Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ressursene, uansett hvilket forbud eller påbud man har, bør rettes mot de som bryter dette og ikke til å lage regler og begrensninger som kun er en pest og plage for det store flertallet kun fordi noen tar seg til rette.

Så følges dette opp på en slik måte så er vi endelig på vei mot noe brukbart etter en alt for lang periode der alt kun skal forbys fordi man kan risikere at noen gjør feil.

 

Det är bara det att det inte finns några resurser. Och hur skall du stoppa en skoter god för närmare 200km/t? Enda sättet är väl att fälja efter med helikopter och och stoppa föraren med våld, men det tvivlar jag på att stortingen kommer att möjliggöra.

 

Sanningen är den att folk ute i bygderna inte är speciellt intresserade av frilufsturister. Vi gör inte av med några pengar, sover i tält istället för på hotell, hyr inga skotrar för 4000, åker inte på guidade turer, har med egen mat köpt i hemma eller på postorder och så vidare.

Kort sagt: Skoterturism ger dom som bor i glesbyggden bättre affärsmöjligheter. För det är pengar det handlar om. Inget annat.

 

Själv har jag svårt att se att jag kommer att fortsätta med skidturer till fjälls om det är messa oväsen från skotrar. Så jag kommer nog i så fall att inrikta mig mer på extremt brant terräng samt mer skidåkning hemma i närområdet. Svårt att köra skoter i skogen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vokst opp med mye snøscooterkjøring så dette er jeg positiv til. Snøscooter er fantastisk til transport, turer og generell kjøring for å ha det gøy. Og man kan godt kombinere scooter og ski, vi brukte ofte å kjøre opp på toppen av fjell og renne ned på ski / snowboard. Det er plass til begge om vinteren, og vil slettes ikke si at snøscooter levner merker i naturen, det eneste er spor som vil forsvinne rimelig kjapt, og den "forurensningen" er ikke noe jeg er helt overbevist om.

 

Ikke misforstå, jeg vil ikke at det skal være fritt frem for å kjøre scooter hvor enn man skulle ønske, men synes at man istedet for løyper burde ha områder, så kan man hellerfor bruke sunn fornuft og da vet man hvor man burde og ikke burde kjøre. 

 

Problemet är att om någon åker omkring med skoter så hörs det väldigt långt. Folk som går på tur med skidor gör det mycket för att få lugn och ro. En snöskoter hörs utan vidare flera km på fjället, i stilla väder med inversion (vanligt på vintern) utan vidare 10 km.

Så det räcker att en kör skoter, så stör det väldigt många andra.

 

Så, frågan är om komunerna har räknat på detta. Självklart kommer intresset att gå på tur med skidor att minska. Men som jag skrev tidagre; kanske gör det inget, eftersom turåkarna lämnar så lite pengar efter sig i dom byggder som dom besöker.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ærlig talt, "Johan2000"!

 

1) Bilen min går i 215 km/t, men jeg er både titt og ofte stoppet i kontroller. Også fartskontroll. Eksempelet er etter min mening helt bak mål.

2) Et bilde på forholdet bygd og by jeg overhodet ikke kjenner igjen. Det handler ikke mer om penger på bygda enn i byen.

3) Du vet å male fanden på veggen! Vet du egentlig hva den lokale forvaltningen vil bety i praksis? De er ikke verst i så fall, for etter sigende viser jo forsøksordningene at dette er noe å prøve i praksis.

 

:cool:

 

2) Det är pengar som räknas överallt. Hur skall få i glesbyggd få en inkomst? Vad skall dom arbeta med? Det kan man undra. När tur-turister inte släpper ifrån sig några pengar måste man få in en ny målgrupp. Vem skall bo på hotell och hytter, vem skall handla i butiker? Från Sverige är det känt sedan länge att frilufsturister inte ger speciellt mycket arbetstillfällen till folk som bor där aktiviterna utövas. Skoterturism gör dock det. Folk måste ha något att leva av, så enkelt är det.

 

3) Jag har turistat en del i Sverige där det är mer eller mindre fritt fram för skoterkörning oavsett om det är lagligt eller inte. Jag vet hur det låter där och och skoter låter precis likadant över allt. Det behöver inte vara många (det räcker med en) som kör skoter för att du skall höra det i HELA den dalgång där du råkar befinna dig. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vore ju bra om man kunde höra något från någon av dom många komuner som har ansökt om detta. Men därifrån har itne hörts ett pip.

Däremot har det hörts från Sandra Borsh (eller hur hon nu stavar), som representerar det Sp. Hon gillar detta. Bland övriga har jag hittat 2 som är tydligt positiva.

Försalget har dock sågats fullständigt på såväl facebook som hos FriFlyt.

 

Det finns en stor risk att turer i orörd terräng i lugn och ro i framtiden bara kommer att vara möjligt för dom med mycket god ekonomi. Vi andra får åka runt bland motorbullret, precis som jag fick göra idag på Oslofjorden. Det brjar hösta till sig, så det är inte SÅ illa, men jag hade ju gärna sett att motorbåtarna helt försvann. Snart är dock nästan alla uppe på land, och det blir lungt och tyst på sjön.

Paddla på Oslofjorden på sommarn är ett skämt. Ett riktigt dåligt skämt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva får deg til å mene det? Klarer rike mennesker gå lenger enn fattige slik at de kommer seg langt nok inn på vidda til å få ro?

 

Därför att risken är att man måste bege sig väldigt långt bort för att komma till en plats där det är tyst och lungt. Ska du långt bort, så tar det lång tid. Tid är pengar. Vanligt folk har jobb som dom måste gå till och har helt enkelt inte möjlighet. Man har helt enkelt inte den tid som krävs. Dom flesta hara bara möjlighet att dra på tur över en helg, möjligen en långhelg. Och skall du då behöva resa långt undan så går det helt enkelt för mycket tid.

 

Men, faktiskt! Man kan dra på tur om man har lite pengar, dvs inte jobbar. Men dom flesta som inte jobbar brukar inte göra speciellt mycket annat heller (undantag finns förståss)...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei ASI !

Mitt skrekkscenario er scooterløyper fra Rv 7 over Hardangervidda til f.eks. Haukeliseter og Rjukan.

 

Det är typiskt sådana ställen som jag ser för mig att lederna kommer att läggas på. Klassiska ställen som folk har hört talats om + att det är enkelt att bara ta RV7 upp, lasta av skotern och dra iväg, eller köra direkt från hytten i Geilo. Att lägga en skoterled på en plats folk inte känner till är menignslöst, det lockar inte nå mycket folk. Och det är ju folk komunerna som sökt om detta vill ha (+ köra själva, förståss).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Men folk har ferie og de som vil kan bruke den ferien på å dra langt inn på fjellet, bort fra scootere og annet støy."

 

Och hur många vill och kan lägga 2-3 dagar (enkel väg) på att bana sig fram till ett skoterfritt område? Inte jag i alla fall, och troligen inte så många andra heller.

På den tiden jag bodde i Sverige så talade jag en del med folk som bodde ute i "djungeln" där angående bland annat detta med turism, och tur-tursiter var i alla fall där ganska ointressanta. Vi ger helt enkelt inte något till lokalsamhället. Däremot vill många ha uppkörda spår som dom inte vill betala för.

Funäsdalen var väl först med att ta betalt för spår, och det har gått ganska bra. Dom flesta betalar faktiskt. Man har gått ut ganska mycket med information om dels vad det kostar, men också om att ju fler som betalar, desto bättre kan man sköta spårdragning och rastplatser.

 

Mitt intryck är att dom allra flesta som går på ski till fjälls är folk som går dagsturer, möjligen lätta hytte-till-hytte-turer. Folk som drar på 30-40 kg packning på flerdagarturer med tält och grejjor är få. Så få att om en komun inte längre har några sådana turister så spelar det ingen ingen roll. Man kan vara utan det om man istället kan få in folk som genererar mer intäkter och arbetsplatser.

 

Jag gillar inte alls iden om fri färd med skoter på fjället, inte ens på skoterleder. Det fungerar bra som det är nu, det finns inga skäl att ändra på det. Men jag menar samtidigt att komunerna bör sköta bestämmelserna lokalt. Det är folket som bor där som måste bestämma vilket upplägg man vill ha. Folk måste kunna bo på avsides och ändå ha en inkomst att leva på.

Det finns säkert komuner som kommer att försöka nicha in sig till turåkare och friåkare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Krf och V var väl emot medan Sp stödjer det. Sp har vad jag vet aldrig brytt sig om miljö. Man talar gärna om den, men orden och handlingarna går helt olika vägar.

 

Edit: Mräkligt att inte en sådan här sak måste ut på remiss först.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idiotkjøring som dette fortjener store bøter :

Skjult lenke - logg inn for å se den

21.000 for kjøring uten løyve, uten førerkort og med uregistrert scooter

 

21000 är ingenting i det här landet, många kan snyta sig i 21000. Lägg på en nolla så det känns ekonomiskt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vad säger reglerna om att färdas på en pulka med jetmotor (turbinmotor, inte puls-jet)? Det skulle jag kunna tänka mig att göra. Eller är det bara skoterkörning som gäller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det är bara en tidsfråga innan heliskiing kommer. Kanske redan denna vinter. Jag tror en del komuner siktar på att byta kundgrupp. Andra komuner kan kanske tänkas ta över dom friåkare som flyr heliskiing-områdena.

I Sverige har man haft heliskiing länge, men där finns inte samma kultur med toppturer, och heliskiingen har ofta legat långt bort, där det knappt är något folk oavsett.

 

Har vi någon på forumet som bor ute i djungeln och som vet hur snacket går lokalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 Saken ligger vel fortsatt , så vidt jeg vet ,  hos Sivilombudsmannen.

 Jag antar att regeringen och stiortinget helt kan strunta i sivilombudsmannen om dom vill. Stämmer det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 Skifolket får ha løypene sine i fred, interessene deres er ivaretatt.

Løyperne är inte något problem. Problemet är att om man släpper det mer fritt för skoterkörning, så som förslaget vill, så är den tid man kunde gå på tur på fjället utan kosntant motorbuller borta.

Man kan lägga skoterløypa 5 km undan från skidområdet. Det hörs ändå, i alla fall på dagar med ltie vind. På dagar med inversion hörs en skoter utan vidare längre än så, speciellt omderna typer med 2-taktsmotor.

 

Det är alltså hela konceptet med ett fjäll med stillhet, lugn och ro som är på väg att försvinna på många håll. Några komuner har dock intsett vad som är på gång och har inte ens sökt. Jag antar att dessa ser en stor potentiell marknad i form av skidåkare, både folk som går på tur och friåkare som är mest intresserade av toppturer och nedförsbackar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg snakket i dag med en grunneier i Åmli som eier en del skog. Når ha fikk spørsmålet om han godtar en skuterløype gjennom eiendommen hans, svarte han: 

"Ja, jeg vil mye heller ha en løype på eiendomen enn slik som det er i dag. Nå er det skuterspor rundt om kring siden de ikke har noen løype å kjøre i".

 

Håper det er flere grunneiere i Åmli som sier dette. Da kan det bli løyper :)

Det blir naturligtvis ännu mer spår runt omkring om man etablerar löyper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var program på radion om detta nu i kväll. En från naturvärnförbundet och en politiker från höyre. Jag var "måttligt imponerad" av politikerns argumenation.

Personen från naturvärnsförbundet verkade dock pigg och nykter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei "Johan2000" !

Jeg satt i bilen da Dagsnytt 19 gikk der og fikk det meste med meg da. Nå har jeg sett hele samtalen mellom Astrup og Essmark på iPad på NRK 2 og har nå fått med meg at de blåblå åpenbart ikke har noen tvil om at frislippet er lovlig og ikke strider mot forsøksloven mens Essmark fra Naturvernforbundet like forbeholdsløst mener at det åpenbart dreier seg om en "snikinnføring" i strid med  motorferdselloven.

Vi vet ennå ikke hva Sivilombudsmannen mener selv om Stortingets egen utredningsseksjon har levert en uttalelse som sier at forsøket ikke har hjemmel i forsøksloven. Vi vet også at statsministeren personlig har nektet Justisdepartementets lovavdeling å vurdere lovligheten av forsøket.

Dette blir mer og mer spennende.

Brage 

  

Høyre och deras anhang struntar fullständigt i om "försöket" bryter mot forsøksloven. För dom är lagar och regler inte något att bry sig om över huvudtaget.

 

Att ursäkten för en statsminster nekar Justisdepartementets lovavdeling att se på saken visar ju bara än tydligare att regeringen ger fullständigt fan i lagar och regler. Skoterkörningen skall fram, punkt slut, är regeringens linje. Att detta bara skulle vara ett försök på några år och att tillståndet att köra skoter på dessa leder därpå skulle dras in är ju nonsens. Verksamheten kommer att fortsätt under utvärderingen och utvärderingen kommer att komma fram till att försöket varit lyckat på alla sätt och att det släpps upp för mer skotertrafik. Det är ju bara att höra på Astrup. Han ljuger ju inte ens bra.

Det finns i dagsläget inget som talar för att regeringen skulle vara hederliga på något sätt. Samma ********typer som den förra. Annan färg bara.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.