Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du på beina på tur?


Celine

Anbefalte innlegg

Bare lurer på hva dere andre pleier å ha på beina når dere er på tur. Går dere alltid med samme skoa uansett terreng, eller varierer det?

Selv bruker jeg for det meste enkle, gode, vanntette fjellsko. I særdeles sølete og våte områder drar jeg dog på meg støvler. Hender jeg går med sandaler midtsommers i "lett" terreng (og skisko brukes selvfølgelig på skitur :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

:D Hei på deg Celine går som regel med mine fjellsko i skog og vått terreng.Og toppturene er de jo et must.Ser utrolig mange som går i fjellet som slurver med skotøyet og det er ikke bra.Spsielt grelle eksempler har jeg nå i år sett på besseggen.En dansk familie med et barn som skulle gå i sandaler :roll: Grøss og gru,jeg måtte bare spørre om de hadde annet fottøy,dette hadde de ikke. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å bruke støvler på alle turer jeg går i noe ulent terreng, så slipper jeg hvertfall å risikere overtråkk o.l. Synes generellt det er godt å føle at man har god såle og bra støtte, selv om "løypa" ikke nødvendigvis er så altfor utfordrende...

For min del, er sandaler totalt utelukket i fjellet og ulent terreng... Men det er meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Celine.

Jeg har flere par fjellsko, men det viser seg at det er de "gode gamle" som blir brukt mest (lav sko uten membran, med stiv såle og god støtte). Selvsagt er valget væravhengig og terrengavhengig. Kjøpte for en tid tilbake Scarpa Ladahk, en sko jeg er og trolig kommer til å bli enda mer fornøyd med (når den blir eldre - les godt inngått). Selv om de skoene jeg nå har passer meg godt, må jeg passe på valget av sokker/strømper. Det varierer i skoene, noe som er viktig for "best fit"

Det var vel nok om mine sko :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ung og sprek brukte jeg mer enn gjerne lett fottøy på tur - joggesko så langt det rakk og gjerne sandaler forsåvidt i lett terreng og uten tung sekk.

Men nå som jeg har rundet 35 begynner jeg å forstå hva alle gamlisene klaget over når jeg var 18. (He-he: jeg tålte så inderlig vel, de knærne som ikke rammet meg selv :lol: )

Øh, ja. Knær og ankler er ikke det de engang var, og risikoen for å tråkke over føles større. Og av en eller annen grunn er sekken nå "alltid" tung. Så nå er det solide fjellstøvler på fjellet, kraftige joggesko i marka. Er vel temmelig gjengs det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid fjellsko når jeg går i "skikkelige" fjell (= store til moderate mengder stein).

På turer i skogsterreng og på snaufjell med godt med vegetasjon i bunnsjikt bruker jeg av og til de støvlene jeg fikk i militæret. Disse er faktisk veldig behagelige å gå i, og de rekker langt opp på foten slik at man ikke får hele skogen inn i skoen. Men jeg ville aldri brukt disse skoene i veldig steinete terreng da de ikke gir god nok støtte til foten, samt at de er alt for glatte på undersiden.

I begynnelsen av juni i år skulle jeg kjøpe nye fjellsko fordi de gamle var utslitte. Til tross for stor skepsis valgte jeg til slutt et par Scarpa-sko av den kraftige (og svært dyre) typen. Med sitt noe firkantede utseende og ekstra kraftige såler minnet ikke disse skoene rent lite om et par tyske panservogner fra krigens dager. Man må ha slike sko når man skal gå mye i stein, forklarte ekspeditøren. Allerede på første turen med disse skoene merket jeg at jeg var mer klossete i fjellterrenget enn før. Jeg er vant til å lange ut og "sveve" av gårde over steinrøysene, men nå måtte jeg konsentrere meg mer for hvert skritt pga mindre føling med underlaget, pluss at føttene selvsagt var blitt en del tyngre. Dessuten syntes jeg faktisk at de ga mer belastning på knærne. I begynnelsen av juli i år kjøpte jeg så et par "reservefjellsko". Denne gangen gikk jeg for et par som minnet mer om de jeg hadde i fjor, altså en noe lettere variant. På de påfølgende fjellturene med disse skoene, ble steinene mine venner igjen.

Er det noen som har lignende erfaringer (eller totalt annerledes erfaringer) med fjellsko av den kraftigste typen??!

Kanskje panservognene er velegnet til breturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går alltid i fjellsko. Bruker ca 2 sessonger på å slite ut ett par. Har prøvd forskjellige typer (også lave "trekking" sko). For mine føtter er det Alfa som hjar den beste lesten. For tiden bruker jeg Alfa Ronde, som jeg er veldig fornøyd med. Har brukt de 2 sesonger + fjelltur i Afrika og de holder fortsatt. Endelig har Alfa skjønt at de måtte gjøre noe med de dustete sidesømmene som var på WalkingKing/-Queen. Alfa er også god til a legge GoreTex-membranen riktig slik at den ikke går istykker med en gang, men varer skoa levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dei våte og myrlendte fjella eg trakkar i, har eg vendt meg til å gå med Viking Rugg gummistøvlar. Dei har ikkje den naudsame støtten som fjellskor tilbyr, men der eg går er det nettopp gummistøvlar eg treng. Fjella eg går i har lokalt opp til uoffisielle svimlande 6000 mm. nedbør i året, og der det er våtast i vestre delen av Stølsheimen er myrdanninga stor. (Brekke i Ytre Sogn har målt over 5000 mm. nedbør på eitt år, og Cherrapunnjé i Bak-India (mellom Himalaya og Myanmar/Burma) har dei målt omkring 23000 mm. nedbør på eitt år). Andre våte fjell i Norge er blant andre Bergsdalsfjella (Dale), sørvest for Folgefonni, mellom Dalsfjorden og Førdefjorden i Sunnfjord, Ålfotbreen og vestover, og i nord har me vestsida av Svartisen. Jaja, eg treng iallfall gummistøvlar der eg går vest i Stølsheimen.

Det er lurt å vurdera klima- og terreng-forhold der de går ved val av fottøy i fjellet. I det meste av landet fungerer fjellsko utmerka, og vil vera best uansett. Gummistøvlar duger som supplement for dei fleste av dykk.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker

-vanlige fjellsko/støvler i lær vår, sommer og tidlig høst, dei er lette, stabile, slitne, og passar den rare høgrehælen min veldig bra.

-høge chiruca scandinavia jaktstøvler i skogen og om vinteren, særlig på jakt,,, disse er høge, stabile, tette og ikkje minst varme nok til å stå eindel i ro med,,,

-eg spring gjerne i skog og fjell i joggesko, seinast under løpet til skålatårnet,,, dette er jo utan sekk!

-om vinteren bruker eg konsekvent lærstøvlar eller plaststøvlar, som vestlending har "markaski" aldri vore aktuelt...

ellers er eg ein ivrig tilhengar av å gå barbeint når eg kan, men har ikkje teke det til fjells enno!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har för tillfället två par kängor. Båda är av märket Salomon.

Det ena har Goretex och stegjärnshäl och är mitt sydeuropeiska par.

De har följt mig 14 dagar i Alperna (jag köpte dem under en tre veckor lång tur)

och på min senaste månadslånga tur i Pyreneerna. De ser ut att hålla.

Hur pass vattentäta eller vattentåliga de är kan jag inte bedöma.

Tror jag gick med dem i regn en förmiddag; vadat i egentlig mening

har jag gjort EN gång, annars handlar det bara om stengång.

De väger mindre än mitt gamla stegjärnsfasta par, som vägde 2 kg,

och kostade 180 euro eller så. JAg är mycket nöjd med detta par, hittills

Det andra paret är också Salomon, utqan Goretex och t o m utan gummilist

ovanför sulan, vilket inte passar så bra i våt terräng. De är ändå

mitt fjällpar, ty jag vill inte slita på det kontinentala paret

i Norge. De väger ungefär 1.5 kg och kostade 160 euro.

Gummistövlar kan jag bara inte tänka mig. Jag har inget extra par joggingskor

eller sandaler utan använder ett och samma par för vandring, vad och

läger. Tanken att bära skor på ryggen är mig totalt främmande.

il C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde ut noen nye lave Goretexsko med Vibramsåle her om dagen. Merket er "Lowa". Er egentlig skeptisk til å gå på 2000-topper uten ordentlige støvler. Dessuten er jeg veldig fornøyd med Crispi Besseggen som er temmelig bra.

Veslesmeden var en grei topp å teste på fordi den ikke er så høy og ikke har noe særlig med grov ur bortsett fra de øverste 150 omtrent. Erfaringen min ble at det gikk overraskende bra. Deilig å ha noe på beina som ikke veier for mye, og den sidestøtten gikk det greit uten selv om jeg måtte konse litt ekstra. Skoa var helt vanntette også når jeg passet på at det ikke gikk vann over kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Panda!

Du skrev: "Dessuten er jegveldig fornøyd med Crispi Besseggen som er temmelig bra."

Samboern min lurer på å kjøpe Crispi Besseggen, har prøvd flere sko og det står nå mellom denne og en Scarpa sko som koster 1000-lappen mer. Hun har Besseggen fra før - gammel modell med Sympatex. Skoen har sikkert blitt utbedret de siste årene, men den er en "traver" som ikke presses av markedet. Forskjellene er etter hva vi har funnet ut, at skinnet/læret har blitt noe tynnere, Sympatex-membranen er erstattet med Gore-Tex og sålen er mindre stiv.

Kan du beskrive hva som er bra og ikke så bra med denne skoen? Du har vel testet denne skoen i alt slags terreng (?) inkl. steinur. Hvordan sliter steinur på læret etc.?? Skjønner at dette er subjektivt, men ber om tips. Kan nå få skoen til ca 1500,- noe som virker til å være et greit kjøp (mye sko for pengene?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Panda!

Du skrev: "Dessuten er jegveldig fornøyd med Crispi Besseggen som er temmelig bra."

Er nok mange som kan mer om dette enn meg. Men jeg liker Crispi Besseggen av flere grunner. De er mye lettere enn de forrige støvlene mine (Varg Skardstind). De er ikke så klamme heller, så jeg pleier ikke få gnagsår av dem.

Var egentlig litt skeptisk til Goretex-støvler, men det funker helt greit. Membranen holder den etter et par års intens bruk. Bruker bare vannbasert skokrem (ikke fett).

Pris, veit ikke hvor billig man kan få dem. Tror jeg betalte omtrent 1500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det noen som har lignende erfaringer (eller totalt annerledes erfaringer) med fjellsko av den kraftigste typen??!

Kanskje panservognene er velegnet til breturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går alltid med fjellstøvler i fjellet. Har hittil god erfaring med Alfa støvler - de passer til min lest. Har lagt inn ekstra dempede såler for å skåne ankler og knær.

Gamasjer med GoreTex er tingen, spesielt i fuktige områder. Jeg går nesten alltid med gamasjer så slipper jeg sølesprut o.l., og det er bare å vade over bekkene uten frykt for å bli våt. I områder med mye skarp stein knyter jeg festestrikkene over vristen for ikke å tråkke dem i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På gode stier (f.eks. på Hardangervidda) går jeg med solide sandaler (Spotec). De tre siste somrene har det vært ukesturer med full oppakning. Iår var det enevandring og sekken veide 23 kg (inkludert M77 marsjstøvler i sekken!). Jeg synes sandalene gir en helt spesiell frihetsfølelse. Jeg blir ikke for varm og ikke for kald. Marsjstøvlene blir ikke brukt på sti.

Utenfor sti fungerer sandaler dårlig, fordi vegetasjon hindrer sikt til bakken, og dramatisk øker risikoen for å tråkke over. Og så blir sandalene fulle av kvist etc.

hilsen thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker støvler som heter Kayland Multitraction,og har aldri hatt bedre sko.

De har stivhet 8,altså brukbar til vertikalt bruk,stegjernkompatible.meget lette på bena.

Jeg har hatt dem på bena siden Mai,brukes til alle friluftsaktiviteter.

Har ikke vært i nærheten av gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På toppturer med utsikt til endel snø var favoritten Crispi Besseggen, men er usikker nå etter at de bytta såle med dårligere mønster, mindre avrunding i helen og gikk over til Goretex membran (sliter videre på tre utslitte par).

Begrunnelsen er at de er tilstrekkelig stive (også til ledda stegjern), men samtidig behagelig myke og lette å gå inn. Samt, - det viktigste at de passer på min fot !

Ellers trives jeg best i gamle slitte joggesko, spesielt når sekken er lett og jeg går aleine, - må være Asics som sitter bedre på vått fjell enn det meste annet jeg har prøvd ! Som tidligere O-løper ble en jo bortskjemt med lett fottøy !

Skoene må gjerne ha endel hull slik at vannet renner like fort ut som inn. Ullsokker for å holde varmen og plastposer om det blir endel snøvassing og kaldt.

Og etter turen kan skoene gå rett i søpla, -mere enn velbrukte !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.