Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg akto - utskilt


rune1974

Anbefalte innlegg

Annonse

Rune1974, hei

Det er vel alltids en mulighet for at det kan skje, er selv 183cm og etter å ha testet teltet inatt så må jeg

Bare si at Akto vil helt klart bli en stor favoritt når jeg drar alene på tur, men dog kan du nok streife borti

Innerteltet innimellom. Vi har jo rimelig lik kroppslengde, så når det funker for meg... Og jeg ligger også på

en synmat som er 7,5cm høy, ellers er jeg meget fornøyd med heile teltet, kvalitet over heile linja:-)

Er det ikke en sportsbutikk i din nærhet så du kan få sett teltet oppslått og prøveligge det ?

Mvh: Fjolstilfjells :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Fjolstilfjells 

 

Desvære er der ikke butikker i mit område der har mulighed for st lå telte op. Men har da haft da haft det pakket ud og kigget på kvaliteten og den er bestemt iorden.

Så ud fra det du siger, så bliver det nok også akto for mig :) 

 

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@afe der sidder en kort (30 cm) stang i hvert hjørne for at strække yderdugen ud, men er i tvivl om de kan tages ud

 

OK, eg har alltid trudd¹ at Akto var som Helsport Ringstind og at det bare er bardunane som held teltet oppe. Dersom dei kan fjernast, er det jo bare å prøve om teltet står godt nok utan. Dersom teltet står godt nok, sparer du desse gramma, ellers sett du dei på plass att.

 

¹Basert på erfaring med Ringstind, og det faktum at desse fire stengene ikkje er nevnt i katalogen til Hilleberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg ville også vurdert Tarptent Scarp 1 (eller Scarp 2) dersom du er ute etter et lett telt av Akto-typen (tunneltelt med en stang)

 

Jeg er strålende fornøyd med mitt og siden det har vertikale endevegger så så får du fullt ut utnyttet de 218 cm som innerteltet har mellom endeveggene

 

Jeg er 188 cm og bruker enten neoair eller downmat 9 (begge i største variant) og har god plass når jeg ligger og når jeg sitter oppreist...

 

Det er nok ikke samme kvalitet som Hilleberg iom at det er laget av lettere materialer, men det er jo også billigere...

Med ekstra stenger og to innertelt,  et i mesh (for bedre lufting) og et silnylon med meshvindu kommer det på $440 som i dag er kr 2620.

Da kommer frakt til Norge  + 25% moms på frakt og pris.

 

Lettere alternativ av Aktotypen er f eks 

http://www.nordisk.eu/bred/products/tents/tents-detail/type/tents/categories/telemark-1/product_model/ulw/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har inte lust att slå upp mitt Akto just nu, men min minnesbild är att om tältet inte sträcks ordentligt så kommer innertältet att hänga betänkligt lågt, speciellt i ändarna.

Kan inte tänka mig att det skulle vara någon fördel att ta bort hörnstängerna.

 

Är det vikten det handlar om? I somras använde jag på två kortare turer ett Laser Competition. Det väger c:a 1,1 kg. De titankrokar som följde med bytte jag genast mot Hillebergs V-pinnar - krokarna är mjuka och går inte att slå ned i hård mark, dessutom vrider de sig gärna, så att öglorna rentav kan lossna.  Jag har ännu inte provat mitt Laser i hårt väder, och möjligen är Akto varmare (det kan handla om 7-10 grader varmare än omgivningen på morgonen, alltså den kallaste tiden); det är lite trixigare att sätta upp, men väldigt lätt att packa ihop och gtar mycket mindre plats än Akto. Det är också billigare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har inte lust att slå upp mitt Akto just nu, men min minnesbild är att om tältet inte sträcks ordentligt så kommer innertältet att hänga betänkligt lågt, speciellt i ändarna.

Kan inte tänka mig att det skulle vara någon fördel att ta bort hörnstängerna.

 

Är det vikten det handlar om? I somras använde jag på två kortare turer ett Laser Competition. Det väger c:a 1,1 kg. De titankrokar som följde med bytte jag genast mot Hillebergs V-pinnar - krokarna är mjuka och går inte att slå ned i hård mark, dessutom vrider de sig gärna, så att öglorna rentav kan lossna.  Jag har ännu inte provat mitt Laser i hårt väder, och möjligen är Akto varmare (det kan handla om 7-10 grader varmare än omgivningen på morgonen, alltså den kallaste tiden); det är lite trixigare att sätta upp, men väldigt lätt att packa ihop och gtar mycket mindre plats än Akto. Det är också billigare. 

Hei

 

Ja vægten ville jeg gerne have ned, da akto er tungere end konkurenterne(men absolut af højere kvalitet og styrke)

Har fundet lidt muligheder for at sænke vægten, tyndere og lettere bardunerne og bardun strammere(stadig 280 kg brudstyrke)

 

Skift af de 4 glasfiber stænger til nogen i carbon. Der ryger et par hundrede gram, uden det koster alverden(teltet er jo dyrt nok i forvejen:D )

Har nogle fine y-pløkker i titanium, som sikkert kan spare et par gram, dog ville jeg ikke selv investere i den slags, men disse var en gave.

En ting nogen gør, er at skifte metal øjerne med tynd paracord, den tror jeg så jeg springer over, da det jo vil ødelægge garantien.

Vægten skulle efter sigende kune komme ned på hvad et scarp vejer, og så bliver akto, et klart første valg for mig.

 

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fjerne metallstrammerne / plast på bardunene og erstatte disse med en bardunknute. Da sparer du noen gram og hvis du bruker tynnere snor så klarer du kanskje å hente et par gram til.

Du finner litt mer info om barduner her.

http://www.fjellforum.no/topic/19807-ryddige-barduner/

 

(Men pass på at du ikke drikker for mye vann eller spiser for mye når du skal bære teltet for da flytter du bare den vekten du har fjernet fra teltet over i magen.   ;-) )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs Tak for et godt grin :) jeg fandt faktisk en ejer af et akto der havde bragt vægten ned på det samme som et scarp, netop ved andre barduner, andre bardun strammere, fjernelse af metal ringene i hjørnerne(skiftet til en stump bardun), samt skiftet hjørne stængerne til nogen i carbon.

Så helt umuligt er det ikke, og vil absolut foretrække akto telt materialet fremfor for det i tarptent's, har selv et cloudburst 2 fra tarptent og fint til sommer brug, men hold da op det er glat og ikke særlig slidstærkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs Tak for et godt grin :) jeg fandt faktisk en ejer af et akto der havde bragt vægten ned på det samme som et scarp, netop ved andre barduner, andre bardun strammere, fjernelse af metal ringene i hjørnerne(skiftet til en stump bardun), samt skiftet hjørne stængerne til nogen i carbon.

Så helt umuligt er det ikke, og vil absolut foretrække akto telt materialet fremfor for det i tarptent's, har selv et cloudburst 2 fra tarptent og fint til sommer brug, men hold da op det er glat og ikke særlig slidstærkt.

Jeg har også en Akto, men har ikke brydd meg om å redusere vekten noe særlig. Det viktigste for meg er at den er enkel å sette opp.

Min erfaring er at Akto er et veldig bra telt.

Som gammel Hjelpekorpsmedlem så blir mann vant til å bære tung sekk. Man skal jo sikre seg mot alle mulige hendelser og da blir det ofte andre ting enn teltet som gir vekt i sekken.

Dette bildet er fra før jeg kjøpte Akto, men de som har prøvd sier at også Akto fungerer bra i snøen.

post-4220-0-17254600-1384154355_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jag hittar ingen annan tråd om detta tält. Jag hade tänkt att skaffa mig något lättare, vilket jag kanske gör en dag. I väntan på det har jag roat mig med att väga alla tältets ingående detaljer samt packpåsar:

 

Yttertält (inkl 4 glasfiberstänger)..:770
Innertält............................:493
Bottenduk............................:239
Tältpinne, 1 stk.....................:11
Alu-båge.............................:161
Påse, tältpinnar.....................:9
Påse, alu.båge, inkl 1 extra sektion.:42
Påse, tält...........................:28

Glasfibestång, lös...................:13

Minsta vikt, utan tätlpinnar: 1424
Minsta altal tältpinnar: 4
Rekomenderat: min 8, helst 10.

 

Det finns alltså inte mycket att hämta på att byta pinnarna i änden samt aluminiumbågen till kolfiber.

Mest tjänar man på att inte ta med bottenduken och istället ta med en halv vanlig sopsäck istället och lägga i absiden som fuktskydd om man slår upp tältet i regnväder.

 

Kan man få bra pris på lätta tältpinnar kan det ge ca 50 gram, men lätta tätlpinnar brukar sitta fast dåligt. Jag tänkte köra med 4 lätta och resten Hilleberg orginal. Det kostar mig inget eftersom jag redan har dom liggande.

 

Jag har hittat en del andra lätta tält runt 900-1100 gram. Men då kostar det alltså från 3000 och uppåt. Och några av dom jag har hittat verkar inte hålla för den vind jag vet man kan råka ut för på fjället. Dom går alltså bort.

 

Att packa alu-bågen för sig och resten för sig gör att tältet kan li mer kompakt. En lätt kompressionspåse kan lämpligen ersätta orginalpåsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenk om du kanne spare 50 gr.!

Det er like mye som om du tømte ut en halv deciliter vann fra vannflasken.

Om jag sparar 50 gram på 10 saker så blir det ett halvkilo. Många bäckar små... Värt att ta till, särskilt om det inte kostar något.

 

Kan man tänka sig att offra lite komfort så kan man ju köra med bara yttertältet, ev. med bottenduk. Då har man fortfarande skydd mot regn och vind även det nog kan dra lite grand. Men i många fall skulle det faktiskt duga alldeles utmärkt. Kan ju vara värt att göra en provtur i alla fall, för att se om det fungerar bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Innertält............................:493

Bottenduk............................:239

<...>

Mest tjänar man på att inte ta med bottenduken och istället ta med en halv vanlig sopsäck istället och lägga i absiden som fuktskydd om man slår upp tältet i regnväder.

&nbsp;

Eg veit ikkje heilt kva denne bottenduken er. Dersom det er ein duk du har til forteltet, er det bare å legge att heime, 239g spart.

Skal eg pakke lett, har eg heller ingen betenkligheiter med å legge att heile forteltet, isåfall 493g spart. Det siste sett sjølvsagt litt større krav til teltplassen for å vera fri frå mygg og liknande. Vind er heilt uproblematisk, men kondens kan by på nokre ubehaglege erfaringar i fuktig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bottenduken är orginaltillbehör och täcker hela botten på tältet. Att ha fuktspärr nedåt är bra när man sätter upp tältet i regnväder. Men man kan ju som sagt ta med en sopsäck (vanlig svart, eller vad man nu har liggande hemma) och lägga i absiden. Det räcker.

 

Edit: Jag vill gärna ha innertält. När man har gått en dag i regn, sätter upp tältet i blötan, så är det bra att kunna ha ryggsäck och regnkläader och skor utanför det utrymme där man ha sovsäck, kläder och annat man vill ha tort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.