Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

"selv tar jeg en liten svingom en eller annen plass før jeg slår meg til ro ved bålet og ser ikke noe galt med det."

 

Her tror jeg mye av problemene med skuterkjørere ligger: De evner rett og slett ikke å se at det de driver med er til ulempe for andre, og iallefall ikke at de er kriminelle. Begynner forøvrig å bli lei denne argumentasjonen om at "byfolk" ikke har noe de skal ha sagt på "på annen manns grunn". Bor og har bodd på landsbygda 90 % av mitt liv, og det er "mine" fjell som skuterkjørerne har overtatt. Hvis disse er er så friluftsinteresserte, hvor er de da utenom skutersesongen? Har aldri sett en "sledneck" på tur om sommeren, for disse er det kun eksos og støy som teller! At endel vil komme til å holde seg til løypene og kjøre "lovlig", kommer ikke til å stoppe den omfattende tullkjøringen. Ingen kjøper en "langbander" med høykam for å rusle etter ei løype i 70 km/t!

Der jeg tar denne "svingomen" er det ikke en skigåer å se og jeg kan ikke skjønne at jeg skal måtte ta hensyn til noen som ikke er der eller plager noen. Er det mange turister til stedet noe det bare blir sjeldnere og sjeldnere å se klarer jeg helt fint å ligge å rulle rundt bålet hele dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og når skal jeg lære at sarkasme ikke alltid noteres når den forekommer skriftlig.

 

Men det jeg da mente å få frem, er nå at det er jo så fint at tabloiden VG for en gangs skyld IKKE overdriver, eller hva? :). Synd du ikke finner meg interessant, men det er vel ikke helt min agenda i debatten. 

 

Joda, du er interessant (du har jo meninger), VG er også til tider interessant, men dere blir ikke mer interessante av å kalle det et frislepp.

 

Vel...jeg tror VG overdriver litt nå også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tipper at 100% av motstanden her inne og ellers i landet er ene og alene pga høyst personlige grunner.

 

Jeg ser ikke bort fra at slik det er nå er det stort sett ungdom med litt for mye lommepenger som trekker til scootermiljøet men det kan vi normalisere. Idioter er idioter om de går på ski eller kjører snøscooter, la oss nå ikke i dette landet la oss styres av alle idiotene. Jeg tenker at litt "internkontroll" innad i scootermiljøet over tid kan luke ut visse uromomenter.

 

... mens ungdom er ungdom og gjerne skal prøve litt. At det blir sett på som bortimot dødssynd at ungdommer prøver ut noen grenser tjener ingen på, det blir ikke folk av noen som aldri gjør noe gærnt eller går på en smell. Jeg kjørte selv det reimer og tøyler kunne holde og sparte ikke på konfekten men man lærer rimelig fort at enkelte ting gjør man bare ikke som feks lavtflygende over en bakketopp, full skilett forbi familifolk det være seg om de går på ski eller selv kjører scooter. Perioden med ungdomskjøring er ikke lang   ...  selv tar jeg en liten svingom en eller annen plass før jeg slår meg til ro ved bålet og ser ikke noe galt med det.

Vi har sikkert mange grunner for å ikke ønske utvidet fritidsbruk av motorisert ferdsel i villmarka vår. Med det mener jeg ikke snøscooter alene, men alle typer kjøretøy.

Jeg  (og mange andre) er ikke motstandere fordi vi selv er redd for å miste privilegier i naturen, men først og fremst på grunn av de naturlige beboerne der ute. Vi har mange arter som er på "rødlisten" og de krever å kunne leve sin tilværelse i fred for ytterligere støy og menneskeskapte aktiviteter rundt seg. Mer motorisert ferdsel i naturen vil generelt  bidra til at flere vil oppsøke områder som til nå har vært uforstyrret, og jeg er redd det er dyr- og fuglelivet som til sist blir den store taperne i områdene dette gjelder. Mange arter har utfordringer nok med menneskelig aktivitet allerede, villreinen er et godt eksempel på dette.

 

Du selv derimot synes jeg fronter "ene og alene pga høyst personlige grunner"  for å kunne kjøre som det passer deg selv. Her synes jeg du møter deg selv i døren.

 

Du trekker fram at "ungdommer prøver ut noen grenser ...."," Jeg kjørte selv det reimer og tøyler kunne holde og sparte ikke på konfekten...", osv...

Noe jeg synes kommer dårlig fram er ulykkesstatistikken rundt snøscooter som fritidsleketøy. Det handler ikke kun om førere og passasjerer, men også skigåere, bilister, dyr og andre som kommer i konflikt (les: i veien for) snøscootere.

 

Jeg jobber i helsesektoren og hadde turnustjeneste et par steder i Troms og Finnmark, så selv om mine erfaringer er tidsbegrenset, kan jeg i alle fall underskrive på at det vinterstid ikke er helt uvanlig med skader hvor snøscooter har en årsakssammenheng, spesielt i helgene.

 

For ikke å blande inn mine subjektive og ikke-dokumenterte opplevelser, refererer jeg heller til "Statens Veivesen - Ulykker med snøscooter - 2008". Under beskrives kun noen rapporterte ulykker, de fleste blir antagelig ikke rapportert. Tallene må leses statistisk og ikke som status.

Siden jeg enda ikke har skjønt hvordan "objects" og bilder limes inn her, refererer jeg korte stikkord fra rapporten. 

For de som ønsker å lese hele, legger jeg linken i bunnen.

 

62 alvorlige ulykker med 103 personer involvert, fordelt på 14 fylker, hvorav 17 i Finnmark.

6 av ulykkene skjedde under arbeidskjøring, resten er fordelt på ulike typer fritidsaktivitet.

4 ulykker var dødsulykker.

24 var hardt skadd

 

70% av ulykkene er kun snøscooteren innblandet

11 ulykker med annet kjøretøy

3 ulykker med skiløpere

3 ulykker med fotgjengere

1 ulykke med dyr involvert

 

Ulykker med snøscooter er i hovedsak "helgeulykker"; over 70% skjer fredag - lørdag - søndag

En stor andel av ulykkene skjer etter at det er mørkt

30% av ulykkene skjedde lørdag ettermiddag - kveld - natt til søndag.

70% av ulykkene skjedde under gode værforhold

57% av de involverte var i alderen 18-35 år (den eldste var 92... )

 

http://svvgw.vegvesen.no/http:/svvbibsys01.vegvesen.no/epublisher/document.asp?func=show&id=1144&type=0&service=0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smaug !

 

1. Hvorfor skal jeg tro mer på deg enn det jeg selv har sett i Finnmark og andre har dokumentert både her på Fjellforum og rundt i landets aviser ??.

 

Hvorfor skal jeg tro på noe egentlig? Kan vi ikke alle bare være mistroisk og ikke tro på noen eller noe?

 

2. Hvorfor tror du  myndighetene , både de rødgrønne og nå de blåblå finner det nødvendig å regulere skutertrafikken hvis det ikke er for at erfaring viser at det ikke er mulig å stole på at alle tar de hensyn som DU mener er gode nok. ?? Hvorfor er det knyttet restriksjoner til bruk av bil på veiene og båter på sjøen ? Har du den samme holdning til bilkjøring som til den form for skuterkjøring som , til overmål, er dokumentert  både her på Fjellforum og i mange av landets aviser

Dette burde vel være svar godt nok på det du farer med.

 

De blåblå vil regulere scootertrafikken pga all idiotkjøringen altså? Følger ikke argumentasjonen din. De følger vel bare en modell som allerede eksisterer og fungerer, mer vitenskapelig er det vel ikke. De har sikker mer viktige ting å gjøre enn å late som de forstår hvordan scootertrafikken best kan reguleres.

 

3. Du har vel fått med deg at heller ikke de blåblå vil avregulere skuterkjøringen helt. Men når over hundre kommuner nå slippes løs til å regulere nesten som de vil, bare det skjer innenfor de rammer som bygningsloven og verneforskriftene setter, så er det på sin plass å kalle dette et frislipp, men det er ikke undertegnede som har funnet opp dette uttrykket. Det er funnet opp  av noen som skjønner at vi står overfor få den samme utvikling som minner om situasjonen i Sverige hvor mange er helt fortvilet over det som har skjedd der.

De blåblå har sett at dersom de mest ihuga skutertilhengerne skal få viljen sin så må motorferdsellovens formålsparagraf endres og det arbeidet har fru Sundtoft allerede satt i gang!!      

 

Pr dags dato så reguleres snøscooter traséer av fylkesmannen i Finnmark. Det er et tak på antall km med løyper som totalt er tillatt innad i en kommune fastsatt av fylkesmannen. Sånn fungerer det i dag. Det nye er at kommunen ikke trenger å spørre fylkesmannen, han skal bare følge med at kommunene ikke bryter loven noe som vel egentlig alltid har vært poenget med en fylkesmann. Han er en klageinstans i bunn og grunn med overordnet ansvar.

Kommunene kan altså da legge traséer der de mener det passer, om det kommer føringer for kommunee vet vel ingen enda, noe sier meg at det kommer en del føringer men det får vi vel se. Hvis kommunen har lagt en trasé inn i et område som ikke tillater sånt skal det klages inn til fylkesmannen som da kan sette foten ned.

Jeg vet da at det ikke er du som har funnet opp uttrykket, det har media skapt og alt som står i media er jo sant ikke sant?

 

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

"Grunnen til at jeg mener saken er noe overdrevet er at grunneiere også her har full råderett uansett om det måtte komme aldri så mange nye lover." "Kan det være grunneier selv kanskje? De kan stort sett kjøre hvor de vil om de har med en motorsag allerede i dag."

 

Nå er du skikkelig på bærtur (skutertur), en grunneier kan overhodet ikke kjøre hva eller hvor han vil, dette er regulert i loven. Det eneste som er dispensasjonsfri kjøring, er kjøring i næringsøyemed. Jeg som grunneier, kan ikke råne rundt i min egen skog (kommer fra gård) på søndagene. med en motorsag på skuteren, med det formål å hogge litt bjørk til bruk på hytta. Dette må det innhentes tillatelse til fra kommunen, på lik linje med all annen kjøring som ikke er dispensasjonsfri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Bor og har bodd på landsbygda 90 % av mitt liv, og det er "mine" fjell som skuterkjørerne har overtatt. Hvis disse er er så friluftsinteresserte, hvor er de da utenom skutersesongen? Har aldri sett en "sledneck" på tur om sommeren, for disse er det kun eksos og støy som teller! At endel vil komme til å holde seg til løypene og kjøre "lovlig", kommer ikke til å stoppe den omfattende tullkjøringen. Ingen kjøper en "langbander" med høykam for å rusle etter ei løype i 70 km/t!

 

Hvordan vet du at du ikke har sett en "sledneck" på sommeren? Vet du hva alle turgåerene gjør i vinterhalvåret? Det er i såfall meget imponerende. Jeg kjenner ingen "slednecks" men jeg kjenner noen som kjører cross, når de går i fjellet så ser de ut som alle andre.

 

Hvorfor lokale beboere vil forsøple sitt eget nærmiljø mer enn tilreisende har jeg også lurt på flere ganger.

 

Jeg kan ikke se at noen av debattantene her i tråden har satt skuterfolket i bås? I såfall blir det en tolkning fra din side. Jeg har hele tiden vært med på at det er de få som ødelegger for de mange. Jeg har ingen intensjoner om å kriminalisere alle som eier en snøskuter.  

 

Jeg er ganske sikker på at lokalbefolkningen ikke søpler mer enn turister. De stedene jeg har sett mest drit er på typiske turiststeder som lokalbefolkningen holder seg langt unna.

 

Noen av debatantene har satt scooterfolket skikkelig i bås, ganske enkelt ved å kalle dem scooterfolket, som om de var en egen rase (noe de muligens er, men sånt er det uhøffelig å snakke høyt om). Jeg gidder ikke gå igjennom kommentarene her for å finne hvem og når det ble sagt (tråden har blitt altfor lang til det), men jeg husker godt at jeg har kommentert det før, at det ikke fører noe godt med seg å kalle dem "scooterfolket". Det er ikke det at det trenger å være negativt, selv blir jeg kalt uteligger av enkelte uten at det er i negativ forstand, men i dette tilfellet er "scooterfolket" nesten som skjellsord å regne. Men når det er sagt så dukker jo også "byfolket", "bygdefolket", "cowboyer" o.s.v opp i denne debatten. Så alle blir satt i bås og det greieste er sikkert å bare lukke øynene litt for det. Tror ingen her har til hensikt å angripe noen andre her inne. Men som på det meste, noen ødelegger for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at du ikke har sett en "sledneck" på sommeren? Vet du hva alle turgåerene gjør i vinterhalvåret? Det er i såfall meget imponerende. Jeg kjenner ingen "slednecks" men jeg kjenner noen som kjører cross, når de går i fjellet så ser de ut som alle andre.

 

 

Jeg er ganske sikker på at lokalbefolkningen ikke søpler mer enn turister. De stedene jeg har sett mest drit er på typiske turiststeder som lokalbefolkningen holder seg langt unna.

 

Noen av debatantene har satt scooterfolket skikkelig i bås, ganske enkelt ved å kalle dem scooterfolket, som om de var en egen rase (noe de muligens er, men sånt er det uhøffelig å snakke høyt om). Jeg gidder ikke gå igjennom kommentarene her for å finne hvem og når det ble sagt (tråden har blitt altfor lang til det), men jeg husker godt at jeg har kommentert det før, at det ikke fører noe godt med seg å kalle dem "scooterfolket". Det er ikke det at det trenger å være negativt, selv blir jeg kalt uteligger av enkelte uten at det er i negativ forstand, men i dette tilfellet er "scooterfolket" nesten som skjellsord å regne. Men når det er sagt så dukker jo også "byfolket", "bygdefolket", "cowboyer" o.s.v opp i denne debatten. Så alle blir satt i bås og det greieste er sikkert å bare lukke øynene litt for det. Tror ingen her har til hensikt å angripe noen andre her inne. Men som på det meste, noen ødelegger for alle.

"Hvordan vet du at du ikke har sett en "sledneck" på sommeren? Vet du hva alle turgåerene gjør i vinterhalvåret? Det er i såfall meget imponerende. Jeg kjenner ingen "slednecks" men jeg kjenner noen som kjører cross, når de går i fjellet så ser de ut som alle andre."

 

 Kan kanskje presisere mine betegnelser, jeg prøver å skille mellom det man kan kalle tur-skuterkjørere/nyttekjørere o.l (er forøvrig selv blandt dem, da jeg kjører både snøskuter og ATV i jobbsammenheng), og det jeg liker å kalle "slednecks". Det er sistnevnte som er problemet her, dette er 90 % pøbel, hensynsløse idioter som har absolutt 0 interesse av naturen som sådan. Dette er personer som elsker å plage andre med kjøringen sin, som ødelegger skiløyper, kjører over utsatte isfiskebruk, som driver hærverk på biler og truer med/utfører vold mot meningsmotstandere. Jeg vet hvem disse er i mitt nærområde, og jeg skal love deg at disse ikke er på tur uten belte! Detter er faktisk en helt spesiell gruppe, som jeg ikke ser noen grunn til å ikke sette i bås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kan kanskje presisere mine betegnelser, jeg prøver å skille mellom det man kan kalle tur-skuterkjørere/nyttekjørere o.l (er forøvrig selv blandt dem, da jeg kjører både snøskuter og ATV i jobbsammenheng), og det jeg liker å kalle "slednecks". Det er sistnevnte som er problemet her, dette er 90 % pøbel, hensynsløse idioter som har absolutt 0 interesse av naturen som sådan. Dette er personer som elsker å plage andre med kjøringen sin, som ødelegger skiløyper, kjører over utsatte isfiskebruk, som driver hærverk på biler og truer med/utfører vold mot meningsmotstandere. Jeg vet hvem disse er i mitt nærområde, og jeg skal love deg at disse ikke er på tur uten belte! Detter er faktisk en helt spesiell gruppe, som jeg ikke ser noen grunn til å ikke sette i bås.

 

Så du mener altså ikke scooterfolk generelt? Jeg forsto det som at alle som "herjer" med scooter i fjellet er slednecks. Jeg kjenner fler som gjerne skulle kjørt villmann i fjellet, men som også kan se ut som en hvilken som helst annen turgåer når de lebber til fots eller på ski. Dette er ikke kriminelle pøbler, men folk som liker fart og spenning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å tillegge den ene eller andre siden meninger, kan det være greit å utdype hva en selv mener.

 

Jeg er skeptisk til en økning av scooterbruk i Norge.

 

Hvorfor?

 

Fordi stillhet og urørt natur er et knapphetsgode som bør tas vare på.

Og fordi jeg er pessimistisk av natur og så lenge "mye vil ha mer", kan jeg ikke tenke meg at et begrenset "frislipp" i dag vil stoppe der.

 

Jeg ser, uten problem, at det kan være utrolig gøy å kjøre scooter. Jeg har ikke prøvd, kunne gjerne tenkt meg å prøve, og jeg kan lett se for meg at følelsen av å suse innover vidda, alene med naturen, i en fart og med utstyr som gjør at jeg forventer å nå steder jeg aldri har vært før, se ting som ellers ville ta uker å oppleve, og være hjemme til middag må gi en rus uten sidestykke. Omtrent som 18-åringen som har nettopp fått lappen, eller kicket frikjøreren får når snøen er perfekt og ingen har kjørt akkurat denne linja før.

 

Men: Hvem er det som skal få bestemme hvordan jeg kan oppføre meg i naturen, der hvor jeg er utenfor byens trafikkregler, jobbens leveringskrav eller bygdesladderen som følger meg over alt?

 

I VG stod følgende: http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10148180

 

Sitat fra oppsummeringen: For at naturen skal være fri for alle, må friheten til å bruke den akkurat slik man selv vil være begrenset.

 

Dette er i dag styrt gjennom en rekke lover, deriblandt friluftsloven, lov om motorferdsel osv osv. De aller fleste av oss innretter seg etter dette. En oppmykning av det ene kan gå bra, men det jeg leser her inne og gjennom media, gir meg grunn til skepsis.

 

Skepsisen bunner i at scooterkjørere (ikke alle) ser ut til å tro at allemannsretten også gjelder når de kjører scooter. At det å kjøre i utmarka, når det er vinter og sporene bare er der for en kort tid, ikke er det samme som å kjøre andre kjøretøy på sommeren. Og det er jeg ikke enig i.

 

JEG mener, at scooterkjøring godt kan tillates, ja endog være fornuftig jf. Røde Kors og annen nyttekjøring, men det må være under forutsetning at brukerne viser moderasjon og aksepterer at dette ikke er leketøy, men kjøretøy på lik linje med hjulbaserte kjøretøy, og må brukes deretter.

 

I dagens VG så jeg en annonse fra Visit Norway, som ikke bare inviterer til opplevelse med samer og reinsdyr, men også egne turer ut på vidda for å oppleve dyrelivet der. Med Scooter. At dette er etablert praksis nordpå får være så, men skal dette også komme sørover? På Dovre er det idag en lang diskusjon om DNT sin bruk av buss på nedlagte forsvarsveier i det gamle skytefeltet inn til Snøheim kontra villreinstammen i området. Hvor lang tid tar det før denne trafikken er erstattet med scootertur til foten av Snøhetta?

 

Jeg husker en påsketur på 90-tallet gjennom Jotunheimen. Vi passerte Leirvassbu, og reagerte dengang på "byfolkets" inntog, slalomski og afterski midt i den helligste fjellheimen! Nå er topptur med påfølgende nedfart et helt annet fenomen nå enn hva det var da, men spranget fra det vi opplevde da til at Hyttene tibyr scootertur mot toppene for at man skal slippe å gå opp er heller kort.  

 

Tilbake til meningen fra VGs leder som jeg referte til øverst.

 

Der stod også følgende: Å begrense motorbruken handler om å la naturen i størst mulig grad få være natur.

 

Mennesket er ikke verdensmester til å behandle jorda slik at våre etterkommere får mest mulig glede av den de og. Derimot skal vi nyttemaksimere mest mulig for oss her og nå. Vi har en unik sjanse til å si at her i Norge, her tar vi fremtiden på alvor, og vil at også våre etterkommere skal få oppleve samme stillhet, samme urørte flater og samme natur som oss. Det er for dumt at historiebøkene skal gjenkjenne oss som generasjonen som bare tok til egen nytelse, uten respekt eller evne til å vise moderasjon. Eller til å la naturen være natur.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "scooterfolk"? Alle som herjer er slednecks, men ikke alle som kjører skuter er slednecks. Så lenge sistnevnte gruppe får drive på ganske så uforstyrret, er det liten mulighet at dette kommer i ordnede former i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost, dette var en fantastisk fin oppsummering av innlegget ditt  (jeg tillater meg å gjenta og utheve slik at andre lettere skal se det)  ...  :!:

 

Mennesket er ikke verdensmester til å behandle jorda slik at våre etterkommere får mest mulig glede av den de og. Derimot skal vi nyttemaksimere mest mulig for oss her og nå. Vi har en unik sjanse til å si at her i Norge, her tar vi fremtiden på alvor, og vil at også våre etterkommere skal få oppleve samme stillhet, samme urørte flater og samme natur som oss. Det er for dumt at historiebøkene skal gjenkjenne oss som generasjonen som bare tok til egen nytelse, uten respekt eller evne til å vise moderasjon. Eller til å la naturen være natur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså ikke scooterfolk generelt? Jeg forsto det som at alle som "herjer" med scooter i fjellet er slednecks. Jeg kjenner fler som gjerne skulle kjørt villmann i fjellet, men som også kan se ut som en hvilken som helst annen turgåer når de lebber til fots eller på ski. Dette er ikke kriminelle pøbler, men folk som liker fart og spenning.

 

 

Hvis du bryter lover og regler så er vell du per definisjon kriminell ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost, dette var en fantastisk fin oppsummering av innlegget ditt  (jeg tillater meg å gjenta og utheve slik at andre lettere skal se det)  ...  :!:

 

Mennesket er ikke verdensmester til å behandle jorda slik at våre etterkommere får mest mulig glede av den de og. Derimot skal vi nyttemaksimere mest mulig for oss her og nå. Vi har en unik sjanse til å si at her i Norge, her tar vi fremtiden på alvor, og vil at også våre etterkommere skal få oppleve samme stillhet, samme urørte flater og samme natur som oss. Det er for dumt at historiebøkene skal gjenkjenne oss som generasjonen som bare tok til egen nytelse, uten respekt eller evne til å vise moderasjon. Eller til å la naturen være natur.

Det er så utrolig lett å være tastaturmiljøverner. Ofte men ikke alltid og gjelder sikkert ikke deg er slike mijøvernere mest opptatt av å verne andre sitt miljø. Alle må vel innse at det ville vært rart hvis befolkningen i Finnmark skulle regulere bruken av nordmarka. Ville være helt absurd hvis motstandere av løypemaskiner i nordmarka alle skulle befinne seg i Finnmark eller i Telemark for den saks skyld. Er så jævla ødeleggende å komme til nordmarka for å gå på ski også skal den forbaska løypemaskinen røre rundt. En som bor i Telemark eller hvor som helst i bygdenorge kunne vel ikke gitt mer f*** i hva Oslos beboere bestemmer skal skje i nordmarka. Så kan man spørre seg. Er det fordi folk i bygdenorge ikke bryr seg om andres ve og vel eller fordi de mener at de ikke har noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sikkert mange grunner for å ikke ønske utvidet fritidsbruk av motorisert ferdsel i villmarka vår. Med det mener jeg ikke snøscooter alene, men alle typer kjøretøy.

Jeg  (og mange andre) er ikke motstandere fordi vi selv er redd for å miste privilegier i naturen, men først og fremst på grunn av de naturlige beboerne der ute. Vi har mange arter som er på "rødlisten" og de krever å kunne leve sin tilværelse i fred for ytterligere støy og menneskeskapte aktiviteter rundt seg. Mer motorisert ferdsel i naturen vil generelt  bidra til at flere vil oppsøke områder som til nå har vært uforstyrret, og jeg er redd det er dyr- og fuglelivet som til sist blir den store taperne i områdene dette gjelder. Mange arter har utfordringer nok med menneskelig aktivitet allerede, villreinen er et godt eksempel på dette.

 

Du selv derimot synes jeg fronter "ene og alene pga høyst personlige grunner"  for å kunne kjøre som det passer deg selv. Her synes jeg du møter deg selv i døren.

 

Du trekker fram at "ungdommer prøver ut noen grenser ...."," Jeg kjørte selv det reimer og tøyler kunne holde og sparte ikke på konfekten...", osv...

Noe jeg synes kommer dårlig fram er ulykkesstatistikken rundt snøscooter som fritidsleketøy. Det handler ikke kun om førere og passasjerer, men også skigåere, bilister, dyr og andre som kommer i konflikt (les: i veien for) snøscootere.

 

Jeg jobber i helsesektoren og hadde turnustjeneste et par steder i Troms og Finnmark, så selv om mine erfaringer er tidsbegrenset, kan jeg i alle fall underskrive på at det vinterstid ikke er helt uvanlig med skader hvor snøscooter har en årsakssammenheng, spesielt i helgene.

 

For ikke å blande inn mine subjektive og ikke-dokumenterte opplevelser, refererer jeg heller til "Statens Veivesen - Ulykker med snøscooter - 2008". Under beskrives kun noen rapporterte ulykker, de fleste blir antagelig ikke rapportert. Tallene må leses statistisk og ikke som status.

Siden jeg enda ikke har skjønt hvordan "objects" og bilder limes inn her, refererer jeg korte stikkord fra rapporten. 

For de som ønsker å lese hele, legger jeg linken i bunnen.

 

62 alvorlige ulykker med 103 personer involvert, fordelt på 14 fylker, hvorav 17 i Finnmark.

6 av ulykkene skjedde under arbeidskjøring, resten er fordelt på ulike typer fritidsaktivitet.

4 ulykker var dødsulykker.

24 var hardt skadd

 

70% av ulykkene er kun snøscooteren innblandet

11 ulykker med annet kjøretøy

3 ulykker med skiløpere

3 ulykker med fotgjengere

1 ulykke med dyr involvert

 

Ulykker med snøscooter er i hovedsak "helgeulykker"; over 70% skjer fredag - lørdag - søndag

En stor andel av ulykkene skjer etter at det er mørkt

30% av ulykkene skjedde lørdag ettermiddag - kveld - natt til søndag.

70% av ulykkene skjedde under gode værforhold

57% av de involverte var i alderen 18-35 år (den eldste var 92... )

 

http://svvgw.vegvesen.no/http:/svvbibsys01.vegvesen.no/epublisher/document.asp?func=show&id=1144&type=0&service=0

Jeg blir så utrolig rørt når andre som skal late som det er et argument at det kan skje noe gærnt med meg på scootertur. Dette bryr du deg ikke om og alle vet det. Skal jeg finne fram statistikk over skadde i norges skibakker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig lett å være tastaturmiljøverner. Ofte men ikke alltid og gjelder sikkert ikke deg er slike mijøvernere mest opptatt av å verne andre sitt miljø. Alle må vel innse at det ville vært rart hvis befolkningen i Finnmark skulle regulere bruken av nordmarka. Ville være helt absurd hvis motstandere av løypemaskiner i nordmarka alle skulle befinne seg i Finnmark eller i Telemark for den saks skyld. Er så jævla ødeleggende å komme til nordmarka for å gå på ski også skal den forbaska løypemaskinen røre rundt. En som bor i Telemark eller hvor som helst i bygdenorge kunne vel ikke gitt mer f*** i hva Oslos beboere bestemmer skal skje i nordmarka. Så kan man spørre seg. Er det fordi folk i bygdenorge ikke bryr seg om andres ve og vel eller fordi de mener at de ikke har noe med det?

For det første er jeg fra bygda selv... og faktisk fra Telemark. 1 - 0 til deg.

For det andre handler dette like mye om snøscootere i Telemark, som Nordmarka og Finnmark som alle andre steder. 0-1 til meg.

For det tredje driter jeg ikke i hva som skjer i Nordmarka, Telemark eller Finnmark; VÅKN OPP og finn deg noen meninger og ha engasjement selv om ting som ikke bare angår deg selv! 0-1 til meg.

For det fjerde handler dette ikke om løypemaskiner og det vet du antagelig veldig godt. 0-10 til meg.

 

Jeg kjenner forresten mange i "bygdenorge", det er der jeg er fra og har mine beste og næreste venner. Alle disse har et stort engasjement om andres ve og vel, og ikke minst stor omtanke for den fantastiske naturen vi har vokst opp med rett utenfor stuedøra.  Engasjement betyr ikke at man på død og liv alltid må tviholde på seg, sitt, eget ve og vel og det man tror man selv er best tjent med?

 

Mulig jeg er tastaturmiljøverner også, det er vel på disse mediene slagene vil stå i fremtiden, så hvorfor ikke?

Nå er sekk, ski og pulk lastet, så i helgen skal jeg være litt praktiker også. God helg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så utrolig rørt når andre som skal late som det er et argument at det kan skje noe gærnt med meg på scootertur. Dette bryr du deg ikke om og alle vet det. Skal jeg finne fram statistikk over skadde i norges skibakker?

Når ble det ulovlig å kjøre på ski i skibakker???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så utrolig rørt når andre som skal late som det er et argument at det kan skje noe gærnt med meg på scootertur. Dette bryr du deg ikke om og alle vet det. Skal jeg finne fram statistikk over skadde i norges skibakker?

Jeg har forstått at du ikke bryr deg om så mye, Smaug, så fremt det ikke truer dine egne særinteresser eller gjøremål.

Det kan godt tenkes at noen av oss bryr oss om ting som ikke interesserer deg i det hele tatt, men det får du heller bære av med.

Nå skal jeg ut i fjellet! God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det ulovlig å kjøre på ski i skibakker???

 

Ingen har sagt at det er ulovlig med ski i skibakken, men når argumentasjonen blir at det er så mange ulykker med snøscooter så blir det da nevnt (uten at det blir skrevet direkte) at det slett ikke er scooter som er det farligste man kan drive med. F.eks er det flere ukykker i skibakkene. Dette tror jeg egentlig du forsto, men at du bare hadde et ønske om å være vrang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har sagt at det er ulovlig med ski i skibakken, men når argumentasjonen blir at det er så mange ulykker med snøscooter så blir det da nevnt (uten at det blir skrevet direkte) at det slett ikke er scooter som er det farligste man kan drive med. F.eks er det flere ukykker i skibakkene. Dette tror jeg egentlig du forsto, men at du bare hadde et ønske om å være vrang. 

Vrang? Nå er det vel ganske godt dokumentert at mange av disse ulykkene skjer under ulovlig kjøring. Det er ikke lov å kjøre snøskuter i fylla, og i de kommunene det kun er dispensasjonskjøring som gjelder, er det ikke lov å kjøre om natta. Og ja, jeg vet det blir tidlig mørkt i en del av disse kommunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrang? Nå er det vel ganske godt dokumentert at mange av disse ulykkene skjer under ulovlig kjøring. Det er ikke lov å kjøre snøskuter i fylla, og i de kommunene det kun er dispensasjonskjøring som gjelder, er det ikke lov å kjøre om natta. Og ja, jeg vet det blir tidlig mørkt i en del av disse kommunene.

 

Men det var ikke poenget, da burde du isåfall skrive det og ikke bare spørre om når det ikke ble lov med ski i skibakken. Jeg tror du forsto hva smaug mente med kommentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var ikke poenget, da burde du isåfall skrive det og ikke bare spørre om når det ikke ble lov med ski i skibakken. Jeg tror du forsto hva smaug mente med kommentaren.

Det er veldig utbredt blandt mange skuterkjørere å henvise til bortimot all annen aktivitet, enn den de driver med selv, flertallet er bl.a veldig imot fritidsbåter i Oslofjorden. Det er mange aktiviteter som er farlige, men disse er lovlige...Kanskje man skal legalisere fyllekjøring med bil, fordi de aller fleste kjører forsiktig og ikke krasjer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig utbredt blandt mange skuterkjørere å henvise til bortimot all annen aktivitet, enn den de driver med selv, flertallet er bl.a veldig imot fritidsbåter i Oslofjorden. Det er mange aktiviteter som er farlige, men disse er lovlige...Kanskje man skal legalisere fyllekjøring med bil, fordi de aller fleste kjører forsiktig og ikke krasjer?

 

Og jeg prøver igjen, argumentasjonen med at det kan være farlig er litt tynn ettersom det finnes en hel haug med andre ting som er farligere, men alikevel lovlig. Det er ikke snakk om fyllekjøring med bil og det er ikke snakk om å legalisere fyllekjøring med scooter, eller hva scooterkjørerene er for eller imot. Ikke det at jeg tror de er imot fritidsbåter, er vel mer at de ikke forstår hvorfor scootere skal være forbudt mens vannscooter og fritidsbåter er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg prøver igjen, argumentasjonen med at det kan være farlig er litt tynn ettersom det finnes en hel haug med andre ting som er farligere, men alikevel lovlig. Det er ikke snakk om fyllekjøring med bil og det er ikke snakk om å legalisere fyllekjøring med scooter, eller hva scooterkjørerene er for eller imot. Ikke det at jeg tror de er imot fritidsbåter, er vel mer at de ikke forstår hvorfor scootere skal være forbudt mens vannscooter og fritidsbåter er lovlig.

Spot on!:  "er vel mer at de ikke forstår hvorfor scootere skal være forbudt mens vannscooter og fritidsbåter er lovlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot on!: "er vel mer at de ikke forstår hvorfor scootere skal være forbudt mens vannscooter og fritidsbåter er lovlig".

Minner ikke det om : hvorfor er hasj forbudt når alkohol er lov ?

Du glemte å nevne mikrofly, de er også veldig irriterende på en finværsdag

En uting forsvarer ikke enda en uting

Ting er historisk betinget

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.