Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

men er det noen mulighet for å finne ut om de er en av de 108 kommunene som det åpnes opp for?

Alta, Alvdal, Ballangen, Balsfjord, Bardu, Beiarn, Bindal, Dovre, Drangedal, Eid, Eidfjord, Engerdal, Etnedal, Evenes, Fauske, Flesberg, Flå, Folldal, Fosnes, Fyresdal, Gol, Grane, Gratangen, Grong, Grue, Hemnes, Hemsedal, Hjartdal, Hol, Holtålen, Hægebostad, Høylandet, Inderøy, Karlsøy, Kautokeino, Krødsherad, Kvalsund, Kviteseid, Kvænangen, Lavangen, Lesja, Lierne, Luster, Lødingen, Meråker, Midtre Gauldal, Målselv, Namdalseid, Namsos, Namsskogan, Narvik, Nes, Nesseby, Nesset, Nissedal, Nord-Aurdal, Nord-Fron, Nore og Uvdal, Nærøy, Oppdal, Os, Osen, Overhalla, Rana, Rendalen, Rennebu, Rindal, Rissa, Rollag, Røros, Røyrvik, Salangen, Saltdal, Selbu, Seljord, Sigdal, Sirdal, Skjåk, Skånland, Snåsa, Steinkjer, Stor-Elvdal, Surnadal, Sørfold, Sørreisa, Sør-Aurdal, Sør-Varanger, Tinn, Tokke, Tolga, Trysil, Tydal, Tynset, Valle, Vang, Vefsn, Verdal, Verran, Vestre Slidre, Vinje, Vågå, Våler, Åfjord, Ål, Åmli, Åseral, Åsnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Johan2000 !

 

Ja, det er "just precis" det som er saken, men skutercowboyene mener noe annet. Vi må stå opp mot dem og sørge for at de ikke vinner fram hos politikerne og skuterselgerne.

For øvrig gjør jeg oppmerksom på at denne saken (skutersaken)  også diskuteres på tråden. "Støtt  opprop om stille natur"

Brage

 

 

 

Når det gjelder decibel-innlegget til frantic minnes jeg at dette ble rimelig tatt fra hverandre og knust som argumentasjon tidligere i tråden..

 

Desibel innlegget til frantic er kanskje mer realistisk enn det som ble tatt fra hverandre tidligere i denne tråden.

Det regnestykket og påstandene som er lagt til tidligere høres kanskje fint og flott ut i teorien, men i virkeligheten stemmer ikke dette.

En snøscooter kan ikke høres på så store avstander, ikke engang på en kilometers avstand, og slettes ikke fem kilometer.

Og dagens firetakts motorer bråker enda mindre (og ja, jeg har hatt både totakts- og firetakts). Det er som det er sagt tidligere i tråden, som oftest så ser du snøscooteren før du hører den.

Selvfølgelig om noen pøbler kjører med fullt effektanlegg på full gass vil du kunne høre det på lengere avstander.

Greit at dere er uenige i dette, men dere avviser blankt fakta om blant annet lyd fra snøscooter endatil det kommer fra noen som har lang erfaring med scooter i fjellet.

Ikke bare har jeg erfaring fra å kjøre snøscooteren, jeg har vært mekaniker på et snøscooterverksted og jeg er skientusiast, så jeg kan heldigvis se på saken fra flere vinkler.

Det irriterer meg litt at så mange motstandere sitter inne med så mye "fakta" om snøscooteren som ikke stemmer.

 

Og når "skutecowboyene" sier noe annet brage, mener du da flertallet som kjører lovlig? Eller de få som ødelegger for alle oss andre, skigåere og scooterkjørere?

Det er ikke pøblene som prøver å vinne fram hos politikerne, denne gruppen finnes ikke politisk organisert. Det de kan best er å slenge dritt til andre på facebook

og ødelegge for de som faktisk er serøse og lovlydige førere,dette sier jo litt om dem.

Jeg føler meg heller ikke som en skutercowboy.

 

Personlig så stiller jeg meg i midten av denne diskusjonen.

Jeg er fornøyd med dagens ordning, jeg har ikke et skrikende behov for flere løyper, og slettes ikke om en gruppe mennesker skal oppføre seg som idioter ved å kjøre i nasjonalparker,

jage dyr og bedrive hærverk. Da sier jeg heller nei til ny prøveordning! For det er ikke trivelig å være på fjellet om ikke alle respekterer lover, regler eller hverandre.

Vil jeg ut å kjøre så tar jeg meg et par turer hjem til finnmark i løpet av vinteren der de fleste har respekt for mennesker, dyr og natur.

Å skulle det dukke opp en løype i mitt nærområde her sørpå så gidder jeg ikke kjøpe meg en snøscooter av den grunn, hvor i all verden skulle jeg oppbevart den midt i byen? tilhenger måtte jeg også hatt.

Jeg skjønner godt at lokale folk på bygda er for flere løyper, det er kjempetrivelig og sosialt med en scootertur, enten man drar for å fiske eller grille en pølse og spesielt om man overnatter i telt i dagesvis.

Dette er rekreasjon for folk som ikke bor i byene med bowlinghaller, kafeer og lignende. Jeg skjønner godt at de ønsker dette velkommen.

Det er også idiotisk å ha så mange som over hundre kommuner med i forsøksordningen, hvor mange av disse kommunene har kontrollmyndigheter på plass? Er det opprettet en måte registrere 

forsøksresultatene underveis i alle kommunene? Har alle kommunene en fornuftig plan over hvor traseene skal gå? Garantert ikke. Slippes denne prøveordingen løs før alt er på plass blir det ikke et vellykket forsøk, det er garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desibel innlegget til frantic er kanskje mer realistisk enn det som ble tatt fra hverandre tidligere i denne tråden.

Det regnestykket og påstandene som er lagt til tidligere høres kanskje fint og flott ut i teorien, men i virkeligheten stemmer ikke dette.

En snøscooter kan ikke høres på så store avstander, ikke engang på en kilometers avstand, og slettes ikke fem kilometer.

Og dagens firetakts motorer bråker enda mindre (og ja, jeg har hatt både totakts- og firetakts). Det er som det er sagt tidligere i tråden, som oftest så ser du snøscooteren før du hører den.

Selvfølgelig om noen pøbler kjører med fullt effektanlegg på full gass vil du kunne høre det på lengere avstander.

Greit at dere er uenige i dette, men dere avviser blankt fakta om blant annet lyd fra snøscooter endatil det kommer fra noen som har lang erfaring med scooter i fjellet.

Ikke bare har jeg erfaring fra å kjøre snøscooteren, jeg har vært mekaniker på et snøscooterverksted og jeg er skientusiast, så jeg kan heldigvis se på saken fra flere vinkler.

Det irriterer meg litt at så mange motstandere sitter inne med så mye "fakta" om snøscooteren som ikke stemmer.

 

Og når "skutecowboyene" sier noe annet brage, mener du da flertallet som kjører lovlig? Eller de få som ødelegger for alle oss andre, skigåere og scooterkjørere?

Det er ikke pøblene som prøver å vinne fram hos politikerne, denne gruppen finnes ikke politisk organisert. Det de kan best er å slenge dritt til andre på facebook

og ødelegge for de som faktisk er serøse og lovlydige førere,dette sier jo litt om dem.

Jeg føler meg heller ikke som en skutercowboy.

 

Personlig så stiller jeg meg i midten av denne diskusjonen.

Jeg er fornøyd med dagens ordning, jeg har ikke et skrikende behov for flere løyper, og slettes ikke om en gruppe mennesker skal oppføre seg som idioter ved å kjøre i nasjonalparker,

jage dyr og bedrive hærverk. Da sier jeg heller nei til ny prøveordning! For det er ikke trivelig å være på fjellet om ikke alle respekterer lover, regler eller hverandre.

Vil jeg ut å kjøre så tar jeg meg et par turer hjem til finnmark i løpet av vinteren der de fleste har respekt for mennesker, dyr og natur.

Å skulle det dukke opp en løype i mitt nærområde her sørpå så gidder jeg ikke kjøpe meg en snøscooter av den grunn, hvor i all verden skulle jeg oppbevart den midt i byen? tilhenger måtte jeg også hatt.

Jeg skjønner godt at lokale folk på bygda er for flere løyper, det er kjempetrivelig og sosialt med en scootertur, enten man drar for å fiske eller grille en pølse og spesielt om man overnatter i telt i dagesvis.

Dette er rekreasjon for folk som ikke bor i byene med bowlinghaller, kafeer og lignende. Jeg skjønner godt at de ønsker dette velkommen.

Det er også idiotisk å ha så mange som over hundre kommuner med i forsøksordningen, hvor mange av disse kommunene har kontrollmyndigheter på plass? Er det opprettet en måte registrere 

forsøksresultatene underveis i alle kommunene? Har alle kommunene en fornuftig plan over hvor traseene skal gå? Garantert ikke. Slippes denne prøveordingen løs før alt er på plass blir det ikke et vellykket forsøk, det er garantert.

Er ikke helt sikker på at den utregningen er riktig, på denne siden står det endel om demping av støy:http://www.sengpielaudio.com/calculator-distance.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på at den utregningen er riktig, på denne siden står det endel om demping av støy:http://www.sengpielaudio.com/calculator-distance.htm

 

Hehehe, ja den som forstår alt det.  :P

Ga opp etter delta L...

 

Men uansett, lyden er faktisk ikke så ille som enkelte har framstilt den til å være.

Tror (merk tror) også de som er sterkt imot snøscootere lar seg irritere bare de ser en.  ;-)

Dette vil jeg kalle psykisk/visuell støy som er opptil hver enkelt å vurdere om de faktisk vil la seg irritere over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei   sromsdal !

 

Du har levert et leseverdig innlegg, men jeg er ikke enig i alt det du skriver. Det du skriver om forholdene og erfaringer fra  Finnmark er sikkert, subjektivt sett,  riktig og virker avbalansert, men kan neppe uten videre og kritikkløst overføres til 108  kommuner i sør Norge hvor forhold til dels er helt forskjellige.

Jeg nevner at det allerede er gjennomført et forsøksprosjekt i årene 2001 til 2005 hvor Kautokeino nettopp av grunner som nevnt meldte seg ut av forsøket. 

 

 Forsøksprosjektet som ble gjennomført i regi av NINA inneholder bare en enkelt positiv uttalelse (vurdering) av forsøkene. NINA skriver i sin konklusjon at Fauske kommune er tilfreds med at det ble laget en turistløype i Sulitjelma,som blir ansett som et positivt tiltak  for turistnæringen i kommunen. NINA sier i sin konklusjon  at dette er i klar konflikt med formålsparagrafen i motorferdselloven.

De  rødgrønne besluttet å gjennomføre et nytt prøveprosjekt. Denne gang med 40 kommuner, men det kom ikke i gang under den rødgrønne regjeringen,( Hva grunnen til det er vet jeg ikke, men det kan også reises spørsmål til om forsøk av denne type strider mot "forsøksloven" (se www.lovdata.no ))  Den omhandler i hovedsak bare organisatoriske saker, ikke saker hvor temaet er endring av en materiell lovbestemmese. Det vil være tilfelle dersom formålsbestemmelsen i motorferdselloven må endres.   

Det er dette prosjektet som de blåblå nå "videreføer",som de sier. Men med 108 kommuner samtidig som den setter i gang et arbeid med å endre motorferdselloven.

De blåblå vil altså endre på formålsparagrafen i loven. Det "lover" ikke godt for å si et på en måten

Det er dette som med full rett kan kalles en  snikinnføring av fornøyelsesløyper. De blåblå har altså m.a.o allerede bestemt seg for - om nødvendig - å endre loven.

Det er helt på sin plass , og også nødvendig, mener jeg, at saken nå straks  behandles i konstitusjonskomiteen i Stortinget.

Det er opplyst - så vidt jeg kan se - at Venstre, Krf og miljøpartiet vil gå i mot Regjeringen men at Sp vil støtte den.

 

Brage

 

 

 

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei   sromsdal !

 

Du har levert et leseverdig innlegg, men jeg er ikke enig i alt det du skriver. Det du skriver om forholdene og erfaringer fra  Finnmark er sikkert, subjektivt sett,  riktig og virker avbalansert, men kan neppe uten videre og kritikkløst overføres til 108  kommuner i sør Norge hvor forhold til dels er helt forskjellige.

Jeg nevner at det allerede er gjennomført et forsøksprosjekt i årene 2001 til 2005 hvor Kautokeino nettopp av grunner som nevnt meldte seg ut av forsøket.   

 

Jeg er helt enig i at forholdene i finnmark ikke kan overføres til, eller sammenlignes med de nye eller eksisterende forsøkskommunene, dette har jeg allerede skrevet i en tidligere tråd.

Enten så misforstår jeg deg nå, eller så har du misforstått meg, men jeg skjønner hva du mener  :)

 

Forsøksprosjektet i kautokeino har vi også diskutert tidligere, og der kom vi vel fram til (uten noe konkret) at det va pga reindrift og allerede eksisterende løyper.

Dette gjelder forsåvidt hele finnmark da det drives med reindrift i hele fylket og lovlige scooterløyper har eksistert siden tidlig på 90 tallet. Så hvorfor finnmarkskommuner har meldt seg på prosjektet forstår jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lederen i "Scooterklubbenes Fellesorganisasjon" beroliger alle i et intervju til VG. Ingen fare for konflikt her! Alle snøscooterførere er jo ansvarlige mennesker må vite. I tillegg serverer han følgende gullparole på spørsmål om HVORFOR liberalisering:

 

"Du må nesten bo her for å forstå det. For det er artig å kjøre snøscooter. Det er en fin måte å komme ut i naturen på, med unger bakpå. Og vi kommer lenger inn i naturen enn på en skitur..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske i saken nå, er at det kan ende opp med en lovendring i motorferdselsloven uten at dette blir gjort på bakgrunn av en skikkelig prøveperiode som var forutsetningen i starten.

Pga en aksjon som støyet mer enn en snøscooter stiller Sp om nødvendig flertallsgaranti i Stortinget.

Jaja... Hvem skal vi i såfall takke? De som ville ha en grundig prøveperiode først, eller de som gjorde det umulig å få gjennomført og som sørget for at det måtte vedtas en lovendring som åpner for en utvikling man ikke kan spå om på forhånd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eirik78 !

En faktaopplysning:

De rødgrønne var ikke fornøyd med gjennomføringen/resultatet av den første prøveperioden og ville derfor ha nye forsøk, nå i 40 kommuner.

Det er vel, -formelt  sett,- på en måte riktig at de blåblå "bare viderefører" dette Det som i realiteten skjer er imidlertid at de blåblå  ved siden av å utvide antallet kommuner til 108 også har startet arbeidet med en revisjon av motorferdselloven. Hva vil de gjøre med den hvis det ikke er å endre på selve formålsparagrafen. Loven har allerede unntakshjemler nok til å godkjenne ulike typer nye løyper etc. så lenge formålsparagrafen ikke brytes.

 

Brage 

 

.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sromsdal !

 

 Nyttig informasjon i de avisartiklene du viser til. Men det som står der er vel egentlig  ikke  så veldig overaskende.  Vi vet at Sp allerede har skiftet side og vil støte de blåblå i arbeidet med en revisjon av loven. Pålitelige kilder kan videre fortelle at H har sendt signaler ut til sine partiorganer om å la Frp få være i fred med sine markeringer til fordel for "lokaldemokratiet". Hva H selv egentlig mener og vil vet vi vel egentlig lite om selv om miljøministeren kommer fra det partiet.

Okke som: Saken kommer opp i spørretimen i Stortinget ,- visstnok den 12. desember. Og kravet fra samtlige friluftsorganisasjoner + Virke som er NHOs organisasjon for mange av de mest toneangivende turistbedrifter i landet har allerede gått offentlig ut mot endringer i loven.

Nå kan vi vel bare vente og håpe på det beste for et godt liv i fred og støyfri ro i våre -  både nære og fjerne friluftsområder. Jeg tror ikke at den som planlegger påsketuren på ski på Hardangervidda har noe frykte - i alle fall ikke før han/hun kommer ned mot mer bebygde områder i Telemark. Vi kan vel også se bort fra en mulig invasjon fra Sverige og Finland på de "mellomriksløypene" som det er snakk om å anlegge.

 

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende fin debatt her og jeg må innrømmet at jeg har spolt fram fra side 6 fordi det ble skrevet lite nytt så tilgi meg hvis det jeg skriver er tatt opp ørten ganger.

Først, jeg er en slik vill scooterramp selv, dvs jeg er blitt eldre og liker å tro at jeg er det men er vel bare for gubbekjører å regne blant mange.

Jeg har bodd mesteparten av livet mitt i Finnmark med dertil scooterkultur som jeg har tatt med meg sørover.

 

Det er et par påstander en del her inne brer om seg som jeg ikke kjenner meg igjen i og som rett og slett virker litt, hva skal man si, unaturlig.

Hvorfor tror mange her at lokale folk er mindre glad i sin "egen" natur enn det turister er? Hvorfor vil lokale beboere forsøple sitt eget nærmiljø mer enn tilreisende? Jeg skjønner ikke den tankegangen.

Det mest skadelige for naturen slik jeg ser det er jo DNT. Ingen kan vel mene at naturen har hatt godt av flere DNT hytter og stier? Vi må jo ta innover oss at alt vi mennersker gjør er på bekostning av noe og i så måte er vel DNT de som burde trå lettest. Ingen har vel fått transportert mer skrot og luksusartikler på fjellet, fått lokket til seg turister lang veis fra og kranglet til seg traséer gjennom sarte områder?

 

ATV er blitt nevnt som en stor stygg ulv, jeg har det selv(det også) og kan se hvordan den har større potensiale på å gjøre skade men her er jo også ramaskriket sterkt overdrevet og rett og slett urealistisk. Litt morsomt i grunn fordi for en som sitter på andre siden av skyttergraven fra mange her, ser jeg det som totalt urealistisk og utopi at vi i dette landet noen ganger får noen form for frikjøring.

I Finnmark hvor snøscooter har vært en egen religion de siste 40 årene, er ikke noen form for frikjøring noe tema. Alle vet at det kommer ikke på tale så ingen gidder å prøve på å få det til engang. Ingenting hadde gledet meg mer enn å få til samme forhold som i Sverige men jeg har absolutt null tro på at vi noen ganger klarer å få det til. Ikke om vi vil engang klarer vi noen gang å dra noe sånt i land. Garantert! Hvis det er frykten trenger ingen å tenke på det. Skjer ikke.

 

Jeg er forøvrig jeger, har et par hunder, har kjørt med hund i mine ungdomsår før jeg kunne kjøre lovlig snøscooter og mener at måten snøscooterfolk blir satt i bås på, er fryktelig sort/hvit. De fleste er noe annen enn scooterkjører også. Mange er jegere, går på ski(ikke jeg, har ikke greie på det), bruker naturen om sommeren, fisker, går turer og er med i mye frivillig arbeid. Du blir ikke automatisk idiot selv om du kjører scooter. Ja ungdommen tar av, ungdom er ungdom og skal de lære må de også drite seg ut men tross alt mener jeg det er jævla mye bedre at ungdommen faktisk kommer seg ut i naturen, lærer seg å beherske den og kanskje får litt mestringsfølelse uten at man må være helt Lars Monsen og gå 20 mil på ski for å være godkjent som friluftsmenneske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smaug !

For det første: Det er en misforståelse å tro at alle vi som er i mot det som nå går under navnet "frisleppet" mener at alle på skuter  er pøbler, men enkelte (for ikke å si mange) er det. Det er dokumentert her på Fjellforum ,og andre steder, så det holder. Hvorfor er så mange i mot frislipp for skutere hvis det ikke er plagsomt å oppleve det ?.

For det andre: Finnmark er Finnmark. Der er snøskuteren blitt en nødvendighet i reindriftsnæringen .Kautokeino meldte seg ut av den første prøveperioden uten at noen i kommunen av denne grunn er blitt kritisert - enn si "straffet".   

For et tredje: Det er heller ingen sør i landet som protesterer mot den nyttekjøring som allerede er godt forankret og dekket  i lovverket slik det er.

 

Det kan ikke bortforklares at det i Sør Norge er alt for mye "heisakjøring" som bare har nettopp det formålet og intet annet formål. Det er meget godt dokumentet  her på Fjellforum og i aviser og tidsskrifter.  Praksis viser, med all ønskelig tydelighet, at det, så å si, er umulig å hanke inn og bøtelegge de som bryter restriksjonene i den enkelte kommune. Ingen tror vel at det vil være mulig å innføre så mye kontroll at det skulle kunne holde heisakjørerne borte fra løypene.

 

Brage

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i tvil om mye av det som blir fremført som sannheter av enkelte her, og ymse påstander, er med på å vinkle saken positivt for de som er i mot forsøksordningen.

De fleste er jo oppegående nok til å undersøke påstander som ikke har noen referanse, og det er det jo flere eksempler på her.
Ser ut som de som er for er bedre til dette de siste dagene ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10148427

 

 

Jeg simpelten ELSKER at VG kaller det Frislipp. :).

 

Ja for VG er jo ihvertfall ikke kjent for å overdrive og formulere seg feil for å virke mer interessant :P Sorry om jeg knerter gleden, men hverken VG eller du blir mer interessant av å kalle det et frislepp ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eirik 78 !

 

Det kan være mye sant i det du sier. Noen maler "Fanden på veggen" straks de ser eller hører ordet, mens andre ikke har et eneste stygt ord å si  hverken om skuteren i seg selv eller bruken av den Sannheten ligger, her som ofte ellers et sted midt. imellom.

Jeg tror de fleste "skuterhatere" vil akseptere turistløyper, eller hva du vil kalle det, som er lagt i rimelig avstand fra bebyggelse og andre omgiveluakseptable ser som er følsomme for motorstøy og det som følger med. Erfaring fra de forsøk som allerede er avviklet viser dog at kontrollen med manges oppførsel er og blir kontrollen med virksomheten. All erfaring hittil viser det !! Det er utopisk, etter min menig, å tro at "oppsynet" av alle kategorier har og vil bruke de ressurser (penger) som må til for en effektiv kontroll.

Brage.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for VG er jo ihvertfall ikke kjent for å overdrive og formulere seg feil for å virke mer interessant :P Sorry om jeg knerter gleden, men hverken VG eller du blir mer interessant av å kalle det et frislepp ;)

 

...og når skal jeg lære at sarkasme ikke alltid noteres når den forekommer skriftlig.

 

Men det jeg da mente å få frem, er nå at det er jo så fint at tabloiden VG for en gangs skyld IKKE overdriver, eller hva? :). Synd du ikke finner meg interessant, men det er vel ikke helt min agenda i debatten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende fin debatt her og jeg må innrømmet at jeg har spolt fram fra side 6 fordi det ble skrevet lite nytt så tilgi meg hvis det jeg skriver er tatt opp ørten ganger.

Først, jeg er en slik vill scooterramp selv, dvs jeg er blitt eldre og liker å tro at jeg er det men er vel bare for gubbekjører å regne blant mange.

Jeg har bodd mesteparten av livet mitt i Finnmark med dertil scooterkultur som jeg har tatt med meg sørover.

 

Det er et par påstander en del her inne brer om seg som jeg ikke kjenner meg igjen i og som rett og slett virker litt, hva skal man si, unaturlig.

Hvorfor tror mange her at lokale folk er mindre glad i sin "egen" natur enn det turister er? Hvorfor vil lokale beboere forsøple sitt eget nærmiljø mer enn tilreisende? Jeg skjønner ikke den tankegangen.

Det mest skadelige for naturen slik jeg ser det er jo DNT. Ingen kan vel mene at naturen har hatt godt av flere DNT hytter og stier? Vi må jo ta innover oss at alt vi mennersker gjør er på bekostning av noe og i så måte er vel DNT de som burde trå lettest. Ingen har vel fått transportert mer skrot og luksusartikler på fjellet, fått lokket til seg turister lang veis fra og kranglet til seg traséer gjennom sarte områder?

 

ATV er blitt nevnt som en stor stygg ulv, jeg har det selv(det også) og kan se hvordan den har større potensiale på å gjøre skade men her er jo også ramaskriket sterkt overdrevet og rett og slett urealistisk. Litt morsomt i grunn fordi for en som sitter på andre siden av skyttergraven fra mange her, ser jeg det som totalt urealistisk og utopi at vi i dette landet noen ganger får noen form for frikjøring.

I Finnmark hvor snøscooter har vært en egen religion de siste 40 årene, er ikke noen form for frikjøring noe tema. Alle vet at det kommer ikke på tale så ingen gidder å prøve på å få det til engang. Ingenting hadde gledet meg mer enn å få til samme forhold som i Sverige men jeg har absolutt null tro på at vi noen ganger klarer å få det til. Ikke om vi vil engang klarer vi noen gang å dra noe sånt i land. Garantert! Hvis det er frykten trenger ingen å tenke på det. Skjer ikke.

 

Jeg er forøvrig jeger, har et par hunder, har kjørt med hund i mine ungdomsår før jeg kunne kjøre lovlig snøscooter og mener at måten snøscooterfolk blir satt i bås på, er fryktelig sort/hvit. De fleste er noe annen enn scooterkjører også. Mange er jegere, går på ski(ikke jeg, har ikke greie på det), bruker naturen om sommeren, fisker, går turer og er med i mye frivillig arbeid. Du blir ikke automatisk idiot selv om du kjører scooter. Ja ungdommen tar av, ungdom er ungdom og skal de lære må de også drite seg ut men tross alt mener jeg det er jævla mye bedre at ungdommen faktisk kommer seg ut i naturen, lærer seg å beherske den og kanskje får litt mestringsfølelse uten at man må være helt Lars Monsen og gå 20 mil på ski for å være godkjent som friluftsmenneske.

 

 

Hvorfor lokale beboere vil forsøple sitt eget nærmiljø mer enn tilreisende har jeg også lurt på flere ganger.

 

Man kan godt ta en diskusjon rundt DNT sine "motorveier" i fjellet, hvorvidt dette er gunstig for naturen og fauna, fordeler med kanalisering og ulemper. At DNT gjør mye godt for folkehelsa, noe som er særs viktig, bør vel uansett være hevet over enhver tvil.

 

Du snakker om påstander, men kommer jo ikke med annet selv. Påstander og personlige opplevelser, slik de fleste av oss viser til. Dokumentasjonen man har finner man i 2 NINA-rapporter, og kun der. Også hadde vi et veldig illustrerende bilde fra Sverige lenger opp i tråden. Bl.a. påstanden din om ATV finner jeg litt provoserende, da jeg med selvsyn ser hvordan dette ødelegger naturen i heiene jeg ferdes. Det var en septembermåned i 2009, mye regn det året, og en enkelt ATV kjørte langs et fjellvann sør for hytta mi. Sporene er der enda. Jeg tror faktisk flere av snøskutertilhengerne i denne tråden er imot ATV-liberalisering, men der kan jeg jo arresteres. 

 

Angående Sverige viser jeg til flere linker, bl.a. hvorav en viser til en rapport, fra en annen i denne tråden.

 

Jeg har forståelse for snøskuterbruk i Finnmark. I min verden er det stor forskjell på utmarka i Fyresdal og viddene i Finnmark.

 

Jeg kan også gå med på at en skutertur med isfiske og bålbrenning kan defineres som friliftsliv. Men å ræle rundt på en bredbelta fartsdoning uten annen transportkapasitet enn en enkelt person handler ikke om friluftsliv og dets verdier. Det er motorsport hvor plutselig utmarka har blitt arena. Mestringsfølelsen er der nok, men det har ingenting med naturen å gjøre.

 

Jeg er også jeger og ferdes mye i naturen. Jeg tilhører ikke "nikkersadelen", slik skutertilhengerne har en tendens til å kalle min side i debatten. Ja, sette oss i bås om du vil? 

 

Jeg kan ikke se at noen av debattantene her i tråden har satt skuterfolket i bås? I såfall blir det en tolkning fra din side. Jeg har hele tiden vært med på at det er de få som ødelegger for de mange. Jeg har ingen intensjoner om å kriminalisere alle som eier en snøskuter.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kan være mye sant i det du sier. Noen maler "Fanden på veggen" straks de ser eller hører ordet, mens andre ikke har et eneste stygt ord å si  hverken om skuteren i seg selv eller bruken av den Sannheten ligger, her som ofte ellers et sted midt. imellom.

 

 

 

Her er du inne på noe vesentlig, debatten er tabloid og uten nyanser.

 

Jeg savner en skikkelig evaluering av snøscooterkjøringen i Troms og Finnmark ( ikke den som er knyttet til reindriftsnæringen ), forholdene her blir forherliget av snøscooterfolk, det virker som alt er supert og fungerer perfekt.

Leser man litt mer så finner mange folk i Troms og Finnmark som også her er dypt uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smaug !

For det første: Det er en misforståelse å tro at alle vi som er i mot det som nå går under navnet "frisleppet" mener at alle på skuter  er pøbler, men enkelte (for ikke å si mange) er det. Det er dokumentert her på Fjellforum ,og andre steder, så det holder. Hvorfor er så mange i mot frislipp for skutere hvis det ikke er plagsomt å oppleve det ?.

For det andre: Finnmark er Finnmark. Der er snøskuteren blitt en nødvendighet i reindriftsnæringen .Kautokeino meldte seg ut av den første prøveperioden uten at noen i kommunen av denne grunn er blitt kritisert - enn si "straffet".   

For et tredje: Det er heller ingen sør i landet som protesterer mot den nyttekjøring som allerede er godt forankret og dekket  i lovverket slik det er.

 

Det kan ikke bortforklares at det i Sør Norge er alt for mye "heisakjøring" som bare har nettopp det formålet og intet annet formål. Det er meget godt dokumentet  her på Fjellforum og i aviser og tidsskrifter.  Praksis viser, med all ønskelig tydelighet, at det, så å si, er umulig å hanke inn og bøtelegge de som bryter restriksjonene i den enkelte kommune. Ingen tror vel at det vil være mulig å innføre så mye kontroll at det skulle kunne holde heisakjørerne borte fra løypene.

 

Brage

Vet ikke helt om ting dokumentert på fjellforumet er den hele sannheten, nå vet jeg ikke helt hva du refererer til da.

Tror ikke du kjenner Finnmark så godt som du liker å tro. Reindrifta har ingenting med snøscooterkulturen der å gjøre. Det er ingen som prøver å begrense snøscooterkjøring for andre mer enn reindriftsnæringen. Nå vet jeg litt om den næringen og den interne konflikten der også. Selv om man kjenner en som heter Mattis som har rein, betyr ikke at man vet noe om reindriftsnæringen, derfor ikke bland de inn i denne diskusjonen.

 

Finnmark er riktignok Finnmark, det skal du ha rett i men bruk og skikk kan læres her nede også. Folk er ikke idioter her. Det er ingen tvil om at det er en egen kultur å kjøre snøscooter på fjellet. Mye skal læres og mange kommer nok til å trå feil i starten, men på en annen side tror jeg ingenting på at folk her på fjellforumet tenker på folks ve og vel når de er bekymret over flere leteaksjoner, dødsfall osv. Det er en vikarierende unskyldning for å male saken så svart som man klarer. Vi skal nok klare å ta vare på oss selv, bare gi oss muligheten til det.

 

Jeg tipper at 100% av motstanden her inne og ellers i landet er ene og alene pga høyst personlige grunner. Det er den ene turen i året(på en annen manns grunn) som står i fare for å måtte vike for de lokales forlystelse. Rent moralsk ser jeg ingen grunn til å ikke la lokale beboere få en egen stemme i hva deres bakgård kan brukes til. At fraflytta samt byfolk skal legge føringer for hva som er riktig bruk av naturen i bygdenorge synes jeg direkte er forkastelig. Nå kommer jeg selv fra en liten bygd i Finnmark og det kunne ikke falle meg inn å sette meg på bakbeina for å forhindre endringer selv om det krasjer med mine gamle vaner. Skal man ha noe så si får man flytte til der det skjer og melde seg inn i styre og stell, ellers bør man kjenne sin besøkelsestid.

 

Jeg tror at når snøscooter blir mer normalisert vil man også se at også "normale" folk kjører snøscooter, dvs politifolk, lærere, prester, ledere i idrettsforeninger, snekkere, elektrikere osv, kort og godt alt annet enn det jeg forbinder med idioter. Jeg ser ikke bort fra at slik det er nå er det stort sett ungdom med litt for mye lommepenger som trekker til scootermiljøet men det kan vi normalisere. Idioter er idioter om de går på ski eller kjører snøscooter, la oss nå ikke i dette landet la oss styres av alle idiotene. Jeg tenker at litt "internkontroll" innad i scootermiljøet over tid kan luke ut visse uromomenter.

 

Jeg ser også at mange her fortvilt prøver å holde lystbåt debatten adskilt fra snøscooter men det tror jeg er litt for lett. Kulturen er nemmelig temmelig lik. Folk kjører båt fordi det er gøy eller for å komme seg til sin favoritt vik. De alle fleste kan båt, og har holdt på med det hele sitt liv og har dertil kunnskap om hvordan man oppfører seg, hva som er innenfor og hva som ikke er greit. Noen er idioter og klarer å lage kvalme ung eller gammel mens ungdom er ungdom og gjerne skal prøve litt. At det blir sett på som bortimot dødssynd at ungdommer prøver ut noen grenser tjener ingen på, det blir ikke folk av noen som aldri gjør noe gærnt eller går på en smell. Jeg kjørte selv det reimer og tøyler kunne holde og sparte ikke på konfekten men man lærer rimelig fort at enkelte ting gjør man bare ikke som feks lavtflygende over en bakketopp, full skilett forbi familifolk det være seg om de går på ski eller selv kjører scooter. Perioden med ungdomskjøring er ikke lang og når man blir litt mer voksen er det andre ting som lokker mer. Bålkosen blir viktigere hos de fleste med tiden, selv tar jeg en liten svingom en eller annen plass før jeg slår meg til ro ved bålet og ser ikke noe galt med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om ting dokumentert på fjellforumet er den hele sannheten, nå vet jeg ikke helt hva du refererer til da.

Tror ikke du kjenner Finnmark så godt som du liker å tro. Reindrifta har ingenting med snøscooterkulturen der å gjøre. Det er ingen som prøver å begrense snøscooterkjøring for andre mer enn reindriftsnæringen. Nå vet jeg litt om den næringen og den interne konflikten der også. Selv om man kjenner en som heter Mattis som har rein, betyr ikke at man vet noe om reindriftsnæringen, derfor ikke bland de inn i denne diskusjonen.

 

Finnmark er riktignok Finnmark, det skal du ha rett i men bruk og skikk kan læres her nede også. Folk er ikke idioter her. Det er ingen tvil om at det er en egen kultur å kjøre snøscooter på fjellet. Mye skal læres og mange kommer nok til å trå feil i starten, men på en annen side tror jeg ingenting på at folk her på fjellforumet tenker på folks ve og vel når de er bekymret over flere leteaksjoner, dødsfall osv. Det er en vikarierende unskyldning for å male saken så svart som man klarer. Vi skal nok klare å ta vare på oss selv, bare gi oss muligheten til det.

 

Jeg tipper at 100% av motstanden her inne og ellers i landet er ene og alene pga høyst personlige grunner. Det er den ene turen i året(på en annen manns grunn) som står i fare for å måtte vike for de lokales forlystelse. Rent moralsk ser jeg ingen grunn til å ikke la lokale beboere få en egen stemme i hva deres bakgård kan brukes til. At fraflytta samt byfolk skal legge føringer for hva som er riktig bruk av naturen i bygdenorge synes jeg direkte er forkastelig. Nå kommer jeg selv fra en liten bygd i Finnmark og det kunne ikke falle meg inn å sette meg på bakbeina for å forhindre endringer selv om det krasjer med mine gamle vaner. Skal man ha noe så si får man flytte til der det skjer og melde seg inn i styre og stell, ellers bør man kjenne sin besøkelsestid.

 

Jeg tror at når snøscooter blir mer normalisert vil man også se at også "normale" folk kjører snøscooter, dvs politifolk, lærere, prester, ledere i idrettsforeninger, snekkere, elektrikere osv, kort og godt alt annet enn det jeg forbinder med idioter. Jeg ser ikke bort fra at slik det er nå er det stort sett ungdom med litt for mye lommepenger som trekker til scootermiljøet men det kan vi normalisere. Idioter er idioter om de går på ski eller kjører snøscooter, la oss nå ikke i dette landet la oss styres av alle idiotene. Jeg tenker at litt "internkontroll" innad i scootermiljøet over tid kan luke ut visse uromomenter.

 

Jeg ser også at mange her fortvilt prøver å holde lystbåt debatten adskilt fra snøscooter men det tror jeg er litt for lett. Kulturen er nemmelig temmelig lik. Folk kjører båt fordi det er gøy eller for å komme seg til sin favoritt vik. De alle fleste kan båt, og har holdt på med det hele sitt liv og har dertil kunnskap om hvordan man oppfører seg, hva som er innenfor og hva som ikke er greit. Noen er idioter og klarer å lage kvalme ung eller gammel mens ungdom er ungdom og gjerne skal prøve litt. At det blir sett på som bortimot dødssynd at ungdommer prøver ut noen grenser tjener ingen på, det blir ikke folk av noen som aldri gjør noe gærnt eller går på en smell. Jeg kjørte selv det reimer og tøyler kunne holde og sparte ikke på konfekten men man lærer rimelig fort at enkelte ting gjør man bare ikke som feks lavtflygende over en bakketopp, full skilett forbi familifolk det være seg om de går på ski eller selv kjører scooter. Perioden med ungdomskjøring er ikke lang og når man blir litt mer voksen er det andre ting som lokker mer. Bålkosen blir viktigere hos de fleste med tiden, selv tar jeg en liten svingom en eller annen plass før jeg slår meg til ro ved bålet og ser ikke noe galt med det.

"selv tar jeg en liten svingom en eller annen plass før jeg slår meg til ro ved bålet og ser ikke noe galt med det."

 

Her tror jeg mye av problemene med skuterkjørere ligger: De evner rett og slett ikke å se at det de driver med er til ulempe for andre, og iallefall ikke at de er kriminelle. Begynner forøvrig å bli lei denne argumentasjonen om at "byfolk" ikke har noe de skal ha sagt på "på annen manns grunn". Bor og har bodd på landsbygda 90 % av mitt liv, og det er "mine" fjell som skuterkjørerne har overtatt. Hvis disse er er så friluftsinteresserte, hvor er de da utenom skutersesongen? Har aldri sett en "sledneck" på tur om sommeren, for disse er det kun eksos og støy som teller! At endel vil komme til å holde seg til løypene og kjøre "lovlig", kommer ikke til å stoppe den omfattende tullkjøringen. Ingen kjøper en "langbander" med høykam for å rusle etter ei løype i 70 km/t!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smaug !

 

1. Hvorfor skal jeg tro mer på deg enn det jeg selv har sett i Finnmark og andre har dokumentert både her på Fjellforum og rundt i landets aviser ??.

 

2. Hvorfor tror du  myndighetene , både de rødgrønne og nå de blåblå finner det nødvendig å regulere skutertrafikken hvis det ikke er for at erfaring viser at det ikke er mulig å stole på at alle tar de hensyn som DU mener er gode nok. ?? Hvorfor er det knyttet restriksjoner til bruk av bil på veiene og båter på sjøen ? Har du den samme holdning til bilkjøring som til den form for skuterkjøring som , til overmål, er dokumentert  både her på Fjellforum og i mange av landets aviser

Dette burde vel være svar godt nok på det du farer med.

 

3. Du har vel fått med deg at heller ikke de blåblå vil avregulere skuterkjøringen helt. Men når over hundre kommuner nå slippes løs til å regulere nesten som de vil, bare det skjer innenfor de rammer som bygningsloven og verneforskriftene setter, så er det på sin plass å kalle dette et frislipp, men det er ikke undertegnede som har funnet opp dette uttrykket. Det er funnet opp  av noen som skjønner at vi står overfor få den samme utvikling som minner om situasjonen i Sverige hvor mange er helt fortvilet over det som har skjedd der.

De blåblå har sett at dersom de mest ihuga skutertilhengerne skal få viljen sin så må motorferdsellovens formålsparagraf endres og det arbeidet har fru Sundtoft allerede satt i gang!!      

 

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lokale beboere vil forsøple sitt eget nærmiljø mer enn tilreisende har jeg også lurt på flere ganger.

 

Så du mener altså at all forsøpling er fra de lokale folkene og evt ikke turister? Selvsagt ikke umulig men jeg er temmelig sikker på at et bygdelag klarer å endre holdningene i sin egen leir.

 

Man kan godt ta en diskusjon rundt DNT sine "motorveier" i fjellet, hvorvidt dette er gunstig for naturen og fauna, fordeler med kanalisering og ulemper. At DNT gjør mye godt for folkehelsa, noe som er særs viktig, bør vel uansett være hevet over enhver tvil.

 

Javel, jeg er helt overbevist om at DNT ikke har gjort noe for folkehelsa. Man trenger ikke DNT for å gå seg en tur på fjellet. For meg er fjellturen min ødelagt når jeg ser en rød T på en stein. Hele meningen med en tur på fjellet for meg er at jeg skal finne min egen vei og DNT ødelegger dette for meg. For meg er det visuell forsøpling. Folk som må ha en rød T for å finne veien bør holde seg hjemme. Kart og kompass er evig nok for å finne fram.

 

Du snakker om påstander, men kommer jo ikke med annet selv. Påstander og personlige opplevelser, slik de fleste av oss viser til. Dokumentasjonen man har finner man i 2 NINA-rapporter, og kun der. Også hadde vi et veldig illustrerende bilde fra Sverige lenger opp i tråden. Bl.a. påstanden din om ATV finner jeg litt provoserende, da jeg med selvsyn ser hvordan dette ødelegger naturen i heiene jeg ferdes. Det var en septembermåned i 2009, mye regn det året, og en enkelt ATV kjørte langs et fjellvann sør for hytta mi. Sporene er der enda. Jeg tror faktisk flere av snøskutertilhengerne i denne tråden er imot ATV-liberalisering, men der kan jeg jo arresteres. 

 

Que? Jeg er jo enig i at jeg ser ATV som et større potensiale for skade. Grunnen til at jeg mener saken er noe overdrevet er at grunneiere også her har full råderett uansett om det måtte komme aldri så mange nye lover. De som kjører ulovlig i dag kan gjøre det like godt med en evt ny lov, det er jo ulovlig. Vet du hvem som har kjørt ved hytta di? Kan det være grunneier selv kanskje? De kan stort sett kjøre hvor de vil om de har med en motorsag allerede i dag. Jeg personlig mener hytter også er en uting og kun er luksus å ha og klarer ikke helt å ta seriøst folk som skal ha hytte men er i mot snøscooter. Har man hytte får man godta at de lokale eksisterer og gjør ting på sin måte.

 

Angående Sverige viser jeg til flere linker, bl.a. hvorav en viser til en rapport, fra en annen i denne tråden.

 

Må lete etter den, har ikke fått det med meg.

 

Jeg har forståelse for snøskuterbruk i Finnmark. I min verden er det stor forskjell på utmarka i Fyresdal og viddene i Finnmark.

 

Hva er forskjellen? Bortsett fra dialekten er forskjellen liten i mine øyner. Snøscooter gjør ikke noe mer skade i Fyresdalen enn i Finnmark, heller mindre. Problemet når ting er ulovlig og bare blir gjort i uorganiserte former er at man heller ikke kan innprente sunne vaner og skape en kultur for hvordan ting bør gjøres. Alle passer på sitt og  ingen tørr å gå åpent ut for å sette en standard i fare for å avsløre seg selv som en kriminell. Når snøscooter blir stuerent og klubber faktisk kan aktivt "være seg selv" er det mulig å ta sats og lage skrevne og uskrevne regler.

 

Jeg kan også gå med på at en skutertur med isfiske og bålbrenning kan defineres som friliftsliv. Men å ræle rundt på en bredbelta fartsdoning uten annen transportkapasitet enn en enkelt person handler ikke om friluftsliv og dets verdier. Det er motorsport hvor plutselig utmarka har blitt arena. Mestringsfølelsen er der nok, men det har ingenting med naturen å gjøre.

 

Det trenger ikke å være så enten eller. Man ræler for øvrig ikke rundt med en "bredbelta fartsdoning". Fartdoningene er smalbeltet(38cm), bredbeltinger(WT=50cm og SWT=60cm) er gubbemaskiner FYI. At det er en viss motorsport aspekt skal jeg ikke benekte, men naturopplevelsen kan være vel så sterk, kanskje sterkere. Å "ræle" opp en fjellside for å nå den den ene fjelltoppen som du kanskje klarer en gang hver 10. sesong pga føreforhold er en enorm "high" for mange. Trenger man å gjøre det hvor andre ferdes? Nei det mener jeg er ufint, men skader det naturen noe? Nei det er bare tull. Alle elsker fjellet men fjellet bryr seg om ingen er det noe som heter.

Når "rælingen" er utført er mange tilbake til turmodus og nyter turen like mye som hvilken som helst skigåer. Det ligger en stor high i å mestre noe og det å kjøre i fjellet er ikke for alle. Gutta du ser på Youtube er verdensberømt for det de driver på med, få normale kjørere er i nærheten av å være på det nivået og de trener året rundt for å gjøre det de gjør. De fleste som er flinke til sånt er veldig flinke til å lese snøen og kan kanskje fortelle en og annen om hvordan snøen er uten å ta et spadetak. Å benekte at det har noen med naturen å gjøre er som å benekte at å kjøre formula offshore har noe med havet å gjøre.

Forøvrig er jeg litt i mot dagens mote angående snøscooterkjøring hvor man bare skal kjøre i fjellsiden 1km fra hytta si, filme med Gopro og hoppe ned fjellheng. Jeg mener det er en dårlig utdannelse innen snøscooterbruk og å lære seg å orientere og klare seg ut i naturen om vinteren. Det plager meg på ingen måter men jeg mener at de som bare driver på med sånt går glipp av så mye mer. I min gamle vennekrets er det få som kjenner til flere vann, daler og elver enn de som har kjørt snøscooer.

 

Jeg er også jeger og ferdes mye i naturen. Jeg tilhører ikke "nikkersadelen", slik skutertilhengerne har en tendens til å kalle min side i debatten. Ja, sette oss i bås om du vil? 

 

Hvis du tenker etter tror jeg du klarer å tenke deg fram til hva som menes med nikkersadelen. En typisk person i nikkersadelen er en som kjører stor SUV, har mye ressurser, rød Norrøna anorakk, drar halve verden rundt for å jakte og gå turer, nikkers(selvsagt), hytte på fjellet og ved sjøen og som av en eller annen grunn klarer å rettferdigjøre alt som klaffer med sin egeninteresse. "Nyttekjøring" er fint fordi da får man vin og øl opp til hytta. Skiløyper blir merket og kjørt opp og det er fint, skigåere med brekte bein blir hentet ned fra fjellet eller slalombakken og det er jo fint. Er du sånn, nei det tror jeg ikke men gudene skal vite at det finnes mange av dem og felles for alle er at det er de lokale som skal tilpasse seg de, ikke motsatt.

 

Jeg kan ikke se at noen av debattantene her i tråden har satt skuterfolket i bås? I såfall blir det en tolkning fra din side. Jeg har hele tiden vært med på at det er de få som ødelegger for de mange. Jeg har ingen intensjoner om å kriminalisere alle som eier en snøskuter.

 

Kanskje det er min tolkning poenget er at scooterfolk er helt vanlige folk. Du blir ikke idiot av å sitter på scooteren. Idioti kan vannes ut og gode vaner kan læres, jeg synes bare det er så utrolig lett å male fanden på veggen rundt noe så menneskelig som å være idiot. Vi i scootermiljøet skal nok klare å gjøre dette sunnere og bedre for alle om vi får lov. Det kommer til å bli noen konflikter rundt dette men meninger til de lokale veier veldig mye tyngre enn oppgulp fra turister. Bygdenorge er ikke hvilehjem for byfolk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.