Gå til innhold
  • Bli medlem

Naturbarnehage - aktiviteter og gode opplevelser


friluftsRemi

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er relativt ny på forumet her og vil gjerne spørre dere noen spørsmål. 

 

Jeg jobber på en naturbarnehage hvor vi har unger mellom 3 og 6 år, og vi er utendørs 95 % av tiden (uansett vær). Barnehagen er plassert oppe på en høyde, med skogen rett utenfor gjerdet.

Vi går ofte på turer som har anmarsj rundt kl. 10.00, lunsj rundt 11.30 og er tilbake i barnehagen til rundt 13.30. Rutinen er vanligvis at vi går helt frem til lunsjtider, spiser, leker, og går tilbake. 

 

Det jeg tenkte å spørre dere om er tips til aktiviteter, opplæring, teknikker, eller rett og slett hva enn det måtte være vi kunne gjøre mens vi er på de turene. 

Hvis dere selv har unger og var mye på tur, hva la dere merke til at ungene likte best? Hva var interessant å snakke om? Var det spesielt utstyr som var viktig å ta med? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pedagogiseringen av små barn er kommet langt idag. Barnehagebarn har ikke behov for at voksne finner på ting for dem. Et lite barn har en annerledes virkelighet i sitt hode, en virkelighet som vi voksne ennå ikke har greid å ødelegge. Prøv derfor å finne på minst mulig, la barna leke fritt med småting og hverandre.

Varm mat er godt også for små barn, brenn derfor bål og la barna svi fingertuppene sine.

Dette bryter selvfølgelig med samfunnets generelle produktivitetsprinsipp for arbeidstakere. Prinsippet sier at barnehageansatte skal være produktive, at de skal produsere riktig opplærte og flinke små barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I våre barns barnehage er friluftsgruppa, de fra tre år og opp, mye ute. Mye fri lek, ellers ser de også an hva barna ser ut til å interessere seg for. I høst har de bl.a. samlet insekter i eget "akvarium" (husker ikke hva det heter...), plukket rognebær og laget gele og syltetøy, laget lunsj på bålet, samlet ting i fjæra og skogen og laget "kunstverk"av dette, de har en gapahuk i passe gangavstand unna der de omkring har Enkle "lekeapparat" av tau, planker osv som de får boltre seg i i tillegg til skogen omkring. Som qwer993 skriver, barn finner alltids på ting selv bare de får mulighet til det, og jeg har sterkt inntrykk av at de i stor grad lar barna gjøre nettop det:) en stor fordel hos oss at både"fjell og fjære" er i nærheten da:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i en naturbarnehage, Vi har to ord som diktere dagen for oss. "Grip dagen". 

 

Vi har planer både for året, halvåret, måned og uke, men ingen planer er viktigere end at de kan endres på dagen, hvis unga kommer opp med nye ideer, eller innspill. Jeg har hatt månedspaner som vi måtte legge på hylla for de barna interesse plutselig var et helt andre stedet, eksempel vis vulkaner.

 

Det viktigste vi som voksne gjør er og være tilstede. Byr på oss selv når barna trenger det, og trekker oss unna, så de kan prøve og feile selv.

 

Eksempler på aktiviteter vi har kan være:

 

Så korn -> se det gro -> høste kornet -> Tørke og rense kornet -> Male kornet -> Bake lompe, brød av kornet.

 

Skiskole, neste hele vinteren, med BM på slutten av sesongen stå på ski, ake konkurranser i de lokale skianlegg.

 

Vi har høer, så barne at med på og stelle dem, plukke egg, og vi bruker eggene til mat i barnehagen, og selger overskuddet til foreldrene. og spiser kyllinger.

 

elg og elgjakt er også en naturlig del av barnehagen.

 

Ull, er også en fast tilbakevennende tema, blant annet, er vi med på saueklipping, og karter ull, og lager sittematter av ull. 

 

Bare fantasien setter grenser, eller gjør den ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kvitknekt

 

Jeg har selv to børn (dreng på 5, pige på 4), der går i en skov/strandbørnehave. De er udelukkende ude hele året. De deler sig ofte op i små grupper og tager på tur. De bruger rigtig meget tid ved stranden, hvor de finder fossiler. Der er måske ikke lige strand i nærheden af jeres børnehave - men noget der fylder rigtig meget hos mine børn, er fossilerne. Det er næsten blevet en møntfod i børnehaven - og de kan bruge dage på at lede efter dem. Og det er blevet en tradition efterhånden - både voksne og børn koser sig rigtig meget med at lede efter dem - måske I kan finde noget tilsvarende, som man kan samle på.

 

Andre ting de har været glade for at lave og talt meget om:

 

- Generelt lave bål - hvor børnene selv tænder op og lærer hvordan det gøres.

- snitte/spike pinde

- Besøg af en jæger, der havde ænder med - de skulle rengøres og steges på bål

- Pandekager på bål

- Plukke bær og lave syltetøj på bålet

- Fladbrød på rist over bål

- Svampetur

- Lave simpel mad på bål, som børnene næsten selv kan lave.

- Værksted, bygge ting af træ

- Bygge huler i skoven

- Tur for at se hjorte, grævlinger, ræve osv.

- Sæson-ture, samle kastanjer, fange krabber osv.

- Pige-tur: selvom man er udenfor hele tiden, husker de at fokusere på at der er forskel på drenge og piger. Så pigerne har taget på tur for sig selv, hvor det handler om at ordne hår, massage og lave andre "pigeting" - kan sagtens gøres udenfor.

 

Og så generelt bare at lege :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn bør kanskje lære noe av det helt grunnleggende uten å gjøre ting altfor komplisert.

 

  • Som allerede nevnt, klare å få fyr på bål ved å bruke never og bygge opp bålet etter hvert.
  • Orientering. Man trenger kanskje ikke å bruke kompass, men om man lager et kart over et lite område hvor barna skal klare og orientere seg. Det kan f.eks. være at barna skal gå på skattejakt for og så komme seg videre til neste post. Typiske kjennetegn på kartet kan være det store grantreet, eller maurtua, lite myrområde eller annet. Men i et område som barna er kjent i fra før av? Dette kan jo medføre samarbeid mellom barna hvor de må diskutere for å bestemme hvor de skal gå. Men det vil sikkert være noen barn som også aldri kommer til ordet, og at det er de "dominante" som bestemmer. Kanskje prøve å unngå det? Det kan dere pedagoger sikkert litt mer om :)
  • Kanskje for de litt eldre barnehagebarna, så kan de jo lære å bygge gapahuk? såklart med hjelp av de voksne.
  • Lære å bruke kniv og hvordan man håndterer den. At de kutter seg er bare en læringskurve.
  • La for all del barn slå seg og falle litt, og ikke sy puter under armene på dem. Nå mener ikke jeg at de skal bli alvorlig skadet eller noe sånt men at de må klare små og tøffe utfordringer.
  • Lær barna å kle på seg etter været, istedenfor å si hva de skal ha på seg. La de reflektere over bekledningen.
- Pige-tur: selvom man er udenfor hele tiden, husker de at fokusere på at der er forskel på drenge og piger. Så pigerne har taget på tur for sig selv, hvor det handler om at ordne hår, massage og lave andre "pigeting" - kan sagtens gøres udenfor.

Hvorfor skal det være forskjell på gutter og jenter? Å begynne å skille gutter og jenter trekker vel mer i den retning at det normativt sett er galt for gutter å holde på med jenteting og omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kvitknekt og velkommen til Fjellforum :smile:

 

En del tips har du jo fått og det er bra.

For å også implementere del av Rammeplan som gjelder opplæring med digitale verktøy vil jeg absolutt anbefale bruk av GPS for å finne geocacher.

Dette er en spennende måte å oppdage nærmiljøet på en annen måte enn man vanligvis bruker naturen samt gir spenning i form av skattejakt. 

Jeg har god erfaring i å bruke dette med barn ned i 3-4 års alder og oppover. Barna lærer også noe om å oppdage noe i fellesskap samt en del om turtaking.

 

En annen bruk av digitale verktøy er å la barna få bruke kamera og ta bilder av ting de er opptatt av i sin oppdagelse og lek i naturen. Kan bli mye fine bilder ut av dette og en får et innblikk i det enkelte barns vurdering av sin hverdag.

 

Det å lage naturlige hinderløyper er også en god ting. Gir god kroppbeherskelse og mestring samt utfordringer.

Bare noen tips sånn på tampen av dagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være forskjell på gutter og jenter? Å begynne å skille gutter og jenter trekker vel mer i den retning at det normativt sett er galt for gutter å holde på med jenteting og omvendt.

 

Det korte svar: Jeg synes der skal være forskel på gutter og jenter fordi der ER forskel på gutter og jenter :-)

 

Det lidt længere svar: Jeg ved godt at 70'erne gik i en anden retning, men hjemme hos os har vi indset, at husets drenge og piger er ret forskellige. Der er masser af områder hvor drenge og piger kan mødes (alle kan li' bål, knive, telte osv i børnehaven), men der er også områder som de bare ikke interesserer sig så meget for. Og min pointe var bare, at man let kan komme til at glemme dukker og hårpynt i en skov og strandbørnehave :-) (det husker de heldigvis i vores :-)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kvitknekt og velkommen til Fjellforum :smile:

 

En del tips har du jo fått og det er bra.

For å også implementere del av Rammeplan som gjelder opplæring med digitale verktøy vil jeg absolutt anbefale bruk av GPS for å finne geocacher.

Dette er en spennende måte å oppdage nærmiljøet på en annen måte enn man vanligvis bruker naturen samt gir spenning i form av skattejakt. 

Jeg har god erfaring i å bruke dette med barn ned i 3-4 års alder og oppover. Barna lærer også noe om å oppdage noe i fellesskap samt en del om turtaking.

 

En annen bruk av digitale verktøy er å la barna få bruke kamera og ta bilder av ting de er opptatt av i sin oppdagelse og lek i naturen. Kan bli mye fine bilder ut av dette og en får et innblikk i det enkelte barns vurdering av sin hverdag.

 

Det å lage naturlige hinderløyper er også en god ting. Gir god kroppbeherskelse og mestring samt utfordringer.

Bare noen tips sånn på tampen av dagen.

 

+1 på dette forslag - det digitale udendørs er et stort hit hos os. "Skattejagt" med GPS kan vores 5-årig godt være med til. Og i børnehaven har de en iPad som altid kommer med ud - både til billeder men også til at finde information om planter og dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter og jenter bør helt klart få mulighet for "egne ture". opplevelsen og fokus bli helt forskjelligt, har gjort det flere ganger, og gått helt samme tur, til samme sted, likt vær. samme voksne. og turerne er blitt helt forskjellige, i hovedsak er gutta mer fysiske i sin måte og oppleve naturen på, mens jenterne går litt mer forsiktig frem, og går opp i de litt mindre ting.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til pinnebrød.

Ikke bruk de oppskriftene som du finer på nettet og diverse andre steder som er basert på bakepulver.

Kjøp en pakke eller to med ferdig bolledeig og bruk gjær. Denne er enkel og grei å lage til og den smaker tusen ganger bedre for små barnehagebarn.

post-4220-0-86668900-1381915005.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til pinnebrød.

Ikke bruk de oppskriftene som du finer på nettet og diverse andre steder som er basert på bakepulver.

Kjøp en pakke eller to med ferdig bolledeig og bruk gjær. Denne er enkel og grei å lage til og den smaker tusen ganger bedre for små barnehagebarn.

Eller bare kjøpe hvetemel, men lage en bolledeig med smør, sukker, kardemomme oppi selv, så slipper man å få med emulgator, (E472e, E471) og antiklumpmiddel (E300 og enzym (alfa amylase) og aroma (hva er dette?). Tipper det blir ganske mye billigere også, ettersom hvetemel er det billigste som går an å få tak i. Har forresten aldri brukt bakepulver, men tørrgjær, som jeg synes funker fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det bør være gjær i pinnebrød, men synes ikke det trenger å være bare fint mel. Jeg lager normalt en melblanding på slump, men grovbrødmix fungerer også fint. 

 

Jeg har ingen erfaring med naturbarnehage, men vi har vært mye på tur. Her er noen aktiviteter som er populære hos oss (en del er sikkert nevnt før)

Frilek - det er veldig lett å aktivisere seg selv i naturen. Masse å finne på.

Vinterstid - lage snøborg/snøhytte/snøhule - fint utgangspunkt for lek senere også

Spikking

Bidra til matlaging (inkl bål)

Gå på jakt etter spesielle ting - spor, blader, steiner, innsekter, dyrebæsj

Klatring på steiner/knauser/trær

Bygge hytte (med og uten hjelp)

Fiske (mark)

I vårløsningen: lage demninger, bekker, osv

Lage og seile barkebåter

Kaste på blink

Hinderløyper, klatretau mellom trær osv.

Plukke sopp, bær

Samle fine blader på høsten (og presse og lage bilder når vi kommer inn)

Følge opp hva-det-nå-er som er interessant.

Bøker som har en "tur-setting" (f eks Ronja Røverdatter) har vært inspirasjon for veldig mye god rollelek

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mat på bålet... Testa ut pinnebrød (grovt) i helga, og fant vel ut at neste gang blir det grove pannebrød eller grove pannekaker istedet. Går kjappere å lage, enklere å få godt resultat og saftigere og bedre -syns vi da:)

Ellers så spiste jeg som liten mengder av brødskiver med hvit og brun ost som ble "skjerpet" litt på bålet før inntak.... Nydelig:) Det å finne "den rette" bjørkekvisten og under kyndig veiledning spikke sin egen "brødskivepinne" med to- eller helst tre tagger er jo et prosjekt i seg selv, der det er mulig:)

Forøvrig mange gode tips her, både for barnehager og foreldre! Får legge GPS ' n i dagstursekken, ender vel med at ungene lærer ho mor å bruke den i løpet av høsten;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare kjøpe hvetemel, men lage en bolledeig med smør, sukker, kardemomme oppi selv, så slipper man å få med emulgator, (E472e, E471) og antiklumpmiddel (E300 og enzym (alfa amylase) og aroma (hva er dette?). Tipper det blir ganske mye billigere også, ettersom hvetemel er det billigste som går an å få tak i. Har forresten aldri brukt bakepulver, men tørrgjær, som jeg synes funker fint.

"I am sorry to tell you, but you are righet."

Selvfølgelig mye lurere å lage blandingen selv, men i en tid da tid ofte er mer verd en penger så er jo ferdigprodukter en grei løsning en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bør man ikke ha med c-vitaminer (E300)? Det er normalt annerkjent som en bra ting:

Tror ikke det er lov å berike bolledeig med c-vitamin i Norge, så det er nok en feil.

Mattilsynet: "I Norge er det forbudt å tilsette vitaminer, mineraler og aminosyrer til maten, med mindre Mattilsynet har gitt tillatelse. Et sammensatt og variert kosthold vil normalt inneholde de næringsstoffene kroppen har behov for. Norge har derfor en restriktiv praksis med å tillate slike tilsetninger."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er lov å berike bolledeig med c-vitamin i Norge, så det er nok en feil.

Mattilsynet: "I Norge er det forbudt å tilsette vitaminer, mineraler og aminosyrer til maten, med mindre Mattilsynet har gitt tillatelse. Et sammensatt og variert kosthold vil normalt inneholde de næringsstoffene kroppen har behov for. Norge har derfor en restriktiv praksis med å tillate slike tilsetninger."

Det blir litt for OT. (Og jeg har heller ikke greie på dette...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.