Gå til innhold
  • Bli medlem

Falk ved Blåfjellenden


REJOHN

Anbefalte innlegg

Falkeblikk

 

falk+ved+hytta.jpg Foto: Ø. B. Johnsen

 

Det hender vi ser rovfugl ved hytta. Ørnen svever normalt høyt oppe, men falk har det hent vi ser helt i nærheten.

Jeg husker spesielt en gang at det ”sto” en falk rett utenfor vinduet.  Den hang i lufta, og var ikke lenger fra vinduet enn at jeg syntes det kunne være mulig å strekke ut armen etter fugelen.

Denne helga, satt det en fugl på uthustaket. Og denne gangen fikk broderen tid til å ta et bilde.

Det er ikke ofte at interessante fugler sitter stille så lenge at det er mulig å få -selv et dårlig – bilde.

Det ble litt frem og tilbake, Med oppslag i diverse bøker og sammenlikning.

Vi ble vel enige om at denne fuglen måtte være en dvergfalk.

Kopiert fra Wikipedia: Dvergfalken er utbredt over det meste av Norge, fra kyst til snaufjell. På Vestlandet hekker arten fåtallig. Beste hekkeområda finner fuglen i frodige område i bjørkebeltet nær vatn og vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg noen fugleekspert, men jeg synes det liknet veldig på en ugletype. Nærmere bestemt haukugle.

Det godt mulig du har rett, men vår vurdering den gangen var på bakgrunn av mer enn fotoet. I "profil" var det etter vår mening ikke særlig tvil om at det var en falk, men vi var i tvil om hvilken type.

 

Og området rundt Blåfjellenden stemmer bedre med at det var en dvergfalk en en haukugle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke vet jeg. Grunnen til at jeg tenkte at det kunne være haukugle var at den har gule øyne og nebb, slik som den på bildet ditt har. Jeg synes også at fuglen på bildet ditt hadde en "ugleform" på hodet.

På bildene jeg har sett av dvergfalken har den brune øyne og mye mindre hode..

 

 

Som sagt så har jeg ikke kjempe mye peiling på de forskjellige rovfuglene vi har her i distriktet, og det er jo ikke lett å bedømme fra et bilde. Men det er nå alltid kjekt å treffe på noe annet enn kråke og måke.. :roll:  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fortsatt at det være en dvergfalk . Dette er basert på størrelse . Hvis en vurderer høyden på fuglen opp mot høyden på det øverste gavlbord , som med stor sikkerhet er 148 mm, så er fuglen for liten til å være ugla.

Det forhold at den vrir på hode forsterker likheten med ugle, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fortsatt at det være en dvergfalk . Dette er basert på størrelse . Hvis en vurderer høyden på fuglen opp mot høyden på det øverste gavlbord , som med stor sikkerhet er 148 mm, så er fuglen for liten til å være ugla.

Det forhold at den vrir på hode forsterker likheten med ugle, tror jeg.

Haukugla har en kroppslengde på 35-40 cm. Men det som karrakteriserer den og som vises godt på bildet (og som skiller den greit fra dvergfalk) er den tydelige ansiktsrammen, de gule øynene og nebbet. I tillegg har den de hvite/lyse fjærene ved nebbroten. Tverrstripene i bryst/buk er også forskjellig fra dvergfalk som har kraftigere lengdestriper. I tilegg har haukugla rent hvit brystflekk til halsgropen.

REJOHN studerte også flukt og fremferd på fuglen og brukte også dette til å bestemme arten. Haukugla har svært lik vingeform, fasong og flukt som haukefugler - derav navnet. Høyden på fuglen slik den sitter kan godt passe med gavlbordet og høyden på en haukugle  :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt en haukugle! Tverrstripet bryst og gule øyne er typiske hauketrekk, men her har vi det karakteristiske ugleansiktet i tillegg. Derfor en Haukugle.

 

Haukugle er en art som trekker over store områder, og det er ikke unaturlig å påtreffe den høyt til fjells utenfor hekkesesong. Det er en invasjonsart som først og fremst er hos oss i gode smågnagerår

 

Hilsen en med noe så sært som mastergrad i ugler..

 

haukugle_jj%20.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt en haukugle! Tverrstripet bryst og gule øyne er typiske hauketrekk, men her har vi det karakteristiske ugleansiktet i tillegg. Derfor en Haukugle.

 

Haukugle er en art som trekker over store områder, og det er ikke unaturlig å påtreffe den høyt til fjells utenfor hekkesesong. Det er en invasjonsart som først og fremst er hos oss i gode smågnagerår

 

Hilsen en med noe så sært som mastergrad i ugler..

 

I denne sammenhengen ikke sært, bare riktig.

 

Takk for hjelpen. Vi var i tvil, men...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med bekreftelse fra eksperter. Selv er jeg bare svært interessert i fugler og dyr.

Om du mener mastergrad på ugler er sært skal jeg være forsiktig med å si hva min grad ble tatt på... :cool:

 

Ok, vær så forsiktig du bare vil, men nå er du nødt til å si det. Værsåsnill? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt en haukugle! Tverrstripet bryst og gule øyne er typiske hauketrekk, men her har vi det karakteristiske ugleansiktet i tillegg. Derfor en Haukugle.

 

Haukugle er en art som trekker over store områder, og det er ikke unaturlig å påtreffe den høyt til fjells utenfor hekkesesong. Det er en invasjonsart som først og fremst er hos oss i gode smågnagerår

 

Hilsen en med noe så sært som mastergrad i ugler..

 

haukugle_jj%20.jpg

Jeg aner ugler i mosen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen mastergrad på ugler, men har vert interessert i fugler hele livet, og når man i tillegg er vokst opp på Jæren, et av våre viktigste trekkområder for fugl, så har man gode muligheter til å dyrke denne hobbyen.

Jeg kom kanskje inn i denne diskusjonen litt sent, men det er ingen tvil om at det er en ugle som sitter på taket på Blåfjellenden.

Det er ikke alltid lett å skille mellom falk, våk, hauk etc. når man ikke kommer på kloss hold eller kjenner silhuetten til de forskjellige artene når de flyr, men flotte fugler er det uansett. 

Jeg har en fuglebok som viser de forskjellige silhuettene til disse fuglene, men fant ingen god oversikt på nettet.

Men jeg fant et bilde av en dvergfalk, etter min mening kanskje en av de fineste falkene vi har.

post-4220-0-76899500-1381906964.jpg

post-4220-0-98307400-1381907072_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk en litt artig opplevelse / oppdagelse på Rhodos sist uke. Vi gikk langs veien og i veikanten lå en ihjelkjørt fugl. Min sønn mente det måtte være en rovfugl, men den hadde ligget så lenge at den var litt vanskelig å identifisere.  Nebb og klør så ikke ut som en rovfugl, og siden jeg ikke kunne huske å ha sett en slik fjærdrakt så antok vi at det måtte være en lokal art som ikke fantes i Norge.

Vel hjemme ble jeg sittende å se på et program på tv og der, midt i tv ruta dukket den opp, fuglen fra Rhodos. Og hva var det?

Natteravn, en fugl som finnes i Norge, men som stort sett bare flyr om natten og som ikke er videre vanlig her hos oss.

Utrolig hvordan tilfeldigheter av og til kommer veldig beleilig.

post-4220-0-68281600-1381908507_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.