Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnattingsturer med barn i minusgrader - hva trenger vi av utstyr?


Hannekt

Anbefalte innlegg

Jeg stilte et noe likt spørsmål i litt feil kategori tror jeg. Mannen min og jeg er vant med å ta med barna på dagsturer i marka, noe også på fjellet. Nå har vi lyst til å få til overnattingsturer, og synes det er lenge å vente til våren. Det vi har fra før er Thermarest prolite plus liggeunderlag til alle, ulike 3-sesongs soveposer, et Helsport Fjellheimen 4-camping og et 3-camp. Trenger vi alt nytt for å få til sen høst og vinterturer? Telt, soveposer, underlag.... Tenker at det må være overkommelig å bære utstyret, samtidig som det heller ikke kan være altfor dyrt... Er så mye utstyr å velge i at det hadde vært til stor hjelp med noen konkrete råd fra erfarne tur-med-barn-folk. Barna er forresten 4, 8 og 11 år. Håper på noen svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Dere trenger ikke kjøpe nytt utstyr i utgangspunktet. Prøv dere frem før det blir for kaldt i luften. Det kan kansje være aktuelt å sove med mer klær på i soveposene. Rimelige skumunderlag kan evt. kjøpes for betydelig økt isolasjon mot bakken, dette er vel så viktig som tykke poser (deres underlag gir ganske ok isolasjon). Rimelige løsninger holder ofte lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble underlagene sammen med strikk og legg et ullteppe/fjellduk over begge barna. Ha på ullklær, sokker, skjerf og lue.

Hvis noen fryser på natta kan dunjakke legges oppå i tillegg.

Du kan også ha en termos med varmt vann, som kan fylles over i en drikkeflaske og bruke den som varmeflaske i posen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

så bra att dere vil reise på tur nå det ikke bar er sommer :)

Det er veldig individuelt hvor fort folk fryser osv,har du 3 season til -4 eller +5 har nok det en del og si og.

Videre så kan du hvis du har sommer soveposer bruke dem samme med 3 season,eller en annen gammel sovepose.

anbefaler og sove med lue og tykke ullsokker og ull på kroppen da vil man fint klarer en del - grader uten og fryse,fryser jo ført på beina.

har dere sovepose til og koble sammen kan jo de 2 minste ligge sammn med en av de voksne,da vil dem få veldig mye varme fra de voksne,gjør det selv når jeg er på tur med junior. (jeg har sovet sammen med junior i vanlig 3 season sovepose haukli dun da jeg en gang hadde med sommer sovepose til han og så ble det - på natta så han voknet og frøys var ikke problem og del en sovepose eller dem er jo ikke så store,hvis man ikke er stor selv da)

Har vært på vinter tur fra han var 2.5 år,har vært nede i -14 når vi våknet på morgen en dag,har ikke vært noe problem men har den soveposen her http://isbjorn.no/bjornoya.html som er ekstra stor slik att begge kan sove i den (frøyst ikke når det var -14 eller men da sto jeg opp og varmet opp telte med en bensin brenner) ,er det rundt 0 til par minu funger den her og helt fint http://www.helsport.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_soveposemodeller/Haukeli_dun

 

 

Nå er barna dine såpass store (min er 4.5 år) men er veldig greit og sjekke spesielt beina att dem ikke er kalde,og ja en annen ting ha med tynne finge vanter når man sover om natta,da fryser barna mindre hvis handa er på utsiden :)

 

er og kjekt og se hva tempraturen har vært før man reiser.

 

http://www.yr.no/place/Norway/Oslo/Oslo/Oslo/detailed_statistics.html

 

 

det er litt håpløst når det blir mere enn -5 og ikke er snø,syns det er håpløst og ha med  så mye utstyr og ikke kunne ha pulk,men det har noe med att dama ikke blir med på vintertur (sove ute) så må ha med alt :)

 

ps husk gass fungere dårlig i mange - og hvis du har bensinbrenner kan du fint varme opp telte til t-shorte tempratur hvis du graver snø rundt telte,har måtte varme opp telte mang ganger da første vintertur med junior måtte jeg varme opp telte hver gang jeg skull skifte bleie ;)

 

og ja husk tisse flaske (kan bruke hva som helst bare stor tut)

 

 

litt motivasjon her http://www.fjellforum.no/topic/22300-ulsrudvannet-11022012-til-12022012-barn-p%C3%A5-tur/

liten tur rapport fra meg http://www.fjellforum.no/topic/26204-turraport-overnatting-i-oslo-marka-fra-2-3-februar-barn-p%C3%A5-tur/

http://www.fjellforum.no/topic/21967-overnatting-svartkulp-i-nordmarka-7-8-januar-2012-med-barn-p%C3%A5-tur/ ->som man ser blir det fort varmt ;)

 

PS hvor holder dere til? Jeg og Busk skal sikkert få til en vintertur i år med barn på tur,det er i oslo hvis du vil bli med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har ikke barn selv, men har vært på en del vinterturer med speidere fra 10 år og opp. Det viktigste er underlaget. Sjekk at underlagene dekker hele teltbunnen i det største teltet, det er iskaldt å havne i sprekken. Tynne skumgummiunderlag type tradex e.l. Gir utrolig mye varme for pengene(ca 110,-) (i tillegg til de dere har fra før) selv foretrekker jeg å tape de tynne underlagene sammen før turen, for å være sikker på at de dekker, men det går også an å bare legge dem med overlapp.

Hvis soveposene er for tynne kan man ta to poser utpå hverandre. Til dette fungerer billige hytteposer fra f.eks. Jysk eller europris helt utmerket, det er luften i mellom posene som varmer.(men billigposer er ofte store i volum selv om de ikke er så tunge) Prøv å få lånt ekstra soveposer hos venner og bekjente, det er greit å vite hva man egentlig har behov for før man bruker masse peng på utstyr.

Legg de voksne ytterst, barna i midten, og sov med lue og tørre sokker.klærne man sover med bør heller ikke være for trange, luft mellom lagene...

Fyring i telt er risikosport, vær helt sikker på at dere kjenner brenneren, og at barna sitter helt stille hvis dere skal gjøre det.

Alt i alt- prøv dere frem, og god tur! Vintertelting er fantastisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er allerede sagt over. En god halslue i ull gjør mye for varmen hos oss.

 

Datteren min har nå egen vinterpose, men brukte en tresesongspose tidligere. Da sov hun gjerne i ullstillongs og ulltrøye med ullfrotte-pysj utenpå, tykke ullsokker og nevnte lue. Jeg tokk alltid på henne votter om kvelden, men de fjernet hun alltid i løpet av natta. ;) Jeg sydde også en veldig enkel innerpose av et fleecepledd. Ingen hetteløsning på denne, men et ekstra lag rundt kroppen. Veldig effektivt. Jeg har også sett at noen strikker innerposer med tykt garn og digre pinner. Den gjør samme nytten og det går visst veldig fort pga størrelsen på maskene (oppskrift)

 

Hvis du varmer (koker) opp vann og har i solide flasker (Nalgene eller lignende) og bruker disse som varmeflasker i soveposen øker det temperaturen betraktelig, og så har du klart vannet til neste morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.