Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan jeg få litt hjelp til hvordan de nye langrennskia mine skal være?


knuthund

Anbefalte innlegg

Noen som har et godt råd om skibutikker på østlandet som kan tenkes å ha så godt utvalg at de kan finne ski med passende stivhet til meg?

 

 

Kjøpte mine fjellski på Oslo Sportslager før noen år sen. De syntes åpenbart at jeg var rar som lette etter fjellski med spenn, men hjalp meg å finne riktig par, og hjalp meg til sist å markere smøresone. De hadde ganske mange forskjellige typer, men ser at de slutter fort med noe som XXL tar in på bulkkjøp. Etter å ha tatt med kona i diverse kjedebutikker, så er jeg ganske sikker på at dyktigheten på fjellski er ... varierende. Eller kanskje.... interessent. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen skiekspert, og utviklingen på denne fronten går ganske fort, men her er noen av de prinsippene jeg bruker for valg av ski.

 

Skal du ha langrennski eller tur / fjellski?

Mange kaller alt som ikke er rene "nedoverski" / alpinski for langrennski og hvis du går i en såkalt kjedebutikk eller på Coopen så risikerer du at også ekspeditøren bruker samme betegnelsen. Da kan du aldri vite hva du kommer ut med. Sannsynligvis det vi før kalte for turlangrenn. En rett eller minimalt innsvinget ski med moderat eller lite spenn.

Men kommer du inn i en faghandel og spør etter langrennski så får du langrennski. Båtformet med kraftig spenn.

De fleste turgåere som ikke holder seg til oppkjørte løyper er vel best tjent med et par nordic- / "backcountry" ski, med ca. 10mm innsving og middels spenn, smørelomme.(Hvis du står på begge skiene på et flatt gulv så bør det gå minst et A4 ark på langs inn mellom skien og gulvet under bindingen. Ta gjerne høyde for om du skal gå med sekk.)

Da har du en ski som går ganske bra utenfor løypene under de fleste forhold med litt fast underlag, funger greit i utforkjøringene og de fleste modellene passer i oppkjørte turløyper.

Jeg velger alltid ski med stålkanter.

Smøring eller smørefritt? Jeg har ingen erfaring med smørefrie ski, men har mange gange vert litt misunnelig på de som går forbi meg på vanskelig føre med "lyd" i skiene.

Feller finnes i mange varianter og lengder, men det får være til en annen tråd.

En ren fjellski kan ofte bli for bred i oppkjørte løyper men passer stort sett under de fleste forhold utenfor løypene. 

Tidligere ble det sagt at skiene skulle være så lange at når du stod på gulvet med skiene rett opp så skulle du kunne sette håndleddet på skituppen og bøye hånda over tuppen. I dag anbefales visst noe kortere ski, kroppslengde + 20 - 30 cm.

 

Det er sikkert noen som er mer oppdatert på ski enn meg, så da er det bare å skrike ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ikke er spesifisert i linken jeg la ut til deg vedr. spenn hvordan du eksakt finner riktig spenn.

Kortversjon:

1. Stå med likevekt på begge skiene på et plant gulv,

dersom arket beveger seg fritt fra start på smøresone til rett bak hel når du står på begge skiene har du en god begynnelse.

2. Så tar du arket så det stikker litt foran skotupp (ca halve arket) og resten under fot og flytter vekten over på den ene skien,

arket skal da sitte fast.

Gjenta så pkt. 2 med den andre skien.

Voila du har ski med riktig spenn.

 

Ta evt. med i betraktning at dersom du stort sett skal gå med sekk når du bruker skiene så vil ikke kun din egen vekt være tilstrekkelig for å finne ski med riktig spenn. Bruk da evt.sekk nå du tester spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Når det gjelder spenn og fjellski, så må man ikke forveksle det med spenn i en trening/løpsk langrennsski. Der er spennet viktig for glid og feste ved fraspark.

Skal man velge seg ut feks en åsnes ingstad ski, som har et svakt spenn (i følge åsnes. Gir bedre kjøreegenskaper) vil man risikere å ende opp med en veldig lang ski. Mange velger jo nettop en bred ski for å ha god flyt selv med kortere lengder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder spenn og fjellski, så må man ikke forveksle det med spenn i en trening/løpsk langrennsski. Der er spennet viktig for glid og feste ved fraspark.

Skal man velge seg ut feks en åsnes ingstad ski, som har et svakt spenn (i følge åsnes. Gir bedre kjøreegenskaper) vil man risikere å ende opp med en veldig lang ski. Mange velger jo nettop en bred ski for å ha god flyt selv med kortere lengder.

Ja, når en "labber" på tur med stor sekk og så som så med spor handler det vel mere om å beholde smøringa lengst mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.