Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Hei smaug !

I et tidligere innlegg skrev jeg at Finnmark er Finnmark. Jeg mente at forholdene der er helt forskjellige fra situasjonen i Sør Norge.

Finnmark er fylket der reindrift er en  meget viktig næring og den er helt avhengig av snøskuter og bruken er regulert i.h.t spesielle regler og ordninger under fylkesmannen.

I Sør Norge er det mer naturlig å se på ordningen i Sverige  hvor situasjonen nå hevdes å være nesten helt ute av kontroll. Men det er selvfølgelig de blåblå klar over og har anledning til - om viljen er der -til ta forholdsregler mot for stor utglidning  i det frisleppet som er annonsert.

Det vil muligens være mulig å få inn i  loven passende regler for nye løyper  under de unntaksbestemmelsene som allerede eksisterer.

Det som gir grunn til bekymring er at de blåblå etter det som er opplyst, allerede har startet arbeidet med å endre selve loven som setter  et absolutt forbud mot all motorferdsel i utmark.  

Det er m.a.o. bare dersom de blåblå vil innføre aktiviteter som ikke passer inn under eksisterende unntaksbestemmelser det blir nødvendig å endre loven og formålsbestemmelsen.

Det er bekymringsfullt.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Sør Norge er det mer naturlig å se på ordningen i Sverige  hvor situasjonen nå hevdes å være nesten helt ute av kontroll.

Du gjentar hele tiden fremsatte påstander, men er det noe i de?

Å gjenta en usannhet ofte gjør den ikke korrekt, uansett hvor hardt man forsøker.

Påstanden om tilstanden i Sverige er bare et eksempel.

Når man fremsetter påstander, så må de noen ganger underbygges med en link direkte til kildene.

Jeg har vært påpasselig med å gjøre det i denne diskusjonen.

Ang Sverige; etter å ha bodd der tidligere i en kommune med scooterløyper og også hatt de passerende forbi rett utenfor kontorvinuet, sitter jeg fortsatt ikke igjen med annet enn et positivt inntrykk av scooterfolk.

Dette har jeg nevnt tidligere i tråden også.

Som friluftsmann, sammen med mange kollegaer som også naturlig nok var friluftsfolk, var det aldri noen konflikter eller støy forbundet med scooterløypene.

Inntrykket har ikke forandret seg ved noen av mine mange turer der borte i seinere tid heller.

Så hva er realiteten bak påstanden om en situasjon ute av kontroll i Sverige?

En slik påstand kan ikke underbygges av kun et par avisartikler om enkelthendelser, like lite som det samme kan tegne et godt bilde av forholdene på rett side av grensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Eirik 78!

Dette blir selvfølgelig litt påstand mot påstand som ingen kan dokumentere, heller ikke du, Jeg har selv ikke opplevd så mye  råkjøring med skuter i Sverige, bare sett terrengskader i Lappand som bekymret en "stugværd" jeg snaket med på Alesjaurestugan og sett på Grøvelsjøn uten at jeg  vil si at det var så veldig ille  det jeg opplevde der.. Jeg bygger i hovedsak  mine "påstander" som du kaller det på avisartikler (svenske) som du også finner på denne tråden. Jeg stoler mer på dem enn deg som er aktiv skuterkjører som jeg forstår. Det er noe som heter "ikke å se skogen for bare trær" 

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smaug !

I et tidligere innlegg skrev jeg at Finnmark er Finnmark. Jeg mente at forholdene der er helt forskjellige fra situasjonen i Sør Norge.

Finnmark er fylket der reindrift er en  meget viktig næring og den er helt avhengig av snøskuter og bruken er regulert i.h.t spesielle regler og ordninger under fylkesmannen.

I Sør Norge er det mer naturlig å se på ordningen i Sverige  hvor situasjonen nå hevdes å være nesten helt ute av kontroll. Men det er selvfølgelig de blåblå klar over og har anledning til - om viljen er der -til ta forholdsregler mot for stor utglidning  i det frisleppet som er annonsert.

Det vil muligens være mulig å få inn i  loven passende regler for nye løyper  under de unntaksbestemmelsene som allerede eksisterer.

Det som gir grunn til bekymring er at de blåblå etter det som er opplyst, allerede har startet arbeidet med å endre selve loven som setter  et absolutt forbud mot all motorferdsel i utmark.  

Det er m.a.o. bare dersom de blåblå vil innføre aktiviteter som ikke passer inn under eksisterende unntaksbestemmelser det blir nødvendig å endre loven og formålsbestemmelsen.

Det er bekymringsfullt.

Brage

Hva er det med denne reindrifta du messer om? Reindrifta har ingenting med Finnmarks eller Troms forhold til snøscooter å gjøre. Det er svært få reindriftsutøvere i Finnmark men mange flere snøscootere, "alle" har en. Reindrifta kjører mye ATV mens svært har en ATV i Finnmark og de som har en bruker den til noe helt annet.

Endring i motorferdselsloven har da lenge vært et tema og noe alle på stortingen utenom SV var for. Siste periode hadde SV MD-posten og satt seg på bakbeina slik at denne 40 kommuners forsøksordningen ble lansert. De Blå/blå mente da vel at det var ikke det alle hadde i tankene før SV satt seg på bakbeina og gjorde det nest beste, de lot alle som har søkt og visst interesse prøve å få til noe. Kudos til de blå/blå for å ha gjort det de lovet de skulle gjøre. Dette er jo et demokrati i praksis og jeg må si det er lenge siden jeg har følt at vi faktisk har et folkestyre hvor man stemmer fram noen og at de faktisk gjør det de sier de skal gjøre. Når de da ønsker å delegere ansvar nedover til kommunene er det jo bare helt topp.

Igjen, kommuner kan vedta løpetraséer så mye de vil men uten samtykke fra grunneiere er man like langt, derfor mener jeg at hele debatten er sterkt farget av følelser og synsinger som nødvendigvis ikke er riktig.

 

La oss nå si at det ble en løype gjennom Telemark og mot Vest-Agder en eller annen plass. Løypa vil da gå igjennom veldig mange eiendommer sannsynligvis følge linjetraséer der det er mulig ellers over vann og åpne områder, skogsbilveier osv. Skulle de da utvikle seg en ukultur hvor for mange ikke klarer å beherske seg vil selvsagt en grunneier få vite dette, og det er slutt på morroa. En grunneier kan og vil gjøre dette så mao, vi som kjører scooter er dønn avhengig av å oppføre oss og påvirke andre til å oppføre seg. Blir det klabb og babb i starten, ja helt sikkert? Noen vil helt sikkert gå helt amokk når de endelig får lov til å kjøre scooter men dette vil normalisere seg. Mange vil kjøpe snøscooter i starten og akkurat som med ATV blir det lagt på is når nyhetens interesse har lagt seg. Snøscooter er ikke for alle, du blir kald, det koster en del å kjøre, scooteren skal vedlikeholdes og kan man ikke skru selv kan det også fort bli dyrt for å ikke snakke om hvis du kjører noe i filler. Jeg spår at vi få en scooterboom i starten og at den kommer til å vare i 3-4 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smaug !

 

Til orientering ! Bruk av snøskuter er IKKE lovlig over alt, og vil forhåpentligvis aldri bli det Statistikken over snøskuterulykker  finnes allerede. Se ovenfor. Den siste (dødsulykken på Bjørnfjell) har vel ikke kommet inn i statistikken ennå.

Btrage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig utbredt blandt mange skuterkjørere å henvise til bortimot all annen aktivitet, enn den de driver med selv, flertallet er bl.a veldig imot fritidsbåter i Oslofjorden. Det er mange aktiviteter som er farlige, men disse er lovlige...Kanskje man skal legalisere fyllekjøring med bil, fordi de aller fleste kjører forsiktig og ikke krasjer?

Ingen er nok i mot fritidsbåter i Oslofjorden, men det er problematisk synes mange av oss at fritidsbåter i Oslofjorden er greit med svært få restriksjoner, du kan ha hekken full av påhengsmotorer og alle synes det er kult men du kan ikke kjøre på fjellet med en vanlig scooter. Mange krever stillhet der de selv ikke bor fordi de selv har valgt å bo i et miljø som støyer. Jeg kan ikke bo i en by og jeg liker svært dårlig å være i en stor by men det er det valget jeg har gjort og jeg får mer enn nok stillhet. Stillhet er enkelt å finne på bygda.

Det det sier mange av oss er at miljø er i allefall ikke det som er argumentet mot snøscooter, det kan det bare ikke være.

 

Jeg er temmelig sikker på at en fjellkommune innerst i Aust-Agder eller Telemark klarer å styre sitt nærmiljø bedre enn det stortinget klarer å gjøre med Oslofjorden. Jeg er også temmelig sikker på at kortreist styring er mye bedre en fjernkontroll.

Det det koker ned til er at vi som bor i bygdene er like glade i vår nærmiljø som hvilken som helst grønt parti, DNT eller miljøorganisasjon men vi deler ikke samme syn på hva som er skadelig og det er det heller ingen grunn til. Ingen har så langt klart å dokumentere at snøscooter tar livet av noe som helt annet enn en og annen snøscooterkjører som driter seg ut, så ja, kjører du idiot kan du dø - helt klart! Dette ansvaret overlater jeg til enkeltmenneske å finne ut av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smaug !

 

Det er et faktum at reindrifta på Finnmarksvidda er underlagt et eget regime nedfelt i Finnmarksloven som i første hånd administreres av Fylkesmannen i Finnmark. Se: www.lovdata.no. Du må gjerne kalle dette " å messe".

Jeg kan tenke meg (dette er  altså "å messe" som du kaller det) at dette er grunnen til at Kautokeino meldte seg ut av prøveprosjektet fordi finnmarksloven ble vedtatt mens prosjektet  pågikk. NB ! Dette er en gjetning far min side.

Vil du fortsatt hevde at Finnmark ikke er noe for seg selv i denne debatten ?

På Finnmarksvidda ,hvorfra jeg skjønner at du har det meste av din erfaring med snøskuter, er  altså noe for seg selv. Grunnen er selvfølgelig ,og naturlig nok, reindriften som er en stor og viktig næring der oppe.

 

I Sør Norge hvor også mange "lever av fri og uberørt natur", for å bruke det ordet, som f.eks reiselivsbransjen sier tvert NEI til skuterbruk i deres  omgivelser. For dem er naturen like mye en "ressurs" som den er for reindriftssamene. Verre er det ikke å forstå dette.

Brage   

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen i min kommune som kommer til å kjøpe seg snøskuter pga at vi er med i dette prosjektet. Alle som er interessert i å kjøre snøskuter har skuter fra før. Eller de har tenkt å kjøpe en i høst uansett. Om det i det hele tatt lar seg gjennomføre å lage en eller fler løyper her innerst i Aust-Agder tviler jeg litt på. Mange grunneiere er redd for hva dette kan føre til. Da er de ikke redd for hva de lokale snøskuterfolket gjør, men alle "byfolka" som slenger fra seg bil og henger i veien, kjører tulling, vet ikke hvordan man skal oppføre seg på heia rett og slett. Det er noen av de allerede. Men lovlige løypenett kan trekke til seg flere av disse. 

Jeg personlig mener vi burde ha løyper i kommunen. Vi burde også prøve å ha det åpent for "byfolket". Men de må lære seg heiskikk! F.eks. det at man ikke skal frese opp et plantefelt, jage dyr, spinne opp løypene, kaste søppel osv. 

Om dette utarter seg til mye tullekjøring vil ant. grunneier si stopp. Evnt at man må være medlem av lokal snøskuterklubb for å kunne benytte seg av løypenettet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En tragisk ulykke, men dette er fortsatt ikke standarden blant scooterkjørere i alta, og heldigvis noe som ikke utgjør en plage for lokalbefolkningen.

Det finnes selvfølgelig idioter i alle samfunnsgrupper, men å dra fram denne enkeltsaken for å svartmale alle scooterkjørere i dette område

uten å ha noen som helst kunnskap til lokal oppførsel er bare tåpelig. Du vil sikkert nekte for dette, men jeg ser ingen andre grunner til å dra fra en enkeltsak uten å forklare hvor sjeldent slike ulykker skjer i alta.

Jeg kan med 100% sikkerhet si at dette ikke er hverdagslig kost, sist det skjedde en like alvorlig møteulykke i dette området var i 1986, da uheldigvis med dødelig utfall.

Det skal også sies at dette er en av mest trafikkerte lovlige scooterløypene i alta. Der ferdes både scootere og skigåere hele vinteren, i LOVLIG SCOOTERLØYPE.

Og alle viser hensyn til hverandre, men som med alle andre aktiviteter skjer det ulykker fra tid til annen

 

Jeg sier ikke at dette var skigåerens feil, men dette va altså ikke noe som ble gjort med vilje fra scooterførerens side, at føreren prøver å vri seg unna straffeskyld er en annen diskusjon da det er noe som skjer i omtrent alle straffesaker.

Og jeg vet at så å si alle i alta som vet om denne saken syntes det var forkastelig gjort.

 

Alta kommune er stort i areal, det samme er finnmark fylke, at ulykkesstatistikker ved hammerfest sykehus er høy kan vel enkelt begrunnes med at det finnes to sykehus som skal dekke hele finnmark fylke, det ene ligger i kirkenes ved gransa til russland, det andre ligger i hammerfest i vest.

Dette vil si at nesten alle store skader blir kanalisert dit, og statistikken blir ført opp der. det føres ikke statistikk over hvor ulykkene har skjedd.

 

Men å sitte å sammenligne ulykker blir bare for dumt, både fra forkjempere og motstandere sin side.

Det skjer ulykker uansett hva du gjør, enten det er snøscooterkjøring, skikjøring i preparerte løyper, frikjøring i fjellet, bilkjøring, matlaging, du kan til og med skli i dusjen.

Skal man styre sine aktiviteter etter ulykkesstatistikker så bør man kanskje bare holde seg i sengen innsurret i bobleplast.

 

Hei smaug !

 

Det er et faktum at reindrifta på Finnmarksvidda er underlagt et eget regime nedfelt i Finnmarksloven som i første hånd administreres av Fylkesmannen i Finnmark. Se: www.lovdata.no. Du må gjerne kalle dette " å messe". 

 

Smaug har sin fulle rett i stusse over masingen om reindrifta. Reindrifta presenterer ikke majoriteten av scooterførere i finnmark, og som sagt tidligere har det eksistert lovlige løyper i finnmark som er åpen for alle som har lov

å kjøre snøscooter i flere tiår før det ble tenkt på noe prøveprosjekt i resten av landet. Reindrift og scooterkjøring har også eksistert lenge før finnmarksloven ble vedtatt. Du nevner ikke dette når noen drar finnmark inn i diskusjonen. 

At omtrent "alle" har snøscooter i finnmark betyr heller ikke at noen ikke er i mot, men det er det store flertallet av befolkningen i finnmark som er for, og kjører snøscooter.

Og dette er ikke dratt ut fra løse luften, det er heller ikke snøscooterforeninger og kompiser i kommunestyrene der oppe som presser gjennom saker. Det er hele befolkningen.

 

Så å sitte på ene siden av landet å dra fram eksempler fra den andre siden av landet uten god lokal kunnskap er meningsløst.

De som bor i prøvekommunene der det drives hærverk og jaging av villrein har jeg ingen grunn til å betvile når de drar fram eksemplene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tragisk ulykke, men dette er fortsatt ikke standarden blant scooterkjørere i alta, og heldigvis noe som ikke utgjør en plage for lokalbefolkningen.

Det finnes selvfølgelig idioter i alle samfunnsgrupper, men å dra fram denne enkeltsaken for å svartmale alle scooterkjørere i dette område

uten å ha noen som helst kunnskap til lokal oppførsel er bare tåpelig. Du vil sikkert nekte for dette, men jeg ser ingen andre grunner til å dra fra en enkeltsak uten å forklare hvor sjeldent slike ulykker skjer i alta.

Jeg kan med 100% sikkerhet si at dette ikke er hverdagslig kost, sist det skjedde en like alvorlig møteulykke i dette området var i 1986, da uheldigvis med dødelig utfall.

Det skal også sies at dette er en av mest trafikkerte lovlige scooterløypene i alta. Der ferdes både scootere og skigåere hele vinteren, i LOVLIG SCOOTERLØYPE.

Og alle viser hensyn til hverandre, men som med alle andre aktiviteter skjer det ulykker fra tid til annen

 

Jeg sier ikke at dette var skigåerens feil, men dette va altså ikke noe som ble gjort med vilje fra scooterførerens side, at føreren prøver å vri seg unna straffeskyld er en annen diskusjon da det er noe som skjer i omtrent alle straffesaker.

Og jeg vet at så å si alle i alta som vet om denne saken syntes det var forkastelig gjort.

 

Alta kommune er stort i areal, det samme er finnmark fylke, at ulykkesstatistikker ved hammerfest sykehus er høy kan vel enkelt begrunnes med at det finnes to sykehus som skal dekke hele finnmark fylke, det ene ligger i kirkenes ved gransa til russland, det andre ligger i hammerfest i vest.

Dette vil si at nesten alle store skader blir kanalisert dit, og statistikken blir ført opp der. det føres ikke statistikk over hvor ulykkene har skjedd.

 

Men å sitte å sammenligne ulykker blir bare for dumt, både fra forkjempere og motstandere sin side.

Det skjer ulykker uansett hva du gjør, enten det er snøscooterkjøring, skikjøring i preparerte løyper, frikjøring i fjellet, bilkjøring, matlaging, du kan til og med skli i dusjen.

Skal man styre sine aktiviteter etter ulykkesstatistikker så bør man kanskje bare holde seg i sengen innsurret i bobleplast.

 

 

Smaug har sin fulle rett i stusse over masingen om reindrifta. Reindrifta presenterer ikke majoriteten av scooterførere i finnmark, og som sagt tidligere har det eksistert lovlige løyper i finnmark som er åpen for alle som har lov

å kjøre snøscooter i flere tiår før det ble tenkt på noe prøveprosjekt i resten av landet. Reindrift og scooterkjøring har også eksistert lenge før finnmarksloven ble vedtatt. Du nevner ikke dette når noen drar finnmark inn i diskusjonen. 

At omtrent "alle" har snøscooter i finnmark betyr heller ikke at noen ikke er i mot, men det er det store flertallet av befolkningen i finnmark som er for, og kjører snøscooter.

Og dette er ikke dratt ut fra løse luften, det er heller ikke snøscooterforeninger og kompiser i kommunestyrene der oppe som presser gjennom saker. Det er hele befolkningen.

 

Så å sitte på ene siden av landet å dra fram eksempler fra den andre siden av landet uten god lokal kunnskap er meningsløst.

De som bor i prøvekommunene der det drives hærverk og jaging av villrein har jeg ingen grunn til å betvile når de drar fram eksemplene sine.

"men dette va altså ikke noe som ble gjort med vilje fra scooterførerens side, at føreren prøver å vri seg unna straffeskyld er en annen diskusjon da det er noe som skjer i omtrent alle straffesaker."

 

Ikke gjort med med vilje? Så det var altså noen som tvang dem til å kjøre i fylla? Når du kjører på noen i fylla, er det slett ikke ikke noe uhell, å kjøre i fylla er et valg som den aktuelle personen(ene) tok, og skal man dømme etter alle sakene i avisene som omhandler fyllekjøring med snøskuter nordpå, er dette veldig utbredt. Så vidt jeg husker, var det  en gravid dame som ble nedkjørt i området rundt Altevatn, dette var også fyllekjøring, så dette er dessverre ikke noen enkelthendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smaug !

 

Jeg tillater meg å "messe" litt mer om forholdene i Finnmark.

 

Reindriftsloven § 23 Motorferdsel :

 

"Den som utøver reindrift har adgang til bruk av nødvendige fremkomst- og transportmidler i samsvar med  driftsplan jf. § 62

Bruk av terrenggående kjøretøy på bar mark skal begrenses mest mulig og skal så langt mulig foregå i  faste løyper".

-------

§62

"3. oversikt over nødvendige fremkomst- og transportmidler, herunder hvilke terrenggående kjøretøy som anvendes ------"

 

Brage    

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men dette va altså ikke noe som ble gjort med vilje fra scooterførerens side, at føreren prøver å vri seg unna straffeskyld er en annen diskusjon da det er noe som skjer i omtrent alle straffesaker."

 

Ikke gjort med med vilje? Så det var altså noen som tvang dem til å kjøre i fylla? Når du kjører på noen i fylla, er det slett ikke ikke noe uhell, å kjøre i fylla er et valg som den aktuelle personen(ene) tok, og skal man dømme etter alle sakene i avisene som omhandler fyllekjøring med snøskuter nordpå, er dette veldig utbredt. Så vidt jeg husker, var det  en gravid dame som ble nedkjørt i området rundt Altevatn, dette var også fyllekjøring, så dette er dessverre ikke noen enkelthendelse.

 

Nå var det ikke å forherlige fyllekjøring jeg ville med innlegget heller, dette er totalt uakseptabelt, og var heller ikke det jeg ville fram til.

Promillekjøring med hva som helst er vel et utbredt problem over hele landet.

Det jeg ville fram til var hele diskusjonen med ulykker, statistikker, svartmaling og at i dette området var ikke slike møteulykker hverdagskost.

Jeg betegnet det vel heller ikke som et "uhell", men mer som en TRAGISK ULYKKE om jeg får sitere meg ordrett.

Å prøve å vri på mine meninger og synspunkt er bare dumt.

 

Altevatn som ligger i troms kan jeg ikke uttale meg om da det ligger 450 kilometer og en 6 timers kjøretur unna alta.

Og hvorfor kom du ikke med et avisinnlegg om den saken?

Om dere har et stort problem med at fyllekjørere meier ned folk der så får du ta det innlegget, ikke prøv å vinkle det til at jeg synes fyllekjøring er greit, det er ikke ok.

 

Hei smaug !

 

Jeg tillater meg å "messe" litt mer om forholdene i Finnmark.

 

Reindriftsloven § 23 Motorferdsel :

 

"Den som utøver reindrift har adgang til bruk av nødvendige fremkomst- og transportmidler i samsvar med  driftsplan jf. § 62

Bruk av terrenggående kjøretøy på bar mark skal begrenses mest mulig og skal så langt mulig foregå i  faste løyper".

-------

§62

"3. oversikt over nødvendige fremkomst- og transportmidler, herunder hvilke terrenggående kjøretøy som anvendes ------"

 

Brage    

 
Brage, det du har der er et utdrag fra reindriftsloven.
Den gjelder for reindriftsnæringen og er ikke gjeldende for privatpersoner.
For private i finnmark gjelder egne løyper og lovverk.
Hvorfor er du så opphengt i reindrift og scooterkjøring? Dette har absolutt ingenting med den nye prøveordningen å gjøre.
Det har heller ikke de lovlige scooterløypene i finnmark heller da de har eksistert lenge før en forsøksordningordning var påtenkt.
 
Kan vi ikke holde denne tråden til det den var tiltenkt, den NYE FORSØKSORDNINGEN.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smaug og sromsdal !

 

Jeg syns det er litt naivt å bortse fra at en   nødvendig rett for reindriftssamer til  å bruke snøskuter IKKE påvirker den alminnelige opinions syn å aktiviteten..

Det må være klart, etter min oppfatning, at alle som bor i Finnmark synes det er all right med en snøskuter på samme måte som folk langs kysten skaffer seg motorbåt. 

Det skal IKKE bety at da må det også være OK med snøskuter i områder hvor folk, og bedrifter, syns snøskuter er en pest og en plage.

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå var det ikke å forherlige fyllekjøring jeg ville med innlegget heller, dette er totalt uakseptabelt, og var heller ikke det jeg ville fram til.

Promillekjøring med hva som helst er vel et utbredt problem over hele landet.

Det jeg ville fram til var hele diskusjonen med ulykker, statistikker, svartmaling og at i dette området var ikke slike møteulykker hverdagskost.

Jeg betegnet det vel heller ikke som et "uhell", men mer som en TRAGISK ULYKKE om jeg får sitere meg ordrett.

Å prøve å vri på mine meninger og synspunkt er bare dumt.

 

Altevatn som ligger i troms kan jeg ikke uttale meg om da det ligger 450 kilometer og en 6 timers kjøretur unna alta.

Og hvorfor kom du ikke med et avisinnlegg om den saken?

Om dere har et stort problem med at fyllekjørere meier ned folk der så får du ta det innlegget, ikke prøv å vinkle det til at jeg synes fyllekjøring er greit, det er ikke ok.

 

 
Brage, det du har der er et utdrag fra reindriftsloven.
Den gjelder for reindriftsnæringen og er ikke gjeldende for privatpersoner.
For private i finnmark gjelder egne løyper og lovverk.
Hvorfor er du så opphengt i reindrift og scooterkjøring? Dette har absolutt ingenting med den nye prøveordningen å gjøre.
Det har heller ikke de lovlige scooterløypene i finnmark heller da de har eksistert lenge før en forsøksordningordning var påtenkt.
 
Kan vi ikke holde denne tråden til det den var tiltenkt, den NYE FORSØKSORDNINGEN.

 

I Dividalen var det:http://www.nrk.no/buskerud/aling-scooterdomt-1.269056. Og ja, jeg klar over avstandene, men det er uansett et fylke som har hatt skuterleder lenge.

Nå tror jeg ikke at jeg gidder å legge inn flere artikler om konsekvensene av snøskuterkjøring, det virker ikke som om alt dette  er relevant uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smaug !

Jeg har IKKE dratt Finnmark inn i denne tråden bare forsøkt å påviseat  praksis og erfaringwr derfra , etter min oppfatning, har liten relevans til de båblås "prøveordning" som for øvrig var avsluttet da de blåblå kom inn i regjeringskontoreene.

Jeg er for øvrig helt enig i at det er det nå omtalte "frisleppet" til statsråd Sundtoft som bør være tema for den videre debatt. Men da må smaug slutte å snakke om hvor greit det er med skuter i Finnmark, hvor han, etter det han selv sier, har så gode erfaringer og opplevelse.

 

Brage   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smaug og sromsdal !

 

Jeg syns det er litt naivt å bortse fra at en   nødvendig rett for reindriftssamer til  å bruke snøskuter IKKE påvirker den alminnelige opinions syn å aktiviteten..

Det må være klart, etter min oppfatning, at alle som bor i Finnmark synes det er all right med en snøskuter på samme måte som folk langs kysten skaffer seg motorbåt. 

Det skal IKKE bety at da må det også være OK med snøskuter i områder hvor folk, og bedrifter, syns snøskuter er en pest og en plage.

 

Brage

 

I finnmark samarbeider reindrift og kommuner om snøscooterløyper og beiteområder for å unngå konflikter.

Konflikter vil det alltid være, men det er ikke dermed sagt at reinbeitekonfliktene er ensrettet mot scoterløyper.

Det er interne konflikter, konflikter med andre beitedistrikter, konflikt med bønder, konflikt med privat eindom, eiendomsrett og mye mer.

Snøscooteren presenterer en meget liten del av disse konfliktene.

At reindriften kan kjøre hvor de vil irriterer nok noen ja, men de fleste har forståelse for at de har en jobb å gjøre.

Og jeg vet ingen bedrifter i finnmark som er i konflikt med snøscooterløyper.

At det kan komme konflikter sørpå kan jeg forstå i henhold til turisme og mange grunneiere.

 

 

I Dividalen var det:http://www.nrk.no/buskerud/aling-scooterdomt-1.269056. Og ja, jeg klar over avstandene, men det er uansett et fylke som har hatt skuterleder lenge.

Nå tror jeg ikke at jeg gidder å legge inn flere artikler om konsekvensene av snøskuterkjøring, det virker ikke som om alt dette  er relevant uansett?

 

Nå kunne du vel også nevnt at han som kjørte ikke var lokal, men kom sørfra. Og at han kjørte i et ulovlig område.

Ikke at det rettferdiggjør promillekjøringen eller nedkjøring av en gravid kvinne, men at sammenligningsgrunnalget fra alta faller litt bort da dissse var lokale og kjørte i lovlig løype.

Dette med tanke på innlegget om ulykkesstatistikken.

 

Og jeg gjentar, det er ikke ok med fyllekjøring eller kjøring utenfor lovlig løype.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Balle !

Helt enig i at det er den nye såkalte prøveordningen til statsråd Sundtoft (hvor hun slipper til alle kommuner som har snø hvor det kan brukes skuter) som bør være tema for denne debatten. Jeg forutsetter da at ingen heretter vil legitimere en utvidelse av ordningen ved å foreslå en liberalisering av motorferdsellovens hovedbestemmelse (formålsparagrafen)som forbyr fri kjøring med snøskuter.

Det gjenstår å se om det er noen av de over hundre kommunene som ikke består "prøven".

Jeg håper også at ingen heretter vil vise til Finnmark som "modell" for nye regler.

Brage

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir så mye klabb som enkelte her mener vil grunneiere sette seg på bakbena. De har ingenting å tape på å "sette kjepper i hjula" for scooterfolka og det vil ikke bli noen løyper å kjøre i.

Om det er så livsfarlig å kjøre scooter som enkelte her mener vil de som kjører svin utrydde seg selv og problemet blir borte.

Om foreldre/skole begynner å ta litt ansvar vil man i ung alder lært hvordan man skal oppføre seg i naturen og få en tilknytning og respekt for den. Jaging av dyr o.l ville blitt et langt mindre problem.

Vi må stole på at kommunene ønsker det som er best for seg. Det er ingenting som sier at selvom staten overlater ansvaret til kommunene så blir det lov å kjøre overalt. Funker det ikke så vil vel heller ikke kommunene ha det. Og igjen, det er uansett ikke snakk om et frislepp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøskutersaken

 www.nationen.no opplyser at Sivilombudsmannen ikke vil ta stilling til friluftorganisasjonenes  klage før den  "ferdigbehandlet i forvaltningen". Det er egentlig ikke så overaskende. Det er en måte for ham å komme ut av en litt ubehagelig situasjon på. Han sier, som riktig er, at hans uttalelse/kontroll skal være "etterfølgende". Vi kan så spørre: Hva er "etterfølgende" i denne saken. Er det når regjeringen fatter vedtak om å godkjenne "prøveprosjektene"?  Sivilombudsmannen kan da se på om det foreligger en konflikt med forsøksloven og/eller motorferdselloven. Det kan ta tid og i mellomtiden er saken helt sikkert blitt behandlet i spørretimen i Stortinget og kanskje i konstitusjonskomiteen som kan ende med knall og fall for Sundtoft. Det blir litt spennende å se hva som skjer framover. En lovproposisjon i denne saken må også passere Kommunal- og regionaldepartementet. Det kan også ta tid for forholdet mellom de to departementene har ikke alltid vært det beste.

 

Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er artig at scooterforkjempere mener at en rød T ødelegger turopplevelsen dems, men samtidig ikke ser noe som helst problemer med snøscooterkjøring  :-P  Funny!

 

Dette er vel å lage storm i et vannglass? At èn scooterforkjemper som uttalte dette ble til flere, det er vel litt overdrevent.

Jeg kjører også snøscooter, men jeg følger også den røde T'en innimellom når jeg er på fjelltur om sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.