Gå til innhold
  • Bli medlem

Ta med baby til DNT-hytte?


gjisen

Anbefalte innlegg

Vi har lyst til å gå turer fra hytte til hytte (eller sove flere netter i én hytte), og er nysgjerrig på om det er noen her som kan dele erfaringer.

 

Babyen er rundt ett år neste påske, så vi håper på å få oss noen vinterturer med pulk rundt påsketider, og selvfølgelig en del turer neste sommer.

 

Hvordan gjør dere det med soving på hytta?

Er det noen spesielle hensyn man bør ta i forhold til andre gjester / fulle hytter o.l.?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville bestemt unngå små selvbetjente hytter der alle må være i samme rom. En baby vil kunne legge for mye føringer for hvordan alle andre må oppføre seg. Større, betjente hytter går helt fint. Og som Kikut sier, ville jeg av hensyn til andre gjester booket rom og ikke sovesal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite mye om dette har jeg aldri opplevd noe problem på hyttene jeg har vært på. Jeg vil dog oppfordre dere til å booke rom og ikke sovesal :). Ring hytta på forhånd og spør!

 

 

Jeg ville bestemt unngå små selvbetjente hytter der alle må være i samme rom. En baby vil kunne legge for mye føringer for hvordan alle andre må oppføre seg. Større, betjente hytter går helt fint. Og som Kikut sier, ville jeg av hensyn til andre gjester booket rom og ikke sovesal.

 

Spørsmålet er litt avhengig av hvor du bor i landet og om du eventuelt er villig til å dra langt.

 

I mitt område (Stavanger turistforening) så er  det bare en betjent hytte, Strandalen - helt greit å bestille på forhånd, og helt greit med småbarn.

(Gjelder i den tiden hytta er betjent.)

 

 

For øvrig er det selvbetjent eller ubetjente hytter, men de er til gjengjeld "tallrike".

Jeg har opplevd å treffe foreldre med småbarn på de fleste hyttene. Spesielt senvinters, med pulk.

Det har aldri blitt opplevd som problematisk, men det kan nok være litt "anstrengende" med småbarn tett innpå mange folk.

 

Tar dere turen utenom helgene, vil det skjelden være noe problem. De fleste vil innrette seg, og så lang som mulig sørge for at dere får rom. Det er jo oftest det beste for alle.

 

Forrige helg, var det småbarn på Børsteinen. Helt problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på det samme men det strander på at vi ikke vet hvordan vi skal løse senge/sove situasjonen. Hun har det nemlig alltid ganske travelt før hun sovner og uten høye kanter på senga så vil det ende i gråt av en eller annen grunn. Dette forstår jeg ikke hvordan andre løser.

Utenom det så trenger vår halvannetåring ingen andre hensyn fra noen så vi hadde gladelig tatt henne med på selvbetjent/ Ubetjent. Vår egen fjellhytte er jo nesten av lavere standard enn de flest dnt hytter... Bare at der har jeg båret opp en sprinkelseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mye med vesla på DNT hytter og kun av den ubetjente sorten da det er det eneste vi har. Har ikke vært noen problemer for oss hittill. Når det gjelder urolig unge så har vi løst det enten med madrass på gulvet eller lagt opp et par dyner ut mot kanten slik at hu ikke detter ut. Og hun kan absolutt være urolig på kvelden/natta.

Alle plassene vi ferdes er det to hytter på hvert hyttetun. Så om man ikke er der de mest trafikerte dagene er det bare å velge den minste/minst brukte hytta. Vi har og ofte vært flere småbarnsfamilier sammen. Vi har ikke hatt noen problemer med det, men så velger de fleste andre å ta inn på den andre hytten der det ikke befinner seg to tre barn  beste nattevåkalder. Er vel på grensa til frekt å "okupere" en hel hytte for med de søte små, men rekruteringen er jo en viktig sak også for DNT :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett for meg å reise til selvbetjeningshytter.
Har også tenkt å velge de hyttene som har flest sengeplasser fordelt på flest mulig rom / bygg.

 

Dessuten kommer vi nok ikke til å legge fjellturen til Kongshelleren eller Hellevassbu midt i påskerushet.

 

Forhåpentligvis er ikke ungen inne i en skrike-periode på det tidspunktet vi velger å dra heller.

 

 

Har vært mye med vesla på DNT hytter og kun av den ubetjente sorten da det er det eneste vi har. Har ikke vært noen problemer for oss hittill. Når det gjelder urolig unge så har vi løst det enten med madrass på gulvet eller lagt opp et par dyner ut mot kanten slik at hu ikke detter ut. Og hun kan absolutt være urolig på kvelden/natta.

Alle plassene vi ferdes er det to hytter på hvert hyttetun. Så om man ikke er der de mest trafikerte dagene er det bare å velge den minste/minst brukte hytta. Vi har og ofte vært flere småbarnsfamilier sammen. Vi har ikke hatt noen problemer med det, men så velger de fleste andre å ta inn på den andre hytten der det ikke befinner seg to tre barn  beste nattevåkalder. Er vel på grensa til frekt å "okupere" en hel hytte for med de søte små, men rekruteringen er jo en viktig sak også for DNT :-P

 

 

Bruker du kun sengene som er på hytta, eller bruker dere å ta med andre typer "soveanretninger" hjemmefra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med egen sovepose til vesla, ellers ingenting annen type soveanretning (no sist vinter sov hun i pulken på dagtid da vell og merke). Tror det gjelder å ikke tene for komplisert. Om man i tillegg til å legge noen nyner som buffer ut mot kanten legger et par puter eller annet egnet under madrassen i ytterkant så får man en liten motbakke og, så da burde vel småtten holde seg på plass til det er leggetid for de voksne. Da har en av oss (mor)brukt å dele seng med vesla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd noe ubehag fra andre besøkende, men så skal det og sies at vi enten har hatt hyttene for oss selv eller at det er kjentfolk som har dukket opp. Etappelengde i bæremeis og pulk er helt avhengig av tålmodigheten til den lille. Og den varier jo fra barn til barn og med alderen. Har vel vært oppe i et par timer i bæremeisen uten å strekke seg. Med pause et par totimersøkter.

I vinter lå hu mye i pulken, men var da og oppe i 3 timer med soving på foridagen. Ble mange dagsturer heim for han far da. På tur kom vi og ganske langt på tre timer da vi ofte går med et par trekkhunder hver forran oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Husk å ta med masse våtservetter og prøv å ikke a dem fryse. Det er ofte litt styr å få tak i nok vann og på riktig temperatur. Og ha med nok avfallsposer til bleiene. Jeg synes de bør tas med hjem fra ubetjente hytter.

 

Jeg hadde nok ikke dratt om det hadde blitt veldig kaldt. Det er utfordrende å holde en unge varm i pulk i mange minusgrader, spesielt om den skal ligge i pulk i mange timer. Eller fin et område med hytter som står på kort avstand fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har tenkt litt på det samme men det strander på at vi ikke vet hvordan vi skal løse senge/sove situasjonen. Hun har det nemlig alltid ganske travelt før hun sovner og uten høye kanter på senga så vil det ende i gråt av en eller annen grunn. Dette forstår jeg ikke hvordan andre løser.

Er ikke det bare å legge madrassen på gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.