Gå til innhold
  • Bli medlem

Handle kniv fra utlandet


LHO

Anbefalte innlegg

Hallo!
Først og fremst håper jeg at dette innlegget havner i riktig kategori på forumet!? hehe.

Som tittelen sier, har jeg lyst til å skaffe meg en kniv eller to fra utlandet. Ønsker å handle fra utlandet

fordi knivutvalget er større og prisene er halvparten og vel så det.

 

Jeg vet det har vært skrevet om dette tidligere, men det jeg ønsker er å få noen oppdateringer rundt det å

kjøpe kniv på nettet fra utlandet, og hvordan dette er. Jeg tenker på dette med innføring av kniv og toll.

Knivene er vanlige jaktkniver/survivalkniver, og ikke springkniver osv.

 

Tenkte å høre om noen har gjort dette det siste året, for å være på den sikre siden. Det er vanskelig å finne

informasjon på toll.no. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et forbud mot å innføre voldsprodukter.

Enkelte knivtyper er definert, utifra forbudsteksten i Våpenloven.

Spesifiseringen finner du i den sentrale forskriften for Våpenloven, kap 2,

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Forbudet er spesifisert i Kap 10, §53 i samme forskrift.

 

Tollvesenet refererer til dette her: http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=196292&epslanguage=no

 

Så kjøp kniv. Handler selv endel kniver fra utlandet men for min del så er det kokkekniver som er greia ;)

 

PS. Velkommen på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et forbud mot å innføre voldsprodukter.

Enkelte knivtyper er definert, utifra forbudsteksten i Våpenloven.

Spesifiseringen finner du i den sentrale forskriften for Våpenloven, kap 2,

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Forbudet er spesifisert i Kap 10, §53 i samme forskrift.

Tollvesenet refererer til dette her: http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=196292&epslanguage=no

Så kjøp kniv. Handler selv endel kniver fra utlandet men for min del så er det kokkekniver som er greia ;)

PS. Velkommen på forumet.

Ja, det blir vel samme med kokkekniver. Fin link. Syns det sto lite på toll.no, men litt granskning fører visst frem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem så lenge du holder deg unna kniver med egg på begge sider av bladet, og de akk så skumle "springknivene" (på amerikansk 'auto', men 'assisted' går fint). Bortsett fra det er det bare å kose seg med prisene.

Nå har jo jaktkniver og survivalkniver gjerne "sagblad" på ene siden. Men egg kun på en side. Bør vel være lovlig da?! Regner med folk kjøper slike kniver fra utlandet. Kan spare en god del...

Noen tanker om hvilken kategori det faller innunder i forhold til toll? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jaktkniver og survivalkniver gjerne "sagblad" på ene siden. Men egg kun på en side. Bør vel være lovlig da?! Regner med folk kjøper slike kniver fra utlandet. Kan spare en god del...

Noen tanker om hvilken kategori det faller innunder i forhold til toll? :)

 

Du finner mer utførlige opplysninger om du går på www.toll.no Skriver du inn hvilken artikkel du søker på kommer du rett inn i mer spesifikk beskrivelse for både unntak og hva som omtales i selve "Tolltariffen". Videre får du tollsatser. Tror ikke det er toll på vanlige kniver, men gjør et søk på nevnte link, så får du ganske klare beskrivelser.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jaktkniver og survivalkniver gjerne "sagblad" på ene siden. Men egg kun på en side. Bør vel være lovlig da?! Regner med folk kjøper slike kniver fra utlandet. Kan spare en god del...

 

 

Det går. Tanken bak er at to egger ikke er egnet for annet enn å drepe folk. Sag derimot kan brukes til andre ting. En annen sak er hvorvidt du vil ha noe sånt på en brukskniv. Til samling er det jo greit, men jeg tror det er langt mellom "sag-på-toppen" kniver som har en praktisk funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket på mange ulike kniver fra merker som ka-bar, sog, cold steel, smith&wesson, fallkniven osv.

Skulle gjerne hatt en ålreit kniv med litt smalere blad enn Gerber Bear Grylls- kniven. Syns denne blir litt klumpete og tung til skjære- og spikkearbeid. Er det noen som har gode forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Anbefaler at du tar en titt i flg. forum

 

"http://www.kammeret.no" - under  Utstyrskammeret -> Kniver

 

"http://www.bushcraft.no/forum/" under Utstyr

 

Begge norske forum. Så finnes det jo en del kniv-forum der ute også da....(den som googler finner).

 

se også flg. tråd her inne "http://www.fjellforum.no/topic/27268-knivmultiverkt%C3%B8y/?hl=kniv"

(finnes sikkert flere kniv-tråder her inne, om du søker)

 

Har handlet kniv ute selv, går helt greit det. Må betale moms og fortollingsgebyr når jeg henter pakken på posten dersom  varepris >200. Lavere gebyr ved verdi opp til 1000 , høyere gebyr når verdi over 1000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva slags kniv du tenker deg, men greie friluftskniver:

 

SOG Northwest Ranger (veldig mye kniv for pengene, lærslire)

Cold Steel Recon 1  (foldekniv, men meget solid lås)

Ka-Bar USN Mark 1 (fin, men baktung)

Bark River Knives.... god konkurrent til Fällkniven om du ser på den prisklassen.

 

Smith & Wesson, Bear Grylls er neppe noe å kaste bort tiden på om du har tenkte å bruke kniven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestillt en haug med lomme kniver det siste året. Stort sett innenfor lommekniv sjangern hvor bladene ikke er stort lengre enn max 9 cm.

 

Min favoritt gjennom sommern har vert en Rick Hinderer XM-18 med custom kirinite scale.

 

http://www.fjellforum.no/gallery/image/2240-/

 

Har også ofte med meg en Chris Reeve Large sebenza.

 

Ellers synest jeg Spyderco knivene kan gjøre nytten da de er relativt lette i vekt og jeg finner bladet på paramilitary og tenacious helt konge til mitt bruk når vekta betyr litt i oppakningen. 

 

Alt dette finnern på ebay og alt jeg har bestillt av lomme kniver har kommet frem. Eneste jeg ikek har testet å bestille enda er en eller anne form for stor machete som kunne vært kjekt å ha når en rydder litt skogsløyper. Gode gamle samekniven mista jeg tidligere i sommer men klarer ikke helt bestemme meg skal anskaffe meg en ny eller gå for noe litt mer jungle style aktig med bedre hugge egenskaper. Du får si fra om du bestiller noe stort etter researchen din Good hunting ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut esee sine kniver. Alt fra små korte kniver til macheter. Veldig bra greier. Ubegrenset livstidsgaranti. Om du klarer å ødelegge den, uavhengig av grunn, får du ny :-) Garantien følger vistnok kniven, så om du kjøper brukt er garantien like god. Det finnes masse slirer og forskjellige varianter. Ganske greie priser på ebay.  

 

 http://www.eseeknives.com/eseeknives.htm

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva slags kniv du tenker deg, men greie friluftskniver:

 

SOG Northwest Ranger (veldig mye kniv for pengene, lærslire)

Cold Steel Recon 1  (foldekniv, men meget solid lås)

Ka-Bar USN Mark 1 (fin, men baktung)

Bark River Knives.... god konkurrent til Fällkniven om du ser på den prisklassen.

 

Smith & Wesson, Bear Grylls er neppe noe å kaste bort tiden på om du har tenkte å bruke kniven.

Har sett på noen av disse. Lest mye bra om spesielt Bark River. 

Bear Grylls-kniven funker fint til hogging og litt tunge oppgaver, siden kniven er tung og solid. Men spesielt skarp synes jeg ikke den er.

 

 

 

Har bestillt en haug med lomme kniver det siste året. Stort sett innenfor lommekniv sjangern hvor bladene ikke er stort lengre enn max 9 cm.

 

Min favoritt gjennom sommern har vert en Rick Hinderer XM-18 med custom kirinite scale.

 

 

 

Har også ofte med meg en Chris Reeve Large sebenza.

 

Ellers synest jeg Spyderco knivene kan gjøre nytten da de er relativt lette i vekt og jeg finner bladet på paramilitary og tenacious helt konge til mitt bruk når vekta betyr litt i oppakningen. 

 

Alt dette finnern på ebay og alt jeg har bestillt av lomme kniver har kommet frem. Eneste jeg ikek har testet å bestille enda er en eller anne form for stor machete som kunne vært kjekt å ha når en rydder litt skogsløyper. Gode gamle samekniven mista jeg tidligere i sommer men klarer ikke helt bestemme meg skal anskaffe meg en ny eller gå for noe litt mer jungle style aktig med bedre hugge egenskaper. Du får si fra om du bestiller noe stort etter researchen din Good hunting  ;-)

 

 

Spyderco har jeg tenkt å kikke på i en butikk i dag. Blir spennende å se hvordan disse knivene ligger i handa.

Hva er trikset når man bestiller foldekniver fra USA? Når jeg ser videoer av de ulike knivene, viser de hvor fort knivene kan åpnes, og

i mange tilfeller virker det nesten som sprettkniver. Dessuten snakker de om å sjekke at de er lovlige i "din stat". Altså er de ikke lovlige over hele

USA. Hvordan er det da å få de inn i Norge?

Dette er "vanlige" foldekniver. Jeg har ikke søkt etter kniver som virker å være automatiske. Eks. Spyderco, Cold Steel Recon osv. 

Litt skeptisk til å bestille foldekniv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyderco har jeg tenkt å kikke på i en butikk i dag. Blir spennende å se hvordan disse knivene ligger i handa.

Hva er trikset når man bestiller foldekniver fra USA? Når jeg ser videoer av de ulike knivene, viser de hvor fort knivene kan åpnes, og

i mange tilfeller virker det nesten som sprettkniver. Dessuten snakker de om å sjekke at de er lovlige i "din stat". Altså er de ikke lovlige over hele

USA. Hvordan er det da å få de inn i Norge?

Dette er "vanlige" foldekniver. Jeg har ikke søkt etter kniver som virker å være automatiske. Eks. Spyderco, Cold Steel Recon osv. 

Litt skeptisk til å bestille foldekniv...

 

Alt du trenger er å holde deg unna AUTO (såkalt automatiske kniver som har en knapp som utløser en fjær som sender knivbladet ut). Resten av foldekniver er lovlig i Norge. USAs forskjellige stater og England har flere sære knivregler som går på låstype og bladlengde. Noe som f.eks gjenspeiles i Spyderco Chicago...

 

Hva du ser på de videoene er resultatet av godt balanserte, nøyaktig produserte mekanismer samt litt øvelse. Selv noe så tungt og tregt som CS Recon 1 kan vippes ut i beste 60-talls stil. Det er også helt riktig observert - det er ikke noe poeng med "springkniv" når vi har haugevis av raske foldekniver i markedet. Ei heller noe særlig annet enn en morsom greie for de av oss med en viss knivinteresse.

 

+1 på ESEE - veldig bra saker, men hvis du ikke skulle ha så bredt blad, blir det kanskje i største laget. Men jeg tror ikke du bør bruke BG-kniven som mal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyderco har jeg tenkt å kikke på i en butikk i dag. Blir spennende å se hvordan disse knivene ligger i handa.

Hva er trikset når man bestiller foldekniver fra USA? Når jeg ser videoer av de ulike knivene, viser de hvor fort knivene kan åpnes, og

i mange tilfeller virker det nesten som sprettkniver. Dessuten snakker de om å sjekke at de er lovlige i "din stat". Altså er de ikke lovlige over hele

USA. Hvordan er det da å få de inn i Norge?

Dette er "vanlige" foldekniver. Jeg har ikke søkt etter kniver som virker å være automatiske. Eks. Spyderco, Cold Steel Recon osv. 

Litt skeptisk til å bestille foldekniv...

 

Det er bare å bestille alt som ikke er auto og double bladed. Spring assisted fra f.eks kershaw eller zero tolerance har alle kommet i post kassa mi. Exempel zt0350s, kershaw leek, kershaw cryo og en haug med andre spring assisted kniver. 

 

Et tips er å gjøre et kjapt søk på youtube på f.eks "best edc knife" eller "best camping survival knives" og du finner en haug med relativt gode review fra diverse kniv fantaster og du blirfort kjent med merkene som blir anbefalt. 

 

Annet godt sted å begynne sin kniv research er på http://www.bladehq.com/ Men advarer.... det blir fort mange pakker i posten ;-)

 

 

Sjekk ut esee sine kniver. Alt fra små korte kniver til macheter. Veldig bra greier. Ubegrenset livstidsgaranti. Om du klarer å ødelegge den, uavhengig av grunn, får du ny  :smile: Garantien følger vistnok kniven, så om du kjøper brukt er garantien like god. Det finnes masse slirer og forskjellige varianter. Ganske greie priser på ebay.  

 

 http://www.eseeknives.com/eseeknives.htm

 

 

Ellers godt tips om esee. Fant esee jungle lite og en er på veg i poskassa.  :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er bare å bestille alt som ikke er auto og double bladed. Spring assisted fra f.eks kershaw eller zero tolerance har alle kommet i post kassa mi. Exempel zt0350s, kershaw leek, kershaw cryo og en haug med andre spring assisted kniver. 

 

Et tips er å gjøre et kjapt søk på youtube på f.eks "best edc knife" eller "best camping survival knives" og du finner en haug med relativt gode review fra diverse kniv fantaster og du blirfort kjent med merkene som blir anbefalt. 

 

Annet godt sted å begynne sin kniv research er på http://www.bladehq.com/ Men advarer.... det blir fort mange pakker i posten ;-)

 

 

 

Ellers godt tips om esee. Fant esee jungle lite og en er på veg i poskassa.  :smile:

 

 

Var i en jaktbutikk i dag og kikket på diverse kniver.

Startet med å se på Spyderco paramilitary 2. Den virket grei. Så på et par andre Spyderco, og Zero Tolerance.

 

Siden noen av disse ble veldig store og tunge til å være foldekniver så jeg også på Fällkniven H1 og F1. Må si jeg ble imponert over

F1. Den var ikke så stor som jeg trodde den skulle være. 

Jeg har sett en review av H1 og F1 hvor F1 kom dårligst ut, men selve håndtaket på F1 likte jeg bedre enn H1 mye på grunn av at man har

det fingervernet på F1. Dessuten var F1, i følge han som laget videoen, veldig bra men ikke til hogging og større oppgaver.

Jeg fikk også kjenne på en Maserin 986, og den var grei, og til en bedre pris enn Fällkniven.

 

Med tanke på at jeg har den Gerber-kniven som kan brukes til hogging og litt forskjellig, så er det vel en "mindre" og lettere kniv jeg er ute etter.

Dessuten har Gerber-kniven serrated blade, og det synes jeg ikke noe særlig om...

 

Esee kniver har jeg ikke kjennskap til. Disse er vel vanskelig å få sett på før man eventuelt bestiller en på Amazon eller Ebay?!

Noen som har kjennskap til Esee Izula II?? Ser ut som ålreit, kniv som hverken er for liten eller for stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Spyderco Para2 "virket grei". Ja, ja det er bra du stiller høye krav. Hva var prisen?

Zero Tolerance går for å være bunnsolide kniver, men de er tunge, ja.

 

Akkurat hvilken Gerber er det du har? Høres nesten ut som en av machete-sakene deres?

 

Izula II har jeg og sammenlignet med Para2, så er den kortere både i blad og skaft. Lett, forbausende komfortabel og meget skarp. Det er vel en av de mest anvendelige småknivene som er, men av de to så er det Para2 som blir med meg på tur - den ligger så mye bedre i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Spyderco Para2 "virket grei". Ja, ja det er bra du stiller høye krav. Hva var prisen?

Zero Tolerance går for å være bunnsolide kniver, men de er tunge, ja.

 

Akkurat hvilken Gerber er det du har? Høres nesten ut som en av machete-sakene deres?

 

Izula II har jeg og sammenlignet med Para2, så er den kortere både i blad og skaft. Lett, forbausende komfortabel og meget skarp. Det er vel en av de mest anvendelige småknivene som er, men av de to så er det Para2 som blir med meg på tur - den ligger så mye bedre i hånda.

 

Prisen ja... Litt usikker. ca 1500,-, kanskje litt mer.

Ja, altså. Den virket grei i den forstand at jeg ikke helt vet hva jeg ser etter... hehe

Føltes jo veldig bra i handa, det gjorde den. De hadde en med camo. Den var veldig lett. Veier "ingenting" i forhold til Zero Tolerance.

 

Jeg har ikke den største Bear Grylls saken. Det er den vanlige "ultimate"-kniven. Den har et stort og solid blad som kan brukes til

middels tunge oppgaver. 

 

Er ikke Izula II ett helt stykke? Altså helt blad? Opp mot para2 må den vel kunne brukes til mer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USD 132 for den dyreste versjonen jeg kunne finne, så for all del kjøp i utlandet. Men på den annen side, Para2 er sterkt etterspurt, så bare det at du har den i en butikk i nærheten teller jo litt.

Digicam, ikke camo :)

 

Jo, Izula II er et stykke gjennomgående stål. Ja, den tåler sikkert mer juling, men den er såpass liten at det er begrenset hvor mye vold du får utøvd. Hvis du skal ha noe lite og idiotsikkert, så er Izula'en utmerket. Det er mange kniver i samme klasse som ikke kommer i nærheten av den.

 

Du kunne ikke tenke deg å prøve å definere hva du skal bruke kniven til? Ellers kunne en billig måte å finne ut av det på være en kniv fra Mora - den gjør jobben, og du slipper å "finne ut av det" med ymse forskjellige kniver.

To eksempler fra min egen familie: en Cold Steel Master Hunter kjøpt for tyve år siden viste seg å være ubrukelig til å spikke treverk med. Fordi den er laget som jaktkniv med flåing og slakt som hovedområde. Den er i tillegg et slit å slipe.

En kort Hellekniv flittig brukt til spikking fikk plutselig jobben med å gjøre opp en hare. Det gikk, men seint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USD 132 for den dyreste versjonen jeg kunne finne, så for all del kjøp i utlandet. Men på den annen side, Para2 er sterkt etterspurt, så bare det at du har den i en butikk i nærheten teller jo litt.

Digicam, ikke camo :)

 

Jo, Izula II er et stykke gjennomgående stål. Ja, den tåler sikkert mer juling, men den er såpass liten at det er begrenset hvor mye vold du får utøvd. Hvis du skal ha noe lite og idiotsikkert, så er Izula'en utmerket. Det er mange kniver i samme klasse som ikke kommer i nærheten av den.

 

Du kunne ikke tenke deg å prøve å definere hva du skal bruke kniven til? Ellers kunne en billig måte å finne ut av det på være en kniv fra Mora - den gjør jobben, og du slipper å "finne ut av det" med ymse forskjellige kniver.

To eksempler fra min egen familie: en Cold Steel Master Hunter kjøpt for tyve år siden viste seg å være ubrukelig til å spikke treverk med. Fordi den er laget som jaktkniv med flåing og slakt som hovedområde. Den er i tillegg et slit å slipe.

En kort Hellekniv flittig brukt til spikking fikk plutselig jobben med å gjøre opp en hare. Det gikk, men seint.

 

Digicam ja. Det heter det visst :)

Ja, men du er inne på noe der. Cold Steel-kniven du snakker om som er ubrukelig til spikking. Det er det jeg opplever med min Gerber.

Den er fin til å kappe av greiner til bålet, men ikke fullt så fin til spikking og annet småtteri.

Bruker du din para2 til dette lettere arbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden noen av disse ble veldig store og tunge til å være foldekniver så jeg også på Fällkniven H1 og F1. Må si jeg ble imponert over

F1. Den var ikke så stor som jeg trodde den skulle være. 

Jeg har sett en review av H1 og F1 hvor F1 kom dårligst ut, men selve håndtaket på F1 likte jeg bedre enn H1 mye på grunn av at man har

det fingervernet på F1. Dessuten var F1, i følge han som laget videoen, veldig bra men ikke til hogging og større oppgaver.

 

Du tittet kanskje på S1 "The Forest knife"  også da. 13cm blad mot F1 sitt 9,7cm. Bladet er også noe tykkere (5mm mot F1 sine 4,5mm). Robust sak m.a.o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tittelen sier, har jeg lyst til å skaffe meg en kniv eller to fra utlandet. Ønsker å handle fra utlandet

fordi knivutvalget er større og prisene er halvparten og vel så det.

 

Kan være penger å spare på handle ut ja. Men... fra USA blir det jo noen kroner i frakt man må ta hensyn til. Og så var det ventetiden da. Da kan det være greit å sjekke priser på ulike kniver her hjemme først også da f.eks. har "www.topsecret.no" et rimelig bra utvalg. Det har også "www.midway.no".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.