Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Suksess med scooterløyper?

Publisert 28.11.2013

Snøscooterkjøring i utmark ga mer støy og belastning i de kommunene som etablerte et forsøk med egne løyper. Men viktige spørsmål står ubesvart, skriver Margrete Skår, ansvarlig for evaluering av forsøkene. 

 
Sk%C3%A5r_M_ksi.jpg
Snøscooterkjøring i utmark ga mer støy og belastning i de kommunene som etablerte et forsøk med egne løyper. Men viktige spørsmål står ubesvart, skriver Margrete Skår i en kronikk i Dagens Næringsliv. Foto © Kari Sivertsen/NINA

 

Kronikk i Dagens Næringsliv 28.11.2013

Av Margrete Skår, PhD, samfunnsforsker ved Norsk institutt for naturforskning  (NINA)

Kronikk_Sk%C3%A5r.jpg

Forsøket med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark som gikk fra vinteren 2001 til og med vinteren 2004/2005, har vært trukket frem i mange sammenhenger. Forsøket ble evaluert av Norsk institutt for naturforskning (Nina) i 2005, blant annet av undertegnede. I forsøket ble motorferdsel innarbeidet i kommuneplanens arealdel, og det ble gitt mulighet til å etablere egne løyper for rekreasjonsformål. Åtte kommuner var med i forsøksordningen, men kun fire av kommunene hadde så mange som tre praktiseringsperioder før forsøket ble evaluert. Kautokeino meldte seg ut av forsøket underveis. Forsøksordningen utvides nå til å gjelde over 100 norske kommuner, men vi har generelt fortsatt lite kunnskap om økologiske og sosiale effekter av motorferdsel i utmark.

Som en av de få studiene av virkninger av motorferdsel i utmark har evalueringen flere ganger blitt vist til i den pågående politiske debatten. Hovedkonklusjonen i evalueringen har derimot ikke kommet tydelig frem: Den totale støy- og trafikkbelastningen økte i forsøksperioden, fordi forsøket tillot nye kjøreformål i forhold til tidligere lovverk.

Et viktig spørsmål er hvorvidt motorisert ferdsel i utmark fortsatt skal knyttes til ulike former for nyttekjøring og næringsvirksomhet, eller om rekreasjonskjøring også skal tillates. I motorferdselsloven er nyttekjøring et rådende prinsipp, men med unntaksregler for de nordligste fylkene.

I forsøkskommunene hadde kommunene mulighet til å etablere løyper for rekreasjonsformål.

  • I Kautokeino eksisterte slike løyper fra før.
  • Det gjorde det delvis også i Fauske og Hattfjelldal, som isfiskeløyper.
  • Vinje og Stor-Elvdal kommuner valgte å etablere rekreasjonsløyper, men kun tillatt for scooterklubbens medlemmer.
  • I Røros ble det mulig å ha guidede turer på en kort distanse.
  • Lom og Sirdal la ikke ut scooterløyper med rekreasjonsformål.

Få nye, åpne rekreasjonsløyper ble altså etablert i forsøket, og forsøket ga heller ikke erfaringer rundt effekter av å legge ut rekreasjonsløyper gjennom flere kommuner.

 

Viktigst, forsøket ga få erfaringer om hva det vil si å legge ut åpne rekreasjonsløyper i mer befolkningstette områder. Unntaket var den åpne løypa i Fauske, der konfliktnivået ble høyt vis-à-vis hytteeiere.

 

En utvidelse av forsøksordningen vil dermed åpne for motorisert ferdsel i utmark som det er lite kunnskap om, fordi de evaluerte kommunene ikke ga erfaringer blant annet på nevnte områder.

 

Er det slik at kanalisering av motorferdsel i løyper, uansett kjøreformål, vil redusere motorferdselen i de mest sårbare områdene til et minimum?

 

Ja og nei. Oppsynsvirksomheten i forsøksperioden viste en reduksjon i kjøring i sårbare områder, men uten å nå målet om en minimumsgrense som var satt i forsøket.

 

Skal en vurdere motorisert ferdsel med hensyn til sårbare områder, må kommunenes areal være kartlagt med hensyn til sårbarhet. Dette var i varierende grad oppfylt i forsøkskommunene, og er det i varierende grad i norske kommuner. Fylkesmannens miljøvernavdeling spilte derfor en nødvendig rolle i å kvalitetssikre hensynet til sårbare områder i forsøkskommunene.

 

Forsøket var mest vellykket i å sikre hensynet til viktige viltbiotoper og næringsinteresser, som tamreindrift. Men motorisert ferdsel i utmark berører mange andre brukergrupper. Ved å legge løyper utenom sårbare områder som viktige viltbiotoper må en i mange tilfeller, særlig hvis det blir aktuelt i mer befolkningstette kommuner, nærme seg mer benyttede og befolkede utmarksområder. Dette kan være boligområder, utfartsområder for skigåere, hytteområder og turistdestinasjoner.

 

Forsøket viste at slike interessegrupper i ulik grad hadde innflytelse på kommunedelplanene. Mens grunneierinteresser, snøskuterinteresser og næringsinteresser i stor grad ble ivaretatt av lokale organisasjoner, var hytteeiere, natur-, miljø- og friluftsinteresser ofte dårlig organisert på lokalt nivå og avhengig av enkeltpersoners innsats og ofte i en opphetet debatt.

 

Evalueringsrapporten viser at uten sektormyndighetene og fylkeskommunens medvirkning i forsøket ville ikke forsøkskommunene hatt en lokal motorferdselsforvaltning i tråd med nasjonal lovgivning og politiske føringer.

 

Situasjonen i forsøkskommunene er ikke blitt fulgt etter 2005, og behovet for kunnskap om utviklingen både i forsøkskommunene og i norske kommuner generelt er stort. Som nevnt ga forsøket lite erfaringer om viktige spørsmål som hvilke effekter det gir å legge ut åpne rekreasjonsløyper i mer befolkningstette områder, eller over flere kommuner.

 

Men hovedkonklusjonen var klar, det å innføre nye kjøreformål førte til økt støy- og trafikkbelastning totalt sett i forsøkskommunene.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kan synse så mye vi vil, jakro viser oss her hva som faktisk er dokumentert.

Dette er det samme som er lenket til flere ganger og som ligger på sidene til NNV men supert at det blir postet direkte her også.

 

Det som er synd er jo at disse forskerne har vært så fraværende i debattene tidligere.

 

De har blitt brukt i et spill der man har klart å vri det til at det har vært en stor suksess. Det virker allikevel som at det som skjer nå er såpass stort - å det engasjerer så mange mennesker at de er nødt til å snu. Det beste hadde vært at hele utvidelsen av forsøket hadde blitt stoppet av Sivilombudsmannen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NINAs rapporter 90 og 99.

 

Rapportene ble lagt fram høsten 2005 etter at forsøket hadde vart siden 2001.

Jeg lurer på:

Hvilken regjering var det som startet forsøkene og hvilken regjering var det i 2005 som må ha besluttet å avslutte forsøket og  eventuelt hvorfor ? Hadde den da sittende regjering fått de svarene den ønsket ? (Se ovenfor om prosjektlederens egen omtale av forsøket.) 

 

Hvem kan svare ?

 

Brage

 

   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det viser seg at det er så mange som kjører ulovlig og hensynsløst mener jeg man får ta tak i akkurat det problemet. Fange opp de som kjører ulovlig og frata dem retten til å kjøre scooter. Kan ikke skjønne annet enn at det er et begrenset antall mennesker som oppfører seg som idioter. Det er altfor mange forbud i dette landet, samtidig som kriminelle blir tatt på med silkehansker. Man kan jo også sette krav til kommunene. Om det kommer inn for mange dokumenterte klager så blir det forbudt i den kommunen å kjøre scooter intill de får løst problemet. Det er uendelig mange tiltak man kan gjøre. Hva med å heller få det til å fungere enn å bannlyse det hele.

 

Kikut: Hva har du sagt for å få sånne kommentarer slengt i trynet? Neida, tviler ikke på det. Har lest andre debatter og det er skremmende mange med ett latterlig dårlig vokabular. Jeg tror også det er mange unge i sånne diskusjoner som kunne funnet på å si akkurat det samme til foreldrene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth: For å klargjøre akkurat hva jeg mener: Det er innlysende at ulovlig kjøring går ned i et prøveprosjekt når det som før var ulovlig blir lovlig. Men totalomfanget av kjøringen i Vinje steg, og det ble kjørt inn i fjellheim og urørt natur i større grad enn tidligere. Selvfølgelig gjelder ikke dette flertallet av scooterkjørere. Men er det verdt å la flertallet kjøre lovlig i traseer, når konsekvensen kan bli økt utmarkskjøring? De få ødelegger dessverre for de mange, og medisinen må være begrensning.

 

Deltar forresten i en debatt på Facebook nå. Jeg har blitt kalt fettpeis, idiot, patetisk, hjernevaska sosialist, fascist. I tillegg til bannskap som "helvete", "jævla" etc etc.

 

Det interessante med det dette er at det utelukkende er scootertilhengerne i tråden som gjør dette. Hvorfor er det slik? Er dette et ekstremt ytterpunkt? Hva da med linken fra Selbu over, hvor hele bygda var involvert i trakassering av politifolk?

Dette er kanskje disse kjørerne som driver ulovlig utmarksrally og highmarking. Jeg synes det er skummelt at det de driver med i det hele tatt skal lukte på liberalisering.

"Jeg har blitt kalt fettpeis, idiot, patetisk, hjernevaska sosialist, fascist. I tillegg til bannskap som "helvete", "jævla" etc etc."

 

Det der er jo rene barnehagespråket i forhold til hva jeg har fått servert i debatter her i Trøndelag, prøv å hisse dem opp litt, og se hva som skjer da :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det viser seg at det er så mange som kjører ulovlig og hensynsløst mener jeg man får ta tak i akkurat det problemet. Fange opp de som kjører ulovlig og frata dem retten til å kjøre scooter. Kan ikke skjønne annet enn at det er et begrenset antall mennesker som oppfører seg som idioter. Det er altfor mange forbud i dette landet, samtidig som kriminelle blir tatt på med silkehansker. Man kan jo også sette krav til kommunene. Om det kommer inn for mange dokumenterte klager så blir det forbudt i den kommunen å kjøre scooter intill de får løst problemet. Det er uendelig mange tiltak man kan gjøre. Hva med å heller få det til å fungere enn å bannlyse det hele.

 

Kikut: Hva har du sagt for å få sånne kommentarer slengt i trynet? Neida, tviler ikke på det. Har lest andre debatter og det er skremmende mange med ett latterlig dårlig vokabular. Jeg tror også det er mange unge i sånne diskusjoner som kunne funnet på å si akkurat det samme til foreldrene sine.

 

Det er store svakheter med dagens regelverk og håndteringen av disse, jeg erindrer å ha lest et sted at f.eks Røros ikke har ført noen statistikk på hvor mange dispensasjoner som er gitt mtp snøscooterkjøring, de kunne derfor ikke si om antallet var økende eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Holm !!

 

Du har selvfølgelig rett i at det er utopisk å tro at det vil bli mulig å hanke inn alle de villkjørerne vi  får  se dersom de blåblå i det hele tatt kommer så langt med  saken at de  får lagt fram et lovendringsforslag for Stortinget. Hverken politiet eller fjelloppsynet jobber gratis, og det er ikke mange nok av dem heller til å være over alt. Vi behøver bare å se på dagens bil- og båttrafikk for å skjønne det. Det statssekretær Lunde sier om dette  til "Fell og Vidde" nr. 6 (desember) 2013 henger hverken på spade eller greip.

Han sier: " For at det skal fungere til minst mulig ulempe for friluftslivet , vil det kreve et strengt nasjonalt regelverk".

 

Hvilke ressurser er det han rår over til et  "strengt" overvåkingsregime i over hundre kommuner ?  Budskapet fra de blåblå er jo ellers at byråkrati og kontroller skal under deres styre skal vesentlig reduseres på alle områder, spesielt i kommunesektoren.

Ærlig talt: Jeg tror at vi egentlig kan ta det litt med ro. Det kommer ikke til å skje så mye, men de blåblå har med sitt utspill kanskje fått noen flere velgere blant skutercowboyene.

Brage   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt: Jeg tror at vi egentlig kan ta det litt med ro. Det kommer ikke til å skje så mye, men de blåblå har med sitt utspill kanskje fått noen flere velgere blant skutercowboyene.

Brage   

 

 

Om det viser seg at du har rett skal jeg rope 3 ganger hurra og spise verdens største bløtekake! Med marsipanlokk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det viser seg at det er så mange som kjører ulovlig og hensynsløst mener jeg man får ta tak i akkurat det problemet. Fange opp de som kjører ulovlig og frata dem retten til å kjøre scooter. Kan ikke skjønne annet enn at det er et begrenset antall mennesker som oppfører seg som idioter. Det er altfor mange forbud i dette landet, samtidig som kriminelle blir tatt på med silkehansker.

 

 

Hensynsløst.. (lol). Det var da voldsomt.. Jeg kjører stort sett bare ulovlig(og som en villmann), men er så langt fra hensynsløs :) Jeg sjenerer ingen, jeg skader ikke naturen, og møter jeg på dyr så enten snur jeg og kjører en annen retning, eller stopper motoren og nyter naturen, villmarka. Og er det noe jeg elsker så er det villmark, derfor er det herlig i Finnmark, hvor vi ikke har enorme hyttefelt og gigantiske skianlegg som har rasert villmarka.

 

Jeg er tydeligvis en kriminell jævel som bør straffes hardt.. Men jeg har god samvittighet, for jeg vet at all skade jeg gjør er litt utslipp av klimagasser, og noen sammentrykte snøkrystaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei frantic !

 

Du passer på en måte ikke inn i denne diskusjonen. I Finnmark er snøskuteren  en nødvendighet i reindriftsnæringen og arealene hvor den operer på er også vesentlig større enn lenger sør i landet. Det temaet som dominerer denne tråden er alle snøskuterne som skaper utrivelige forhold for alle oss andre som vil oppleve naturens stillhet  og mosjonere i fred og ro.

 

Brage    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei frantic !

 

Du passer på en måte ikke inn i denne diskusjonen.     

Det er ikke jeg enig i. Det er mange som sliter med den ulovlige scooterkjøringen i Finnmark også. Kanskje det er nettopp der problemet er størst? Er det ikke slik at man har resignert enkelte steder? Ikke vet jeg, men jeg har en mistanke om det.

 

At de som kjører ulovlig setter ord på det de driver med er jo i seg selv opplysende for de som tror at det ikke er så ille som det blir sagt. Det er nemlig ikke forskjell på om man kjører ulovlig i Finnmark eller kjører ulovlig i Sør-Norge.

 

 Møtet i går provoserte en del - og det bør provosere alle som er opptatt av at demokratiske prosesser blir fulgt. Det skal bli svært spennende å se hva som skjer i uken som kommer. Poltisk råkjør ispedd litt overlegen arroganse(?) kan slå tilbake får vi håpe. Her får plutselig ikke Stortinget det siste ordet i en sak som absolutt burde vært der først og jeg håper og tror ikke siste ordet er sagt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig kjøring i finnmark også, men dette er ikke et problem de sliter med, det kan også hende at det foregår mest ulovlig kjøring der på grunn av at det er størst andel av scootere der.

Det er fordi majoriteten av de som kjører ulovlig viser respekt for natur og mennesker, og de råtne eplene som prøver seg blir som regel tilsnakket av kompiser.

I finnmark holder vi ikke på som i trøndelag, der det blir framsatt trusler og hærverk mot offentlige tjenestemenn. 

Drar vi på tur så tar vi med egen ved på slede slik at vi slipper å hugge ned trær, vi tar søpla med oss når vi drar hjem, og vi kan ligge i ukedager og helger i telt på finnmarksvidda i totalt stillhet selv om vi har fraktet det opp med snøscooter. Vi har muligens flere fjelldøgn og overnattinger i telt på vinteren enn den gjennomsnittlige nordmann

Jeg kan også gå topptur på ski å møte like mange, flere og mindre folk på tur opp og ned som på en scootertur, stillheten og frihetsfølelsen min er akkurat den samme da (Bortsett fra at jeg ikke får førstesporet ned, noe som irriterer meg grenseløst  :P ).

Og det finnes et nesten ubegrenset stort areal hvor du kan dra på tur uten å se et eneste menneske. Der finnes heller ikke ferdiglage skiløyper fordi de fleste som har behov for dette inne på fjellet følger scooterløyper.

Eller du kan lage egne spor i urørt snø, noe jeg foretrekker. Det som finnmark sliter mest med friluftsmessig er kjøring med ATV på barmark, fiskeoppdrett, gruvedrift, finske og russiske borgere som kommer over for å fiske de mest tilgjengelige vannene tomt med garn pga nye regler, og folk som kommer sørfra for å jakte med flere hunder i slengen og støvsuger rypeområdene for fugl. Men dette er jo greit fordi det er godkjent friluftsliv. Jeg nevner ikke dette for å starte en ny diskusjon, men for å sette ting i perpsektiv.

 

Men det er nemlig slik at det er forskjell på ulovlig kjøring i trøndelag og finnmark.

Om du skal sette opp et telt når du er inne på finnmarksvidda har du lov å kjøre i en rett strekning 300 meter utenfor oppmerket løype.

La oss si at du er på en løype midt på et vann, å du må kjøre i rett strekning til nærmeste skogholt.

Parkerer du snøscooteren 310 meter utenfor oppmerket løype vanker det en saftig bot. Dette vet jeg flere tilfeller hvor dette har skjedd.

Det samme gjelder om du skal lage deg et bål for å grille en pølse. Det er også merkbart at de som driver med annen ulovlig kjøring viser stadig større hensyn, da dette er friluftsflok, ski- og snowboardkjørere i tillegg.

Selvfølgelig er det alltid en eller annen som ikke klarer å holde seg til sunt vett og sosiale regler, men disse finner du omtrent i alle friluftsgrener, enten det er folk som driver med ulovlig jakt, hugger ned unødvendig mye trær for bål og camp. ulovlig fiske, ikke tar med seg søpla etter endt tur, ikke betaler for seg på DNT's hytter osv.

 

Kjører du som en hodeløs tulling etter villrein som i trøndelag får du akkurat den samme boten, men du har da oppført deg og ødelagt på en helt annen måte.

Det som kommer fram av kjøringen i trøndelag virker som ren og skjær idioti, der en gruppe mennesker ødelegger for alle parter ved å oppføre seg som om de er hevet over norsk lov og folkevett.

Er det slik det foregår videre sørover også?

Med slike tilfeller skal jeg være enig i at det ikke burde komme flere prøveordninger, da dette ødelegger for majoriteten mer enn det hjelper dem.

Og for å være helt ærlig så tror jeg ikke resten av norge er klar for en prøveordning da det virker som om man trenger mer lovverk, kontrollmyndighet og sunt friluftsvett.

 

Hvis det er slik at det ikke er noen forskjell på ulovligheter, så burde jo folk som slår etter scooterførere i scooterløyper med skistaver anmeldes for grov vold og legemsbeskadigelse, for vold er jo vold, ikke sant?

 

Og til sist, å dra slike debatter i gang på facbook og slike medier er nytteløst. Man vil bare få trusler, drittslenging og usaklige innlegg.

Man trenger bare å se på kommentarfeltet til hvilken som helst nettavis for å skønne dette.

Slike folk er ikke med i forum som dette og representerer ikke den menig mann (håper jeg).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sromsdal !

 

For meg er det interessante opplysninger det du kommer med. Jeg har vel trodd at Finnmarksvidda, mer eller mindre, var -utenfor folkeskikken for å si det lett fleipete - ettersom   Kautokeino kommune ikke ville være med på å fullføre prøveordningen. Bakgrunnen for det - har jeg trodd - måtte være at snøskuteren - så å si- er et nødvendig "arbeidsredskap" i reindriftsnæringen og at det måtte være grunnen til at kommunen falt ut av prosjektet.  Jeg bør kanskje finlese litt mer i NINAs rapporter. Jeg tar her med pkt.  8.6.3: Konklusjoner

 

"Fauske, Hattfjelldal og Vinje har ønsket å bruke forsøket som et element i satsing på reiseliv og næringsutvikling. Denne satsingen ser ut til å være mest vellykket i Fauske. Reiselivsnæringen her er godt fornøyd med etableringen av turistløypa og mener dette har styrket næringsgrunnlaget for reiseliv og servicebedrifter i Sulitjelma.

Satsing på snøskuterkjøring som reiselivsprodukt er ikke en uttalt målsetting fra sentrale myndigheters side i forsøket i og med at dette utgjør en målkonflikt  i forhold til formålsparagrafen i motorferdselloven "  (Uthevet og understreket her) 

 

Jeg vil gjenta hva jeg tidligere har uttalt. (Se ovenfor)

 

De blåblå vil nå "videreføre" i over 100 kommuner et forsøk som er avsluttet og det vil de gjøre  etter  en lovhjemmel som ikke eksisterer ! ! Jeg viser til bl.a. friluftsorganisasjonens fellesuttalelse til Sivilombudsmannen. Se ovenfor.

 

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig kjøring i finnmark også, men dette er ikke et problem de sliter med, det kan også hende at det foregår mest ulovlig kjøring der på grunn av at det er størst andel av scootere der.

Det er fordi majoriteten av de som kjører ulovlig viser respekt for natur og mennesker, og de råtne eplene som prøver seg blir som regel tilsnakket av kompiser.

 

 

Jeg prøver å skjønne logikken i utsagnet om at de som "kjører ulovlig viser respekt for natur og mennesker". Er det ikke akkurat det man ikke gjør når man kjører ulovlig? 

 

Hvor går grensen mellom en "lovbryter" og et "råttent eple"? Hva er forskjellen slik du ser det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sromsdal !

 

For meg er det interessante opplysninger det du kommer med. Jeg har vel trodd at Finnmarksvidda, mer eller mindre, var -utenfor folkeskikken for å si det lett fleipete - ettersom   Kautokeino kommune ikke ville være med på å fullføre prøveordningen. Bakgrunnen for det - har jeg trodd - måtte være at snøskuteren - så å si- er et nødvendig "arbeidsredskap" i reindriftsnæringen og at det måtte være grunnen til at kommunen falt ut av prosjektet.  Jeg bør kanskje finlese litt mer i NINAs rapporter. Jeg tar her med pkt.  8.6.3: Konklusjoner

 

At finnmarksvidda har vært "utenfor folkeskikken" er antakelig noe som henger igjen fra gammelt av, og som gjerne kan oppfattes som at det er når man sitter i en annen del av landet å leser 

avisoverskrifter om reindriften. Da blir det fort til at man gjør seg opp sin egen mening uten å egentlig ha den livslange erfaringen derfra.

Etter at jeg flyttet sørover i fjor har jeg også fått føle på alle fordommer og synsinger om finnmark og finnmarksvidda. min konklusjon blir; folk har ikke peiling på hvordan vi lever der oppe.

Faktum er at ting foregår stort sett i siviliserte former. De fleste går overens med hverandre og respekterer hverandre.

 

Vil også legge til mitt forrige innlegg at når vi er ute i fjellet i finnmark, så er vi ute i snøstorm og finvær. Vi er ikke ute kun de dagene det er fint vær, vi bruker naturen året rundt.

 

Hvorfor kautokeino kommune ikke ville være med i prøveordningen lenger kan jeg ikke svare på, det må du nesten spørre de ansvarlige om.

Men som du sier kan det være pga at de allerede bruker snøscooteren i reindrifta og at de i tillegg har hatt lovlige snøscooterløyper lenge før prøveordninga kom.

 

 

Jeg prøver å skjønne logikken i utsagnet om at de som "kjører ulovlig viser respekt for natur og mennesker". Er det ikke akkurat det man ikke gjør når man kjører ulovlig? 

 

Hvor går grensen mellom en "lovbryter" og et "råttent eple"? Hva er forskjellen slik du ser det?

 

Logikken ligger i at selv om noen av snøscooterbrukerne kjører utenom oppmerket løype, så går de ikke med viten og vilje inn for å trakassere andre.

De jager ikke vilt, og driver ikke med hærverk i motsetning til scooterførerne i sørligere fylker.

Ja de bryter loven, noe de ikke burde, men de passer ihvertfall på at de ikke utgjør en skade eller trussel for mennesker, dyr eller natur.

Å lage et spor i snøen, eller å utilsiktet forstyrre stillheten i noen minutter til noen i fjellet anser ikke jeg som en hensynsløs kriminell handling.

 

For å dra en sammenligning litt på spissen. Alle bilførere har på ett eller annet tidspunkt brutt en lov, enten det er å kjøre for fort, å kjøre uten bilbelte, å kjøre feillastet bil eller syklister og biister som som bryter vikeplikt

Betyr dette at alle disse er hensynsløse kriminelle?

 

Så forskjellen på en lovbryter og ett råtten eple vil vel være å si at alle disse ovenfor vil være lovbrytere, mens en som med hensikt kjører ned og skader et dyr eller meneske som løper over veien er et råttent eple.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensynsløst.. (lol). Det var da voldsomt.. Jeg kjører stort sett bare ulovlig(og som en villmann), men er så langt fra hensynsløs :) Jeg sjenerer ingen, jeg skader ikke naturen, og møter jeg på dyr så enten snur jeg og kjører en annen retning, eller stopper motoren og nyter naturen, villmarka. Og er det noe jeg elsker så er det villmark, derfor er det herlig i Finnmark, hvor vi ikke har enorme hyttefelt og gigantiske skianlegg som har rasert villmarka.

 

Jeg er tydeligvis en kriminell jævel som bør straffes hardt.. Men jeg har god samvittighet, for jeg vet at all skade jeg gjør er litt utslipp av klimagasser, og noen sammentrykte snøkrystaller.

 

Du burde kanskje lese litt mer av tråden før du kommenterer, det du kommenterer her blir tatt ut av sammenheng. Det er folk her som mener de har opplevd veldig mye ulovlig og hensynsløs kjøring. La de få lov til å mene det. Jeg har aldri påstått at du kjører hensynsløst, jeg aner jo ikke hvordan eller hvor du kjører. Men du kjører ulovlig og det er med på å ødelegge for alle de som gjerne vil ha muligheten til å kjøre lovlig. Ved å komme med uttalelser som dette tror jeg også du bare provoserer motstanderene i forumet som igjen fører til at de blir enda mer skeptiske til prosjektet. Jeg er ikke imot at man skal få kjøre scooter, men da må folk følge reglene. Hvordan vet du egentlig at du ikke sjenerer noen?

 

Ingen her har sagt at du er en kriminell jævel, hadde du lest litt mer hadde du også sett at jeg tidligere har prøvd å få fram at å dra alle under en kam antageligvis vil føre til at fler gir faen. Grunnen til at jeg mener at lovbrudd bør straffes er for at om noen bryter loven litt er det noen som bryter den enda mer o.s.v også er man inne i en ond sirkel. Jeg prøver også å få fram i denne tråden at det finnes alternativer til å totalt forby noe, som f.eks å slå hardt ned på lovbrudd. At du stadig kjører ulovlig og mener at det ikke er noe galt i det gjør ikke at jeg ikke mener du bør få svi litt for det. Du ødelegger nemlig for mange andre, tydeligvis uten at du klarer se det selv, selvom du ikke er den værste. Jeg fikk bot fordi jeg ble målt i 10 km/t over grensa. Jeg hadde ikke dårlig samvittighet for det og jeg gjør det fortsatt, men likefullt fortjente jeg bota for selvom det bare var et lite regelbrudd så var det like forbanna et brudd. Det har også en viss preventiv effekt, man følger litt mer med på nåla en stund.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! smørsdal m.fl

 

Hoved- eller kjernespørsmålet om en vil kalle det, det som Miljødepartementet nå er i ferd med å gjøre er  om "fonøyelseskjøring" -som hittil har vært forbudt,- nå skal legaliseres som en aktverdig aktivitet for alle skuterelskere i praktisk talt alle kommuner i landet hvor skuterkjøring overhodet kan utøves. Begrensningen ligger bare i det forhold av løypene skal godkjennes gjennom en planprosess i kommunal regi. Dette er selvfølgelig lite betryggende og lite ønskelig for alle turistbedriftene som lever av vinterturisme. Det må være grunnen til at "Virke" som organiserer alle turistbedriftene, herunder mange hoteller, er livredd for hva som kan komme til å skje. Vinterturistene kommer for å gå på ski i fredelige omgivelser, uten motorstøy, som de fleste av dem har nok av der de kommer fra. Jeg hadde selv en god venn fra en by i Tyskland,( han døde for noen år siden), som kom til Lillehammer hver vinter av nettopp denne grunn.

Vi har hørt om Hells Angels og Bandidos som har  hatt såkalte "treff" her og der. Jeg sier ikke mer.

 

Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hørt om Hells Angels og Bandidos som har  hatt såkalte "treff" her og der. Jeg sier ikke mer.

 

Brage  

 

Hva er vitsen med å dra inn hells angels og bandidos i denne debatten?

De spiser brød også, kan tenke meg at du også gjør det, snakker vi en kriminell konspirasjon?  ;-)

 

Jeg synes det hele blir litt usaklig og usmakelig når man skal vinkle debatten den veien uten noen grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Brage; kommentaren din om Hells Angels og Bandidos er jo helt på, eh, vidda.

Og når det gjelder motorisert ferdsel og alle de tusner DNT medlemmene som har skrevet på oppropet mot kommunenes prøveordning så bør de for ettertiden tråkke skisporene sine selv og frakte maten og veden inn til DNThyttene med pulk. All den tid støy og forurensing er like ille uansett hvilken scooter som lager det. Kautokeino kommune meldte seg ikke ut av prøveprosjektet pga. reindrifta. Retten til motorisert ferdsel i forbindelse med reindrift er nedfelt i reindriftsloven, så derfor vil reindriftas kjøring fortsette selv om all rekreasjonskjøring blir stanset. Disse rekreasjonsløypene er forøvrig ett kostnadsfritt reverserbart tiltak hvis det blir for mange negative konsekvenser pga scooterkjøringen. Det samme kan vi desverre ikke si om DNThytter, skiannlegg, lysløyper for skigåere, osv. Kan forøvrig nevne at der hvor jeg bor kjører det sikkert flere hundre skiløpere forbi med bilen sin hver helg i mars og april. De støyer og bråker veldig mye med bilen sin, idet de passerer meg og mine barn, når de er på jakt etter stillhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Brages kommentar vedrørende Hells Angels og Bandidos er ganske så relevant. Ikke dermed sagt at alle snøscooterkjørere er kriminelle utskudd. Imidlertid: Åpning for formålsløs snøscooterkjøring medfører at grupper av mennesker som ellers aldri har sett hensikten med naturopplevelser/friluftsliv nå vil gjøre sitt motoriserte inntog i naturen. Men disse folka er ikke egentlig interessert i natur - det er motor- og fartsopplevelsene som er det essensielle. Naturen er bare en kulisse. I den sammenheng er det for så vidt ganske likegyldig hvorvidt folk er medlemmer av motorsykkelbander eller ikke. Poenget er at snøscooteren bringer pøbelen til fjells.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sromsdal og Finnmark_odel.

 

Det er interessant og veldig morsomt for meg, å se at dere hisser dere opp over min henvisning til Hells Angels og Bandidos. Det var de bildene, fra Vinje i Telemark var det vel,  som ligger lenger oppe på denne  tråden som inspirerte meg. De skutercowboyene som herjer i de såkalte "rekreasjonsløypene" bør kanskje få beholde dette navnet hvis dere liker det bedre. For øvrig så er jeg ikke helt overbevist, -det må jeg innrømme,- om at "englene" og "bandittene" ville oppføre seg noe verre enn cowboyene avbildet ovenfor i tråden her.

 

 

Da jeg leste pressemeldingen fra MD - (ref/3241 - 30.mai.2013) -om "fornøyelsesløyper" inn i naboland måtte jeg tenke på en opplevelse jeg hadde på grensen til Finland for noen år siden. På vei inn til Siccajavrre møtte jeg en snøskuter med en diger slede bak. Det var definitivt ikke tradisjonelt påskeutstyr han hadde  på sleden. Den var så stor og tung at den var vanskelig å holde i balanse i sporet. Jeg tror det var to mann på skuteren. På fjellstua fikk jeg ikke svar på hva slags transport jeg hadde møtt, Men da jeg kom tilbake (med bussen fra Hætta i Finland), til Kautokeino fikk jeg sterke hentydninger om hvem det var som hadde vært på "tur" i Finland. Jeg nevner ikke navn og sted her. Men jeg kan si så mye at det dreier seg ikke om en "hvem som helst" person.

 

I samme slengen nevner jeg historien om en meget kjent frp-politiker som ble tatt med bilen full av svensk øl på en skogsbilvei i Østfold for noen år siden. Den saken fikk stor pressedekning.

 

Hvis jeg var finansminister og landbruksminister ville jeg vurdere å etablere kontroll- og sjekkpunkter på disse "fornøyelsesløypene

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg og finnmarks_odel (som jeg antar også er fra finnamark), blir en smule irritert over slike utspill er fordi vi vet hvem som ferdes på fjellet.

Og vi kan med trygghet si at HA og bandidos ikke er ivrige scooterentusiaster. HA er etablert med hovedklubb og supportklubber i troms og finnmark, med tilgang til lovlige løyper.

Hvorfor skulle de plutselig bli interessert i å herje fritt i fjellet når de ikke har gjort det til nå??

Å relatere "scootercowboyene" til hells angels og bandidos er noe av dummeste jeg har sett på denne tråden.

For meg virker det som et desperat forsøk på å kaste mer bensin på bålet ved å antyde likheter med disse to gruppene.

Jeg kan si deg det at disse har to helt forskjellige formål med livet sitt.

 

Hells angels og bandidos består for det meste av middelaldrende menn, og jeg kan med stor sannsynlighet si at disse ikke har noen interesse av å innta fjellheimen.

Å om de skulle gjøre det, hva i all verden skulle de finne på av kriminelle aktiviteter der som kan relateres til deres virksomhet??

 

Da jeg leste pressemeldingen fra MD - (ref/3241 - 30.mai.2013) -om "fornøyelsesløyper" inn i naboland måtte jeg tenke på en opplevelse jeg hadde på grensen til Finland for noen år siden. På vei inn til Siccajavrre møtte jeg en snøskuter med en diger slede bak. Det var definitivt ikke tradisjonelt påskeutstyr han hadde  på sleden. Den var så stor og tung at den var vanskelig å holde i balanse i sporet. Jeg tror det var to mann på skuteren. På fjellstua fikk jeg ikke svar på hva slags transport jeg hadde møtt, Men da jeg kom tilbake (med bussen fra Hætta i Finland), til Kautokeino fikk jeg sterke hentydninger om hvem det var som hadde vært på "tur" i Finland. Jeg nevner ikke navn og sted her. Men jeg kan si så mye at det dreier seg ikke om en "hvem som helst" person.

 

Det er tydeligvis en stor kriminell du har møtt på her, men jeg kan ikke huske at verken HA eller bandidos er etablert i kautokeino.

Uten å si helt sikkert så har jeg aldri sett en fastboende der på motorsykkel.

FIkk du noe svar på hva mannen hadde i sleden? Hadde mannen tilknytning til en mc gjeng? Hva var formålet med turen? Kjørte han etter lovlig løype?

Jeg antyder ikke at denne "hvem som helsten" du møtte er en helgen siden jeg ikke har en anelse om hvem du snakker om.

Men å komme med slike tåkete utspill virker for meg som om du prøver å antyde at kriminelle mc gjenger vil være et kjempestort problem i fjellet, dette blir kun spekulasjoner etter fri fantasi.

 

Jeg kjenner til flere kriminelle som er dedikerte friluftsfolk, jegere og fiskere på "fritiden". Det er ikke dermed sagt at de vandaliserer skog og mark.

Skal vi kanskje forby friluftsliv i tilfelle kriminelle har kunnskap nok til å overleve på fjellet slik at de kan gjemme se for lovens lange arm?

Skal vi forby jakt fordi radikale muslimer tar jegerprøven for å få tilgang til våpen?

Kan vi relatere friluftsinteresserre kriminelle til andre friluftsfolk siden de har samme interesse?

 

 

Jeg synes Brages kommentar vedrørende Hells Angels og Bandidos er ganske så relevant. Ikke dermed sagt at alle snøscooterkjørere er kriminelle utskudd. Imidlertid: Åpning for formålsløs snøscooterkjøring medfører at grupper av mennesker som ellers aldri har sett hensikten med naturopplevelser/friluftsliv nå vil gjøre sitt motoriserte inntog i naturen. Men disse folka er ikke egentlig interessert i natur - det er motor- og fartsopplevelsene som er det essensielle. Naturen er bare en kulisse. I den sammenheng er det for så vidt ganske likegyldig hvorvidt folk er medlemmer av motorsykkelbander eller ikke. Poenget er at snøscooteren bringer pøbelen til fjells.

 

Hvordan kan dette være relevant?

Det er både HA og supportklubber i troms og finnmark. hvordankan det ha seg at jeg aldri har møtt på noen av dem når jeg er på fjellet?

Hvorfor har de ikke allerede inntatt fjellheimen når de allerede har eksistert i nærheten av lovlige scooterløyper?

 

"Åpning for formålsløs snøscooterkjøring medfører at grupper av mennesker som ellers aldri har sett hensikten med naturopplevelser/friluftsliv nå vil gjøre sitt motoriserte inntog i naturen."

 

Hvordan kan vi vite at disse gruppene plutselig vil bli friluftsinteresserte pga snøscooter? Ble de sjøfartsinteresserte da vannscootere ble lovlig?

 

Å komme med sånne tåkete og ukonkrete utspill burde folk holde seg for god til.

Da begynner denne tråden å bli useriøs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leaibolmmai  !

 

Du setter i fokus det som også er mitt hovedanliggende i denne saken. Uvettig kjøring bare for moro skyld.

Jeg mener selvfølgelig ikke at alle skutereiere og -kjørere er pøbler og kjører deretter. Men de blåblås frislepp vil med  temmelig stor sannsynlighet føre til at risikoen øker.

Det kommer litt an på hva skuterselgerne kan finne på av ytterligere reklame for å få opp skutersalget.

 

Brage

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.