Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjevt vann i mellom Stavanger og Randaberg


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

På en sveip på Norgeskart etter Randabergs kommunetopp dukket denne kurositeten opp.

Hålandsvatnet er vistnok høyere i syd enn i nord. Hele 30 cm !

Regulering er det nok ikke snakk om for da skulle det stått 6,2 (5,9).

Her har REJOHN og RE en jobb å gjøre med vateret... :-P

bj70.jpg

Jeg skal ta med vateret å sjekke dette. Virker litt rart.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg skulle på svømmetur ville jeg i alle fall startet ved Båtvika, svømt over og dratt nytte av nedoverbakken tilbake.

Nå skal det jo sies at svømming stort sett bare er noe jeg bedriver dersom jeg skulle være uheldig å ramle ut av kano e.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hålandsvannet renner ut i sjøen i vest, i Visteviga. Her er det en kanal med noen gamle betong / steinvegger. Jeg vil anta at dette kan ha vert et kvernhus eller noe slikt for byggefeltet rett sør for dette stedet heter Kvernavik og dette navnet har sikkert sitt opphav i en kvern.

I forbindelse med dette utløpet har det helt sikkert en gang vert en luke som kunne åpnes og lukkes. Slike luker ble ofte justert med en vertikal spindel og vannstanden på oversiden av luken var da avhengig av hvordan luken var justert.

Vannstanden i Hålandsvannet kan derfor ha variert en del opp gjennom tidene, men så mye som 2 meter er det nok lenge siden det har variert. Dagens nivå på bekken som går ut av vannet tillater ikke en senkning på to meter så da må det nok ha vert to meter høyere en gang, men med to meter høyere vannstand så kunne vi nok ha fisket fra bilvinduet på Kvernavikveien og jeg er ikke sikker på om de steinsatte sidene på bekken er så høye som 2 meter.

Hva som er riktig i dag er ikke så godt å si, men på kartet til GodTur.no så er vannet oppgitt til 8 meter.

 

Men så kan vi ikke se bort fra at Stavanger, som er en bykommune, ønsker å gi inntrykk av at alt er litt større i Stavanger enn i Randaberg som bare er en landbrukskommune. ;-)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk følgende svar - for de som ikke ønsker å vite det trenger heller ikke klikke :)

 

Har forhørt meg litt hos fagfolkene. Her er det nok snakk om at to forskjellige flyfotograferingstokt ligger til grunn - ett i hver av kommunene - på to forskjellige tidspunkt, og med forskjellig vannstand. Det kan ha vært flom på det ene tidspunktet og tørke på det andre, for eksempel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk følgende svar - for de som ikke ønsker å vite det trenger heller ikke klikke :)

 

Har forhørt meg litt hos fagfolkene. Her er det nok snakk om at to forskjellige flyfotograferingstokt ligger til grunn - ett i hver av kommunene - på to forskjellige tidspunkt, og med forskjellig vannstand. Det kan ha vært flom på det ene tidspunktet og tørke på det andre, for eksempel.

 

 

 

Høres plausibelt ut.

http://fremmedord.org/hva-betyr/plausibelt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg fikk følgende svar - for de som ikke ønsker å vite det trenger heller ikke klikke :)

 

Har forhørt meg litt hos fagfolkene. Her er det nok snakk om at to forskjellige flyfotograferingstokt ligger til grunn - ett i hver av kommunene - på to forskjellige tidspunkt, og med forskjellig vannstand. Det kan ha vært flom på det ene tidspunktet og tørke på det andre, for eksempel.

"– Fra 2015 får alle høydebærende data i Norge nye høyder. Rundt 150 kommuner har allerede tatt løftet."

Antakelig også forklaringen på hvorfor Hålandsvannet har to høyder?

Som vanlig kommer det en forklaring på det meste, om jeg bare venter lenge nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo storpolitikk på høyt plan. Kommunalministeren har jo prediket at vi skal ha robuste kommuner i Norge.

Her er jo et eksempel på hvor galt det kan bli når lokalpolitikere får tur frem som de vil. At ikke båteiere ved vannet har protestert er jo også merkelig,

eller har de sett på høydeforskjellen som en kuriositet  og holdt det internt og hemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.