Gå til innhold
  • Bli medlem

Kindle lesebrett på tur.


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har erfaring med å ta med et Kindle lesebrett på tur? Kan jo se ut som et bra alternativ for de som er glad i å ha litt lesestoff i ryggsekken, på litt lengre turer blir det fort en del vekt hvis man tar med bøker. Et slikt "nymotens" lesebrett har ei batteritid på opp mot fire uker og vekten er på skrale 210 gram. Må si at det frister litt å kjøpe en slik for å bruke på tur. Del gjerne dine erfaringer med et slikt lesebrett så blir jeg veldig glad;)

post-6651-13811366307708_thumb.jpg

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker mobiltelefonen til å lese på og synes det fungerer helt fint. Kindle er vel bedre egnet til lesing på alle måter (bare pass på at du ikke kjøper fire-modellen). 4 uker er beregnet utfra en time lesing pr dag eller deromkring. Jeg tror batteriet varer 28 timer ved kontinuerlig bruk. Hvis jeg skulle på en lang tur uten mulighet til å lade opp mobilen, så hadde jeg kjøpt et i stedet for å drasse med bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Kindle 2 i åresvis og den blir alltid med på tur. Jeg leser mye (på tur og andre steder) og den holder seg fint. Jeg oppbevarer den i en noenlunde vanntett beskyttelseslomme av neopren. På siste sydentur havnet hele vesken min inklusiv Kindle noen sekunder i sjøvann da jeg ble kastet overende av bølgene og kindlen var fortsatt tørr.

Hjemme har vi også en helt vanntett plastlomme til iPad. Den kan brukes til å lese Kindle i badekar.

På tur bruker jeg bare neoprenlommen til lagring og oppbevarer hele dingsen i en vanntett pakkepose.

 

Du kan kjøpe Kindle med 3G og med wifi. Jeg har med 3G, siden det var eneste valget denne gangen. Det er mange steder du har dekning og kan kjøpe nye bøker uansett hvor du er. Men på sistnevnte sydentur hadde jeg ingen 3G dekning. Så det lønner seg uansett å laste inn nok bøker på forhånd. Den bruker også mer strøm om du bruker 3G underveis. Hvis du slår av alt dette, varer batteriet veldig lenge, nok til en flere ukers tur. Du kan lagre mange bøker på den.

 

Løp og kjøp. Jeg synes fortsatt den er den beste dingsen jeg har kjøpt på mange år. Jeg liker også funksjonen der du kan kjøpe de første 2 kapitler fra en bok for å prøve ut om du liker den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en Kindle surfebrett med bakgrunnslys, men den varer sikkert bare i noen timer. Like upraktisk som en ipad på tur.

Det finnes små leselys som kan kobles på Kindlen på utsiden. Jeg har ikke noen bedre løsning. Et hodelykt med god fokus i en retning bør ikke være alt for sjenerende for teltkameratet.

 

Jeg vet forresten en ulempen med Kindle på tur i forhold til en papirbok. Når det er kaldt, blir den veldig kaldt å holde i. Da får du skikkelige frysehender når du ligger i posen mens hånden er ute for å lese. Kanskje er Kindle mest en sommerdings, siden den krever lys og helst litt varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker  Kindle Paperwhite, 6" High Resolution Display with Built-in Light, denne har ukesvis med batteritid med bakgrunnsbelysning aktivert. Reklamen sier rundt 8 uker, og det er ikke langt fra sannheten.

 

Perfekt å ligge i teltet å lese, uten behov for hodelykt! Og du slipper å gå tom for lesestoff midt i turen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en Kindle surfebrett med bakgrunnslys, men den varer sikkert bare i noen timer. Like upraktisk som en ipad på tur.

...

 

Jeg vet forresten en ulempen med Kindle på tur i forhold til en papirbok. Når det er kaldt, blir den veldig kaldt å holde i. ...

Om lyset kan slås av og på, så er det jo bra.

 

mot kalde hender: http://dx.com/s/kindle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker  Kindle Paperwhite, 6" High Resolution Display with Built-in Light, denne har ukesvis med batteritid med bakgrunnsbelysning aktivert. Reklamen sier rundt 8 uker, og det er ikke langt fra sannheten.

 

Perfekt å ligge i teltet å lese, uten behov for hodelykt! Og du slipper å gå tom for lesestoff midt i turen.

 

Da må jeg undersøke om ikke dette er en glimrende grunn til å skifte ut min flere år gamle. Jeg mangler av og til et leselys på soverommet. Min mann kan lese på iPad mens jeg sover, men jeg kan ikke lese Kindle med nattlys på mens han sover.

 

Jeg synes forresten at det er en av fordelene med den Kindle som jeg har, at den ikke har bakgrunnslys. Det er veldig behagelig for øynene som stirrer mye på dataskjemen til vanlig. Til sammenligning er en iPad mer inntrengende. Forresten også utrolig tung sammenlignet med en Kindle. De nyeste modellene skal være enda lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hmhelland 8 uker med 30 minutter per dag. Altså 28 timer. Burde holde en stund det. :)

 

Ja, det er med belysning på 10, med svakeste belysning og flymodus regnes det rundt 49 timer aktiv lesing eller deromkring. Jeg har ladet min en gang siden jeg fikk den (starten av juli), og har lest seks bøker på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig behagelig for øynene som stirrer mye på dataskjemen til vanlig. Til sammenligning er en iPad mer inntrengende. Forresten også utrolig tung sammenlignet med en Kindle. De nyeste modellene skal være enda lettere.

Hvis du leser på tablet/telefon, så er et godt tips å bytte mellom dag/natt mode og justere lysstyrken utfra omgivelsene. Vanligvis leser jeg med middels lysstyrke og hvit bakgrunn. Hvis det er mørkt i rommet leser jeg med svart bakgrunn og nesten ikke lys. Jeg bruker en app som heter aldiko til å lese på, og der kan jeg justere lysstyrken ved å dra fingeren opp/ned på venstre side av skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forresten at det er en av fordelene med den Kindle som jeg har, at den ikke har bakgrunnslys. Det er veldig behagelig for øynene som stirrer mye på dataskjemen til vanlig. Til sammenligning er en iPad mer inntrengende. Forresten også utrolig tung sammenlignet med en Kindle. De nyeste modellene skal være enda lettere.

Paperwhite har heller ikke bakgrunnsbelysning, det er faktisk forbelysning. Skjermen er utrolig digg å lese på. Ipad kan ikke sammenlignes.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.