Gå til innhold
  • Bli medlem

Forebygge forkjølelse


REJOHN

Anbefalte innlegg

Da var høstens første febertokter på plass :)

 

 

Jeg skjønner ikke helt hvor du plasserer febertoktene. De er da ingen ting å samle på. :???:

(eller god bedring)

 

Og så til emnet: hva holder forkjølese borte?

Tran, trening, eller varme sokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konjak. Det är bra för både kropp och själ. I måttliga mängder. Dricker man för mycket för fort så slutar i princip allting att fungera. Inte bra alls.

Men 2cl om dagen är bra för magen, blodet och nerverna. Håller effektivt bakterier borta. Vet inte om det fungerar på virus, men det är värt ett försök.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt av vært, men det begrenser seg vel innerst inne mye til synsing. Cognac, eller andre sterke saker, gjør jo selvfølgelig en forkjølelse litt morsomere, men det er vel også all virkning jeg har erfart med denne medisinen til forkjølelse. Men som Johan2000 sier skal en ikke kimse av positive virkninger som han nevner!

 

C-vitaminer i form av mye frukt, fruktjuice og vitaminpiller virker å ha en effekt, synes jeg. En kan skyve forkjølelsen foran seg en stund, men blir egentlig bare gående å hangle. Kan være greit om en vil la forkjølelsen komme etter helgeturen eller noe slikt.

 

Min medisin er å la det stå til når jeg kjenner jeg begynner å bli syk. På den måten ha noen ubehagelige dager å være ferdig med det heller enn å hangle i en uke eller tre. For det finnes vel ingen kur som forebygger eller tar knekken på forkjølelse?

 

Sunn fysikk, sunt kosthold og god (hånd)hygiene er vel det mest effektive forebyggende mot forkjølelse, som Tor Magnus også skriver. Jeg tok i mange år tran, men merket ikke noen positiv effekt av det.

 

REJOHN: Mine febertokter skyltes IngstadCreeks fortelling fra området Helge Ingstads overvintret på tundraen - om litt mimring om "Pelsjegerliv"

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAPANSK PEPPERMYNTEOLJE! .. I alt! kaffe, kakao, vann, & på halsen, under nesa, .. Ta gjerne oppi vannbad og damp det i deg i tillegg.. Jeg har også litt dryppet på puta...
Husk ikke mer en 1 dråpe i kaffen/kakaoen :-D Dette er sterke saker! Men det gjør underverker på hele familien her i forkjølse sesongen !!! Kjøpet på helsekost og på apoteke. pass på at du får den til utvortes & innvortes bruk ;)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je

REJOHN: Mine febertokter skyltes IngstadCreeks fortelling fra området Helge Ingstads overvintret på tundraen - om litt mimring om "Pelsjegerliv"

 

:)

greit med en forklaring. Her misforsto jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt av vært, men det begrenser seg vel innerst inne mye til synsing. Cognac, eller andre sterke saker, gjør jo selvfølgelig en forkjølelse litt morsomere, men det er vel også all virkning jeg har erfart med denne medisinen til forkjølelse. Men som Johan2000 sier skal en ikke kimse av positive virkninger som han nevner!

 Man skall inte vänta med drickat till man har blivit förkyld, då är det för sent. Man skall ta den dagligen, i förebyggande och stärkande syfte. Gärna i kombination med kaffe, som ju också är en hälsobringande dryck.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cognac var vel et trks Bjørndalen bruker så vidt jeg husker. Gurgle det om morgenen. Han spytter det jo ut så klart. Var for å drepe ulumskheter på vei inn i systemet.

Ellers har det som regel bra effekt av å vaske hender godt for man spiser.

Skal man unngå forskjølelse helt så må man oppholde vekk fra folk. F.eks bo i ei koie langt inni skogen og spise det en får tak i fra naturens side. Men det blir kanskje litt kjedelig liv kontra et par dager med forkjølelse i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Koppen, nyere forskning viser visst at vitamin C ikke har noen forebyggende effekt mot forkjølelser. Dessverre. :(

Den har jeg fått med meg, men jeg føler allikevel at det har en viss effekt og mange med meg. Vi får være tålmodige, så skal du se at (enda) nyere forskning viser at det faktisk hjelper!

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Man skall inte vänta med drickat till man har blivit förkyld, då är det för sent. Man skall ta den dagligen, i förebyggande och stärkande syfte. Gärna i kombination med kaffe, som ju också är en hälsobringande dryck.

 

Dette skal jeg printe ut og få gravert på en sølvplate og henge rundt halsen. Jeg elsker forebyggende tiltak, og med dette kan ingen komme å kritisere meg for å være føre var! Forevises etter behov.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe inneholder noen mengder antioksidanter som hjelper immunforsvaret. Dette la jeg merke til når jeg jobbet som elektriker hvor de som drakk kaffe nesten aldri var syke.

 

Tror fortsatt vitamin C er viktig, kanskje ikke bare for immunforsvaret, men kroppen trenger vitamin C uansett.

 

Jägermeister skal også være knall når man blir forkjølet. Har ikke vært forkjølet på mange mange år, så har ikke fått testet ut dette.

 

Drikker også fire teskjeer tran hver dag. Inneholder vitamin A, D og E, noe som er godt for det meste av hjerne og skjelett. Mulig det også hjelper for synet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som oftest er syke, er de som er hysteriske rundt dette med bakterier og hygiene. De med sterile hjem, antibac i lomma og pålegg i søpla 3 dager før datostemplingen, sånn for å være sikker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Koppen, nyere forskning viser visst at vitamin C ikke har noen forebyggende effekt mot forkjølelser. Dessverre. :(

Jeg tar en sånn brusetablett med 333% (?) av anbefalt dagsinntak med c-vit hver dag og syns jeg er mindre forkjøla (bortmot aldri) nå enn før. Tror nok at man er mer og mindre utsatt for sykdom i perioder iløpet av livet, men enten så er jeg veldig god til å innbille meg ellerså hjelper c-vit. Apoteket mente at om man først har blitt forkjøla så er overdose med c-vit, saltvannskylling av nese og nesespray tingen, dette nesehysteriet var kanskje mest fordi jeg typisk får bihulebetennelse etter en forkjølelse. Corsodyl skal funke om man gurgler det når man merker at halsen er litt sår, men tviler på at det har noen dokumentert effekt.

 

 

Kaffe inneholder noen mengder antioksidanter som hjelper immunforsvaret. Dette la jeg merke til når jeg jobbet som elektriker hvor de som drakk kaffe nesten aldri var syke.

 

Det hjelper lite med kaffe når man må sitte noen timer til observasjon på legevakta blandt masse syke folk pga strømgjennomgang. Klok av skade holder jeg nå kjeft til sjefen når jeg kommer borti ting jeg ikke skal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken er til et program som gikk på NRK-TV Kunnskapskanalen med lege Berit Nordstrand som har fordypet seg i medisinsk litteratur på kosthold som ledd i behandling.

Jeg tror denne dama har mange gode poenger når det gjelder kosthold og helse og vi gjorde noen endringer i familien etter å ha sett programmet. Varer 1time 20 min.

Men det er klart, det kreves litt innsats for å få i seg riktige næringsstoffer.

Noen er heldige og født med jernhelse og blir ikke syke uansett. Men for de fleste av oss gjelder nok å spise sunt og mosjonere i en eller annen form. 

 

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Ftv.nrk.no%2Fserie%2Fkunnskapskanalen%2Fmdfp17003212%2F22-12-2012&ei=yilcUrerMYeC4gTF0YH4CQ&usg=AFQjCNGfeNOB8pj7b2fHgngrabhNqimpPw&bvm=bv.53899372,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mye tyder vel på at god hygiene og avstand fra andre mennesker er det eneste som fungerer.

 

Spikeren på hodet. Full eremittstatus er det nærmeste vi kommer en garanti mot forkjølese. En bedre halvdel, unger, arbeidskollegaer, venner, tilfeldig forbipasserende - alle er potensielle smittekilder. Det beste er at du på det viset også unngår en mengde andre smittsomme sykdommer.

 

Konjakk og Jägermeister er antagelig den beste medisinen som ikke hjelper. For min del sklir forkjølelsen over i influensalignende symptomer, spesielt dagen etter, ved inntak av den typen placebo.

 

Andre remedier har ikke annen verdi enn at man kanskje føler seg litt bedre og det er jo bra. Te, sympati og en varm seng er også å anbefale.

Forunderlig nok er det at "Jeg er forkjølet, men har det godt tross alt" er en bedre følelse enn "Livet er for kjipt og jeg er forkjøla" et sterkt undervurdert faktum.

 

Det eneste som hjelper (bortsett fra hule på hemmelig adresse), er tid. Du blir kvitt forkjølelsen etter tre-fem dager (eller det sklir over til en annen bar i øre-nese-hals og fortsetter festen der etter å ha blitt kastet ut av den første).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening har vel noe dokumentert effekt i forhold til forebygging av sykdom og styrking av immunforsvaret. Tran er jeg usikker, der veksler forskning mellom sunt og usunt årlig, men jeg synes jeg er mindre forkjølet når jeg tar det. Den skal selvsagt inntas med skje og være naturell, slik at jeg virkelig smaker "sunnheten"! Lenge leve placebo :-).

 

Også bør man la være å få unger, og hvertfall ikke sende dem i barnehage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste måten å unngå forkjølelse på må vel være å unngå å bli smittet. (Jeg har aldri hørt at Nansen og Amundsen ble forkjølet av å fryse seg til og fra jordens kaldeste steder.)

Dette er ikke alltid like enkelt så lenge man er nødt til å oppholde seg sammen med andre mennesker, men et styrket immunforsvar gjør at en eventuell smitte ikke trenger å bety noe særlig.

Min kone er av den typen som blir smittet gjennom telefonen og skulle en eller annen nyhetsreporter hoste litt på Dagsrevyen så er hun sengeliggende i tre dager minst.

Selv blir jeg nesten aldri forkjølet, ikke en gang da jeg hadde barn i barnehagen.

Jeg styrer unna alt som heter vaksiner enten det nå er fugle- eller svineinfluensa, og skulle vi nå f.eks. få en heste- eller kuinfluensa så skremmer heller ikke dette meg. 

Sundt kosthold og god fysisk form er vanligvis nok. Dette har det norske folk overlevd med i ca. ti tusen år.

Et sterkt immunforsvar får man bare ved at kroppen selv får lære seg til å takle mindre eller større virusinfeksjoner.

Det er faktisk ingen ting annet som hjelper mot virus.

 

Jeg var en gang innom legen med min lille sønn. Det var en slik vanlig høstinfluensa med hoste og litt feber og min kone beordret legebesøk.

Legen konkluderte akkurat som meg selv. VIRUS, uten behandling tar det ca 14 dager og med behandling ca. 2 uker.

Jeg kunne da informere ham om at da jeg var liten så ble slik sykdom behandlet med en medisin som alltid virket, og han ble veldig interessert.

Jo, behandlingen var å holde sengen et par dager pluss at min bestemor kom på besøk med en flaske brus og litt godterier.

Dette virket alltid og det er jeg et levende bevis på.

Legen smilte og mente at det nok var alt for liten bruk av denne medisinen i dag. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies vel at trening gjør at man har et sterkere immunforsvar. Dog snakker vi da ikke topidrett som f.eks langrenn som er mye ute i kald luft og har såre slimhinner nesten hele tiden. "Overtrening" vil ofte gi motsatt effekt, man drar på seg alt som er.

Man blir heller ikke forkjølet av å fryse, man må smittes. Dog vil kroppen være mer utsatt for utbrudd ved smitte hvis man er nedkjørt. Alkohol er og en faktor som bryter ned kroppen så den er mer mottakelig.

Ellers sparer man mye på å vaske hender før måltider f.eks. Akkurat hatt en lengre periode på jobb hvor de fleste har vært forkjølet 1-2 ganger. Men noen har sluppet unna, slik som meg.

Generelt få nok søvn.

Har prøvd både bomber med C vitamin, D vitamin etc men ser ikke noen forskjell i hvor lenge jeg blir syk når jeg først blir det. Eneste jeg har som har virket positivt er Magnesium og Sink. Magnesium får man generelt i seg for lite av i dag. Det fordi jordsmonn er utarmet etter mange års avling og spesielt etter bruk av kunstgjødsel. Så maten inneholder langt mindre sporstoffer og mineraler enn for f.eks 50 år siden. Magnesium er involvert i ca 300 prosesser i kroppen. De fleste vil dog få normal verdi ved blodprøve da serumkonsentrasjon av Magnesium er bare 1% av det som finnes i kroppen.

Sink har en effekt på slimhinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere birøkter vil jeg slå et slag for honningen. 

Jeg starter hver dag med en stor kopp te med honning.

De aller fleste starter dagen med en kopp kaffe, men er de virkelig klar over hvor farlig kaffen er?

F.eks.:

Hvor stor andel av bilførerne som ble skadet eller drept i bilulykker var kaffedrikkere?

Hvor stor andel av alle skiløpere som skadet seg i skibakken eller i fjellet var kaffedrikkere? 

Hvor stor andel av alle som blir syke, av virus sommer og høst, er kaffedrikkere?

Hvor mange hus som har brent ned hadde kaffetrakter og hvor stor andel av eierne var kaffedrikkere?

Osv. osv.

 

Sammenlign så med å drikke en kopp te med honning hver morgen og se på resultatet.

Tallenes tale er klar.

Det er ingen tvil.

Honning er nødt til å være sterkt sykdoms og ulykkesforebyggende.

 

 

 

post-4220-0-68949300-1381826778.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer unna alt som heter vaksiner enten det nå er fugle- eller svineinfluensa, og skulle vi nå f.eks. få en heste- eller kuinfluensa så skremmer heller ikke dette meg. 

Et sterkt immunforsvar får man bare ved at kroppen selv får lære seg til å takle mindre eller større virusinfeksjoner.

Litt selvmotsigende kanskje? Det er jo akkurat det vaksiner er til for, å lære kroppen å takle infeksjoner selv (men uten å bli syk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt selvmotsigende kanskje? Det er jo akkurat det vaksiner er til for, å lære kroppen å takle infeksjoner selv (men uten å bli syk).

Da jeg vokste opp så hadde vi noe vi kalte barnesykdommer og som alle måtte gjennom. Det var like vanlig som forkjølelse og skrubbsår på knærne for oss barn. 

I dag vaksineres det for alt mellom himmel og jord og når produsentene av vaksine har vaksiner mot virus klar allerede før viruset når oss så stiller jeg et stort spørsmålstegn med om det er helsa vår eller pengene våre som er viktigst.

Vi har også sett at risikoen ved slik vaksinering ofte er vel så stor som risikoen ved å bli syk.

Det har aldri tidligere vert så mye allergi og matintoleranse blant barn som det er nå og årsaken til dette må helt klart finnes i noe vi gjør i dag som vi ikke gjorde før. Mat, medisiner, miljø, ikke vet jeg, men det er jo lov å spekulere.

 

Ja da, noen vaksiner som f.eks. polio, tuberkulose etc. er både viktige og sikre og har vert i bruk i veldig mange år, men noe må vi la kroppen ta seg av selv også.

Jeg føler av og til at slik overdreven bruk av vaksine og også i noen tilfeller overdreven bruk av antibiotika kan sammenlignes med å slutte å trene fordi man kan få like store muskler ved å spise diverse piller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har drukket mange koppert te med hinning hver dag i noen år. Jeg drikker for det meste grønn te. Dette synes jeg holdt forkjølelse borte veldig bra det første 1-2 årene, men jeg synes effekten er borte.

Det jeg derimot kan bekrefte er at det ikke finnes noe som lindrer en sår hals like bra som te (eller solbersaft) med honning. Der synes jeg honningen har svært god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.