Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ressursene, uansett hvilket forbud eller påbud man har, bør rettes mot de som bryter dette og ikke til å lage regler og begrensninger som kun er en pest og plage for det store flertallet kun fordi noen tar seg til rette.
Så følges dette opp på en slik måte så er vi endelig på vei mot noe brukbart etter en alt for lang periode der alt kun skal forbys fordi man kan risikere at noen gjør feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skremmende er virkelig ikke at kommunene myndiggjøres i eget lokalområde, men at folk sitter på fjellforum og hevder at det blir verdens undergang mens de selv ikke er helt klar over hva det er de påstår eller er spesiellt klar over hvordan man engasjerer seg på en saklig måte.
Om man mener at alle lokalpolitikere er både inkompentente, korrupte, eller uskolerte, så ligger ikke det overordnede problemet i at det blir en endring av scooterbruk.

Jeg legger merke til at flere som raser mot dette flagger en politisk holdning når det kommer til en styrende regjering, men glatt overser at kommunene har ulike partisammensetninger og skjærer alle over en kam.
Jeg vil tro at kommuner som domineres av forbudspartier er de som vil komme skjevest ut fremover når det kommer til scootersaken, da disse ikke helt vil ta inn over seg hva en tilrettelegging bør innebære og tar enten for få grep, eller finner frem til såpass problemskapende retningslinjer at alt sklir ut ganske raskt.

Det hives ut påstander forankret i at man er oppvokst med å være vant til at det beste er å forby alt man ikke er enig i, istedet for å se mulighetene i å regulere dette på en måte som er hensiktsmessig.

Og en slik holdning vil jeg tro kommer til å være bakgrunnen til flere av de evt problemene som kommer til å oppstå fremover.

Bruk kreftene til å muliggjøre noe, ikke til å male fanden på veggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har kunn grunneigeren lov til å drive nyttekjøring inn til stølen sin.

Joda det har nok gått noen hundre lass ved inn her, ja..

Såvidt jeg kan se så er det ingen skader på terrenget, og pulken din ser også hel ut så du ble altså ikke påkjørt.

Så da regner jeg med at bildet fint viser at det går an å kjøre scooter uten at noen er skadelidende ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda Erik, jeg kom meg fram uten å bli påkjørt.

Men dessverre gikk 75 % av turen i terreng med skooterspor på kryss og tvers.

Helt klart like skuffende for meg som  for Scott da han traff på skispor på Sydpolen......... :cry:

Hvordan er scooterspor annerledes enn skispor? Bør skiløperne henvises til statlig regulert løype?

Det finnes et skogsområde jeg gjerne tar en tur i på vinteren, og der kjøres det ikke opp skiløype, og det er forferdelig rotete med alle sporene på kryss og tvers.

Og om det ikke er nok så klarer hverken elg, rådyr, gaupe, eller hare å følge samme spor. Noen burde ta tak!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Positive til snøscooter" Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg legger merke til at Vinje som har deltatt i prøveordninga kun har åpnet opp løypene for innbyggerne.

Der falt vel litt av argumentet om at dette presses frem av næringsinteresser bort....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, det var overskriften som sa "positive til snøscooter", ikke jeg og det var den jeg kopierte inn.

Kan ikke se at jeg har lest artikkelen hverken velvillig eller motvillig, og jeg har kun skrevet at jeg la merke til begrensningen Vinje hadde i forhold til brukerne.

Hva annet mener du at jeg egentlig har uttalt meg om Martin i forhold til artikkelen jeg linket til?

 

Ang ATV så ser jeg mye større problemer med slik kjøring uansett om det er i naturen eller andre steder, og det er bra at flere legger merke til dette.

Jeg tror det er der oppmerksomheten bør rettes, man ser allerede flere steder ødeleggelser der folk ikke har tatt hensyn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er løsningen virkelig å totalforby noe der kun en liten minoritet tar seg til rette? Nei.

Jeg tviler ikke på beskrivelsene fra Vinje, og legger merke til beskrivelsen av et tafatt politi.

Vi er jo ikke akkurat velsignet med et tilstedeværende politi noen steder i Telemark, og mye av innsatsen blir ganske så halvhjerta når det ikke finnes nok mannskaper til å avholde en liten trafikkontroll engang.

Jeg holder fortsatt fast ved innholdet i mitt første innlegg, bruk ressurser på de som ikke kan innordne seg reglene.

Det var mye rabalder når folk skulle bli tvunget til å bruke bilbelte, men det var aldri snakk om å stenge veier fordi noen ikke fulgte påbudet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det du mener skal totalforbys?

Tråden her dreier seg om at påtroppende regjering vil at det skal bli opp til kommunene å bestemme, men noen vil holde fast på forbudet.

Jeg mener ikke at noe skal totalforbys, det har jeg ikke uttrykt noe sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er snart denne debatten like fordummende som man kan finne i enhver avis kommentarfelt.

Skjerpings folkens, å snakke om frislipp, snøscoterløyper på Hardangervidda som er en nasjonalpark, og også klare å si at båter ikke har en innvirkning på andre enn andre båter langs vår kystlinje som til opplysning er ganske så lang, blir bare tøysete.

Det er greit å være både for og mot noe, men skal det bli tatt alvorlig så hjelper det om man klarer å forholde seg saklig og ikke overdrive. Og hva har egentlig enkeltpersoners stemmegiving å gjøre med dette?

Hos flere så kan man vel lese at det ikke er myndighetsoverførelse til kommunenivå som er problemet, men heller hvem som har foreslått det?

Før valget så ble enkelte som var klar for forandringer bedt om å flytte om de ikke var fornøyd, men jeg regner med at det ikke er aktuelt å dra frem nå? :roll:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bodd i de dype daler nord i Sverige et par vintre.

Der hadde vi ei scooterløype på utsiden av boligfeltet og videre ut i naturen. På andre siden av sentrum var det løype langs ei elv, og over vannet elva kom ifra.

Opplevde aldri villmannskjøring der, og enten jeg var på jobb med utsikt over vannet eller hjemme med løypa rett ved så hørte jeg aldri støy, hørte faktisk absolutt ikkeno.

Å ferdes utendørs var heller aldri et problem, scooterkjørerne var bevisst sitt ansvar og de var ikke i veien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle det fremover være ting som ikke fungerer, så skal man som det blir nevnt her si ifra.

Det er jo ingen som vil at det skal tilrettelegges for bajasopplegg.
At det finnes enkelteksempler på at ting ikke fungerer er ikke unikt i denne saken, og er ingen god grunn for å hyle om forbud.
Vi får lov til å kjøpe alkohol eller biler også, selvom det finnes individer som ikke burde. Noen kombiner også de to tingene.

Hyling i nettfora som drukner de _få_ saklige innleggene bidrar lite.

Så finnes det innspill som er både saklige og konkrete så må de sendes til rett mottaker.

Man kan jo faktisk risikere å oppnå noe da, det er den veien man lykkes.

 

Denne saken ble nevnt i et møte med pol. ledelse i et dep. for litt siden når vi kom inn på gjennomføring av ulike tiltak.

Den er et godt eksempel på hvordan man lar midlertidige provisjoner få fortsatt liv og utvider ordningen i noen år for å unngå å kaste bort mye tid på å jobbe frem endringssaker mens fordommene fortsatt er store.

Slik unngår man masse sand i maskineriet forårsaket av fordommer utifra enkelthendelser, samtidig som man flytter reguleringen av lokaltiltak dit de hører hjemme.
Så, foregår det uønskede ting som strider mot forskriften, ta det opp med kommunen på en saklig måte.
På den måten kan man få en stopp for slik om det forekommer noe som er et reelt problem, og man unngår å tilføre ting som gjør at slikt ikke blir tatt på alvor videre opp i systemet når noe skal evalueres.
Se bare på grunneieren i Vinje, selvom det var lovlig seint å reagere mange år etter første problem, så kom det en reaksjon.
Det gjør at det blir opp til folk å bruke hue og ta ansvar selv om man ønsker å ha grunneierne på sin side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At Kikut automatisk følte seg truffet av mitt generelle utsagn i flertall "nettfora" kan ikke jeg gjøre noe med.

Jeg har heller ikke uttrykt så mye om dette gjelder her inne, da min omtale igjen var i flertallsform.
Men dette er hvertfall det eneste forumet jeg deltar i selv på denne måten, vi har det trygt og godt her inne om vi sammenligner med feks nettavisers kommentarfelt. Slike blir bare lest og all støyen notert som uvesentlig.

Uansett skikkelig dårlig gjort ovenfor fjellforum å sammenligne med nettdebatter ellers :)

 

Men alle steder foregår det "støysending", feks om man kun setter ett premiss som riktig, som forbud her i denne tråden.

I artikkelen fra Varden kan vi lese om at flere faktisk ble bøtelagt, noe som også er det vanlige.

Det er ikke slik at det ved kontroller så unnslipper de fleste.

Sammenligningen med bil, alkohol, eller hva det nå enn er, der flesteparten av brukerne forholder seg til reguleringer anser jeg fortsatt for å være innafor. Både alkohol og bil er feks også belagt med endel restriksjoner, også der synes folk det er for mye :cool:

Jeg ser like lite nytte i å totalforby slikt på lik linje med en snøscooter.

Fungerer kontrollen for dårlig så er det der man må rette oppmerksomheten, ikke ramme alle som forholder seg lovlydige.

Vi har forsøplere som ferdes til fots i fjellheimen også ;)

 

Enten man er for eller i mot snøscootere så tror jeg det er på tide å innse at å kjempe for et forbud ikke er veien å gå, de som styrer nå er allergisk mot sentral styring, kontroll og forbud.

Det ble jo ettertrykkelig bevist nå som de gjorde noe så enkelt som å utvide og forlenge prøveperioden.

Gjort med et pennestrøk, og dermed så trengte de ikke engang å kaste bort tia på å ta turen via stortinget.

Som med bil eller annet, svikter kontrollen så er det der fokuset bør være, og eneste måte å luke ut de som ikke kan tilpasse seg andre.

Tar folk seg til rette, eller oppfølging ikke er bra nok, så er det det som kan velte den nå ubegrensede prøveperioden og kommuner om slikt ikke innskjerpes.
Noen plages nok helt sikkert med at sentrale forbud og styring forsvinner, men du verden hvor bra en frihetsfølelse er for folkehelsa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Og hvorfor klarer alle frislepp-tilhengere å fremheve prøveperioden med disse 7 kommunene som vellykket? Makan til freidighet. Det er jo direkte løgn. Med det i mente, hvordan tror man at ulovlig kjøring vil kunne velte prøveperioden i de 100 nye kommunene?

 

Jeg håper virkelig du har rett, Eirik, og jeg har feil når du sier forvaltning og kontroll vil fungere. Av hele mitt hjerte håper jeg det. For jeg er oppriktig bekymret nå.

 

Om prøveperioden nevnes uten å ta med utfordringer også så gir det hvertfall et skjevt bilde av situasjonen.

Men det blir jo litt som å lese leserinnlegget på NRK der skribenten starter med å si at det blir siste år der man ikke vil bli plaget av støy overalt i fjellet.

Slike svartmalinger gjør at man blar videre, og beslutningstagere tar ikke med seg slike tullete fremstillinger med i sitt arbeid.

 

Jeg har ikke sagt at forvaltning og kontroll vil fungere, på forhånd kan man jo ikke vite fasit, og det er direkte dumskap å tro at det ikke vil dukke opp enkelthendelser som må tas tak i.

Det er nå det skal settes på prøve, og hadde det ikke vært tillit til at en kommune kan drive på en forsvarlig måte så...

Ettersom man har tillit til at vår forvalting fungerer så fortsetter altså prøveperioden, og den blir utvidet.

Utfordringer vil dukke opp, og det er først om problemene ikke blir tatt tak i at man evt kommer til det punktet at prøveperioden avsluttes.

Så blir det opp til folk å ta opp de ulike problemer som oppstår på en saklig måte, det er da man kommer videre.

Kanskje noen burde se på muligheten for å opprette interessegruppen "Trygg scooterTrafikk" ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skulle tro at landet faller sammen før påske om man ser enkelte reaksjoner.

Realiteten er at vi kun har litt mer enn doblet antall forsøkskommuner.

Ikke alle forsøkskommuner vil få en meter med løype heller om jeg regner riktig.

Løyper må legges inn i overenskomst med grunneiere, verneområder, og alle de krav som stilles i forskriften.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du om det juridiske i saken - som turistforeningen påpeker i sitt brev til Sivilombudsmannen?

Jeg mener at dette viser det eneste seriøse fremstøtet så langt, som både omhandler noe konkret og som blir rettet i riktig retning på en saklig måte.

Jeg mener også at dette etterhvert bør skape en debatt om hva turistforeningen bruker medlemmers midler og statsstøtte til.

Det er et par punkter som vel er naturlig å fremme for å skape en viss vinkling, men som ikke nødvendigvis er noe man bør lønne juristen for å ha kommet opp med :)

 

Feks all den tid under en fjerdedel av landets kommuner har fått godkjent sin søknad om å delta i prøveprosjektet, så er det søkt å snakke om frislipp. Det er fortsatt 323 kommuner som ikke får ta del i denne forsøksordningen.

Men jeg klapper som sagt uansett for fremstøtet, skal man stille seg uenig så må det gjøres på både korrekt og skikkelig måte.

Brevet til sivilombudsmannen er uansett mye bedre fundert enn et brev jeg fikk lese som var skrevet av en lokallagsleder i naturvernforbundet.

 

Jeg er selv godt inne i et prosjekt der det kjempes imot vedtak som er fattet på tvers av sunn fornuft og bedre viten, og det er store mistanker om at enkelte politikere ikke har lest utdelte sakspapirer. Det er et stort engasjement rundt saken, og den er på vei til å bli løftet opp på rikspolitisk nivå. Da er det kun de saklige argumentene og engasjementet som fungerer.

Også vår sak ville blitt drastisk svekket om det er fordommer, enkelttilfeller, og synsing som kom i forgrunnen.

Slik scootersaken er, så er fortsatt min mening at det er først nå fremover med muligheten for bredere erfaringsinnhenting at man kan få et godt grunnlag for et evt lovendringsforslag en gang i fremtiden.

Denne saken mister tilhengere for hver gang feks en påstand om frislipp fremmes.

Så skal man kjempe imot, så er et godt tips å følge opp om intensjonene i forskriften holdes.

Forskriften ville kommet uansett en eller annen gang om forrige regjering virkelig hadde intensjon om å følge opp, forskjellen er nå at det er 60 kommuner ekstra som er med.

Så vi får se om et par år når vi kan høste reelle erfaringer, skulle de verste fordommene slå til så blir jeg førstemann til å endre standpunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...i mot det frisleppet som  nå er annonsert...

De blåblå angrer nok nå bittert på den tabben som er begått...

 

En måte kan være å hale ut saksbehandlingstiden.

....FFs redaksjon som arrangerte underskriftskampanjen som vi kjenner ti

 

Noen korte kommentarer:

Det er ikke annonsert et frislipp.

Ingen angrer såvidt jeg har forstått.

Med støyen som forsøkes skapt så ville det ikke vært mulig å fremme en lovendring nå. Derfor en utvidet forsøksordning slik at saken seinere evt kan lovbehandles på et reelt erfaringsgrunnlag. Også derfor var det ikke ønskelig å fremme et lovforslag, de ønsker nok å ha noe reelt å forholde seg til før man evt går til et slikt skritt.

Om kommunene lokalt haler ut saksbehandlingen så har nok det andre årsaker også, kommunene som skal behandle dette har jo selv meldt sin interesse i å få til noe i ordnede former.

 

Har FF arrangert egen underskriftsaksjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det foregår uvettig kjøring, så kan man da ikke dra inn et generelt forbud som virkemiddel.
Overfør den påstanden til annet lovlig og vi har et stort problem.

Kjellis som mener det blir alt for svart/hvitt burde da istedet selv komme med noe som ikke bidrar til akkurat det?

Her er mitt tips: Vi har kontroller av vegtrafikken, det samme for båttrafikken, så hva med annen trafikk...?
Merkelig at vi ikke har avviklet både bil og båttrafikk, det finnes enkelte der også som kontrollene ikke har en effekt ovenfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du uttrykker deg litt uklart om du føler deg feiloppfattet hele tiden?

Godt du kan ha tro på kontrollvirksomhet, jeg føler vi hadde hatt mer ulovlig bilkjøring enn vi har nå om det ikke hadde vært et kontrollregime på plass.

Hadde forøvrig vært artig å få noe konkret om det truede dyrelivet som det argumenteres for.

Det er jo ikke mye håndfast å hente i de påstandene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lest den linken Holm la ut ovenfor her?

...

Ikke bare påstander framsatt om "at jeg kjenner noen som har en video av noen som kjører forbi en elg, og den reagerte ikke..." som en av dine meningsfeller skrev tidligere i tråden.

Jeg har som sagt etterlyst noe håndfast, i linken så sies det: "Kan" og vet ikke.

Enkeltobservasjoner er kun enkeltobservasjoner, helt uavhengig av ståsted.

Litt usikker på om du kan definere hva som er mine meningsfeller utav det der.

Min mening er kun at ingen lovendring er på vei, det blir utvidet forsøk for å innhente reelle erfaringer, og jeg mener kontrolltiltak skal følges med på, akkurat som i ellers av den siviliserte verdenen vi lever i.

 

Kan jo starte med Træna?

Hvorfor kan det ikke la seg gjøre å kjøre snøscooter der? Uten å vite så vil jeg tro det er sannsynlig at det allerede er en snøscooter der ettersom forsvarsanlegget har utvendige installasjoner.

 

De kan endres på samme måte som reglene for motorisert ferdsel nå blir forsøkt endret.

Ingen lover er på vei til å endres nå. Det må også til en lovendring for å endre bruken av en nasjonalpark.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lovendringer er dagligdagse ting. Så kanskje med en ny regjering om 8 år? Og hvorfor ikke i en "forsøks-nasjonalpark"? 

Er ikke all natur som ikke er nasjonalpark mulig å kalle "forsøksnasjonalpark"? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet du ikke misforstår meg Eirik78, men la oss heller kalle den for Børgefjell forsøksnasjonalpark for utvidet motorisert ferdsel.

Her tror jeg det er du som misforstår, om det er slik vi skal kalle det når vi avviker fra det som opprinnelig er skrevet.

Det er jo ingen steder nevnt noe om å endre forutsetningene for nasjonalparker.

Utifra lovgivingen så går det ikke å ha en forsøksordning i en nasjonalpark, der er det jo et absolutt forbud mot motorisert ferdsel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.