Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan jeg få litt hjelp til hvordan de nye langrennskia mine skal være?


knuthund

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal handle langrennsski for første gang og kan behøve litt hjelp. Skia skal primært brukes til tur med hunden utenfor løypene i temmelig flatt skogsterreng. Jeg tenker på Fischer Country uten stålkant siden de er litt brede og litt billig. 

Så nå lurer jeg på hvor lange ski jeg skal ha? Jeg er 80 kg og har sjeldent mer en 5 kg på ryggen og vil gjerne at skia skal bære godt. Duger det med 200 cm eller er det like greit å gå for 210cm? Lurer også på om smøre-frie ski fungerer i løssnø? Det frister med smøre-frie siden jeg da har en ting mindre å tenke på når jeg skal gjøre meg klar for tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Åsnes Breidablikk med kortfeller når jeg går utenfor løyper. De har heller ikke stålkanter. Jeg er i underkant av 60 kg og skia er 180 cm. Det er dumt å ha for lange ski når man går utenfor løyper. Stavene bør også være noe kortere og med stor trinse. Jeg hadde gått for 200 cm ski om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Åsnes Breidablikk og det er det beste ski kjøpet jeg har gjort på en stund. Kortfelle systemet på de er supert, (tar ca 10sekunder på å ta de av og på) så jeg bruker korte feller istedet for smøring og det er relativt god glid framover og greit feste oppoverbakk. Når jeg snørerkjører med hundene er det nesten bra at det bremser litt :) Selv så er jeg 65kg og har 190cm ski, smørespennet på de passer meg bra og flyter godt i snøen, men de er litt i lengste laget for meg. Når det kommer til valg av lengde så bør du nesten dra til butikken og se hva som passer deg best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skal handle langrennsski for første gang og kan behøve litt hjelp. Skia skal primært brukes til tur med hunden utenfor løypene i temmelig flatt skogsterreng. Jeg tenker på Fischer Country uten stålkant siden de er litt brede og litt billig. 

Så nå lurer jeg på hvor lange ski jeg skal ha? Jeg er 80 kg og har sjeldent mer en 5 kg på ryggen og vil gjerne at skia skal bære godt. Duger det med 200 cm eller er det like greit å gå for 210cm? Lurer også på om smøre-frie ski fungerer i løssnø? Det frister med smøre-frie siden jeg da har en ting mindre å tenke på når jeg skal gjøre meg klar for tur. 

Det jeg lurer først på er hvor høy du er? Samt om du har noen skierfaring i det hele tatt?

Med lite langrennserfaring vil klart kortere ski være enklere å kontrollere men vil selvsagt bære noe dårligere.

Jeg er erfaren langrenssløper og snørekjører, mine fjellski er 200 cm, mens mine markaski (lekeski) til snørekjøring er 205 cm og klassisk skiene mine er 210 cm. Selv er jeg 183 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 175 høy og har 190 cm lange (Ingstad). Tror jeg ville ofret litt flyt til fordel for bedre håndteringsegenskaper i kratt og skog og litt dyp, kram snø. Jeg vurderer å prøve helt ned til 170 cm... Med feller synes jeg det er veldig mye mer krevende og gjøre en del kjøretekniske ting, f.eks skrensende ploging o.l.

 

Når vi snakker om fly, de nye skiene har altfor lav tupp. Når en setter utfor også i relativt lite snø "strever" de med å flyte oppå før en har fått fart.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Koppen, ville ofret litt flyt. For lange ski i kratt og skog er ikke noe moro.

Min erfaring er at feller er en vanesak. Det var et lite helvete til å begynne med, ihvertfall på litt fast underlag. Plutselig tar fellen litt mer tak og om du ikke er forberedt da så kan man fort fly litt framover. Jeg har ikke noe problemer med ploging og feller. Det er nok lurt å ha feller som er litt smalere enn skien, da kan du kjøre på skjæret uten at fellen kommer nedi bakken. Vel...i mitt tilfelle var det en interessant treningssak, men helt klart verdt det. Slippe å smøre, slippe fiskebein på steder det ikke er plass til å gå fiskebein og noen ganger en veldig grei brems ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte omtrent aldri feller til snørekjøring og hadde en meget trekkvillig hund. Unntaket gjaldt lange seige bakker på H.vidda og dess like. Dersom man har rimelig god skiteknikk har man mer bruk for god smøring og god glider enn feller spør du meg.

Dersom hunden stort sett skal være med på turen og ikke trekke er det selvsagt en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Koppen, ville ofret litt flyt. For lange ski i kratt og skog er ikke noe moro.

Min erfaring er at feller er en vanesak. Det var et lite helvete til å begynne med, ihvertfall på litt fast underlag. Plutselig tar fellen litt mer tak og om du ikke er forberedt da så kan man fort fly litt framover. Jeg har ikke noe problemer med ploging og feller. Det er nok lurt å ha feller som er litt smalere enn skien, da kan du kjøre på skjæret uten at fellen kommer nedi bakken. Vel...i mitt tilfelle var det en interessant treningssak, men helt klart verdt det. Slippe å smøre, slippe fiskebein på steder det ikke er plass til å gå fiskebein og noen ganger en veldig grei brems ;)

 

Hehe, ja jeg er glad ingen har sett meg ved noen anledninger i tett kratt og skog. Håper i hvert fall ikke det dukker opp som en humorfilm et eller annet sted.

 

Jeg har ikke kortfeller/fellelås. Jeg bruker 30mm brede til omtrendt hælen på skoene. Har prøvd meg frem både med lengde og bredde og mener jeg har kommet til en fornuftig og avbalasert løsning.

 

Men jeg synes ploging kan være vaskelig på gitte fører, f.eks kompakt vår snø som en synker noen cm ned i. Det er vel "tverrglien" som gjør det, men har en ide om at det kanskje er lettere med kortere ski. Kanskje ikke lettere, men en kan bruke/kombinere med annen teknikk. Vurderer som sagt å prøve.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg er glad ingen har sett meg ved noen anledninger i tett kratt og skog. Håper i hvert fall ikke det dukker opp som en humorfilm et eller annet sted.

 

Jeg har ikke kortfeller/fellelås. Jeg bruker 30mm brede til omtrendt hælen på skoene. Har prøvd meg frem både med lengde og bredde og mener jeg har kommet til en fornuftig og avbalasert løsning.

 

Men jeg synes ploging kan være vaskelig på gitte fører, f.eks kompakt vår snø som en synker noen cm ned i. Det er vel "tverrglien" som gjør det, men har en ide om at det kanskje er lettere med kortere ski. Kanskje ikke lettere, men en kan bruke/kombinere med annen teknikk. Vurderer som sagt å prøve.

 

:)

 

Ja, den ser jeg. Tror ikke jeg har prøvd å ploge i sånt føre. Har bare hatt skia i et år og når det er dårlig føre blir det bare skiturer i skogen hjemme, den er relativt flat og krever ikke særlig mye bremsing. Men ploging må være lettere med korte ski, for det første trenger man ikke skræve så voldsomt for å få nok vinkel på skia til at det faktisk bremser også er det lettere å kontrollere korte ski. Ballansen i vanlig gange er kanskje bedre med lange ski, men det er vel skjeldent et tema når man går utenfor løyper i skogen. "telemarksvinging" er vel også lettere med korte ski tror jeg. (beklager terminologien, skispråk kan jeg ikke, men den som vil skjønner sikkert hva jeg mener :P)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hunden stort sett skal være med på turen og ikke trekke er det selvsagt en annen sak.

Hunden skal være med, ikke trekke. Feller virker litt unødvendig siden jeg skal bruke disse skia stort sett på flat mark. 

 

Noen synspunkter på hvordan smøre-frie oppleves i løs desember snø? Er inneforstått med at smøre-frie ikke er optimalt, bare en lettvint løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok ha vesentlig bedre feste på feller i tilfellet du skisserer, men dårligere gli. Men det kommer mye an på dine skiferdigheter og personlige preferanser. Du vil ikke ha problemer med å finne de som er enig med meg. Eller uenig, sånn er det bare. Det beste hadde vært om du fikk anledning til å prøve begge deler ved å låne hos bekjente.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Åsnes Breidablikk og det er det beste ski kjøpet jeg har gjort på en stund. Kortfelle systemet på de er supert, (tar ca 10sekunder på å ta de av og på) så jeg bruker korte feller istedet for smøring og det er relativt god glid framover og greit feste oppoverbakk. Når jeg snørerkjører med hundene er det nesten bra at det bremser litt :) Selv så er jeg 65kg og har 190cm ski, smørespennet på de passer meg bra og flyter godt i snøen, men de er litt i lengste laget for meg. Når det kommer til valg av lengde så bør du nesten dra til butikken og se hva som passer deg best :)

Hvordan er det å snørekjøre med feller? har sett at det ikke er så mye spenn/bue i skiene så de bremser vel en del? Jeg har sett en del på de skien og det blir forhåpentligvis ett par til vinteren. Ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. Tror jeg begynner å få litt peiling på hva jeg skal velge nå :)

Så bra. Husk bare at du får tilpasset ski til din vektklasse, ikke for stive eller myke, et skipar kan ha forskjellig spenn fra samme type i samme lengde.

Start med å kjøpe noen ski som passer din lommebok og tiltenkt bruk.

Du trenger ikke det beste utstyret i første omgang. Dersom du virkelig får mersmak så investerer du i noe bedre på sikt. 

 

God tur :smile:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan er det å snørekjøre med feller? har sett at det ikke er så mye spenn/bue i skiene så de bremser vel en del? Jeg har sett en del på de skien og det blir forhåpentligvis ett par til vinteren. Ha

 

Jeg var heldig å fant et par som hadde litt spenn. Har kappet kortfellen så den dekker kun festesonen, sålenge det er litt løssnø så har de nesten like god glid som mine 7år gamle smørefrie ski men har bedre feste i frasparkene. Hvis det er veldig hardt skareføre så bremser de endel ja, men de få gangene det har vært det har jeg ikke brukt fellene.

Har kun brukt skiene og fellene en sessong, så er litt spent på holdbarheten på fellene når de er på mesteparten av tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på Åsnes Amundsen ski. 180 cm lange, er selv 175.

Gode å gå på. Har alltid med et batteri av ulike fellelengder. Aldri smurning.

Men skia er ikke noe gode å svinge med i nedoverbakke. Det blir noen kjerringer.

Gode der du skal bruke dem, i flatt skogsterreng. Men ville kanskje ha kjøpt noen bredere dersom det bare var til det bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at du får tilpasset ski til din vektklasse, ikke for stive eller myke, et skipar kan ha forskjellig spenn fra samme type i samme lengde.

Noen som har et godt råd om skibutikker på østlandet som kan tenkes å ha så godt utvalg at de kan finne ski med passende stivhet til meg?

Har vært i kontakt med et par butikker og de er nok mest interessert i å selge ski de har tilgjengelig. En forhandler mente faktisk at fjellski ikke kom i forskjellig stivhet, noe jeg har fått avkreftet fra importøren av den aktuelle skien. Der ble jeg oppfordret til å gå i butikken for å få hjelp til å finne rett stivhet slik som Martin.m har nevnt i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et godt råd om skibutikker på østlandet som kan tenkes å ha så godt utvalg at de kan finne ski med passende stivhet til meg?

Har vært i kontakt med et par butikker og de er nok mest interessert i å selge ski de har tilgjengelig. En forhandler mente faktisk at fjellski ikke kom i forskjellig stivhet, noe jeg har fått avkreftet fra importøren av den aktuelle skien. Der ble jeg oppfordret til å gå i butikken for å få hjelp til å finne rett stivhet slik som Martin.m har nevnt i tråden.

 

Aldri handlet der selv, men har hørt mye bra om Torshov sport. De påstår selv å være spesialister på ski. Har en følelse av at folk på f.eks G-sport og XXL ikke helt vet hva de snakker om, de har bare lært å selge. Fikk ikke veldig god hjelp på Oslo Sportslager heller, men jeg kan ha vært litt uheldig med selgeren. Har et ganske godt inntrykk av Sportsnett, men vet ikke hvordan de er på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke får hjelp i butikken med å få ski tilpasset din lengde/tyngde ville jeg ha ansett dem for useriøse og gått til en annen butikk. De fleste butikker jeg er innom har utstyr for dette.

Uansett, du kan finne ut av dette selv ved å ta med en kompis og et A4 ark til butikken, se forklaring i denne tråden:

http://www.fjellforum.no/topic/11424-lengde-og-tilpassing-av-langrennski/

 

Dersom Torshov sport har modellen du har bestemt deg for så er det bare å gå dit. De har godt rykte hva gjelder bl.a. ski.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.