse sekkene fra Stone Glacier, men ser at 130pounds (58kg ca) er "maksvekt" for dette bæresystemet. Ser at Kuiu Icon 7200 sitt bæresystem har en kapasitet på 150pounds (68kg), og totalvekt på sekken er 2,3kg. Dette må vel være en kurant storsekk? Den er vel på 118liter den fra Kuiu. Noen med erfaringer med utstyr fra Kuiu her som kan bekrefte/avkrefte kvaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Viking er en glimrende "hybrid" mellom pakkramme og anatomisk sekk. Har brukt denne til reinsjakta et par sesonger nå. Jeg  er en av de tullingene som faktisk går fra sekken når jeg stiller på dyra ;-). Jeg tar med meg topplokket på sekken, som også er en liten ryggsekk, hvor jeg har nødvendig utstyr til slakt etc.  Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.