Gå til innhold
  • Bli medlem

Feil i klatreførere/turguider


Kim

Anbefalte innlegg

Jeg oppdager noen ganger at klatreførere (f.eks. Klatreføreren for Jotunheimen) og turguider (Thommessen m.fl.) har opplagte feil. Dette er litt skummelt.

Jeg vil foreslå at vi kan liste opp noen under her:

F.eks. står det i Turguide fra Rondslottet til Lodalskåpa (Thommessen - Skogheim - Kuyper) at det er greit å gå opp fra Vikingskar til Midtre Ringstind. I klatreføreren står det angitt klatring opp mot grad 5 der. Hva er riktig?

Noen fler :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

I farten kommer jeg ikke på noen 100% feil, men jeg synes det er mye tvilsomt. Blant annet legges det altfor liten vekt på hvor mye vanskelighetsgraden påvirkes av værforhold og snøforhold. Det ville kanskje også være en fordel å definere målgruppen bedre, f.eks. om man skriver for "vanlige" folk eller erfarne tindebestigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Turguide Vågåvatnet-Gjende" (V-G):

Store Memurutind er beskrevet som nest høyeste topp i område 1 med 2364. Etter hva jeg forstår er østtoppen 3m høyere, men denne er ikke nevnt i det hele tatt. (Derimot er Memurutind Ø-1, på østsiden av Memuruskardet, nevnt med 2301.)

Er østtoppen med 2367 en bekreftet måling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. står det i Turguide fra Rondslottet til Lodalskåpa (Thommessen - Skogheim - Kuyper) at det er greit å gå opp fra Vikingskar til Midtre Ringstind. I klatreføreren står det angitt klatring opp mot grad 5 der. Hva er riktig?

Jeg stoler alltid mer på klatreføreren enn Thommessen. Klatreføreren er mer gjennomarbeidet, gjerne med detaljert ruteinformasjon, og bygger på mange års erfaringer blant NTK's medlemmer. Jeg sjekker alltid klatreføreren før turer der jeg har mistanke om klatring eller vanskelige passasjer. Thommessen får stort sett stå i ro i bokhylla...

Altså; stol på klatreføreren hvis ruta di er nevnt der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

F.eks. står det i Turguide fra Rondslottet til Lodalskåpa (Thommessen - Skogheim - Kuyper) at det er greit å gå opp fra Vikingskar til Midtre Ringstind. I klatreføreren står det angitt klatring opp mot grad 5 der. Hva er riktig?

...

Thommessen mener nok "skaret" mellom Store og Midtre.

Fra Vikingskaret (mellom Midtre og Stølsmaradalstinden) er det definitivt ikke bare greit for det publikum Thommessen henvender seg til.

For øvrig har jeg sans for Thommessens bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra diskusjonsforumet på www.steepstone.com:

(http://www.steepstone.com/diskusjon/diskusjonvis.asp?opprinnelse=46933)

Klatrer du i Jotunheimen?

Arbeidet med å planlegge neste utgave av Norsk Tindeklubs Klatrefører for Jotunheimen har nå startet. For å få en best mulig klatrefører som kan være til nytte og glede for gamle og nye klatrere, vil vi legge stor vekt på at opplysningene i føreren er mest mulig korrekte og fullstendige. Dette trenger vi din hjelp til.

Norsk Tindeklub ber derfor alle klatrere som ferdes i Jotunheimen og som forhåpentligvis bruker dagens utgave av klatreføreren aktivt, om å melde fra om nye ruter som er gått og nye vinterbestigninger som er foretatt, samt påpeke feil og mangler i de gamle rutebeskrivelsene.

Alle som er interessert i klatrehistorie er naturligvis også velkomne til å korrigere og supplere de historiske opplysningene om tidligere bestigninger som er nedtegnet i Jotunheimføreren.

Opplysninger og kommentarer bes sendt til

Norsk Tindeklub

v/Fridtjof Thokle Madssen,

Dælivn. 31 B,

1383 Asker

Tlf.: 66 90 04 79 / 91 73 73 57

e-post: [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.