Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting ute rundt frysepunktet


Kajak

Anbefalte innlegg

Skal ha med meg gutta i begynnelsen av tenåringene på tur neste uke, og temperaturen ser ut til å bli liggende på rundt 0 grader hele døgnet. De kommer til å ha med seg standard Helsport Alta soveposer med en t-comf temperatur på 0 grader. Regner med at dette burde holde for en overnatting ute - uten telt og i ly av vinden - dersom de har på riktig bekledning?

 

Har dere også noen tips for bekledning i soveposen ved denne temperaturen? Holder det med ullundertøy, ullsokker, ull/fleecegenser og lue?

 

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ha med meg gutta i begynnelsen av tenåringene på tur neste uke, og temperaturen ser ut til å bli liggende på rundt 0 grader hele døgnet. De kommer til å ha med seg standard Helsport Alta soveposer med en t-comf temperatur på 0 grader. Regner med at dette burde holde for en overnatting ute - uten telt og i ly av vinden - dersom de har på riktig bekledning?

 

Har dere også noen tips for bekledning i soveposen ved denne temperaturen? Holder det med ullundertøy, ullsokker, ull/fleecegenser og lue?

 

På forhånd takk...

 

Kan bli kjølig, ta på ulltøy og ta med ekstra fleecepledd om dere har, veier ikke så mye. For meg er comf. 0 -> comf. +4 etter en lang dags vandring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor kaldt det er der du er nå og der dere skal teltet, men om det er rundt null hjemme så test det ut på forhånd med ei natt i hagen. Da er det ikke lange veien inn å hente et ullpledd, liggeunderlag eller klær ekstra, så slipper dere å ta med for mye eller for lite utstyr til turen deres når dere vet hva som gjelder når gradestokken kryper ned mot null :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli kjølig, ta på ulltøy og ta med ekstra fleecepledd om dere har, veier ikke så mye. For meg er comf. 0 -> comf. +4 etter en lang dags vandring.

Takk for tipset. Ville du brukt pleddene rundt soveposen, under eller inni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta med varme luer og noe rundt halsen. F. eks. balaclava eller Buff med ekstra lue oppå. 

Og har du ikke noe du kan legge over soveposen? F. eks. reinskinn etter et teppe som du har hjemme? Jeg mener at soveposen gjerne kan ha en lavere komforttemperatur enn det som vises på gradestokken. Det andre er å være varm når du kryper inni posen. Ta med sjololademelk og termos, slik at du kan servere varm drikke før leggetid.

Det er også varmere inne i et telt enn under åpen himmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med dere skal ut i naturen og da må gå et stykke. Viktig å ta det med ro, unger/tenåringer er ikke like flinke til å tenke langt fram. Det verste jeg vet er å krype svett og små kald inn i soveposen. Da blir det en laaang natt.

Et flott bål med en god reflektor ( stein eller en duk) så blir det koselig med kveldsmat på pinne  :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med dere skal ut i naturen og da må gå et stykke. Viktig å ta det med ro, unger/tenåringer er ikke like flinke til å tenke langt fram. Det verste jeg vet er å krype svett og små kald inn i soveposen. Da blir det en laaang natt.

Et flott bål med en god reflektor ( stein eller en duk) så blir det koselig med kveldsmat på pinne  :mrgreen:

Det er et godt poeng. Ta med tørt undertøy som dere kan ta på ved ankomst. Da slipper du å tørke trøya på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en løs innerpose av fleece som jeg legger inne i soveposen dersom utetemperaturen utfordrer soveposen min. Dette øker kuldegrensen mange grader. Med fleeceposen kan en 3-sesongspose lett brukes langt under null og vinterposen blir ekstra god og varm.

Innerposen gjør det også behagelig å lufte med glidelåsen uten at det blir så kaldt inni. Videre er innerposen lett å vaske etter turene, og skåner dermed en dyr sovepose for unødvendig slitasje i vaskemaskinen. Anbefales ;)

Cathrine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.